تا قانون خانواده برابر: هفته پایانی تابستان 91 در حالی آغاز شد که، خبر نامزدی نسرین ستوده در جایزه سالانه پارلمان اروپا جزء خبرهای تکراری رسانهها بود. به نقل از رادیو فردا[1] جایزهی پنجاه هزار یورویی ساخاروف پیش از این به افرادی از جمله نلسون ماندلا، فعالان بهار عربی و مادران پلازا مایو اهدا شده است. نسرین ستوده درحالی بعنوان نامزد دریافت این جایزه معرفی شده است که از حدود دو سال پیش زندانیست و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به تحمل شش سال زندان محکوم شده است.
اشتغال : حمایت از کارآفرینی زنان یا تلاش در جهت کاهش حضور زنان در عرصه اشتغال
خبرگزاری ایسنا[2] طی مصاحبهای با یک زن کارآفرین به نقل قول از وی نوشته است: شهرداری تهران براي اعطاي وام 3 میلیون تومانی از من درخواست ضامن كرده است، اين در حاليست كه براي اعطاي 25 متر فضا از من حدود 100 ميليون تومان سفته گرفتهاند. این کارآفرین در ادامه افزوده است: اميدواريم سازمانهاي مربوطه به مشكلات ما توجه بيشتري كنند و بر اساس نيازهاي ما، امكانات در اختيارمان قرار دهند. او در حالی که معتقد است در مركز كوثر به اندازه كافي از ما حمايت نميشود می افزاید: توانمندسازي بانوان نصفه نيمه انجام ميشود و لازم است پس از ايجاد امكان فعاليت براي زنان، نحوه فعاليت آنان دنبال شود. این در حالیست که همین خبرگزاری[3] در مصاحبهای با مدیر اداره اشتغال ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار می نویسد: 108 مرکز داریم که در حدود 87 مرکز ما فعال و در بسیاری از حرفهها مشغول به کار هستند، ما در مراکز کوثر علاوه بر ایجاد اشتغال و تامین امنیت شرایط نسبتا ایده آلی را برای آنان مهیا کردهایم. عطایی با بیان این که 10 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار قرار دارند، افزود: با احتساب خانواده زنان سرپرست خانوار بالغ بر 40 هزار نفر تحت پوشش ما هستند، ضمن اینکه مبنای عمل بر روی مهارت و آموزش در حین اشتغال است.
با نگاهی به اهمیت اشتغال زنان، خبرگزاری ایسنا[4] در جایی دیگر به نقول قول از اشرف گرامی زادگان، فعال حوزه زنان می نویسد: طرحها و لوایحی همانند استخدام نیمهوقت زنان و يا کاهش ساعات کاری، موجب كاهش حضور زنان در عرصه اشتغال ميشود، این قوانین شايد با هدف آسایش زنان و مادران شاغل به تصويب ميرسد ولی موجب کاهش دانش تخصصی و اشتغال زنان و دختران میشود. اين حقوقدان با بيان اينكه هنوز هم برخي تفکرات سنتي در مورد زنان در بخشي از جامعه وجود دارد، گفت: بر اساس اين تفكر زن فقط در نقش مادری و همسری تعريف ميشود، اين درحاليست كه ما در برنامههای سند چشم انداز، سیاست حضور فعال زنان را در جامعه مد نظر داریم و مایل هستيم که اکثریت جامعه، فعال باشند تا کشور به نقطه مطلوب برسد. گرامی زادگان در انتها حضور زنان در جامعه چه در عرصه آموزش و چه درعرصه اشتغال را نیاز امروز و فردای ايران می داند.
در عمل نیز زنان معلم حق التدریسی با حضور در مقابل مجلس بر حق اشتغال و استخدام خود پای فشردند. به گزارش خبرآنلاین[5] «این عده از معلمان که سابقه تدریس در وزارت آموزش پرورش را دارند در روزها و ماه های گذشته هم مقابل مجلس تجمع کرده بودند». تجمع کنندگان که تعدادشان به حدود 50 نفر می رسد همگی زن بوده و از شهرهای مختلف خود را مقابل مجلس رساندند. مجلس هشتم قانونی را برای استخدام معلمان در وزارت آموزش و پرورش تصویب کرد که بیش از 40 هزار معلم دارای شرایط در این وزارتخانه استخدام شدند اما برخی از معلمان اعم از مربیان پیش دبستانی، معلمان شرکتی و حق التدریسیها استخدام نشدند و خواستار مشخص شدن وضعیتشان هستند.
ازدواج: افزایش آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج در تهران؛ راه حل: سایتهای همسرگزینی؟
خبرگزاری وفا[6] به نقل از وزیر ورزش و جوانان خبر از از افزایش آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج در تهران میدهد و مینویسد: در تعامل با وزارت ارشاد هستیم تا با همکاری این دو وزارتخانه مجوز سایتهای همسر گزینی داده شود همچنین وی میافزاید: شرایط آیین نامه سایتهای همسر گزینی را به تمامی دستگاهها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام خواهیم کرد.
