خانهنشرآموزش۱۶ دروغی که نباید در آموزش مسائل جنسی به دختران بگویم

۱۶ دروغی که نباید در آموزش مسائل جنسی به دختران بگویم

بیدارزنی: با اینکه آموزش مسائل جنسی به نوجوانان و جوانان امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است و تمرکز و اهمیت آن نسب به گذشته افزایش‌یافته، هنوز تا رسیدن به آموزش صحیح و مطلوب که باعث مصونیت از آسیب‌های احتمالی است فاصله زیادی داریم.

برای مثال در آمریکا که در مسائل آموزش بهداشتی، جنسی و خودمراقبتی پیشرو است به گفته مرکز کنترل بیماری‌ها (DCD) شکاف‌های عمیقی در این زمینه وجود دارد و تا رسیدن به حد مطلوب بهداشت جسمی و روانی در زمینه سکس راه زیادی در پیش است.

در این یادداشت مختصر تلاش شده تا تعدادی از باورهای غلط در مورد سکس و رابطه جنسی را نقد کنیم. چرا که دانش قدرت می‌آورد و قدرت، از ما در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. در نتیجه‌، روابط عاطفی و جنسی سالم‌تری خواهیم داشت. اما قبل از فراگیری  شیوه صحیح آموزش باید شیوه‌های ناصحیح آموزش رابطه جنسی را شناخته و کنار بگذاریم.

همچنین بخوانید: حقوق و سلامت جنسی و باروری: بحثی مفید برای بررسی و کنشگری فمینیستی

بکارت وجود دارد

قبل از بررسی این موضوع باید ابتدا از خودمان بپرسیم آیا بکارت وجود خارجی دارد؟ جواب این سؤال کمی پیچیده است. ایده اولیه بکارت از تمرکز بر مفاهیم مرد-محور و انقیادآمیز آمیزش می‌آید. که در آن یک روش آمیزش را معیار قرار می‌دهند و از انواع دیگر آن و به تبع آن از گرایش‌ها جنسی دیگر هم غافل می‌شوند. بنابراین برای این نوع نگرش ملزوماتی باید وجود داشته باشد و یکی از آن‌ها این است که دختران را باید پاکیزه و دست‌نخورده نگه داشت. اما به دلیل غافل شدن از دیگر انواع آمیزش و گرایش‌های جنسی تشخیص این پاکیزگی یا دست‌نخوردگی لزوماً ساده نیست.

وجود پرده بکارت یکی از علائم بکارت است

فهم و تشخیص وجود پرده بکارت در بهترین حالت همواره با شک و شبهه همراه است. شاید شگفت‌آور باشد اگر بفهمیم هیچ راه پزشکی و علمی برای تشخیص اینکه یک نفرکاملا باکره است، وجود ندارد. زیرا نه بکارت آسیب دیده و نه عدم وجود آن نمی‌تواند ثابت کند که فرد آمیزش داشته یا خیر. پرده بکارت می‌تواند با افزایش سن به خودی خود از بین برود، می‌تواند به‌راحتی با پریدن از جای بلند، اسب‌سواری و ورزش‌هایی از این دست از بین برود. حتی می‌تواند از اول وجود نداشته باشد. برخی زنان بدون پرده بکارت به دنیا می‌آیند.

علی‌رغم اینکه تقریباً نیمی از زنان در اولین آمیزش خونریزی ندارند، این افسانه که خونریزی در حین اولین تجربه آمیزشی نشانه باکرگی است، در طول تاریخ وجود داشته است.

تمام زنان با واژن به دنیا می‌آیند

باید به نوجوانان آموزش دهیم که انسان‌ها کاملاً زن یا کاملاً مرد به دنیا نمی‌آیند. صرف‌نظر  از بحث روانی آن‌ها حتی با بدنی کاملاً زنانه یا کاملاً مردانه نیز به دنیا نمی‌آیند. بنابراین داشتن پرده بکارت که لازمه داشتن واژن است در بسیاری از زنان معنا ندارد. همچنین هویت جنسی با هویت بیولوژیکی متفاوت است بنابراین زنان ترنس با اینکه ممکن است واژن به مفهوم معمول نداشته باشند همچنان زن محسوب می‌شوند.

