زنان انقلابی دنیا: آنجلا دیویس

1
964
آنجلا دیویس

بیدارزنی: آنجلا دیویس[۱] (۱۹۴۴) فمینیست، کنشگر سیاسی و روشنفکر آفریقایی- آمریکایی است که تجربه زندان او به اعتراضش به مجموعه صنایع زندان[۲] منجر شد. او در شهر «بیرمنگام[۳]» ایالت آلابامای ایالات‌متحده متولد شد. آنجلا که از کودکی تشنه خواندن بود، برای ادامه تحصیل در دبیرستان به نیویورک رفت و در آنجا با سوسیالیسم آشنا شد و در مسیر کنشگری قدم گذاشت.

در ادامه او توانست بورسیه تحصیلی برای ثبت‌نام در دانشگاه «براندیس[۴]» در «والتهام[۵]» ایالت ماساچوست دریافت کند؛ دانشگاهی که تنها دو دانشجوی سیاه‌پوست دیگر داشت. آنجلا بعدها در اروپا و آمریکا زیرنظر «هربرت مارکوزه[۶]» فلسفه خواند. او دارای مدرک دکترا از دانشگاه «هامبولت[۷]» شهر برلین است.

Screen-Shot-2014-01-16-at-1.31.45-PM
اعضای SNCC، آنجلادیویس نفر دوم از سمت راست

آنجلا دیویس در دهه ۱۹۶۰ با کمیته دانشجویی «همکاری‌های خشونت پرهیز[۸]» (SNCC) و حزب «پلنگ‌های سیاه[۹]» همکاری می‌کرد. آنجلا می‌گوید: «خواهران من! اگر ما نتوانیم درباره این واقعیت ساده به توافق برسیم که مرد سفیدپوست ما را به چاله تاریک جهنمی کشیده است، درباره چه چیز دیگری می‌توانیم توافق کنیم؟ ما باید علیه اهریمن سفید متحد شویم. ما با همراهی یکدیگر ممکن است بر قدرت آمریکای سفید غلبه کنیم و خیزش را برای قدرت سیاه به ارمغان بیاوریم!»

چالش طلبی و شور سیاست‌های قدرت سیاه برای آنجلا جذاب بود. این در حالی بود که او در زمینه کمونیسم نیز فعالیت داشت. موضوعی که تیم «استوکلی کارمایکل[۱۰]» آن را تحت عنوان مسئله مرد سفیدپوست رد می‌کردند. آنجلا در سال ۱۹۶۹ از تدریس در دانشگاه کالیفرنیا به دلیل فعالیت‌هایش و عضویت در حزب کمونیست محروم شد. یک اعتراض عمومی به دنبال این واقعه شکل گرفت و دانشگاه را وادار به استخدام مجدد او کرد.

آنجلا در کارزار آزادسازی «جرج جکسون[۱۱]» و دیگر زندانی‌های سیاسی آفریقایی-آمریکایی که در کالیفرنیا تشکیل‌شده بود، فعالیت می‌کرد. «هارولد هالی[۱۲]» قاضی دادگاه عالی در ۷ آگوست ۱۹۷۰ از محل کار خود در استان «مارین[۱۳]» ایالت کالیفرنیا همزمان -با چند گروگان‌گیری دیگر- ربوده و هنگام تلاش برای آزاد کردن محکومان کشته شد. سه نفر دیگر ازجمله «جاناتان[۱۴]» برادر جرج نیز کشته شدند. آنجلا گرفتار این ماجرا شد چون اسلحه مورداستفاده به نام او ثبت شده بود. او به مدت دو ماه موردتوجه پلیس بود و در لیست ۱۰ نفر اول تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (FBI) بود.

Boston_1970_protest_against_the_Vietnam_War

آنجلا پس از برگزاری یک دادگاه عالی و کارزار وسیع بین‌المللی «آنجلا دیویس را آزاد کنید» و پس از گذراندن ۱۸ ماه زندان، توسط یک هیأت منصفه که همگی اعضای آن سفیدپوست بودند، تبرئه شد. مدت‌زمان حبس او بر فعالیت‌هایی آتی‌اش در راستای لغو نظام زندانِ به‌شدت خصوصی شده و پیوسته در حال رشدِ ایالات‌متحده که آنجلا آن را «صنعت تنبیه[۱۵]» می‌نامید، موثر بود. او همچنین «پیمان ملی در برابر نژادپرستی و ستم سیاسی[۱۶]» را با همکاری کنشگران دیگر پایه‌گذاری کرد و در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ همگام با «گاس هال[۱۷]» رهبر حزب کمونیست، یکی از کاندیداهای اصلی برای معاونت ریاست جمهوری ایالات‌متحده از طرف این حزب شد.

او در سال ۱۹۹۸ به بنیان‌گذاری «مقاومت نقادانه[۱۸]»، جنبشی جهانی که با به چالش کشیدن این باور که زندانی کردن و کنترل افراد امنیت ایجاد می‌کند به دنبال پایان مجموعه صنایع زندان بود، یاری رساند. این جنبش اعلام کرد که نیازمندی‌های ابتدایی مانند غذا، سرپناه و آزادی به‌جای زندانی کردن می‌تواند به تثبیت جوامع کمک کند. «زندان‌ها برای شکستن انسان‌ها طراحی شده‌اند. برای تبدیل کردن جمعیت به نمونه‌هایی در باغ‌وحش؛ مطیع زندانبان و خطرناک برای یکدیگر».

دیویس کتاب‌های متعددی درباره سیاست‌های نژادی، نژادپرستی نهادینه‌شده، فمینیسم و همچنین یک خودزندگینامه نوشت. او هم‌اکنون استاد دانشگاه کالیفرنیا است و به تدریس در سطح بین‌المللی ادامه می‌دهد.

«شما نمی‌توانید از یک مادر بخواهید که کودک خود را با ملایمت از یک‌خانه در حال سوختن نجات دهد»

«رادیکال به‌سادگی به این معناست که هرچیزی را از ریشه درک کرد»

«انقلاب یک‌چیز جدی است؛ مهم‌ترین چیز درباره یک زندگی انقلابی. تعهد یک نفر به خودش برای مبارزه، باید برای تمام عمر باشد»


 Resource:

Revolutionary Women: A Book of Stencils Paperback – November 1, 2010 by Queen of the Neighborhood

Notes:

[۱]Angela Davis

[۲] Prison industrial complex

[۳] Birmingham

[۴] Brandies

[۵] Waltham

[۶] Herbert Marcuse:

هربرت مارکوزه ازجمله جامعه شناسان انتقادی وابسته به مکتب فرانکفورت است. وی با انتقاد از عملکرد شوروی در کتاب «مارکسیسم شوروی» تبدیل به ایدئولوگ سوسیالیسم اراده محور و ازجمله نظریه‌پردازان متقدم چپ نو شد. وی با دفاع از فرهنگ والا، از هنر به‌عنوان ابزار تغییر دفاع می‌کرد. مارکوزه همزمان نظام‌های سرمایه‌داری و کمونیستی واقعا موجود را نقد می‌کرد. آثار و اندیشه‌های وی تاثیر به سزایی بر انقلابیون دهه‌ی ۶۰ اروپا گذاشت.

[۷] Hamboldt

[۸]Student Nonviolent Coordinating Committee

[۹]Black Panthers

[۱۰] Stokely Carmichael

[۱۱] George Jackson

[۱۲]Harold Haley

[۱۳] Marin County

[۱۴] Jonathan

[۱۵] Punishment industry

[۱۶]National Alliance against Racism and Political Repression

[۱۷]Gus Hall

[۱۸]Critical Resistance

یک نظر