پرونده روز جهانی کارگر (۱۳۹۴)، طرد زنان از بازار کار

0
1773
طرد زنان از بازار کار

 

طرد-زنان-از-بازار-کار
به مناسبت روز جهانی کارگر – طرد زنان از بازار کار – طرح: جوانه جواهری

پرونده روز جهانی کارگر در سال ۱۳۹۴

عوامل مختلف فرودستی زنان در اقتصاد از جمله آزار جنسی در محیط کار، سقف شیشه‌ای، تفکیک جنسیتی کار، دستمزد نابرابر، فقدان مهدکودک در محیط کار، ایمنی پایین کار، کار خانگی، کلیشه‌های جنسیتی، نابرابری دسترسی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش در کل، همگی عوامل بازدارنده و طرد زنان از بازار کار هستند. برهمین اساس، سال ۱۳۹۴، گروه بیدارزنی به مناسبت روز جهانی کارگر پرونده طرد زنان از بازار کار را منتشر کرد که به موضوعاتی نظیر اشتغال زنان، طرح تحول سلامت و بی‌ثبات کاری پرستاران زن، تفکیک جنسیتی مشاغل، فقر زنان و پیوند سرمایه‌داری و مردسالاری در فرودست نگاه داشتن زنان پرداخته است.

در این ویژه‌نامه می‌خوانید:

طرح تحول نظام سلامت فشارکاری را روی پرستاران زن بیشتر کرد

پرستاران این روزها اعتراضاتی را سازماندهی کرده‌اند. آنها به فشار کاری که در طرح تحول نظام سلامت بر آنها وارد می‌آید اعتراض دارند. به مناسب روز کارگر با یکی از پرستاران زن که در این اعتراض‌ ها شرکت داشته گفتگویی کرده‌ایم تا از مشکلات کار پرستاری و اعتراضات آنها بشنویم. شما را به خواندن این گفتگو دعوت می‌کنیم…

گفتگو با یکی از مربیان پیش‌دبستانی: خواستار استخدام بی‌قیدوشرط هستیم

بیش از ۴ سال از اعتراض‌های پیاپی مربیان پیش‌دبستانی می‌گذرد. در طول این سال‌ها مهم‌ترین خواسته مربیان، رسیدن به امنیت شغلی است. هر بار اعتراض‌ها با وعده‌هایی آرام گرفت و مربیان به سر کلاس بازگشتند و سال بعد دوباره با شکست عهدها اعتراض خود را از سر گرفتند. در این میان دولت و مجلس عوض شد اما درنهایت مربیان به امنیت شغلی دست نیافتند. هم‌اکنون آخرین وعده؛ آزمونی است نه‌چندان دل‌فریب. این بار مربیان دل به این آزمون خوش نکرده‌اند و خواهان رسیدگی جدی‌تر به وضعیت خود هستند.

در آستانه روز معلم و کارگر و به مناسبت آخرین تلاش مربیان پیش‌دبستانی در اعتراضی که روز ۲۳ و ۲۷ فروردین در مقابل مجلس داشتند بار دیگر پای صحبت‌های یکی دیگر از مربیان پیش‌دبستانی نشستیم تا گوشه‌ای از این رنج چندساله را بازتاب دهیم.

زنان در بازار کار، دو دهه تغییر و تداوم– ترجمه شمیم شرافت

این گزارشِ نهاد آموزش بین‌المللی دانش‌آموزان، رئوس مطالب روند اصلی و مسائل اشتغال زنان را در طول دو دهه از میانۀ دهه ۷۰ مطرح می‌کند و اطلاعاتی را درباره فعالیت‌های اقتصادی، کار تمام‌وقت و پاره‌وقت، تغییرات صنعتی و شغلی، پرداخت حقوق و دستیابی به امکانات آموزشی در زنان فراهم می‌کند. بحث تا جایی که زنان در میانه دهۀ ۱۹۹۰ همچنان در بازار کار در وضعیت نامساعدی باقی ماندند، دنبال می‌شود و بر حوزه‌های کلیدی‌ای که پیشرفت در آن صورت گرفته است، تأکید می‌کند و حکایت از تبعیض دنباله‌دار بر پایه جنسیت دارد.