اولین تجربه آمیزشی دردناک است

حقیقت این است که اولین تجربه جنسی با صدمین تجربه هیچ تفاوتی ندارد. اگر دردی هنگام اولین آمیزش جنسی تجربه شود، اغلب جنبه روانی دارد و از نظر فیزیولوژیکی به خاطر انقباض عضلانی ناشی از استرس یا ترس است که با تکرار آن و از بین رفتن ترس انقباض کاهش‌یافته و درد از بین می‌رود. علت اینکه زنان زیادی پس از تجربه آمیزشی متعدد نیز درد دارند این است که نتوانسته‌اند اضطراب و در نتیجه انقباض عضلانی را کنترل کنند. حتی در صورت خشکی بیش از حد واژن احتمال خونریزی علاوه بر درد نیز وجود دارد.

اگر کسی برای شما چیزی بخرد شما به او سکس بدهکارید

اصلاً مهم نیست که آن چیز یک نوشیدنی باشد یا یک انگشتر الماس. تو هرگز به کسی سکس بدهکار نیستی.

سکس زیاد باعث گشاد شدن واژن می‌شود

به ضرب‌المثلهای قدیمی توجه نکن. سکس زیاد تغییری در سایز واژن ایجاد نمی‌کند. حقیقت این است که سایز واژن زنان همانند سایز آلت مردان اندازه‌های مختلفی دارد و همه به یک اندازه نیستند.

همچنین زایمان طبیعی واژن را خراب نمی‌کند. خیلی از زنان از احساس متفاوت خود در سکس قبل و بعد از زایمان می‌گویند اما کیفیت و زمان گذراندن دوران نقاهت بستگی دارد به سن، اندازه کودک و میزان وقت و انرژی‌ای که برای تمرین‌های کگل می‌گذاریم.

در هر صورت مهم است که بدانی بدنت را همان‌گونه که هست دوست داشته باشی و بپذیری که بدن انسان‌ها لزوماً یکسان نیست و همه با هم تفاوت داریم.

زنان زیاد به سکس فکر نمی‌کنند

بسیاری از سکسولوژیست‌ها بر این باورند که زنان به اندازه مردان خواهان آمیزش نیستند. علم به باورهای عوام اهمیتی نمی‌دهد و در مورد خواسته زنان سؤالات درست مطرح می‌کند و جواب‌ها تا حد زیادی قابل اتکا هستند.

اصلاً چرا این افسانه هنوز وجود دارد که زنان تمایل کمتری به آمیزش دارند؟ همچنین زنانی که تمایل زیاد به سکس دارند زنانی با رفتارهای مردانه شناخته می‌شوند؟ تأثیر رسانه‌ها را نباید دست کم گرفت. تصویر و شمایل کلی رابطه‌ها را در رسانه‌ها ببین؛ زنان غرغرو و مردان سبک‌سر. این غرولندها به معنی جدی بودن زنان و سبک‌سری مردان است که نشانه تمایل آن‌ها به شیطنت، معاشرت و تمایل بالای آن‌ها به آمیزش است. این جمله معروف را هم از روی همین تصویر جعلی که از زنان و مردان ساخته‌ایم؛ «مردان هر ۷ ثانیه یک‌بار به سکس فکر می‌کنند».

زنان سکس تفننی را دوست ندارند

برخی معتقدند که زنان فقط در رابطه‌های با ثبات یا ازدواج از آمیزش لذت می‌برند در صورتی که این هم مانند بسیاری از موارد ذکر شده حقیقت ندارد. حقیقت این است که در جوامع نابرابر و سنتی این تمایل وجود دارد ولی هرچه به جوامع برابر و آزاد نزدیک شویم این تمایل در زنان و مردان به برابری نزدیک می‌شود.

نه تنها زنان خواهان رابطه جنسی هستند، بلکه همانطور که روزنامه‌نگار دانیل برگنر در کتاب «زنان چه می خواهند؟ ماجراجویی در علم میل زنانه» اشاره می‌کند، تمایل آنها «در بیشتر موارد به واسطه‌ی صمیمیت و امنیت عاطفی جرقه نمی‌زند یا تداوم نمی‌یابد.» این بدان معناست که برخلاف تصور رایج، زنان می‌توانند بدون وابستگی عاطفی رابطه جنسی داشته باشند.

