بزرگداشت روز جهانی زن در ایران در سایه سرکوب حکومت و مقاومت زنان

0
85
روز جهانی زن

بیدارزنی: امسال نیز در آستانه ۸ مارس، به‌رغم تمام محدودیت‌ها و حاکم بودن فضای امنیتی و سرکوب در کشور، زنان در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک برای بزرگداشت روز جهانی زن دورهم جمع شدند. آنها با برگزاری مراسم‌هایی چون تجمع‌های نمادین، گلگشت، حضور و سخنرانی در جمع مردم و همچنین انتشار و پخش دفترچه‌های ارتقاء آگاهی، فرارسیدن «هشت مارس» روز جهانی زن را مانند دیگر خواهران خود در سراسر جهان پاس داشتند.

در گزارش پیش رو مروری گذرا و کوتاه بر برخی از مراسم‌های برگزارشده، داشته‌ایم.

گرد­همایی زنان در سقز

روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه مراسمی به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن ۹۹ در شهر سقز برگزار شد. مراسم رأس ساعت ۴ بعدازظهر با حضور جمع کثیری از زنان آزادی‌خواه و برابری طلب آغاز شد. در آغاز مجری مراسم به پاس فداکاری زنان مبارز و جان‌باختگان راه رهایی و آزادی انسان به‌ویژه زنان مبارز و جان‌باخته، یک دقیقه سکوت اعلام کرد.

سکوت با دکلمه یک قطعه شعر شکسته شد. به دنبال یکی از زنان حاضر در مراسم تاریخچه مبارزات زنان جهان، ایران و کردستان را به سمع و نظر شرکت‌کنندگان رساند. سپس یکی دیگر از زنان شرکت‌کننده در مراسم، مطلبی در مورد خشونت علیه زنان را قرائت نمود. در ادامه دو تن از زنان شرکت‌کننده در این مراسم دو قطعه شعر در مورد روز جهانی زن را قرائت کردند.

بزرگداشت روز جهانی زن

مراسم با سخنرانی یکی از حاضران در خصوص خشونت علیه زنان، کولبران و سوختبران، بیکاری و تورم در جامعه و فشار آن بر کارگران و اقشار محروم و ستم‌کش، به‌ویژه زنان ادامه پیدا کرد. در ادامه مراسم یکی دیگر از زنان یک قطعه شعر به زبان کوردی قرائت کرد.

در پایان قطعنامه‌ای ۱۶ ماده‌ای مصوب گردهمایی ٨ مارس روز جهانی زن در شهر سقز قرائت شد. مراسم به مدت ٢ ساعت با بحث آزاد به پایان رسید.

آکسیون زنان گروه آرزم و فعالان کرج

روز چهاردهم اسفند نیز تعدادی از زنان گروه «آرزم» به همراه تعدادی از زنان فعال کرج در حرکتی نمادین در یکی از پارک‌های تهران پلاکاردهایی را با شعارهای زیر در مسیری کوتاه با خود حمل کردند و هم‌زمان به رهگذران در مورد روز زن توضیحاتی دادند.

  • حجاب اجباری نماد برده‌داری
  • اولین گام رهایی: لغو پوشش اجباری
  • خروش امسال زنان: برابری، معیشت است و درمان
  • آزادی، برابری، سقط جنین اختیاری
  • واکسیناسیون استاندارد، رایگان، فوری و همگانی حق مردم است
  • سیاست‌های خصوصی‌سازی، بیکارسازی و ارزان‌سازی نیروی کار زنان متوقف باید گردد
  • مردسالاری و کنترل بدن زن سرچشمه‌ی زن‌کشی، کودک همسری، ناقص سازی دختران
  • تخریب محیط زیست، سودجویی سرمایه، نابودی زندگیست
  • قوانین ضد زن، بهره‌کشی و ستم، ملغا باید گردد
  • آزادی بیان، تشکل، اعتراض… آزادی بی‌قیدوشرط زندانی سیاسی
  • فریاد ما زنان، توقف اعدام
  • آموزش رایگان، حق کودکان ما
  • در بند تبعیضیم، بیایید برخیزیم
  • خشونت و تبعیض علیه زنان، در خانه و محل کار توأمان
  • گرانی، تورم، بیکاری، بلای جان مردم
  • رهایی نهایی در گروی اتحاد تمامی جنبش‌ها

روز جهانی زن ۹۹ در تهران

تجمع تعدادی از ­ زنان در تهران

روز جمعه ۱۵ اسفندماه نیز جمعی از فعالان زنان در تهران با در دست داشتن پوسترهایی با محوریت شعار «همبستگی علیه نابرابری، فقر و تبعیض» به استقبال هشتم مارس، روز جهانی زن رفتند.

