چگونه فمینیسم را به کودکان خود آموزش دهیم؟

0
143
آموزش فمینیسم به کودکان
Little child girl plays superhero. Child on the background of sunset sky. Girl power concept

بیدارزنی:‌ چگونه می‌توانیم مفهوم فمینیسم و برابری جنسیتی را از خردسالی به فرزندانمان بیاموزیم؟ والدین ممکن است از روش‌های متفاوتی برای آموزش این مسئله به کودکانشان استفاده کنند، اما روش ساده‌ی گفت‌وگو کردن، مهم‌ترین آن‌هاست. رابرت وب، راجع‌به این‌که چطور با دختر شش‌ساله‌اش در مورد مردسالاری گفت‌وگو کرده است، این‌گونه توضیح می‌دهد: «سارا از ما پرسید که آیا می‌تواند در روز بدون یونیفرم، لباس مرد عنکبوتی را بپوشد؟» او پرسید: «اگر من به‌جای لباس پرنسس، لباس مرد عنکبوتی را بپوشم، مسخره‌ام می‌کنند؟» همسرم گفت: «مردم ممکن است بخندند، آن‌وقت تو چه می‌گویی؟» و سارا پاسخ داد: «آیا می‌توانم بهشان بگویم که دلیل مسخره کردنشان، چیزی به اسم مردسالاری است که باعث می‌شود مردها غمگین شوند و زن‌ها به کارهای مزخرف وادار شوند؟»

فمینیسم فقط این نیست که به دختران آموزش دهیم قید لباس صورتی‌هایشان را بزنند. آموزش برابری جنسیتی راجع‌به این است که به کودکان -صرف‌نظر از جنسیتشان- یاد بدهیم، خودشان را همان‌طور که دلخواهشان است بروز دهند و این‌گونه هویت واقعی‌شان را کشف کنند. در ادامه، ۸ روش کاربردی برای آموزش فمینیسم به کودکان شرح داده می‌شود:

 

۱. مفهوم فمینیسم را برای کودکان تعریف کنید.

اگر پسر یا دخترتان از شما بپرسد فمینیسم یعنی چه، شما چه خواهید گفت؟ برای یک آغاز خوب، باید بتوانید تعریفی واضح، روشن و ساده از مفهوم فمینیسم به آن‌ها ارائه کنید. سیمون راگونان، پدر و سردبیر یک سایت، معتقد است این موضوع اهمیت زیادی دارد. او به دخترش این‌گونه توضیح می‌دهد: «گاهی اوقات، با زنان و دختران -به این دلیل که زن هستند- ناعادلانه رفتار می‌شود. فمینیسم می‌خواهد این بی‌عدالتی را از بین ببرد و به ما بیاموزد که باید با همه‌ی انسان‌ها، چه زن و چه مرد، چه کوچک و چه بزرگ، یکسان رفتار شود.»

 

۲. توجه کودکان را به تبعیض‌های جنسیتی جلب کنید.

والدین باید با کودکان خود، راجع‌به مصداق‌های بارز نابرابری جنسیتی که درکشان برای کودک آسان است، بحث و گفت‌وگوی آزاد داشته باشند. برای مثال، کودکان ممکن است به این موضوع توجه نشان دهند که چرا اغلب مادران وظیفه‌ی برگرداندن بچه‌ها از مدرسه را به عهده می‌گیرند؟ راگونان معتقد است که ما باید با گشودگی، در مورد این مسائل با کودکان گفت‌وگو کنیم. او می‌گوید: «ما باید متناسب با سن کودکمان، نمونه‌هایی که می‌تواند ناعادلانه تلقی شود را با او به بحث بگذاریم. در مثال پیشین، می‌توان این‌گونه پاسخ داد: ممکن است به‌خاطر این باشد که مادران نسبت به فرزندانشان بیشتر احساس مسئولیت می‌کنند، یا پدران معمولا وقت کمتری با فرزندانشان می‌گذرانند.»

 

۳. از اندیشیدن به موانع و مشکلات احتمالی غافل نشوید.