بهبود شرایط کاری زنان و تاثیر آن بر بازار کار – ترجمه بنفشه جمالی

ارائه امکانات آموزشی، بهداشتی و نگهداری از کودکان (تاسیس مهدکودک‌ها) از جمله شرایطی است که باید برای زنان در کارخانه‌ها مهیا شود.زنان شاغل در کارخانه‌های نساجی و پوشاک، اغلب از مردان دستمزد کمتری می‌گیرند و از شرایط کاری نامناسب رنج می‌برند. درحالی‌که بهبود شرایط این زنان می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر جامعه داشته باشد.

وقتی [هنوز] دختر رحمان با یک تب دو ساعته می‌میرد – کاوه مظفری

ساختن گزینه «بهتر» نیازمند پیوند زدن مسائل و مشکلاتی است که گروه‌های مختلف فرودست را در برگیرد؛ و ساختن گزینه بهتر، جز از طریق گفتگو و مدارا میسر نمی‌شود. یکم ماه می به‌عنوان نمادی از همبستگی کارگران، نمونه‌ای از اتصال میان مسائل و مشکلات گروه‌های متنوع زحمتکشان است. اگر بتوانیم برای گفتگو و مدارای میان خودمان سازوکاری مسئولانه و پایدار پدید آوریم، گام بزرگی برداشته‌ایم. جهان بهتری ممکن است، اگر زمینه گفتگو و همکاری مسئولانه را مهیا سازیم…

تفکیک جنسیتی مشاغل؛ انواع، عوامل و راه‌های برون‌رفت – نیکزاد زنگنه

زنان در دهه‌های اخیر با تسخیر فرصت‌های شغلی که پیش‌تر عمدتا مردانه بودند، قدم‌های بزرگی در راه برابری در عرصه اشتغال برداشته‌اند. بااین‌حال به دلیل عوامل مختلفی، شرایط برای کار زنان و مردان همچنان برابر نیست. «تفکیک جنسیتی مشاغل» یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

در طول دهه‌های گذشته تلفیق جنسیتی مشاغل هم‌راستا با تلاش‌های زنان پیش نرفته است و در برخی صنایع و مشاغل مانند ساخت ساز هیچ پیشرفتی در راستای مشارکت بیشتر زنان به چشم نمی‌خورد. این تفکیک جنسیتی پایدار، عامل مهمی در عدم پیشرفت جوامع در زمینه برابر شدن شرایط کار از جمله بسته شدن شکاف جنسیتی دستمزد به حساب می‌آید. بر اساس پژوهش جدیدی که موسسه «پژوهش سیاست‌گذاری‌های زنان» بر اساس داده‌های دولتی در ایالات‌متحده انجام داده است، نرخ فقر زنان کارگر درصورتی‌که مساوی مردان دستمزد بگیرند، به نصف کاهش می‌کند.

سرمایه‌داری یا مردسالاری؟ – فرزانه جلالی‌فر

چرخه‌ی دائمی مردسالاری و سرمایه‌داری از یک‌سو مناسبات جنسیتی را شکل می‌دهد و از سوی دیگر مناسبات اقتصادی موجود را بازتولید می‌کند. چرا که از سویی مناسبات جنسیتی موجود در ساختارهای مردسالارانه برای حذف زنان از بسیاری عرصه‌های تک‌تازی مردان، نیازمند حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم مناسبات سرمایه‌دارانه است و از سوی دیگر بسیاری از مناسبات اقتصادی سرمایه‌دارانه برای دستیابی به سود بیشتر در سایه مناسبات جنسیتی غالب بازتولید می‌شود. زنان را در بازار کار به رسمیت نمی‌شناسد و از این طریق به تقویت کلیشه‌های سنتی نقش زنان کمک می‌کند.

جنسیت و پایین آمدن کف دستمزدها در بازار کار ایالات متحده – ترجمه پریسا امیری الیاسی

زنان در محیط‌های کاری پیوسته با چالش‌ها و موانع منحصربه‌فردی مواجه بوده و هستند، یک دسته‌ی مجزا از کارگران محسوب نمی‌شوند. اگرچه دسته‌بندی آن‌ها به‌عنوان دسته‌ای مجزا مدت مدیدی استراتژی موفقی برای تضمین کار کم‌درآمد بوده است و این دسته‌بندی پیامدهای منفی مهمی را در پی خواهد داشت. هرگاه کارفرمایان با موفقیت توانستند یک گروه از کارگران را از کارگران «واقعی» جدا کنند، نه‌تنها آن گروه خاص بلکه تمامی کارگران بیشتر در معرض خطر استثمار خواهند بود.

همچنین بخوانید: این «طرد» را سرِ باز ایستادن نیست