«آنا جولیا هیوود کوپر» (رالی 10 اوت 1858 – واشنگتن دی.سی 27 فوریه 1964)

سمیه بهادری

تا قانون خانواده برابر: آنا جولیا هیوود[1] در 10 اوت سال 1858 در «رالِی»[2]، شهری در كارولینای شمالی از مادری به نام «هانا استنلی» و پدری سفیدپوست به نام «جورج واشنگتن هیوود» (که احتمالا ارباب مادرش بوده) به دنیا آمد.

او پنج سال اول زندگی خود را به عنوان برده به سر برد. وی بعدها به وضوح ترس‌ های دوران کودکی‌اش را به یاد می‌آورد که شب‌ ها او و خانواده‌اش را بی ‌خواب ‌کرده و مدام در گوششان می‌خواندند که «کدام طرف برنده جنگ خواهد بود؟ آیا یانکی‌ها، شورشیان را شکست‌ خواهند داد؟ و آیا لینکلن برده‌ها را آزاد خواهد کرد؟» پس از پایان جنگ، جنبشی برای ساخت مدارس برای آفریقایی-آمریکایی‌هایی که به‌ تازگی طعم آزادی را در جنوب کشور چشیده بودند به‌راه افتاد؛ در سال 1868، کوپر در سن 9 سالگی در یکی از این مدارس ثبت‌ نام کرد[3].

كوپراشتیاقی تمام‌ نشدنی برای یادگیری داشت. مادر وی علی‌رغم این‌كه بی‌سواد بود، از اشتیاق دخترش برای یادگیری حمایت كرد و در سال 1867 این دانش‌آموز باهوش بورسیه‌ای تحصیلی برای ورود به مدرسه‌ای جدیدالتاسیس به دست آورد و وارد مدرسه عادی «سنت آگوستین»[4] شد. در 9 سالگی او متوجه استعدادهای استثنایی‌اش شد و تصمیم گرفت به دنبال گواهینامه تدریس برود.

او در سال 1877 در مدرسه با معلمی مسن ‌تر به نام جورج سی.كوپر ازدواج كرد. برای این ‌كه آداب و رسوم آن دوره اجازه تدریس به زن متأهل را نمی‌داد، او به آرمان حرفه‌ای‌اش پایان داد اما دو سال بعد وقتی كه شوهرش فوت كرد، به دوره‌های آموزشی خود بازگشت ولی هرگز دوباره ازدواج نكرد[5].

كوپر در سال 1881، درحالی كه یونانی، لاتین و ریاضیات پیشرفته می‌دانست، در كالج «اوبرلین»[6] پذیرفته شد[7].

او که مدرك لیسانس خود را در 1884 گرفت، یكی از اولین زنان آمریكایی-آفریقایی تبار بود كه موفق به انجام این كار شد. وی در ادامه مطالعاتش در اوبرلین، در سال 1887 موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس‌ در ریاضیات شد. كوپر بعد از فارغ‌التحصیلی مدت کوتاهی در دانشگاه «ویلبرفُرس»[8] در اوهایو مشغول به تدریس شد و بعد از آن یك سال هم در «سنت آگوستین» تدریس کرد.

كوپر در سال 1887 یك دعوت ‌نامه از سرپرست مدارس رنگین ‌پوستانِ واشنگتن دی.‌سی دریافت كرد تا به هیئت علمی دبیرستان رنگین ‌پوستان واشنگتنِ آن‌زمان (که بعدها به دبیرستان رنگین ‌پوستان «ام استریت»[9] و در نهایت دبیرستان «پُل لارنس دونبار»[10] تغییر نام داد) بپیوندد.

كوپر دوره‌ای که در واشنگتن بود، شروع به نوشتن و انتشار آثاری كرد كه برتری و شهرت علمی‌اش را مدیون آن‌هاست[11].

كوپر اعتقاد راستین داشت كه زنان سیاه‌پوست توانایی آن را دارند که در پی دانش‌اندوزی و فعالیت‌ های فکری در سطح عالی برآیند‌. با انتشار نخستین كتاب او، «صدایی از جنوب، برخاسته از زنی سیاهپوست از جنوب»[12]، در سال 1892 برای عموم، انتشار اولین اثر یک فمینیست آمریكایی-آفریقایی تبار اعلام شد[13].

كوپر باور داشت كه زنان صلاحیت ویژه‌ای برای رهبری سیاهان در مبارزاتشان برای بهبود زندگی و جایگاه خود دارند و حامی پیشرفت زنان از طریق آموزش و پیشرفت اجتماعی بود.