این در حالیست که همین خبرگزاری[7] در مصاحبهای که با «فرید براتی سده» روانشناس و استاد دانشگاه داشته اشاره میکند که: تمامی مسئولان کشور یکصدا معترضند که چرا جوانان ازدواج نمی کنند، این در حالی است که ازدواج اولویت اول جوانان ایرانی نیست بلکه در رتبه 7 تا 8 قرار دارد. جوان امروزی به خصوص پسرها اشتغال را در اولویت قرار دادهاند.
افزایش جمعیت یا تربیت صحیح فرزندان
خبرگزاری ایسنا[8] در مصاحبه ای که با ريیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده داشته است از قول ایشان می نویسد: ادامه روند فعلي در حوزه جمعیت ما را با تهدیدات متعدد مواجه میکند. وی با بیان اینکه امروزه در جهان، جمعيت يكي از شاخصهاي قدرت يك كشور است، ادامه داد: در جهان امروز هم مثال کشور چین و هند میتواند اثبات کننده این حرف باشد، که با حدود يک و نيم ميليارد جمعيت علاوه بر برخورداری قدرت سياسي و عضويت فعال در جامعه بينالملل، بالاترين نرخ رشد اقتصادي در جهان را به دست آورده است و امروزه در جهان جمعيت يكي از شاخص هاي قدرت يك كشور است. خزعلي در مورد ریشههای فکری نظریه کنترل جمعیت، گفت: نظریه کنترل جمعیت ریشه در تفکر غیر الهی مغرب زمین بعد از رنسانس دارد. یعنی هنگامی که نقش خداوند تبارک و تعالی در مدیریت عالم وجود بر اساس سنتهای الهی نادیده انگاشته شد و بشر به فعال مایشاء تبدیل شد، با توجه به این نکته که اگر بشر براساس تعالیم انبیاء تحت تربیت قرارنگیرد زیاده خواه و طغیان گراست، بنابراین هرچه تعداد بشر کمتر باشد، امکان تمتع و بهرهگیری بیشتری برای سایرین است، بنابراین کنترل جمعیت الزامی به نظر رسید.
بنفشه رضایی در خبرگزاری وفا[9] با گزارشی که به آمار بالای طلاق و وضعیت فرزندان میپردازد این پرسش را مطرح می کند که: آمار بالاي طلاق نشان مي دهد پدران و مادران جوان امروز با اختلالات رواني و رفتاري متعددي دست به گريبانند و با اين كه در زمان رشدشان زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه ساده تر و كم خطرتر بوده، اما باز روانشان از معرض آسيب دور نمانده است، حال با وجود اين همه تنوع رسانهاي، بازيهاي رايانهاي، اينترنت و تهاجم فرهنگي بيگانگان كه كودكان ما را نشانه گرفته است آينده جامعه ما چگونه خواهد بود؟
این نویسنده به نقل قول از آزيتا چهري، كارشناس ارشد روانشناسي که مجهز كردن والدين به اطلاعات مفيد و صحيح درخصوص فرزندپروري را با توجه به نياز جامعه ضروري ميداند تشريح ميكند: «عصر ما عصر شلوغي است. شلوغ و پرزرق و برق و در مقايسه با دنياي نسل گذشته از زمين تا آسمان فاصله دارد. شايد توصيهها و تجربههاي سنتي در زمينه برخورد با كودكان در نسل گذشته تا حدود كمي جواب مي داد، اما امروز ديگر تاريخ مصرف ندارد».
از دبیرستان تا دانشگاه
[خبرگزاری->http://www.radiozamaneh.com/news/iran/2012/09/15/19613] مهر[10] به نقل قول از معاون پرورشی آموزش و پرورش زنجان از اجباری بودن پوشش چادر در دبيرستانهای دخترانه اين استان خبر داد. مرادلو گفت: «با توجه به هجمههای سنگين دشمن و الگوهای جديدی که روز به روز به بازار میدهند بر آن شديم کاری انجام دهيم که ارزشهای دينی اجرا و ظاهر شوند». این خبرگزاری افزود: برخی از مراجع تقليد شيعه در ايران ضمن تأکيد بر حجاب برتر چادر مشکی را مکروه نمیدانند. اسلامی کردن محيط مراکز آموزشی از دغدغههای اصلی مسئولان کنونی وزارت علوم و آموزش و پرورش ايران است که با اجرای برنامه هايی چون آئين نامه عفاف و حجاب، نهادينه کردن پوشش اسلامی در مدارس دخترانه و تغيير مضامين و عناوين مطالب درسی در حال انجام است. دختران سنین بالاتر نیز که انتظار پذیرفته شدن در دانشگاهها را دارند درگیر تفکیک جنسیتی در دانشگاهها هستند این در حالیست که وزیر علوم آن را پروژه و طرح نهادهای امنیتی و نظامی ذکر می کند. جرس[11] به نقل از وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: «بدترین اتفاقی که درحال حاضر اتفاق افتاده، این است که عده ای از بیرون می گویند دانشگاه را بدهید دست ما تا آن را اسلامی کنیم». توفیقی افزود: «تا به حال هیچ گزارشی در مورد وجود مشکل در اثر حضور دختر و پسرها در دانشگاه ها منتشر نشده و من چه زمانی که وزیرعلوم بودم و چه حالا که در دانشگاه به عنوان استاد حضور دارم، هیچ گزارشی دریافت نکردم که در یک کلاس درس، اتفاق بدی بین دختر و پسرها افتاده باشد. می خواهم بگویم اتفاقا برعکس است، یعنی کلاس های درس یکی از پاکترین مکان های جامعه اند و همه با احترام به آن نگاه می کنند».
