تارنمای بیدارزنی

0
140

تارنمای بیدارزنی رسانه‌ی گروهی از کنشگران فمینیست است که در زمینه‌ی ارتقاء آگاهی جامعه نسبت به برابری جنسیتی، ستم‌‌های درهم‌تنیده و مبارزات جنبش زنان و دیگر جنبش‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

تاریخچه

تارنمای بیدارزنی پیش‌تر تحت عنوان «تا قانون خانواده برابر» توسط جمعی از فعالان فمینیست در زمستان ۱۳۸۸ راه‌اندازی شد. در بهار ۱۳۹۳، پس از پنج سال کسب تجربه تصمیم به تغییر نام «تا قانون خانواده برابر» – که بیان‌گر تمام اهداف این گروه نبود- به «بیدارزنی» گرفتیم. این واژه بیان‌گر آرمان ما برای بیدارسازی جامعه نسبت به تبعیض‌های جنسیتی و مسائل زنان بود.

اهداف

هدف اصلی بیدارزنی «ارتقاء آگاهی جامعه نسبت به تبعیض‌های جنسیتی و احقاق حقوق زنان است. ما بر این باوریم که بر همین اساس، اهداف اختصاصی این تارنما عبارت است از:

  • ترویج برابری و عدالت جنسیتی
  • ارتقا آگاهی در زمینه‌ی قوانین تبعیض‌آمیز و لزوم تغییر آن
  • ارتقا آگاهی در زمینه‌ی چیستی خشونت علیه زنان و ترویج راه‌کارهای مقابله با آن
  • ارتقاء آگاهی در زمینه‌ی سلامت و حقوق جنسی و باروری
  • ارتقاء آگاهی درباره مبارزات جنبش زنان و دیگر جنبش‌های اجتماعی علیه فقر، نابرابری و خشونت ساختار تارنما

بخش‌های تارنمای بیدارزنی

پرونده: نوشته‌های مرتبط با مسائل زنان در زمینه‌های مختلف از جمله کار، خشونت علیه زنان، بحران و …

جستار: مقالات تالیفی یا ترجمه‌شده درباره فمینیسم و دیگر اندیشه‌های مرتبط با رویکرد سایت.

عاملیت تغییر: اطلاع‌رسانی درباره جنبش‌های اجتماعی به ویژه جنبش‌ زنان.

نوع دیگر: متون ادبی،‌ نقدهای فمینیستی، معرفی کتاب، روایت‌ و تصاویر تولید شده.

نشر: تولیدات آموزشیِ گروه «بیدارزنی».

منبع مالی

تارنمای «بیدارزنی» برآیند یک کنش داوطلبانه است و از هیچ سازمان دولتی یا بنیاد مالی در داخل و خارج از ایران کمک مالی دریافت نمی‌کند.

موازین حرفه‌ای

ما در تارنمای «بیدارزنی» به درایت مخاطبان خودباور داریم و به قدرت تحلیل آن‌ها احترام می‌گذاریم، بنابراین در پوشش و انتقال خبر، امکان تفسیر خبرها را برای خوانندگان فراهم می‌کنیم. مطالب منتشرشده در بخش‌های مختلف سایت لزوما منعکس‌کننده دیدگاه‌های اعضای هیات تحریریه تارنما نیست. با این حال و در کنار تلاش حداکثری هیات تحریریه برای فراهم کردن و تسهیل فرصت دسترسی همگان به مطالب به‌روز در حوزه زنان، ما از انتشار هرگونه مطلبی که به‌نوعی بازتولید کننده کلیشه‌های تبعیض‌آمیز در زمینه‌ی جنس‌ها، نژادها، طبقات، اقوام و مذاهب باشد، اجتناب می‌کنیم. تارنمای «بیدارزنی» همواره تلاش می‌کند با رعایت موازین حرفه‌ای سایت، تریبونی برای علاقه‌مندان به مسائل زنان به‌ویژه کسانی که صدایشان شنیده نمی‌شود، باشد. حق ویرایش مطالب دریافت شده برای تارنمای «بیدارزنی» محفوظ است. اما پیش از انتشار با نویسنده / مترجم در میان گذاشته می‌شود. تارنمای «بیدارزنی» از انتشار مطالبی که پیش‌تر در رسانه‌های دیگر منتشرشده است، معذور است.