تبعیض جنسیتی این بار در آگهی استخدام آموزش‌وپرورش

0
574

بیدارزنی: به دنبال برگزاری آزمون استخدام سراسری دستگاه‌های دولتی در خردادماه ۹۴،، آگهی استخدام آموزش‌وپرورش هم در تاریخ ۱۵/۵/۹۴ منتشر شد. این آزمون قرار است در شهریورماه ۹۴ برگزار شود.

در آزمون استخدام دستگاه‌های دولتی، ۷۳۹۳ نفر به‌عنوان نیروی موردنیاز اعلام شد که از این میان سهم زنان ۲۳۹۲ نفر و سهم مردان ۴۴۶۷ نفر در نظر گرفته شد؛ یعنی سهمیه اختصاصی مردان بیش از دو برابر زنان در نظر گرفته شده است. امروز ما شاهد ادامه این روند تبعیض جنسیتی در بحث استخدامی زنان در آگهی استخدام آموزش‌وپرورش هستیم در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش که سازمان سنجش متولی برگزاری آن است تعداد ۳۷۰۴ نفر قرار است پذیرش شوند. در این آزمون در ۲۱ رشته در مقطع کاردانی و ۳۵ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعلام نیاز به نیرو شده است. وقتی متن آگهی را بخوانیم این تبعیض جنسیتی در استخدام میان زنان و مردان کاملا آشکار است: اولا در بیشتر رشته‌ها برای هر شهر، نیروی موردنیاز یک نفر اعلام‌شده و ثانیا آن یک نفر موردنیاز مرد است.

از ۲۱ رشته در مقطع کاردانی در ۱۴ رشته و  از ۳۵ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ۱۱ رشته، تعداد پذیرش زنان صفر اعلام شده است. در برخی رشته‌های اعلام‌شده فاصله میان پذیرش نیروی زن و نیروی مرد بسیار زیاد است. برای مثال در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی تعداد مردان موردنیاز، ۱۸۳ نفر و تعداد زنان موردنیاز، ۱۵ نفر است یا در رشته‌ی آموزگار ابتدایی، تعداد مردان موردنیاز ۴۳۷ نفر و تعداد زنان موردنیاز ۱۵۷ نفر اعلام شده است. در دو رشته نیز تعداد مردان صفر است: ۱- رشته‌ی طراحی و دوخت؛ تعداد زنان ۳۱ و تعداد مردان صفر ۲-  رشته‌ی مراقب سلامت (مربی بهداشت) تعداد زنان ۱۳۲ و تعداد مردان صفر است.

همه‌ی این‌ها در حالی است که طبق داده‌های مرکز آمار ایران در دوره‌ی بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، نرخ مشارکت زنان از ۱۶.۴ درصد در سال ۱۳۸۵، به ۱۲.۶ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است. همچنین میانگین بیکاری زنان در سال ۹۲ دو برابر مردان بوده است. نتایج آمارگیری نیروی کار در سال ۹۳ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در میان مردان ۸.۷ درصد و در میان زنان ۲۰.۳ درصد است و روزبه‌روز این شکاف بیشتر می‌شود.

تبعیض جنسیتی در آگهی استخدام آموزش‌وپرورش درحالی صورت می‌گیرد که معلمان مرد نمی‌توانند در مدارس دخترانه تدریس کنند و تعداد معلمان زنِ حق‌التدریس و آزاد بسیار است و استخدام آن‌ها راه گشا و معقول‌تر به نظر می‌رسید؛ اما در این آزمون استخدامی تعداد زنان موردنیاز بسیار کم اعلام شده است. به نظر می‌رسد حکومت می‌خواهد با این کار زنان را در مشاغل موقت و بیمه‌های پاره‌وقت و ناکارآمد نگه دارد و در گذر زمان بیش از نیمی از جمعیت کشور را خانه‌نشین کنند یا نهایتا در مشاغل کاذب و بدون پشتوانه‌ی بیمه نگه‌دارند.

از سوی دیگر، گویا ساختار آموزش‌وپرورش از ورود نیروهای جدید زن و بالاخص جوان واهمه دارد و نمی‌خواهد طرز فکرهای جدید و روش‌های جدید تعلیم و تربیت وارد این ساختار کهنه شود، مبادا که دختران دانش‌آموز آگاه شوند و این ساختار را نپذیرند. اما زهی خیال باطل که آگاهی و دانش برای نفوذ به ذهن جوانان به‌ویژه دختران دانش‌آموز، راه خود را خواهد یافت.

جداول زیر اعلام نیاز این آزمون استخدامی به تفکیک رشته و تعداد موردنیاز برای دوره کاردانی (جدول ۱)، کارشناسی و کارشناسی ارشد (جدول ۲) است.

جدول 1
منبع: سازمان سنجش آموزش کشور، ۱۳۹۴
منبع: سازمان سنجش آموزش کشور، 1394
منبع: سازمان سنجش آموزش کشور، ۱۳۹۴

* صدیقه پاک ضمیر، معلم