در تحصن دانشجویی خوابگاه چمران چه می‌گذرد؟

0
430

بیدارزنی: امروز ۴ روز از تحصن دانشجویان دختر خوابگاه چمران می‌گذرد. این تجمعات گرچه با قطع برق و بی‌توجهی مسئولین به مسائل خوابگاه آغاز شد اما با سه مطالبه‌ی مشخص، از سوی دانشجویان در حال پیگیری است. این مطالبات عبارت‌اند از: هزینه‌های خوابگاه و ضعف امکانات رفاهی، محدودیت ساعت رفت و آمد و اجباری بودن حجاب در داخل خوابگاه. سایت بیدارزنی با یکی از دانشجویان دختر که در این تحصن شرکت داشته است، گفتگوی کوتاهی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

تحصن  دانشجویان خوابگاه کوی چمران چرا و چگونه شکل گرفته است؟

اعتراض‌های خوابگاه چمران از روز سوم قطعی برق یکی از ساختمان‌های مجموعه شروع شد. در ابتدا دانشجویان در اعتراض به این نا به سامانی و مشکلات فنی فراوان دست به اعتراض زدند و خواستار حضور شخص آقای اسماعیلی، مدیرکل امور خوابگاه‌ها – و نه هیچ‌یک از معاونین ایشان- شدند. این تحصن سه ساعت ادامه داشت و آقای اسماعیلی حضور پیدا نکردند. در نتیجه قرار بر ادامه یافتن اعتراض شد. در شب دوم مطالبات دانشجوها شکل کلان‌تری به خود گرفت. من جمله اعتراض به افزایش اجاره‌بها در صورتی که امکانات رفاهی افزایشی نداشته است. اعلام مخالفت صریح به اجباری شدن حجاب در مجتمع خوابگاهی و اعتراض به تماس تهدیدآمیز حراست با یکی از فعالین صنفی -مضمون تماس لغو اسکان دانشجو و اطلاع به خانواده ایشان بود -. خواست دانشجویان همچنان حضور شخص آقای اسماعیلی و پاسخگویی به مسائل فوق‌الذکر بود که نهایتا یک عضو شورای صنفی کوی فاطمیه به‌عنوان نماینده ایشان در جمع دانشجوها حضور پیدا کرد و جلسه‌ای عمومی را با بچه‌ها هماهنگ کردند.

در جلسه مذکور چه گذشت؟

در جلسه عمومی بیست و چهارم آبان دانشجوها مطالبات و موارد اعتراضشان را اعلام کردند و با تعیین ددلاین خواستار حل هر چه سریع‌تر مشکلات شدند. مطالبات مطرح شده عبارت‌اند از: ۱- تامین امنیت مسیر چمران با افزایش ساعات کاری سرویس خوابگاه‌ها، مذاکره با تاکسیرانی برای احداث خط تاکسی و هماهنگی با اتوبوسرانی برای افزایش تایم کاری اتوبوس‌ها (۱ ماه مهلت تعیین شد.) ۲-اعلام مخالفت صریح با مفاد بنری که حجاب اجباری در مجموعه را اعلام می‌کرد و همچنین حامل این پیام بود که به‌احتمال زیاد پس از این حجاب دانشجوها توسط انتظامات گیت رصد می‌شود (به سبب تاکید بر رعایت حجاب مناسب در رفت و آمد) با مهلت ۱ روز. ۳- رفع مسئله محدودیت ساعات ورود و خروج و اخذ تعهد و تماس با والدین دانشجویان مهلت ۱ هفته ۴- بهبود کیفیت غذای دولتی سلف به‌جای اضافه کردن غذای خصوصی در منوی دانشجویان مهلت ۱ روز.

واکنش مقام مسئول چه بود؟

آقای اسماعیلی پیگیری و برطرف کردن موارد فوق و مهلت تعیین شده را نپذیرفتند و دانشجویان اعلام کردند در این صورت اعتراض‌های صنفی چمران ادامه خواهد داشت.

آیا مسئله دیگری در این جلسه مطرح شد؟

یکی دیگر از مواردی که در این جلسه به شدت مورد اعتراض قرار گرفت، تماس تهدیدآمیز حراست کوی دانشگاه تهران با یکی از فعالان صنفی بود که آقای اسماعیلی و آقای باقری ادعا کردن همچین ساز و کاری وجود ندارد. با اعتراض بیشتر دانشجویان اعلام کردند حراست برای اطلاع از چند و چون ماجرا تماسی در این خصوص گرفته شود و در نهایت با اصرار دانشجویان بر غیرقانونی بودند چنین تماس تهدیدآمیزی متعهد شدند دیگر برای فعالین صنفی چنینی مشکلی پیش نمی‌آید.

تجمع در روز سوم چه وضعیتی داشت؟

سومین تجمع ساکنین چمران دوم آذر برگزار شد که دو محور اساسی داشت: محدودیت عبور و مرور و مواردی که قبلا گفتم و مفاد بنری که به بحث حجاب می‌پرداخت. ضمنا به بحث کیفیت غذا و خصوصی‌سازی هم اشاره شد.

چه برنامه‌ای برای روزهای آینده دارید؟

برای پیگیری تمام موارد فوق دانشجویان مهلت یک هفته را برای کادر مدیریتی خوابگاه‌ها مشخص و اعلام کردند در صورت عدم همکاری و حصول نتیجه اعتراضات خود را در سطح گسترده‌تر در روز ۱۶ آذر ادامه خواهند داد. همان شب اطلاعیه‌ای بر سایت کوی دانشگاه درباره بازنگری در قوانین خوابگاهی با نظر دانشجویان درج شد. ما دانشجویان در حال پیگیری هستیم که مطالباتمان به‌طور کامل اجرایی شود. در غیر این صورت قطعا روند اعتراض ادامه خواهد داشت.

با تشکر از وقتی‌که در اختیار سایت بیدارزنی گذاشتید.