خانهپروندهروزشمار زن‌کشی در سال ۱۴۰۲

روزشمار زن‌کشی در سال ۱۴۰۲

بیدارزنی: گزارش پیش‌رو، روزشمار زن‌کشی توسط یکی از اعضای خانواده/ آشنایان در سال ۱۴۰۲ است.

از ابتدای سال تا پایان تیرماه خبر قتل دست کم ۳۴ زن / دختربچه به دست یک یا چند نفر از اعضای خانواده یا آشنایان از جمله پدر، برادر، همسر، همسر پیشین، دوست پسر یا خواستگار منتشر شده است. ۶ قتل در فروردین ماه، ۱۰ قتل در اردیبهشت، ۸ قتل در خرداد و ۱۰ قتل دیگر در تیرماه. انتشار این اخبار موجی از نگرانی نسبت به افزایش زن‌کشی به ویژه با عنوان یا بهانه «ناموس‌پرستی» را به دنبال داشته است.

نگاهی کوتاه به این خبرها چند نکته را یادآوری می‌کند. از یک سو، پلیس در همه قتل‌ها بنا به اعتراف متهمین «اختلاف خانوادگی» را به عنوان انگیزه قتل معرفی کرده است. حتی در قتل دردناک دو دختربچه ۳ و ۸ ساله در سنندج. همین امر باعث شده که مسئله شخصی/روانی دیده شود تا اجتماعی.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های حکومتی با رویکرد بسیار جنسیت‌زده به این قتل‌ها نگاه کرده‌اند. تا جایی که در مورد قتل یک زن ۲۷ ساله در اسلامشهر (۱۵ تیرماه) خبرگزاری رکنا این تیتر را برای خبر خود انتخاب کرده است: قتل زن خائن در صحنه اعتراف شرم‌آور. در حالی که براساس این خبر مرد متواری شده و زن دیگر زنده نیست تا از خود دفاع کند. ضمن اینکه حتی اگر این اعتراف صحت داشت، راه جبران رابطه خارج از ازدواج، خاتمه دادن به ازدواج است،‌ نه قتل.

پیرو همین نگاه، بسیاری از مردان برای آنکه حمایت قانون و عرف را داشته باشند از بهانه دفاع از ناموس به عنوان یک حربه استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی، تیتر خبرگزاری رکنا و نظایر آن، نه تنها چهره زن‌کشی را سفید جلوه کرده است، بلکه با یک رویکرد زن‌ستیزانه و متهم کردن زنی که به قتل رسیده است، قتل به بهانه ناموس‌پرستی را ترویج و راه را به دیگر زن‌ستیزان نشان می‌دهد.

قتل زنان به بهانه ناموس در سال گذشته نیز بسیار نگران‌کننده بود. به گونه‌ای که برخی تحلیل‌گران به رابطه‌ی میان زن‌کشی و مبارزات زنان برای به دست گرفتن حق تمامیت جسمانی‌شان به ویژه در اعتراضات ۱۴۰۱ رابطه نزدیکی می‌بینند. به این معنا مبارزه با مردسالاری تنها مبارزه‌ای برای تغییر یک حکومت ایدئولوژیک اسلامی نیست بلکه نیاز به عمق بیشتری دارد.

در ادامه، روزشمار زن‌کشی در سال ۱۴۰۲ (چهارماه اول) را مشاهده می‌کنید.

اخبار زن‌‌کشی در تیرماه ۱۴۰۲

در ماه گذشته دست کم ۱۰ زن / دختربچه در سنین ۳ تا ۵۵ سال به قتل رسیدند. که در ادامه شرح کوتاهی از این زن‌کشی‌ها آمده است.

سی تیر، قتل یک دختر ۱۶ ساله به نام بیتا در مدرسه‌ای متروکه واقع در شهرک چوکای رضوانشهر به دست نامزدش. علت بیان شده: اختلاف میان دختر و پسر در خصوص تشکیل زندگی مشترک. شیوه: قتل با ضربات چاقو و آتش زدن جسد.

بیست و هفتم تیر، قتل یک زن ۵۵ ساله توسط همسرش در یکی از محله‌های بخش میمند شهرستان فیروزآباد، علت بیان شده:‌ اختلافات خانوادگی، شیوه: خفه کردن. در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر درگیری خانوادگی در یکی از محله‌های بخش میمند شهرستان فیروزآباد، پیکر زن حدودا ۵۵ ساله با دست و پای بسته در حالی که آثار جراحت بر روی بدنش مشهود بود، در داخل منزل پیدا شد. همسر متوفی به قتل همسر خود از طریق خفه کردن اعتراف کرد.

بیست و دوم تیر،‌ قتل «راحله راهدار» ۱۵ ساله از توابع شهرستان خوی در آذربایجان غربی به دست پدر و مادر، علت بیان شده: نامشخص، شیوه: خفگی.