مطالعات در مورد میل جنسی در واقع نشان داده است که بسیاری از زنان بیشتر از یک مرد معمولی تمایل به رابطه جنسی معمولی دارند و بسیاری از مردان کمتر از یک زن معمولی خواهان آن هستند. به هر حال، به نظر می‌رسد این تمایل بیشتر به شرایط اجتماعی مربوط است. به نظر می‌رسد تفاوت‌های جنسیتی در تمایلات جنسی با گذشت زمان و با نسل‌های مترقی‌تر و در کشورهایی با توزیع عادلانه قدرت، کاهش می‌یابد.

نکته اخلاقی این موضوع این است که نوع رابطه جنسی یک ترجیح شخصی است و کلی‌گویی‌ها در این رابطه به کسی کمک نمی‌کند.

پسرها باید کاندوم بخرند.

ابداً! اصلاً لازم نیست برای محافظت و مراقبت از خود منتظر کس دیگری باشی. می‌توانی از خودت مراقبت کنی.

زنان سردمزاج شوهران خیانت‌کار دارند

زنان سردمزاج نقش چندانی در این مسئله ندارند. اساساً این دو مسئله جدا است. همچنین فروکاستن مردان به حیواناتی است که نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند.

باید اپیلاسیون کنی

نیازی نیست بدنت را برای سکس تغییر دهی. باید بپذیری که باور حذف موهای بدن که اغلب از آن‌ها با نام موهای زائد یاد می‌شود، یک صنعت تجاری بزرگ و پولساز است. صنعتی که زنان و بدن آن‌ها را در کنترل خود گرفته است.

زمانی که پریود هستی، نمی‌توانی سکس کنی

این بستگی به خودت دارد. اگر راحت نیستی در این مدت سکس نکن و اگر احساس نیاز می‌کنی، انجام بده. هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند تو را مجبور به انجام یا ترک عملی کند. آمیزش در زمان پریود می‌تواند به انقباض و انبساط عضلات کمک کند، گردش خون را افزایش دهد و درد قاعدگی را کاهش دهد. اما مراقب باش حتی در زمان پریود هم امکان حاملگی وجود دارد. بنابراین درصورتی‌که قصد بچه‌دار شدن نداری، از کاندوم استفاده کن.

سکس قرار است که بعضی وقت‌ها به شما آسیب بزند

سکس آسیب نمی‌زند مگر به زنانی که مراقبت از خود را نیاموخته باشند. اگر عضلاتت آماده نباشند، درد خواهی کشید. معمولاً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا بدنت آماده سکس کامل شود. یعنی از آغاز تا لحظه دخول حدود ۲۰ دقیقه فرصت لازم داری تا یک سکس لذت‌بخش و بدون درد را تجربه کنی. برای بعضی زنان شاید اصلاً زمان لازم نباشد. باید بدن خودت را بشناسی و بدانی چگونه لذت خواهی برد. بااین‌حال اگر درد ادامه داشت باید با یک متخصص مشورت کنی.

وقتی سکس شروع شد نمی‌توانی نه بگویی

هر زمان که نتوانستی ادامه دهی باید بگویی بسه! و شریک یا همسرت باید به نظرت احترام بگذارد. باید مطمئن باشی که صدایت شنیده خواهد شد.

خشونت جنسی طبیعی است

خبر واقعی و ناراحت‌کننده این است که  زنان فکر می‌کنند خشونت بخشی از زندگی آنان و طبیعی است. دخترها نباید فکر کنند که این رفتارها طبیعی است. خشونت از هر نوعی محکوم است. استدلال‌هایی نظیر «خب مرده دیگه» احمقانه است  و برای هر جنسیتی آسیب زاست. نباید سر حق بر بدنت چانه بزنی.

همه سکس می‌کنند

در آمریکا افراد به‌طور متوسط در ۱۷ سالگی برای اولین بار سکس می‌کنند. تعداد زیادی از افراد زودتر یا دیرتر از این سن شروع می‌کنند که عادی است. برخی افراد تمایل به سکس ندارند. این هم طبیعی ست. علاقه به سکس به این معنا نیست که همیشه به آن تمایل خواهی داشت. باید بدانی که سکس در هر سن و هر جا و با هرکسی باید امن، بدون شرم و لذت‌بخش باشد. و هر سه این موارد با آگاهی و انتخاب درست محقق خواهد شد.

برگرفته از : https://www.policymic.com

مقالات مرتبط