خواهان آموزش کیفی و رایگان برای تمام کودکان این سرزمین هستیم

0
6

بیدارزنی:‌ روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه همزمان با هفته معلم تجمع مسالمت‌آمیزی توسط معلمان با خواسته‌های صنفی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. تجمع برگزار شده در شهر تهران مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفت و تعداد زیادی از معلمان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بازداشت شدند. به همین جهت  گفت‌وگویی انجام دادیم با صدیقه پاک‌ضمیر یکی از معلمان شرکت‌کننده در این تجمع که از نزدیک شاهد ماجرا بوده است:

 خانم پاک‌ضمیر در ابتدا لطفاً در رابطه با تجمعی که روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار شد کمی توضیح دهید. این تجمع به چه دلیل برگزار شد؟ مطالباتی که مطرح شد چه بود؟

این تجمع با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور برگزار شد. مناسبت آن هفته‌ی معلم بود. مطالبات ما همگی صنفی بود و هست و خواهد بود. این تجمع با چند محور اصلی برگزار شد: ۱-لغو خصوصی‌سازی و پولی سازی و کالایی سازی آموزش در کشور ۲-حق تحصیل رایگان و کیفی و عادلانه برای تمام بچه‌های کشورمان ۳-استخدام معلمان حق‌التدریس و آزاد و پیش‌دبستانی، ۴-حق تشکل یابی مستقل برای معلمان ۵-افزایش حقوق بالای خط فقر معلمان (در قیاس با سایر ارگان‌ها و اداره‌ها معلمان کمترین حقوق را دریافت می‌کنند؛ علیرغم سختی کاری که دارند.) ۶- بیمه کارآمد برای تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته ۷-بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش ۸-اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته ۹- رفع هرگونه تبعیض (قومیتی، جنسیتی، طبقاتی، مذهبی) از ساختار نظام آموزشی کشور ۱۰- آزادی معلمان زندانی (محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، مختار اسدی، روح‌الله مردانی)

  از حال و هوای تجمع بگویید؟ اینکه چگونه برگزار شد و چه طور توسط مأمورین امنیتی به خشونت کشیده شد؟

تجمع بسیار آرام و مسالمت‌آمیز بود. معلمان در پارک روبروی سازمان برنامه و بودجه ایستاده بودند و شعارنوشته‌های صنفی را در دست داشتند. شعارها همه صنفی بود. حدود یک ساعت و نیم از تجمع گذشته بود و رو به پایان بود که ناگهان دیدیم عده‌ای لباس شخصی به جمعیت معلمان یورش آوردند و شروع کردند به ضرب و شتم معلمان. به طرز وحشیانه‌ای حمله می‌کردند و با ضربات مشت و لگد معلمان را می‌زدند و دستگیر می‌کردند. تجمع ما کاملاً آرام و بدون هیچ خشونتی بود. لباس شخصی‌ها آن را به خشونت کشیدند. معلمان را با مشت و لگد زدند در این بین پلک چشم یک معلم زن را پاره کردند. کتف یک معلم در رفت.

در رابطه با بازداشتی‌ها لطفاً بگویید؟ چند نفر بازداشت شدند؟ با توجه به اینکه این تجمع همزمان در شهرهای دیگری غیر از تهران برگزار شد آیا در شهرهای دیگر هم با تجمعات برخورد شد و افراد شرکت‌کننده بازداشت شدند؟

در شهرهای دیگر با تجمع معلمان برخوردی نشد و همه تجمعات در شهرهای مختلف در آرامش برگزار شد.

اسامی بازداشتی‌ها در تجمع تهران به قرار زیر است:

۱-محمد حبیبی عضو هیئت‌مدیره کانون صنفی معلمان تهران

۲-رسول بداقی بازرس کانون صنفی معلمان تهران

۳-محمدتقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران

۴-رحمان عابدینی عضو هیئت‌مدیره کانون صنفی معلمان البرز

۵-اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته و همسر یکی از معلمان بازنشسته

۶-حسین غلامیاز کنشگران صنفی معلم بازنشسته

۷-عالیه اقدام دوست بازنشسته

۸-جواد ذوالنوری (زنوزی) بازنشسته

از وضعیت بازداشتی‌ها بگویید آیا خبری از آن‌ها دارید؟ در این دو روز توانسته‌اند با خانواده‌های خود ارتباط برقرار کنند و اینکه در حال حاضر کجا هستند و در چه شرایطی به سر می‌برند؟

افراد بازداشت‌شده در تجمع ۲۰ اردیبهشت در بازداشتگاه اوین هستند. به آن‌ها گفتند که وثیقه ۵۰ میلیونی بیاورید. معلمان نپذیرفتند و گفتند ما کاری نکردیم که وثیقه بیاوریم و آن‌ها را به بازداشتگاه اوین بردند. تماس تلفنی هم نداشتند تا جایی که من میدانم البته. امروز شنبه هم خانواده‌هایشان به دادسرای اوین رفتند و بهشان گفتند که هنوز پرونده را قاضی و بازپرس نخوانده‌اند بروید و روز دیگری مراجعه کنید.

 لطفاً از محمد حبیبی بگویید، فیلم‌هایی از لحظه دستگیری ایشان و رفتار خشونت‌آمیزی که با این معلم شد در شبکه‌های مجازی منتشر شده است از وضعیت ایشان خبر دارید؟ آیا با بقیه بازداشتی‌ها نگهداری می‌شود؟

از وضعیت محمد حبیبی خبری نداریم. نمی‌دانیم در کدام بازداشتگاه نگهداری می‌شود. فقط میدانیم در کنار دیگر معلمان بازداشتی نیست. ما به‌شدت نگران سلامتی او هستیم. چون من و خواهرم که همسر ایشان است شاهد ضرب و شتم او بودیم و هرچه تلاش کردیم متأسفانه نتوانستیم از زیر دست و پای لباس شخصی درش بیاوریم. ما نمی‌دانیم الآن با آن‌همه ضرب و شتم که بر سر وصورت و شکم و پاهای محمد حبیبی وارد شد وضعیت سلامتی وی چگونه است. نگران جانش هستیم.

   در آخر اگر حرف پایانی دارید لطفاً بفرمائید

حرف ما معلمان همیشه این بوده است: ارتقای منزلت و معیشت. خواهان شرایط برابر دستمزدی با دیگر ارگان‌ها هستیم. خواهان آموزش کیفی و رایگان برای تمام کودکان این سرزمین هستیم. تمام حرف ما همین‌هاست.