این قتل ابتدا با عنوان خودکشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. راحله فرزند دوم خانواده در ۱۲ سالگی به اصرار پدر و مادرش با مردی که حدودا ده، پانزده سال از او بزرگ‌تر بود ازدواج می‌کند و راهی ارومیه می‌شود. راحله که چند روز قبل از حادثه به خانه پدری‌اش برمی‌گردد، توسط پدر و مادرش با انگیزه‌ای نامشخص کشته می‌شود. به گفته عموی راحله قبلا هم خواهر بزرگ‌تر راحله، هانیه، خودش را از ساختمان به پایین پرتاب کرده بود. زنده ماند، ولی دست و پایش شکست.

هانیه را هنگامی که دوازده، سیزده سال داشت، وادار به ازدواج کردند. هانیه پس از مدتی از همسرش جدا شد. بعد هم او را به عقد یکی از اتباع مهاجر در کشور همسایه درآوردند، اما وقتی هانیه متوجه شد همسرش می‌خواهد او را بفروشد، به روستای‌شان برگشت. همان موقع تصمیم به خودکشی گرفت! و خود را از بالای یک ساختمان به پایین پرت کرد. در حال حاضر او در تهران زندگی می‌کند و هیچ کس از او خبری ندارد. به گفته یکی از بستگان نزدیک آنها، راحله قصد داشته فرار کند و پیش خواهرش در تهران برود برای همین خانواده‌اش او را به روستای محل زندگی‌شان آوردند و کشتند.

نوزدهم تیر، قتل حناز ۱۹ ساله‌ در شهرک ولیعصر تهران توسط پدرش،‌ علت بیان شده: رابطه دختر با یک پسر، شیوه: ضربات چاقو و خفگی.

به گفته رئیس پلیس پیشگیری پایتخت، پدر دختر پس از اطلاع از روابط غیرمتعارف دخترش با پسری جوان او را با ضربات چاقو به سر و خفه کردن به قتل رسانده است. پدر وی مرگ او را خودکشی اعلام کرده بود ولی ماموران کلانتری با حضور در صحنه متوجه آثار کبودی بر روی سر و گردن دختر شدند.

فریده، خواهر ۲۵ ساله حناز، با افشای اینکه او و خواهرش یک روز قبل به‌شدت از پدرشان کتک خورده بودند، به روزنامه همشهری گفت: «حالش بد بود. نفس‌نفس می‌زد. تا صبح دستش در دستم بود اما دم صبح که شد، صدای خرخر کردن نفس‌هایش مرا از خواب بیدار کرد. خیلی ترسیده بودم. سریع با اورژانس تماس گرفتم. حناز با دست به من اشاره کرد که برایش آب بیاورم. کمی آب به او دادم، بعد سرش را روی پاهایم گذاشت. چند دقیقه بعد ماموران اورژانس از راه رسیدند و گفتند خواهرم فوت کرده است. کتک‌هایی که شب قبل خورده بود، باعث شد دوام نیاورد.

هفدهم تیر، قتل زن ۲۲ ساله توسط همسر در شهرستان فسا، علت بیان شده: اختلافات زناشویی، شیوه: حمله با سلاح سرد با سلاح سرد.

در بررسی های صورت گرفته مشخص شد به دلیل درگیری یک زن و شوهر در منزل، مرد ۲۹ ساله، همسر خود را با سلاح سرد مجروح کرده است که به فوت زن منجر شد. ساعتی پس از وقوع قتل، ماموران یگان امداد موفق شدند متهم را در یکی از محل‌های شهرستان فسا شناسایی و دستگیر کنند.قاتل این زن، انگیزه و علت درگیری با همسرش را اختلافات زناشویی عنوان کرد.

پانزدهم تیر، قتل دو دختربچه ۳ و ۸ ساله توسط پدرشان در سنندج، علت بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: استفاده از دارو، حمله با سنگ و فشردن گلو و ایجاد خفگی. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان در این خصوص گفت: «امروز پنجشنبه پانزدهم تیر ماه، پدر یک خانواده به دلیل اختلافات خانوادگی، دو فرزند سه و هشت ساله خود را به بیرون از خانه و به خروجی شهر مسیر سنندج-کامیاران برده و با داروی خواب‌ آور آنان را بیهوش کرد. وی پس از بیهوشی فرزندانش، با سنگ به جمجمه دختر بزرگش زده و دختر کوچکش را نیز با فشردن گلو و انسداد راه تنفسی و خفگی به قتل رساند».

پازدهم تیر، قتل یک زن ۲۷ ساله در شهرستان اسلامشهر توسط همسرش، علت بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: ضربات چاقو. بنا بر خبر منتشر شده، در بررسی‌های اولیه پلیس و تحقیقات صورت گرفته مشخص شد همسر مقتول، به دلیل داشتن اختلافات خانوادگی با وی درگیر شده و همسرش را به قتل رسانده و با فرزند چهار ماهه خود از محل متواری شده است.

چهاردهم تیر، قتل رقیه بلوچ ۲۱ ساله و عمویش به دست همسرش‌ در روستای ناگان از توابع شهرستان نیکشهر، علت بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: تیراندازی با کلاشنیکف.