روز جهانی زن ۹۹ در تهران

حق آموزش رایگان، همگانی و به‌دور از تبعیض و خشونت، حق کنترل باروری و اعتراض علیه سلب حق سرپناه زنان حاشیه‌نشینی چون «آسیه پناهی» از جمله پوسترهای در دست این فعالان بود.

گردهمایی زنان و مردان در سنندج

حق برگزاری تجمعات و آکسیون‌ها جهت اعلام مطالبات زنان، سال‌هاست که تحت تدابیر شدید امنیتی سرکوب شده است، اما این سرکوب‌ها و رویه‌ی پرونده‌سازی‌ها و صدور احکام قضایی علیه زنان، فعالان کارگری، دانشجویان، معلمان و بازنشستگان، هرگز نتوانسته است مانع ضرورت فریاد حق‌طلبی آنان شود در همین راستا در روز یکشنبه ۱۷ اسفندماه، شماری از زنان و مردان آزادیخواه در سنندج، به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن در «آبیدر» مراسمی برگزار کردند.

روز جهانی زن ۹۹ در سنندج

این مراسم با تبریک فرارسیدن این روز به همه زنان و مردان آزادیخواه آغاز شد. در ادامه یکی از زنان فعال حقوق زن در سنندج تاریخچه مختصری از مبارزات زنان که به تعیین ۸ مارس به‌عنوان روز جهانی زن منجر شد را قرائت کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

سپس یکی دیگر از شرکت‌کنندگان ضمن تبریک روز جهانی زن به حاضران، بیانیه‌ای را در دفاع از حقوق برابر زنان و مردان در کلیه شئونات اجتماعی قرائت کرد.

گرد­همایی زنان در اصفهان در فضای زن‌ستیز و جنسیت زده‌ی حاکم بر این شهر

فعالان زنان در شهر اصفهان نیز علی‌رغم تشدید اظهارات زن‌ستیزانه برخی از مقامات محلی این شهر از جمله یکی از ائمه جمعه اصفهان، هشت مارس ۹۹ را با بالا بردن پوسترهایی که حاوی مطالبات زنان ایران است، گرامی داشتند.

آنها همگام با سایر زنان در شهرهای دیگر، چراغ روشنگری و حق‌طلبی زنان را در اصفهان روشن نگاه داشته و خواستار پایان دادن به فضای زن‌ستیز و جنسیت زده‌ی ناشی از سخنان ائمه جمعه این شهر شدند.

روز جهانی زن

زنان این شهر با وجود نگرانی‌های امنیتی ناشی از سخنان ائمه جمعه اصفهان و شهرهای اطراف در مخالفت با دوچرخه‌سواری و صخره‌نوردی زنان، همچنان بر حق مسلم خود در ورزش‌هایی که از دیدگاه این ائمه قابل‌قبول نیست پای می‌فشارند به آنها یادآور می‌شوند که بدن زن، عرصه‌ی ایدئولوژیک حاکمان نیست و نمی‌توان به او به‌عنوان یک ابژه‌ی جنسی نگاه کرده و کالبدش را در کنترل انسانی دیگر درآورد. بلکه انسان‌ها فارغ از جنسیت، آزاد به دنیا آمده و خواهان رهایی از دیدگاه‌های جنسیت‌محور هستند.

روز جهانی زن

آنها هر بار با حضور خود در حوزه‌ عمومی، خیابان و در عرصه کار و فعالیت، این باور جنسیت‌زده را که زن باید در خانه محبوس و مشغول آشپزی و فرزندآوری باشد به چالش می‌کشند.

گرد­همایی زنان در گیلان، بندرانزلی

یکشنبه ۱۷ اسفند در آستانه روز جهانی زن، تعدادی از فعالان زنان در شهر بندر انزلی در استان گیلان با در دست داشتن پوسترهایی در حمایت از حقوق زنان، روز زن را گرامی داشتند. در این پوسترها که با شعار محوری «همبستگی زنان علیه نابرابری، فقر و خشونت» همراه بود، بر حق معیشت انسانی، حق سقط جنین و حق کنترل باروری تأکید کردند.

روز جهانی زن

همچنین آنها با در دست داشتن عکس رومینا اشرفی دختری که امسال توسط پدرش در همین استان به قتل رسیده بود، نسبت به قوانین زن‌ستیز و خشونت علیه زنان اعتراض کردند.