کوپر علاوه بر تلاش برای پیشرفت فرصت‌های آموزشی آمریكایی-آفریقایی تبارها، در پایه‌گذاری و تاسیس چندین سازمان برای پیشبرد مطالبات حقوق مدنی سیاهان سهیم بود. او در تاسیس اتحادیه زنان رنگین ‌پوست[14] در سال 1892 نقش داشت و در سال 1900 که اولین كنفرانس پان-آفریقایی در لندن برگزار شد، وی یکی از اعضای کمیته اجرایی بود. از آنجایی كه انجمن مسیحی زنان جوان[15] و انجمن مسیحی مردان جوان[16]، اعضای آمریكایی – آفریقایی تبار را نپذیرفتند، وی شاخه‌هایی از رنگین ‌پوستان را برای پشتیبانی از مهاجران سیاه‌پوست جوان، که در حال حركت از سمت جنوب به واشنگتن دی.‌سی بودند، ایجاد كرد[17].

در سال 1902 که كوپر مدیر مدرسه مشهور ام استریت بود، با تلاش‌های وی این دبیرستان به یكی از بهترین مدارس سیاه‌پوستان در كشور تبدیل شد كه بسیاری از رهبران آینده از آن فارغ‌التحصیل شدند[18].

هیات‌ مدیره مدرسه سفیدپوستان واشنگتن دی.‌سی با رویكرد آموزشی كوپر برای دانش‌آموزان سیاه‌پوست، كه بر آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به دانشگاه متمرکز بود، موافق نبودند. در نتیجه كوپر در سال 1906 مجبور به استعفا شد[19].

در سال 1910 مدیر جدید در واشنگتن از او خواست كه به عنوان معلم به مدرسه ام استریت برگردد و او دوباره برای تدریس لاتین به آنجا بازگشت. وی در سال 1911 تحصیلات دكترای خود را در دانشگاه كلمبیا از سرگرفت. اما وقتی برادرش در سال 1915 درگذشت و پنج بچه یتیم را تنها گذاشت، كوپر مطالعات خود را ناتمام گذاشت. وی تمام آن کودکان را به فرزندی پذیرفت و در سال 1924 كار روی مدرك دكتری خود را در دانشگاه پاریس از سر گرفت و در سال 1925 پایان ‌نامه خود را با عنوان «نگرش فرانسه نسبت به برده‌داری در زمان انقلاب»[20] تمام كرد و در سن 67 سالگی كوپر چهارمین زن آمریكایی-آفریقایی تبار بود كه دكترای فلسفه را به دست آورد[21].

وی در سال 1930 از تدریس بازنشسته شد تا ریاست دانشگاه «فرلینگویسن»[22]، دانشگاهی شبانه برای سیاه‌پوستان را برعهده بگیرد و تا دهه 1950 ‌كه این مدرسه تعطیل شد، در آنجا مشغول به کار بود[23].

كوپر دو کتاب دیگر هم نوشت با عنوان‌های «راه‌حل‌های قانونی در مورد برده‌داری در ایالات متحده»[24] (1942) و «برابری نژادی و جنبش دموكراتیك»[25] (1945) و نیز ویراستار کتابِ دوجلدی «زندگی و نوشته‌های خانواده‌ی گریمکه»[26] (1951) بود[27].

کوپر در 27 فوریه 1964 بر اثر حمله قلبی در سن 105 سالگی درگذشت. زندگی پرفراز و نشیب او از دل برده‌داری تا آغاز رهبری جنبش حقوق مدنی توسط مارتین لوتركینگ و دیگر رهبران برجسته سیاه‌پوستِ آن دوره ادامه یافت[28].

كوپر زندگی‌اش را وقف چیزی كرد كه «بل هوكس»[29] «تعلیم و تربیت متعهدانه» نامید.

تحلیل خردمندانه و انتقادی كوپر از نژاد، جنسیت و پویایی طبقه اجتماعی – اقتصادی سنگ بنای تئوری‌های معاصر در فمینیسم سیاه (Womanism) و نقش آموزش در بالا بردن سطح جامعه سیاه‌پوستان بود[30].

حتی با وضع قانون حقوق برابر برای زنان سفیدپوست در آمریكا، هنوز هیچ امیدی در آن زمان به انتشار كتاب «صدایی از جنوب» نبود و این ایده كه زنان آمریكایی – آفریقایی تبار باید خواستار شنیده‌شدن مطالبات ‌شان شوند و توان چنین کاری را داشته‌ باشند، ایده‌ای انقلابی بود. آنا جولیا كوپر، در مقام یك زن رنگین ‌پوست در زمانه‌ای كه تابوهای اجتماعی، قوانین و حتی نگرش‌های فعالان آمریكایی-آفریقایی تبارِ دیگر، مانعی برای رسیدن به موفقیت بودند، دستاوردهای قابل‌ توجهی از خود به جا گذاشت[31].

