هشت مارس ۹۹: همبستگی زنان علیه نابرابری، فقر و خشونت

0
51
همبستگی مقاومت

صداهایی که متکثر اما همصدا مقاومت سالیان خود را پاس می‌‌دارند و علیه خشونت، بهره‌کشی و ستم، ترانه همبستگی سر می‌دهند.

بیدارزنی: در جنبش فمینیستی پروانه و گل هرکدام نشان ازچیزی دارند. هردوی این‌ها نماد مقاومت‌اند پروانه مقاومت زنان در برابر خشونت سیاسی و ساختاری را نمایندگی می‌کند و گل سرخ درکنار گندم همبستگی و مقاومت روزمره را به معیشت گره می‌زند.

این کار با سوزن‌دوزی روی پارچه‌هایی انجام شده که پیش از این دستمال آشپزخانه بودند. دستمال‌هایی که سال‌ها کار خانگی نامرئی زنان را با خود حمل می‌کنند؛ با سوزن و نخ که ابزارهای کار زنانه‌اند.

شعارها به زبان‌های «مادری» نوشته شده‌اند که صدای سرکوب شده اما همچنان زنده‌ی اقوام و ملیت‌های ستمدیده‌اند. صداهایی که متکثر اما همصدا مقاومت سالیان خود را پاس می‌‌دارند و علیه خشونت، بهره‌کشی و ستم، ترانه همبستگی سر می‌دهند.

 

 

 

همچنین بخوانید: مقاومت هر روزه زنان در گستره فقر و تبعیض جز با همبستگی و اتحاد میسر نیست

سال مقاومت و همبستگی زنان علیه سرکوب

سال ۹۹ در کنار تمامی شدت سرکوب‌ها، افزایش فقر و تبعیض و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه زنان، سرشار از مقاومتی هر روزه بود. آنچه که ما طی یک سال گذشته از خطوط مبارزاتی زنان مکزیک علیه زن‌کشی‌ها، زنان لهستان در مبارزه جهت رسیدن به حق سقط قانونی و امن، میلیون‌ها کارگر و کشاورز زن در هند در جهت رسیدن به معیشت کارآمد، مبارزات ضد دولتی زنان بلاروس علیه دیکتاتوری حاکم و مقاومت فعالان زنان ترکیه، عربستان، عراق و افغانستان درمیابیم، حاکی از آن است که اتحاد و استمرار مقاومت زنان جهت رسیدن به مطالبات خود، تا چه میزان رهایی‌بخش است.

هشت مارس ۹۹ به‌رغم تمام محدودیت‌ها و حاکم بودن فضای امنیتی و سرکوب در کشور، زنان در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک  دورهم جمع شدند و با برگزاری گردهمایی، گلگشت، حضور  و سخنرانی در جمع مردم  و همچنین انتشار و پخش دفترچه‌های ارتقا فرا رسیدن «هشت مارس» روز جهانی زن را مانند دیگر خواهران خود در سراسر  جهان پاس داشتند.

این مراسم در شهرهای سقز، اشنویه، سنندج، تهران، اصفهان، انزلی و مشهد برگزار شد. در همه این مراسم به گونه‌ای می‌شود ردپایی از همبستگی زنان علیه فقر و نابرابری و خشونت را دید.