شامگاه روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲، رقیه بلوچ و عمویش با تیراندازی همسر‌ش در روستای ناگان از توابع شهرستان نیکشهر کشته و دو تن دیگر (عمو و پسر عمویش) زخمی شدند. دو عمو و پسر عموی رقیه، پس از درخواست وی به دنبالش به روستای ناگان از توابع شهرستان نیکشهر محل سکونت او رفته‌اند و قصد داشتند وی را که با همسرش دچار اختلاف بوده به منزل پدری‌اش ببرند. پس از گفتگو و مشاجره با همسر نامبرده زمانی که در حال سوار شدن به خودرو خود بودند توسط همسر رقیه با کلاشنیکف مورد هدف گلوله قرار گرفتند که رقیه بهمراه عمویش حیدر در دم کشته شدند. نکته مهم در انتشار این خبر این است که تنها توسط خبرگزاری‌های غیررسمی محلی منتشر شده است.

یکم تیر، قتل زن ۳۰ ساله توسط همسر ۳۲ ساله در شهرک قائمیه شهرستان اسلامشهر، علت بیان شده: داشتن اختلافات خانوادگی،‌ شیوه: ضربات چاقو. براساس خبرهای منتشر شده: در تحقیقات تکمیلی پلیس مشخص شد که مردی ۳۲ ساله، به دلیل داشتن اختلافات خانوادگی با همسرش درگیر و او را با ضربه چاقو به قتل رسانده و متواری شده است.

همچنین بخوانید: علیه زن‌کشی و قتل‌های ناموسی به‌پاخیزیم

روزشمار زن‌کشی در خرداد ۱۴۰۲

در خرداد سال ۱۴۰۲، دست کم ۸ زن (۱۷ تا ۴۷ ساله) توسط یکی از اعضای خانواده (اغلب توسط همسر و با چاقو) به قتل رسیده‌اند.

۳۰ خرداد،‌ قتل زن ۳۰ساله توسط همسرش در شهرستان درمیان خراسان جنوبی، دلیل بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: ضرب و جرح.

به نقل از دادگستری خراسان‌ جنوبی، در تاریخ ۳۰ خردادماه جاری یک زن حدودا ۳۰ساله، با صدمات متعدد مغزی و شکستگی نواحی از بدن با تماس همسرش با اورژانس به بیمارستان منتقل شد. وی مدعی بود همسرش در حمام به زمین خورده است اما پس از انجام تحقیقات به صرب و جرخ همسرش اقرار کرد. این زن پس از ۱۴ روز بیهوشی و پاسخ‌ندادن به روند درمان به علت صدمات وارده فوت کرد. این زوج دارای دو فرزند خردسال بودند که تحویل مراکز نگهداری بهزیستی شده‌اند.

۲۸ خرداد، قتل زن ۲۷ساله و دو پسر خردسال توسط همسر در صباشهر تهران، علت بیان شده: مسائل ناموسی، شیوه: ضربات چاقو.

ظهر روز ۲۸ خرداد ماه، خانواده شهروندی طی تماس با وی و عدم پاسخگویی‌اش نگران شده و موضوع را به کلانتری صباشهر (حوالی شهریار) اطلاع دادند. در همین راستا ماموران انتظامی با جسد زنی حدودا ۲۷ ساله به همراه دو پسر سه و شش ساله‌اش و نوزاد دختر ۶ ماهه‌‌ که زنده بود در محل مواجه شدند. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد از ساعت شش صبح همان روز، صدای درگیری خانوادگی به گوش رسیده اما پس از حدود نیم ساعت سکوت حاکم شده و پدر خانواده به صورت هراسان از منزل خارج شده است. این فرد پس از دستگیری و در جریان بازجویی‌هایی انجام شده علت این جنایت را اختلاف خانوادگی عنوان کرد.

۲۶ خرداد، قتل زن ۳۱ساله توسط شوهر در شهرک صنعتی استهبان در استان فارس، علت بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: شلیک گلوله با اسلحه شکاری.

۱۳ خرداد قتل روژین عظیمی ۱۷ ساله توسط برادر در دیواندره توسط برادر، علت بیان شده: مسائل ناموسی، شیوه: ضربات متعدد چکش. روژین در منزل خانوادگی خود واقع در روستای آخکند شهرستان دیواندره توسط برادرش و با ضربات متعدد چکش به طرز فجیعی بە قتل رسیدە است. انگیزه قتل این دختر نوجوان«داشتن رابطه با یک پسر» عنوان شده است.

۱۳ خرداد، قتل زن ۳۸ ساله توسط پدر ۶۸ ساله در ایلام، علت بیان شده: درگیری لفظی، شیوه: ضربات آجر. در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر درگیری منجر به قتل در یکی از محله‌های شهر ایلام، ماموران انتظامی با حضور در محل با پیکر بی‌جان دختری که از ناحیه سر و گردن به شدت دچار جراحت شده بود روبرو شدند. او را به بیمارستان اعزام کردند ولی به دلیل شدت جراحات وارده زنده نماند. پدر ۶۸ ساله که دختر خود را با ضربات آجر به قتل رسانده بود،‌ انگیزه خود را درگیری لفظی و عدم کنترل خشم و اختلاف خانوادگی عنوان کرد.

