زن زندگی آزادی یعنی …

پرونده بیدارزنی به مناسبت ۲۵ نوامبر

0
125
زن، زندگی، آزادی

بیدارزنی: قریب به دو ماه است که قیام «زن زندگی آزادی» در پیوندی ناگسستنی با تاریخ خیرش‌ها و اعتراضات مردمی طی دهه‌های گذشته در ایران، به‌پیش می‌رود.

مطالبه‌ی «رهایی زنان» از «حجاب اجباری» به‌عنوان یکی از اشکال ارتجاع و انقیاد سیستماتیک، درکنار پیوستگی اعتراضات علیه فقر، سرکوب و فساد سیاسی در اکثریت شهرها طنین‌انداز شد و راه خود را با قدرتی بیش از قبل به دانشگاه‌ها کشاند. شروع اعتراضات دانش‌آموزان در مدارس، خاصه مدارس دخترانه نیز یکی از وجوه متمایز کننده‌ی قیام پیش‌رو به نسبت سایر خیزش‌هاست.

طی این مدت، این قیام علی‌رغم بازداشت گسترده‌ی جمعیت معترض مردمی و سایر فعالان حوزه‌ی زنان، کارگری، معلمان، دانشجویان، دانش‌آموزان، خبرنگاران، فیلم‌سازان و هنرمندان، #کشتار نیروهای معترض از زاهدان تا تهران و از کردستان تا گیلان، همچنان با شدتی حداکثری همراه است و مردم علی‌رغم اختلال و قطعی اینترنت، بازداشت‌های فله‌ای و «صدور احکام محاربه و اعدام» برای معترضانی که جز حق‌خواهی را طلب نکردند، با هر روند افتان و خیزانی، صحنه را ترک نکرده و همچنان در خیابان ها حضور دارند.

⚪️ حالا که قیام زن، زندگی، آزادی، با مشت‌های گره کرده و گلوله‌بارانی از ساچمه و تیرهای جنگی به حرکت خود ادامه می‌دهد، وقت آن است که دیگر الزامات و مطالباتی که به «رهایی زنان» و‌ تحقق شعار جامع «زن، زندگی، آزادی» منجر می‌شود نیز بیان شود.

همه‌ی ما می‌دانیم که ایستادن علیه «حجاب اجباری» و کارکردهای ایدئولوژیک آن به عنوان ستون اجرایی و ایجابی مبانی سیاسی حاکمیت جمهوری اسلامی تا چه حد اهمیت دارد و سال‌ها مبارزه‌ی مستمر زنان در این مسیر تا چه میزان سازنده است. اما به همان موازات بر این باوریم که در قیامی که از زن، زندگی و آزادی او سخن می‌گوید، چه حفره‌های خالی دیگری وجود دارد.

ما معتقدیم که مجموع خشونت‌های جسمی، جنسی، روانی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، سنگینی خود را هم‌چون وزنِ «توسریِ حجاب اجباری» بر گرده‌ی زنان وارد کرده است. همچنین باور داریم که هم‌پوشانی «طبقه، قومیت و‌ جنسیت» چگونه تاثیرات خود را بر حاشیه‌راندگی مضاعف زنان، قومیت‌های تحت ستم، اعضای جامعه LGBTQ و زندگی انسانی، برابر و شرافتمندانه‌ی تمامی جنسیت‌ها گذاره است.

از این منظر، بر آنیم تا با ارائه‌ی فراخوان نگارش متن‌هایی ذیل «زن زندگی آزادی، یعنی…» گام دیگری در برشماری، مرور و تاکید حداکثری بر سایر حقوق اساسی زنان در قیام پیش‌رو داشته باشیم. چرا که یکی از نخستین نشانگان ارتقای قیام به #شرایط_انقلابی، جمع‌آوری، نقد همه جانبه و تکوین مطالبات برابری طلبانه و برحق مردم و گروه‌هایی است که سال‌ها برای تحقق آنها جنگیده و مبارزه می‌کنند.

از مخاطبان بیدارزنی نیز خواهانیم تا مطالب خود را پیرامون این مهم برای ما ارسال کنند.

#ژن_ژیان_ئازادی
#اعتراضات_سراسری
#همبستگی_علیه_نابرابری_فقر_و_خشونت

@bidarzani