فمینیست‌های نامرئی؟ رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی زنان جوان

0
57
فعالیت‌های آنلاین

سارا شوستربیدارزنی- در این مقاله جولیا شوستر، به بررسی تأثیر فعالیت‌‌های آنلاین زنان جوان در نیوزلند می‌پردازد و آنها را به عنوان فمینیست‌های نامرئی معرفی می‌کند. چرا که مشارکت فمینیستی آنها از عموم مردم و زنان فعال سیاسی نسل‌های قبل‌تر پنهان مانده است.

 چکیده

با توجه به بینش برآمده از ادبیات «موج سوم [فمینیسم]»، این مقاله به بررسی تأثیر فعالیت‌‌های آنلاین زنان جوان بر میزان مشارکت فمینیستی در نیوزلند می‌پردازد. به پشتوانۀ ۴۰ مصاحبه با زنان در هر سنی که درگیر مسائل سیاسی زنان در نیوزلند هستند، در روش‌های مشارکت این زنان در فعالیت‌های فمینیستی من متوجه شکاف نسلی شدم و استدلال می‌کنم که فعالیت آنلاین یکی از اشکال اصلی مشارکت برای بسیاری از زنان جوان است. از آنجا که فعالیت آنلاین فقط برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند قابل مشاهده است، این شکل از مشارکت بسیاری از فعالیت‌های زنان جوان را از عموم مردم و زنان فعال سیاسی نسل‌های قبل‌تر پنهان می‌کند. بسیاری از مصاحبه‌شوندگان سن بالاتر من از نیروی سیاسی‌ای که زنان جوان در جوامع آنلاین مانند وبلاگ‌ها و فیس‌بوک، صرف می‌کنند، آگاهی نداشتند.

از این رو این زنان ابراز نگرانی کردند که پس از بازنشستگی‌شان، زنان جوان زیادی نیستند که جایگاه آنان را پر کنند. با این حال، در پژوهش من، زنان جوان از رسانه‌های جدید برای برقراری ارتباط و حمایت از یکدیگر، گفتگوهای سیاسی و سازماندهی رویدادها در «دنیای واقعی» استفاده کرده‌اند. زنان جوان رسانه‌های جدید را به دلیل انعطاف‌پذیری، دسترسی و توانایی دستیابی به گروه‌های زیادی از مردم، ارزشمند می‌شمارند. علاوه بر این، آن‌ها از استفادۀ آسان و کم‌ هزینه آن هم استقبال می‌کنند. در این مقاله نتیجه گرفته می‌شود که کار سیاسی آنلاین فرصت‌های زیادی را برای مشارکت فمینیستی فراهم می‌کند، اما این جریان، افرادی را که از رسانه‌های جدید استفاده نمی‌کنند، حذف می‌کند، و بنابراین به افزایش شکاف نسلی در زنانی که در میدان فمینیسم مشارکت می‌کنند، می‌انجامد.

واژگان کلیدی: نسل‌های فمینیستی، فعالیت‌‌های آنلاین، نیوزلند، موج سوم فمینیسم، جنبش زنان

دریافت مقاله کامل:‌

«فمینیست‌های نامرئی؟ رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی زنان جوان» نوشته جولیا شوستر، برگردان: نوشین صفائیان

 

 


پانوشت نویسنده:

نسخه قبلی این مقاله در پانل ویژه کنفرانس انجمن مطالعات سیاسی نیوزلند ۲۰۱۲ ارائه شده است: «زنان در زندگی عمومی کجا هستند؟»، ۲۸-۲۶ نوامبر، ولینگتون.

بیوگرافی نویسنده

جولیا شوستر مدرک جامعه‌شناسی را از دانشگاه وین در اتریش دریافت کرد و به عنوان دستیار تحقیق در آکادمی علوم اتریش کار کرده است. در سال ۲۰۱۰ وی به عنوان کاندیدای دکترا به گروه جامعه‌شناسی در دانشگاه اوکلند پیوست و در حال کار بر روی پایان‌نامه خود است که جنبش زنان معاصر در نیوزلند را بررسی می‌کند. حوزه‌های تحقیقاتی وی شامل فعالیت‌های فمینیستی، تقاطع و جنبش‌های اجتماعی است.

این مقاله را هم بخوانید: آیا فمینیسم زنان را ناامید کرده است؟