۱۰ خرداد، قتل زن ۲۸ ساله توسط مردی که با او در رابطه بوده در شهرستان قیدار زنجان، علت بیان شده: جواب رد دادن به مرد به دلیل اعتیاد او، شیوه: آتش‌زدن با بنزین. به گزارش پلیس، ۱۰ خرداد پسری به نام «ح. ن» دختری ۲۸ ساله را در خیابان «امام شهر» شهرستان قیدار به آتش می‌کشد و این دختر بر اثر سوختگی به بیمارستان زنجان و سپس مطهری تهران منتقل می‌شود اما در تاریخ ۱۷ خرداد بر اثر سوختگی ۸۵ درصدی جانش را از دست می‌دهد. به گفته نزدیکان،‌ متهم سال پیش دو، سه بار به خواستگاری این دختر جوان می‌رود، اما جواب رد می‌شنود که انگیزه قتل او خوانده شده است.

۸ خرداد قتل پرستو شهبازی ۱۸ ساله توسط همسر ۲۹ ساله در کردستان، علت بیان شده: مسائل ناموسی، شیوه: ضربات چاقو. پرستو شهبازی مادر یک کودک ۱۸ ماهه، ساکن روستای «میرکی» از توابع شهرستان دهگلان در استان کردستان بود. همسرش او را ابتدا حلق‌آویز و سپس با ضربات چاقو به  قتل رسانید. پرستو زمانی که ١٢ سال داشته با اجبار ناپدری به عقد اجباری پیام شریفی که اعتیاد به مواد مخدر داشت، در‌آمده بود.

۵ خرداد قتل زن ۴۷ ساله توسط همسر در مشهد، علت بیان شده: اتهام همسر دوم به مرد، شیوه: ضربات چاقو به گلو.

به گزارش روزنامه خراسان، مرد ۵۲ ساله‌ای همسرش را به دنبال یک مشاجره لفظی با چاقو به قتل رساند. بنا به اظهارات مرد، همسرش به او تهمت ازدواج مجدد زده است. این در حالی بود که دختر و پسر وی که در صحنه جنایت حضور داشتند، به قاضی ویژه قتل عمد گفتند: از طریق یکی از بستگان پدرشان مطلع شده‌اند که پدر آن‌ها با زن دیگری ازدواج کرده و به همراه او به ارومیه رفته است.

فرزندان این در اظهارات خود گفتند: وقتی پدرمان از سفر بازگشت مادرمان موضوع ازدواج مجدد او را مطرح کرد که به همین دلیل درگیری بین آن‌ها رخ داد و مادرم قابلمه و ظرف آشپزخانه را به سوی پدرم پرت کرد. پدرمان هم که عصبانی شده بود، کارد بزرگ آشپزخانه را برداشت و ضربه ای به زیر گلوی مادرمان زد که خون فواره زد و او روی زمین افتاد. بعد هم با اورژانس تماس گرفتیم و پیکر خون آلود او را به بیمارستان رساندیم.

روزشمار زن‌کشی در اردیبهشت ۱۴۰۲

در اردیبهشت امسال، دست کم ۱۰  زن به دست همسر/ همسر سابق،‌ پدر و برادر  خود و اغلب با ضربات چاقو و شلیک گلوله به قتل رسیدند.

۲۷ اردیبهشت، قتل دو زن افغانستانی در پاکدشت و ورامین توسط همسر یکی از زنان به قتل رسیده،‌ علت بیان شده: اختلافات خانوادگی،‌ شیوه: شلیک گلوله.

صبح روز ۲۷ اردیبهشت فردی با استفاده از یک قبضه سلاح گرم اقدام به تیراندازی و قتل یک زن در شهر ورامین کرد و بلافاصله به‌وسیله یک دستگاه موتور سیکلت از محل متواری شد. به گزارش پلیس قاتل از اتباع افغانستانی بوده که به دلیل اختلاف خانوادگی همسر خود را به ضرب گوله به قتل رسانده است. متهم پس از قتل در ورامین به یکی از روستاهای شهرستان پاکدشت مراجعه و یکی از دوستان همسرش را که وی هم یک زن افغانستانی بود با استفاده از سلاح گرم و شلیک گلوله با انگیزه‌های نامعلوم به قتل می‌رساند. قاتل این دو زن سه روز بعد در درگیری با پلیس کشته می‌شود.

۱۹ اردیبهشت، قتل زن جوان توسط همسر در روستای فیلستان پاکدشت، علت بیان شده: مسائل ناموسی، شیوه: ضربات چاقو.

بر اساس گزارش پلیس، جسد یک زن جوان از تبعه افغانستان در روستای فیلستان پاکدشت کشف شد. این زن مورد هدف ضربات چاقو قرار گرفته و همزمان یک مرد جوان نیز از ناحیه شکم هدف ضربات چاقو قرار گرفته بودکه به بیمارستان منتقل شد. این زن توسط همسر خود که مردی ۴۸ ساله و تبعه افغانستان است، به قتل رسیده است. متهم پس از بازداشت با اعتراف به قتل انگیزه خود را ارتباط زن خود با مرد دیگر عنوان کرد.