منابع:

[http://www.bookrags.com/biography/anna-julia-cooper-dlb/->http://www.bookrags.com/biography/anna-julia-cooper-dlb/]

[http://blackhistorynow.com/anna-julia-cooper/->http://blackhistorynow.com/anna-julia-cooper/]

[http://www.bookrags.com/biography/anna-julia-cooper-soc/->http://www.bookrags.com/biography/anna-julia-cooper-soc/]

[http://blackhistorynow.com/anna-julia-cooper/->http://blackhistorynow.com/anna-julia-cooper/]

[http://www.webster.edu/ woolflm/cooper.html->http://www.webster.edu/~woolflm/cooper.html]

[http://www.answers.com/topic/anna-julia-haywood-cooper->http://www.answers.com/topic/anna-julia-haywood-cooper]

[http://www.blackpast.org/?q=aah/cooper-anna-julia-haywood-1858-1964->http://www.blackpast.org/?q=aah/cooper-anna-julia-haywood-1858-1964]

[http://blackhistorynow.com/anna-julia-cooper/->http://blackhistorynow.com/anna-julia-cooper/]

[http://www.blackpast.org/?q=aah/cooper-anna-julia-haywood-1858-1964->http://www.blackpast.org/?q=aah/cooper-anna-julia-haywood-1858-1964]

[http://blackhistorynow.com/anna-julia-cooper/->http://blackhistorynow.com/anna-julia-cooper/]

[http://www.blackpast.org/?q=aah/cooper-anna-julia-haywood-1858-1964->http://www.blackpast.org/?q=aah/cooper-anna-julia-haywood-1858-1964]

[http://www.answers.com/topic/anna-julia-haywood-cooper->http://www.answers.com/topic/anna-julia-haywood-cooper]

[http://www.webster.edu/ woolflm/cooper.html->http://www.webster.edu/~woolflm/cooper.html]

[http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3626/is_200610/ai_n18705756/->http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3626/is_200610/ai_n18705756/]

[http://www.bookrags.com/biography/anna-julia-cooper-soc/->http://www.bookrags.com/biography/anna-julia-cooper-soc/]



[1] – Anna Julia Haywood Cooper

[2] Raleigh

[4] Saint-Augustine

[6] Oberlin

[8] Wilberforce

[9] M Street Colored High School

[10] Paul Laurence Dunbar High School

[12] A Voice from the South by a Black Woman of the South

[14] Colored Women’s League

[15] Young Women’s Christian Association

[16] Young Men’s Christian Association

[20] The Attitude of France toward Slavery in the Revolution

[22] Frelinghuysen University

[24] Legislative Measures Concerning Slavery in the United States

[25] Equality of Races and the Democratic Movement

[26] Life and Writings of the Grimké Family

[29] bell hooks

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

یک قدم عقب نخواهیم‌رفت

جمعی از فعالان زنان
«ما معتقدیم تخیل فردایی برابر و مترقی، نیروی پیش‌برنده‌ایست برای ایستادن در برابر ظلم.» همچنین معتقد به در‌هم‌تنیدگی حوزه‌های ستم، تقاطع‌های آن و زیربنایی بودن مسئله‌ی اقتصاد هستیم، اما این بدان معنا نیست که رفع تمامی اشکال ظلم را به فردای انقلاب موکول کنیم.

منشور زنان آفريقای جنوبی

بیدارزنی: مبارزات آفریقای جنوبی برای برابری جنسیتی را می‌توان در دو منشور تهیه شده توسط گروه‌های پیشروی زنان در این کشور، مشاهده کرد. اولین...

نظری بر «مطالبات زنان؛ از حق مشارکت سیاسی تا حق اشتغال و دستمزد برابر»

انوشه گلشن
تنها یک برنامه جامع و باز است که با حضور فعال تمامی اقشار و طبقات، شهری و روستایی، پیر و جوان و … می‌تواند مطالبات زنان را پاسخ دهد، که در «مطالبات زنان»ِ موردِ بحث  فقدان حضور  زنان کارگر، روستایی عشایر و اقلیت‌ها و زنان مهاجر افغان  به شدت احساس می‌شود.

نوشته‌های مرتبط

خواهان رفع تبعیض و آزادی اجتماعات در دانشگاه‌ها هستیم

بیانیه بیدارزنی به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو
بیدازنی: به نام زن زندگی آزادی و به نام خدای رنگین‌کمان با شروع اعتراضات سراسری درپی کشته‌شدن ژینا (مهسا) امینی با شعار محوری «زن، زندگی، آزادی»،...

زن زندگی آزادی یعنی …

پرونده بیدارزنی به مناسبت ۲۵ نوامبر
بیدارزنی: قریب به دو ماه است که قیام «زن زندگی آزادی» در پیوندی ناگسستنی با تاریخ خیرش‌ها و اعتراضات مردمی طی دهه‌های گذشته در...

از «مشکلی بدون نام» به یک نوع معلولیت

جودی سینگر / مطالعات انتقادی معلولیت - ۱
بیدارزنی: جودی سینگر و مادر و دخترش هرسه اوتیستیک هستند. او در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ میلادی پایان‌نامه دوره کارشناسی خود را درباره اوتیسم...
جوانی جمعیت و حمایت از خانواده؛‌ از طرح تا قانون

گزارش تصویب یک قانون علیه حق تصمیم‌گیری برای فرزندآوری

فروغ سمیع‌نیا
بیدارزنی: پس از انقلاب ۵۷ و تاکید سران انقلاب بر فرزندآوری، نرخ  زاد و ولد در ایران رو به فزونی رفت. به طوریکه از...