از آنجا که در آینده امکان دارد فرزندتان با موقعیت‌هایی مواجه شود که تبعیض جنسیتی را عمیق‌تر حس کند، باید در شناساندن این موقعیت‌ها به او، دوراندیشی به خرج دهید. راگونان به این منظور با دختر خردسالش پیش از این‌که به مدرسه برود، این موضوع را مطرح کرد که فیلم‌هایی مثل «جنگ ستارگان» یا «ابرقهرمانان»، هم برای پسران و هم برای دختران ساخته شده‌اند؛ زیرا او می‌دانست احتمالا این قضیه در مدرسه بین دختران و پسران شکاف ایجاد خواهد کرد. او گفت: «اما حالا همه‌ی دختران و پسران در کلاس فهمیده‌اند که بدون توجه به دختر یا پسر بودن، می‌توانند این چیزها را دوست بدارند و فکر نمی‌کنند علایق ربطی به جنسیت داشته باشد.»

 

۴. الگوی فرزندتان باشید.

دیشا سوگاند، یک فمینیست، می‌گوید: «آموزش فمینیسم به کودکان، باید از خردسالی، با نشان دادن این‌که برابری جنسیتی در عمل معنا پیدا می‌کند، آغاز شود.» ساده‌ترین راه برای آموزش عملی به کودک، این است که زن و مرد کارهای مربوط به خانه و مراقبت از فرزندان را باهم انجام دهند و تقسیم‌کار عادلانه داشته باشند.

 

۵. دختران را به داشتن گفت‌وگوهای آزاد با هم‌جنسانشان ترغیب کنید.

ویکتوریا هانتر، مدافع حقوق زنان، دختران جوان را تشویق می‌کند تا با یکدیگر راجع‌به مسائل جنسیتی که با آن‌ها مواجه می‌شوند، بی‌پرده، بحث و گفت‌وگو کنند. او می‌گوید: «هدف ما این است که کلیشه‌های جنسیتی را به چالش کشیده و نقد کنیم و نیز، این انگیزه را در دختران ایجاد کنیم که به تقویت تفکر انتقادی در جمع‌هایشان بپردازند.»

 

۶. زنان تأثیرگذار را به فرزندانتان بشناسانید.

از آنجا که دنیا، زنان تأثیرگذار و مهم زیادی به خود دیده است، معرفی آن‌ها به کودکانتان می‌تواند قدم مؤثری در این راه باشد. سوگاند می‌گوید: «ما باید در کنار معرفی زنان نام‌آشنای موفق، زنانی که کمتر شناخته‌شده اما بسیار مهم و تأثیرگذار بوده‌اند را هم به فرزندانمان بشناسانیم. ما باید آن‌ها را از وجود زنان مبارز و قدرتمندی که برای دنیایی بهتر می‌جنگند، آگاه کنیم.»

 

۷. فمینیسم را با زیست کودکتان پیوند دهید.

کاسی پیرز، بلاگر انگلیسی، کتابی فمینیستی با عنوان «قصه‌های شب برای دختران شورشی» را برای پسرش خرید؛ اما او در برخورد اول، علاقه‌ای به کتاب نشان نداد. این‌بار پیرز تصمیم گرفت از روش دیگری استفاده کند. او با پسرش راجع‌به این‌که پدر و عمویش چقدر به برابری معتقدند و برای آن تلاش می‌کنند، گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگو کنجکاوی کودک را برانگیخت و باعث شد او به درک مفهوم فمینیسم علاقه‌مند شود. درنتیجه شروع به خواندن کتاب و واکاوی آن کرد. او در پایان، این‌گونه واکنش نشان داد: «وای! این کتاب شگفت‌انگیز است!» شما باید در پی راه‌هایی باشید که دغدغه‌ی برابری جنسیتی را با زیست فرزندتان و علایق او مرتبط کنید. موفقیت در این زمینه به توانایی شما در جلب توجه کودکتان برمی‌گردد.

 

۸. به دختران بیاموزید که نباید نگران قضاوت دیگران باشند.

در کتاب چیماماندا انگوزی آدیشی، یا «مانیفست یک فمینیست در ۱۵ پیشنهاد»، او بیان می‌کند که دختران باید بدانند که می‌توانند در مقابل دیگران خوش‌رو و دلپذیر نباشند. تفکر سنتی غالب، این ذهنیت اشتباه را به ‌وجود آورده که ما باید در مقابل دیگران «خوشایند و دوست‌داشتنی» به نظر برسیم تا بتوانیم پیشرفت کنیم. او در کتابش می‌نویسد: «من فکر می‌کنم، در مقابل، باید به دخترانمان بیاموزیم که فقط کافی است خودشان باشند و لزومی ندارد از جانب همه دوست داشته شوند.»

به‌راستی، دنیا جای بهتری برای زیستن بود، اگر زنان این فرصت را داشتند که به‌تمامیْ خودشان باشند.

 

منبع: ‌هافینگتن پست