۱۳ اردیبهشت قتل معصومه ۲۹ ساله به دست پدر در کوهرنگ، علت بیان شده: مسائل ناموسی، شیوه: شلیک گلوله.

ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، در روستای دم‌روستان از توابع بخش طرهان شهرستان کوهدشت در استان لرستان، یک شهروند به نام کهزاد مهکی، دختر ۲۹ ساله خود را به بهانه «دفاع از آبرو» و در جریان قتل‌های «ناموسی» به قتل رساند. پدر و مادر معصومه، او را در ۱۵ سالگی و به اجبار به عقد یک مرد که اختلاف سنی زیادی با معصومه داشت و معتاد هم بود، درآوردند. معصومه از این ازدواج اجباری، یک دختر به نام سوگل داشت که حالا ۹ ساله است. معصومه درنهایت از ادامه زندگی با یک فرد معتاد با سابقه سرقت، خسته شد و طلاق گرفت.

او در ماه‌های اخیر، با فردی به نام روح‌الله وارد رابطه عاطفی شده بود و قصد ازدواج در آینده‌ای نزدیک داشتند، اما پدرش که او نیز به مواد مخدر اعتیاد دارد، از اینکه باید برای دخترش مقداری اثاثیه منزل به‌عنوان جهیزیه تهیه کند، عصبانی بود و طی روزهای اخیر دائما دخترش را به بهانه «دوست‌پسر داشتن» و اینکه چرا قبل از ازدواج باهم به شهر و کافه و رستوران می‌روند، مورد ضرب‌وشتم قرار می‌داد. به گفته همسایه‌ها ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، پس از دعوای دوباره پدر و دختر در روستای دم‌روستان، پدر با اسلحه شکاری‌اش و به بهانه ناموس‌پرستی، دخترش را با شلیک چند گلوله به قتل رساند.

۱۳ اردیبهشت قتل فرشته منصوری ۱۹ ساله مادر یک فرزند ۵ ساله و ستایش منصوری ۱۶ ساله به دست پدرشان در کوهرنگ لرستان، علت بیان شده: مسائل ناموسی، شیوه: قرص برنج.

دو دختر به نام‌های فرشته و ستایش منصوری اهل کوهدشت، به دلیل سفر به ترکیه و شرکت در کنسرت یک خواننده‌ی ایرانی در شهر «وان» به قتل رسیدند. فرشته و ستایش با هم دخترعمو بودند. در عین حال فرشته، زن برادر ستایش هم بود. او را وقتی ۱۲ سال داشت، به زور خانواده به عقد پسرعمویش درآوردند.

همسر فرشته معتاد بود او مدتی پیش به جرم فروش مواد مخدر، بازداشت و اکنون در زندان به سر می‌برد. به همین دلیل فرشته با فرزندش در منزل پدر شوهر که عمویش نیز بود زندگی می‌کرد. آنها پاییز سال گذشته تصمیم گرفتند تا با همراهی یک تور تفریحی با اتوبوس به شهر «وان» در ترکیه بروند. اما پس از حرکت از تهران به سمت مرز خوی، شایعاتی علیه آنها، مطرح شد که همراه چند پسر به این سفر خارجی رفته‌اند تا جایی که فرشته و ستایش قبل از رسیدن به مرز ترکیه، با فشار خانواده‌ها از اتوبوس پیاده شدند و به بومهن بازگشتند.

پس از لغو سفر و بازگشت آن‌ها شایعات تمام نشد تا در نهایت پدر و مادر فرشته مجبور شدند از روستای خود به شهرک «نادری» کوهدشت کوچ کنند.شایعاتی که پدر و برادران این دو زن را فاقد غیرت نسبت به زنان خانواده می‌دانستند ادامه داشت. در نهایت پدر و عموی فرشته و ستایش دختران خود را از بومهن به محل زندگی پدر فرشته در شهرک نادری کوهدشت می‌برند و شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، ابتدا فرشته ۱۹ ساله را با شلیک چند گلوله مقابل چشمان فرزند پنج ساله‌اش به قتل می‌رسانند. سپس به ستایش ۱۶ ساله می‌گویند یا خودکشی کند یا او را نیز خواهند کشت. ستایش نیز با خوردن قرص برنج به زندگی‌اش پایان می‌دهد.

۱۲ اردیبهشت قتل عایشه براهویی توسط همسر سابق در زاهدان، علت بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: شلیک گلوله و ضربات چاقو.

«عایشه براهویی» که سه فرزند پسر داشته، به علت خشونت و بدرفتاری همسرش «پرویز» به کمک خانواده‌اش طلاق می‌گیرد که این سبب خشم و نفرت و شوهرش می‌شود. بعد از طلاق زمانی که عایشه در منزل پدرش بود، شوهر سابقش پرویز با رفتن به منزل پدری وی با سلاح کلت کمری سه گلوله به سمت او شلیک می‌کند. عایشه در حالی که زخمی بود بخ سمت خیابان فرار می‌کند که شوهر سابقش با چاقو شاهرگ گردنش را می‌زند و او کشته می‌شود. شوهر سابقش پس از قتل به رساندن وی فرار می‌کند که شش ساعت بعد دستگیر می‌شود و به جرم خود اعتراف می‌کند.