خون بس: آیین ملی یا سنت غیرانسانی؟
در حالی که هفته گذشته با خبر [تلاش چهار استان کشور ایران برای ثبت آیین “خون بس” در فهرست آثار ملی و میراث فرهنگی->http://fairfamilylaw.net/spip.php?article8285] آغاز شده بود، هفته پایانی تابستان 91 با بیانیهای[12] در اعتراض به این امر با امضای سیصد تن از از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر به پایان رسید. امضا کنندگان این تلاش را «غیرانسانی و ضد زن» خواندند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «کاش مسئولان سازمان میراث فرهنگی پای صحبت چند تن از عروسان خون بس می نشستند تا از زندگی پر رنج و بی عشق و شور آنان، که به سبب دعوای مردان ناچار به تحمل آن شده اند، برایشان بگویند».
پس از این اعتراض، خبری مبنی بر به ثبت نرسیدن این سنت منتشر شد. به گزارش خبرنگار مهر[13]، «خون بس» در فهرست میراث ملی ایران ثبت نشد تا تحقیقات در این زمینه کامل تر شود. معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: این امر انجام نشد چرا که اولویت ثبت با موارد دیگر بود و ما تنها 5 سهمیه داشتیم اما قرار شده است که این پرونده مجدد بررسی شود چرا که دلایل کافی برای ثبت ملی آن وجود نداشت. رحیم دادی نژاد درباره اینکه برخی این رسم را یکی از آیین های اشتباه طوایف می دانند گفت: خون بس وجوه مثبت و منفی دارد وجه منفی آن یعنی که دختران عشایر را به دلیل اتفاقی که افتاده به اجبار به ازدواج دیگری در می آوردند و از طرف دیگر باعث ایجاد پیوند ازدواج و عاملی برای جلوگیری از ادامه خونریزی بین طوایف و نزدیک شدن آنها به یکدیگر می دانستند اما چون دلایل برای ثبت معنوی و ملی آن کافی نبود، این اقدام را به زمان دیگری موکول کردیم.
به گزارش خبرنگار مهر، در فهرست میراث معنوی ایران آیین هایی مانند نوروز و مراسم عزاداری روزهای عاشورا و تاسوعا به چشم می خورد که در میان آداب و رسوم اقوام ایرانی جایگاه مشخصی دارند ولی سازمان میراث فرهنگی بر این موضوع مصر است که پرونده «آیین خون بس» را نیز در کنار آنها به ثبت ملی برساند.
[1] – –[http://www.radiofarda.com/archive/news/20120914/143/143.html?id=24708930->http://www.radiofarda.com/archive/news/20120914/143/143.html?id=24708930]
[2] –[http://isna.ir/fa/news/91062413743/%D9%8A%D9%83-%D9%83%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-25-%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7-%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-100->http://isna.ir/fa/news/91062413743/%D9%8A%D9%83-%D9%83%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B2%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-25-%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7-%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-100]
[3] [http://isna.ir/fa/news/91062615195/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA->http://isna.ir/fa/news/91062615195/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA]
[4] – [http://isna.ir/fa/news/91062615230/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8->http://isna.ir/fa/news/91062615230/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8]
[5] – [http://www.khabaronline.ir/detail/243723/society/education->http://www.khabaronline.ir/detail/243723/society/education]
[6]– [http://www.wafa.ir/ejtemaee/khanevadeh/22081.html->http://www.wafa.ir/ejtemaee/khanevadeh/22081.html]
[7] [http://www.wafa.ir/ejtemaee/asib_ejtemaee/22106.html->http://www.wafa.ir/ejtemaee/asib_ejtemaee/22106.html]
[8] – [http://isna.ir/fa/news/91062716275/%D8%AE%D8%B2%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%81%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7->http://isna.ir/fa/news/91062716275/%D8%AE%D8%B2%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%81%D8%B9%D9%84%D9%8A-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7]
[9] – [http://www.wafa.ir/ejtemaee/khanevadeh/21941.html->http://www.wafa.ir/ejtemaee/khanevadeh/21941.html]
[12] [http://farsidari-wluml.org/?p=1303->http://farsidari-wluml.org/?p=1303]
[13] -[http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1699962->http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1699962]