گرد­همایی تعدادی از زنان دانشجو در مقابل دانشگاه علامه طباطبایی

تعدادی از زنان دانشجو نیز با دست داشتن پلاکاردهایی از خواسته‌ها و مطالباتشان در برابر دانشگاه علامه طباطبایی گردهم آمدند و روز جهانی زن را گرامی داشتند.

روز جهانی زن

در تعدادی از این پلاکاردها نوشته شده بود:

خروش امسال زنان، برابری معیشت است و درمان

حق انتخاب آزادانه پوشش

دربند تبعیضیم بیایید برخیزیم

همبستگی زنان علیه نابرابری، فقر و خشونت

خشونت و تبعیض علیه زنان در خانه و محل کار توأمان

آزادی، برابری، سقط جنین اختیاری

تجمع تعدادی از زنان آزاداندیش در مشهد

به‌منظور گرامی داشت روز جهانی زن، تعدادی از زنان آزاداندیش و حق‌طلب مشهدی نیز صبح روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه در میدان فردوسی این شهر جمع شدند و به بیان مطالبات و خواسته‌ها خود پرداختند.

روز جهانی زن

همچنین یکی از زنان با حضور در اتوبوس شهری به تبیین اهمیت هشت مارس برای مسافران پرداخت. او خطاب به زنان تأکید کرد: ما برای گرفتن حق و حقوقمان باید به میدان بیاییم. چرا که حق دادنی نیست بلکه گرفتنی است.

گرامی‌داشت رو جهانی زن از سوی تعدادی از زنان و مردان کورد درارتفاعات اشنویه

در روز یکشنبه ۱۷اسفندماه در فضای سرد و زمستانی شهرستان اشنویه، تعدادی از زنان و مردان آزادی‌خواه و برابری طلب این منطقه به همراه گروه کوهنوردی «پیشرو» اشنویه گردهم آمدند و با محوریت شعار «آزادی زنان، آزادی جامعه» فرارسیدن روز جهانی زن را در ارتفاعات این شهر گرامی داشتند.

روز جهانی زن

توزیع دفترچه «بارداری آگاهانه و آزادانه حق همه‌ی انسان‌هاست» در تهران

از روز پنج‌شنبه ۱۶ اسفندماه، توزیع بروشورهای حقوق باروری در مناطق مختلف تهران آغاز شد. این توزیع به تبریک روز هشتم مارس محدود نماند. طی گفتگوی مستقیم با زنانی در سنین مختلف، از اهمیت صحبت پیرامون حق سقط جنین، محدودیت‌های دسترسی به خدمات بهداشت باروری، تاثیر بارداری‌های ناخواسته، تاثیر سقط جنین‌های غیربهداشتی و… گفته شد.

دفترچه ها در مناطق مختلف جنوب و مرکزی شهر از جمله حوالی میدان راه آهن، چهارراه مختاری، خیابان انقلاب، میدان فاطمی، میدان هفت‌تیر و برخی کافه‌ها و پاتوق‌ها توزیع شد.

برگزاری گلگشت از سوی زنان آرزم و جمعی از زنان فعال تهران و کرج به مناسبت روز جهانی زن

روز جمعه هشتم اسفند چند روز پیش از فرارسیدن هشت مارس زنان آرزم به همراه جمعی از زنان فعال تهران و کرج برای هم‌اندیشی در مورد مسائل و مشکلات زنان در سال گذشته، بررسی عملکرد فعالین زن در این رابطه، سرکوب رژیم علیه زنان و چشم‌انداز آینده، در هوای سرد زمستانی در پارکی گرد آمدند.

در بخش اول گفتگو به مسئله‌ی فقر، خشونت و نابرابری به‌عنوان عواملی درهم‌تنیده که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا بسیار تشدید شده، پرداخته شد.

شرایط حاد جامعه خشونت علیه زنان و کودکان در سطح جامعه، خودکشی‌ها و … را نیز بسیار افزایش داده است. این خشونت‌ها به‌واسطه عدم حمایت قانونی از زنان و کودکان، فرهنگ مردسالار و دین سالار حاکم امکان بروز و توجیه بسیار بیشتری یافته است.

حاکمیت نیز در سال گذشته به‌رغم محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی- اجتماعی ناشی از همه‌گیری کرونا فشارها بر مردم را بیشتر کرد.

 

روز جهانی زن

همچنین بخوانید: گردهمایی و مطالبه‌گری کنشگران فمینیست در شهرهای مختلف ایران به مناسبت روز ۸ مارس