۱۰ اردیبهشت، قتل الهام ۳۴ ساله توسط برادر در تهران، علت بیان شده: اختلاف بر سر ارث، شیوه: آتش‌زدن.

به گزارش همشهری آنلاین، شب دوازدهم اردیبهشت فیلمی از آتش زدن دختر جوانی در خودرو توسط یک مرد منتشر شد. مرد جوان یک بطری در دست دارد و محتوای داخل بطری را به سر و صورت و بدن راننده می‌پاشد. چند لحظه بعد راننده را از صندلی خودرو پایین می‌کشد و دستش را سمت جیبش می‌برد. ناگهان هر دو نفر آتش می‌گیرند. راننده که الهام نام دارد،‌ چند روز بعد از حادثه در بیمارستان جان خود را از دست داد. این حادثه در محله تهرانپارس رخ داد. متهم به آتش‌افروزی منجر به قتل، برادر الهام به نام (م.الف) ۳۶ ساله است که پس از مرگ پدر، به خاطر اختلاف بر سر ارثیه پدری دست به کشتن خواهر خود زده است.

۸ اردیبهشت قتل زن توسط همسرش در اراک، علت بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: ضربات چاقو.

در پی تماس تلفنی با پلیس مبنی بر وقوع درگیری و نزاع در یکی از محله‌های شهر اراک و حضور مأموران و تحقیقات آنها مشخص می‌شود که در این درگیری یک زن با ضربات متعدد چاقو توسط همسرش به قتل رسیده است. پس از این قتل و حضور تعدادی از اقوام زن و مرد درگیری و نزاع ادامه پیدا می‌کند و یکی دیگر از طرفین درگیری که از اقوام مقتول بوده نیز به شدت مجروح و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

۴ اردیبهشت، قتل زن جوان توسط همسر در اسلامشهر در استان تهران، علت بیان شده: درخواست‌های مالی زن، شیوه: ضربات چاقو.

مردی ۶۵ ساله زن خود را با ضربات چاقو کشت اما صحنه‌سازی کرد و قتل را به یک دزد نسبت داد. خانواده مقتول به او ظنین شدند و با ورود یک وکیل تعیینی به این پرونده و بررسی‌های دوباره، سرانجام مرد به قتل همسرش اعتراف کرد. قربانی زن دوم‌ او بود و از زن اول خود صاحب ۵ فرزند بود. به گفته او شب حادثه بر سر پول پرایدی که فروخته بود بین او و همسرم مشاجره لفظی بالا گرفت و او چاقویی را برداشت و دو ضربه چاقو به قفسه سینه‌ زنش زد و سپس وانمود کرد که دزد به قصد سرقت وارد خانه شده و همسرش در جدال با او به قتل رسیده است.

روزشمار زن‌کشی در فروردین ۱۴۰۲

در فروردین سال جاری، دست کم ۶ زن (۱۷ تا ۴۷ ساله) توسط یکی از اعضای خانواده (اغلب توسط همسر و با چاقو) به قتل رسیده‌اند.

۲۷ فروردین، قتل دنیا رضایی ۱۹ ساله توسط یکی از اقوام در کرمانشاه، علت بیان شده: مسائل ناموسی، شیوه: خفه شدن.

یک دختر جوان به نام دنیا رضایی، در روستای داردرفش خانم‌آباد کرمانشاه (کرماشان) توسط یکی از بستگانش تحت عنوان دفاع از ناموس، به قتل رسیده است. براساس گزارش هه‌نگاو، انگیزه قتل این دختر جوان کە توسط یکی از خویشاوندان وی روی دادە، «داشتن رابطه با یک پسر» عنوان شده است.

۲۵ فروردین، قتل مریم ۳۴ ساله به دست پدر و برادر در قطور خوی، علت بیان شده: مسائل ناموسی، شیوه: حلق‌آویزکردن.

روز جمعه ۲۴ فروردین جاری خبر به قتل رسیدن یک زن ۳۴ ساله که قربانی کودک‌همسری هم بود در فضای مجازی و رسانه‌ها وایرال شد. برخی کاربران در مورد این حادثه نوشتند: «مریم. س؛ قربانی کودک‌همسری صبح جمعه در قطور خوی، توسط پدر و دو برادرش با انگیزه ناموسی مو‌های سرش تراشیده، شکنجه و به دار آویخته شد.

«مریم. س» اهل روستای «قزل‌آغل» منطقه الند، در ۱۳ سالگی مجبور به ازدواج با یکی از اقوام‌شان در خوی شد و به روستای «گیوران» قطور آمد. به گفته منابع محلی،‌چندی پیش از حادثه مردی که گچکار بوده و برای تعمیرات به خانه آنها آمده بود عکس‌‌های خصوصی مریم را در اینستاگرام منتشر می‌کند. پس از آن همسر مریم از او جدا می‌شود و مریم به خانه پدری‌اش برمی‌گردد.  پدر و برادر مریم، مرگ او را خودکشی جلوه می‌دهند، اما به گفته منابع محلی این موضوع صحت ندارد.

دهیار روستا در این زمینه می‌گوید: «شوهر این خانم که از اقوام‌شان هم هست وقتی ماجرا را متوجه می‌شود به دادگاه می‌رود و درخواست طلاق می‌دهد. روند طلاق طولانی است برای همین شوهر مریم از پدر و برادران او می‌خواهد تا به عنوان شاهد به گیوران بیایند و برگه‌ای که امام جمعه روستا برای طلاق آن‌ها تنظیم کرده بود را ببینند و اگر لازم بود امضا کنند.

شوهر این خانم در آن برگه نوشته بود که از حالا به بعد هیچ مسوولیتی در قبال این خانم ندارد و او را به خانه پدرش می‌فرستد. پدر و برادرانش هم عصبانی از اتفاقی که افتاده و آبروی‌شان رفته، مریم را به خانه‌شان می‌برند و او را می‌کشند. فردی هم که عکس این خانم را منتشر کرد، متواری شده است. خانواده مریم هم به خاطر اینکه از قانون بگریزند اعلام کردند؛ مریم خودکشی کرده»

۲۱ فروردین، قتل زن ۳۷ ساله به همره دو پسرش توسط شوهر در رباط‌کریم در استان تهران، علت بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: شلیک گلوله.

ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح ۲۱ فروردین مردی ۴۲ ساله به کلانتری رفت و مدعی شد که همسر و دو فرزندش را با شلیک گلوله به قتل رسانده است. کارآگاهان جنایی پس از حضور در محل جنایت که خانه‌ای در فاز دو شهر پرند است، با پیکر غرق در خون یک زن ۳۷ ساله و دو پسر ۱۷ ساله و ۹ ساله روبه‌رو شدند.

به گفته پلیس رباط‌کریم،‌ متهم پرونده به دنبال مشکلاتی که با همسرش داشته دست به این جنایت وحشتناک زده است‌، متهم نه اعتیاد دارد و نه سابقه کیفری و او در یک کار فنی مشغول به کار بوده و زندگی آرامی داشته است و تنها به خاطر عدم مهارت خشم دست به این جنایت خانوادگی زده است‌!

۱۴ فروردین، قتل زن و پسربچه توسط همسر در رباط‌کریم در استان تهران، علت بیان شده: نامعلوم، شیوه: شلیک گلوله.

عصر ۱۴ فروردین ماه درست زمانی که تعطیلات عید نوروز تمام شده بود مردی ۴۲ ساله از بلوار رجایی رباط کریم به پلیس زنگ زد و در حالی که بسیار خونسرد بود خبر قتل همسر ۳۲ساله و پسر ۲ ساله‌اش را داد.

هنوز تلفن تماس او با اپراتور ۱۱۰قطع نشده بود که خیلی زود دستور اعزام گشت پلیس به خانه این مرد صادر شد.

وقتی مأموران پلیس به خانه کوچک این مرد که ناصر نام دارد رسیدند با صحنه دلخراش حمام خون در وسط پذیرایی خانه روبه‌رو شدند، پیکر زن جوان به نام حمیده و کودک ۲ ساله‌اش به نام سهیل غرق در خون بودند.

به نقل از ایران، طولی نکشید که بازپرس کشیک قتل خودش را به صحنه جنایت رساند؛ با تأیید مرگ مادر و کودکش از سوی پزشک اورژانس، بازپرس دستور داد اجساد به پزشکی قانونی منتقل شوند. نخستین معاینه اجساد نشان می‌داد آنها در اثر شلیک گلوله جان باختند.

۸ فروردین قتل مهین تاج ۴۰ ساله توسط همسرش در بلوار پروین تهران، علت بیان شده: اختلافات خانوادگی، شیوه: ضربات چاقو.

فروردین ماه ۱۴۰۲ مهین تاج ۴۰ ساله توسط همسرش در خانه مسکونی خود واقع در بلوار پروین تهران به قتل رسید. پدر مهین تاج که متوجه غیبت ناگهانی دخترش در روز های پرشور عید نوروز شد بلافاصله به کلانتری مراجعه کرد. ماموران پس از حضور در خانه وی، با جسد غرق در خون مهین تاج مواجه شدند. در همین حال از همسر مهین تاج نیز خبری نبود.

در تحقیقاتی محلی یکی از همسایه‌های مهین تاج به ماموران بررسی قتل گفته بود: زن و شوهر جوان حدود یک سالی می شد که در آپارتمان ما واحدی اجاره کرده بودند. گاهی صدای مشاجره آنها را می‌شنیدم و صبح روز حادثه هم صدای دعوای آنها می آمد اما موضوع را جدی نگرفتم و گمان می‌کردم دعوای زن و شوهری است.

برادر مهین تاج می‌گوید:‌خواهرم فقط ۴۰ سال داشت. حدود ۳ سالی می‌شد که با شوهرش به نام (ع. ق) ازدواج کرده بود. شوهر مهین تاج قبل از ازدواج با او یک بار ازدواج کرده و صاحب یک فرزند شده بود اما خواهر من ازدواج اولش بود. خواهرم چند سالی در یک کارخانه بستنی‌سازی کار می‌کرد و این اواخر مشغول کار در یک کارخانه تولید قطعات خودرو شده بود. او زن زحمتکش و مهربانی بود و همه پس‌انداز سال‌های کاری‌اش را برای ساختن زندگی مشترکش صرف کرده بود.‌

شوهر مهین تاج به عنوان تنها مظنون پرونده تحت تعقیب بود و در حالی که خود را به آتش کشیده بود، در جاده لواسان توسط ماموران بازداشت شد. متهم در اولین بازجویی‌ها به قتل همسرش اعتراف کرد و گفت: سه سال بود که با همسرم ازدواج کرده بودم.در این مدت گاهی با هم بحثمان می شد.صبح روز حادثه باز هم بگو مگویمان شد و در یک لحظه من به قدری عصبانی شدم که دست به چاقو بردم و با آن چند ضربه به همسرم زدم.

۷ فروردین، کشف جنازه سرشین پیره ۳۶ ساله در مریوان کشته‌شده به دست مردی ۴۲ ساله که با او در رابطه بود، علت بیان شده: نامشخص، احتمالا قطع ارتباط، شیوه: خفگی.

دوشنبه ۷ فروردین ماه سال ۱۴۰۲، جسد زن سرشین پیره دارای دو فرزند و اهل روستای بیساران از توابع شهر مریوان در سد گاران شهرستان مریوان پیدا شد. سرشین به دست مردی حدودا ۴۲ ساله به قتل رسیده است. متهم به قتل در اعترافات خود گفته که ابتدا مقتول را خفه و سپس او را به سنگ بزرگی آویخته و جسدش را داخل آب انداخته است.

بنا به اظهارات اهالی منطقه، این دو نفر حدود ۱۰ سال با هم رابطه داشتند تا اینکه دو سال پیش همسر این خانم که از رابطه آنها خبردار می‌شود خانه‌شان را از بیساران به مریوان منتقل کرد. از همان زمان به بعد سرشین رابطه‌اش را با آن مرد قطع کرد که به گفته آنها احتمالا دلیل قتل همین بوده است.

اما برادر و همسر سرشین دلیل قتل او را دزدی می‌دانند. همسر سرشین به طور کل رابطه را رد می‌کند. یکی از برادران سرشین هم درخصوص قتل خواهرش می‌گوید: سرشین، فرزند سوم خانواده بود و وقتی من بچه بودم ازدواج کرد. خودش هم وقتی برای بار اول ازدواج کرد سنی نداشت و کوچک بود. دو بار شوهر کرد. شوهر اولش از اقوام ما بود ولی دومین شوهرش آشنا نبود. ما احساس می‌کنیم این آقا به خاطر اینکه طلاهای خواهرم را بردارد او را به قتل رسانده.

همچنین در ماه فروردین رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری مردی که اقدام به قتل همسرش در جنوب تهران کرده بود، خبر داد. اواخر سال گذشته مرد جوانی به اداره چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه و در اظهارات ضد و نقیض به کارآگاهان گفت که چند روز قبل همسرش از خانه خارج شده و دیگر بازنگشته است. او مدعی شد که در این مدت با تمامی آشنایان نیز تماس گرفته اما کسی از او خبری ندارد.

ماموران پلیس اطلاع پیدا کردند که فرد مفقود اعلام شده آخرین ‌بار به خانه خود مراجعه کرده و دیگر از آنجا خارج نشده است. همین موضوع شک تیم جنایی را نسبت به همسر این فرد برانگیخت. دربررسی‌های بیشتر مشخص شد، مرد جوان دارای مشکلات شدید خانوادگی با همسرش بوده و مشاجره‌های زیادی نیز در خانه داشته‌اند، تا جایی که این موضوع باعث شده تا آنها درخواست طلاق از یکدیگر را هم مطرح کنند.

سرانجام در اواسط فروردین متهم به قتل همسرش اعتراف کرد و به کارآگاهان گفت که همسرش به شخص دیگری علاقه پیدا کرده بود و قرار شده بود تا از یکدیگر جدا شوند. آنها در پروسه طلاق گرفتن بودند تا اینکه در روز حادثه و در جریان نزاع و درگیری با همسرش او را با ضربات میله بارفیکس به قتل رسانده و جسدش را در حمام با چاقو مثله کرده است. متهم پس از ارتکاب جنایت نیز، جسد را داخل نایلون قرار داده و با ماشین خود به بیابان‌های پاکدشت برده تا بقایای آن را به آتش بکشد اما نتوانسته این کار را انجام دهد و به همین دلیل به تهران بازگشته و تلاش کرده تا با اعلام خبر فقدان همسرش به پلیس، مسیر پرونده را تغییر دهد. پس از اعترافات صریح متهم به قتل، جسد مثله شده زن جوان را کشف کردند.

 

مقالات مرتبط