مروری بر احکام زندان کنشگران زن در ماه‌های اخیر

2
1040

بیدارزنی: فعال حقوق زنان، فعال حقوق بشر، فعال حقوق کودک و فعال سیاسی؛ فرقی نمی‌کند زمینه فعالیتشان چه بوده است همه در یک مورد باهم مشترک‌اند «احکام سنگین زندانی» که یک‌به‌یک دریافت کرده‌اند. شش، هفت و حتی یازده و دوازده سال زندان! این حکایت تلخ زندگی کنشگرانی است که این روزها در نبود رسانه‌های مستقل و در هیاهوی رسانه‌هایی که یا دلواپس‌اند و مشغول کوبیدن دولت و دولتیان و یا تبدیل به تریبونی برای دولت شده‌اند و مدام درحال هورا کشیدن برای آن‌ها هستند، صدایشان گم می‌شود و یک‌به‌یک برای گذراندن دوره محکومیتشان به زندان فراخوانده می‌شوند و یا در صف طویل محکومان سیاسی و مدنی، به انتظار اجرای احکامشان نشسته‌اند.

مینو مرتاضی لنگرودی، آتنا فرقدانی، آتنا دائمی و مریم السادات یحیوی ازجمله کنشگران زنی هستند که در چند ماه گذشته احکام حبس سنگینی دریافت کرده‌اند.

مینو مرتاضی

مینو مرتاضی لنگرودی (شش سال زندان):

مینو مرتاضی لنگرودی فعال زنان، عضو گروه مادران صلح و عضو شورای فعالان ملی- مذهبی در خردادماه سال جاری در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مدنی  محکوم شد.

به گفته خبرگزاری‌ها، دادگاه برای مرتاضی به اتهام اجتماع و تبانی به خاطر راه‌اندازی شورای فعالان ملی مذهبی پنج سال حبس و برای تبلیغ علیه نظام به دلیل سیاه نمایی یک سال حبس، صادر کرده است.

مینو مرتاضی لنگرودی کارشناس ارشد مطالعات زنان، عضو هیئت‌مدیره انجمن دفاع از حقوق زندانیان و از بنیان‌گذاران گروه مادران صلح است که در آبان ماه سال ۱۳۸۶، اعلام موجودیت کرد.

وی همچنین یکی از فعالان حوزه حقوق زنان محسوب می‌شود و همواره از حضور زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی دفاع کرده است.

 

آتنا فرقدانی

 

آتنا فرقدانی (دوازده سال و نه ماه زندان):

آتنا فرقدانی نقاش و فعال مدنی در اردیبهشت‌ماه سال جاری به دوازده سال و نه ماه حبس محکوم شد. به گفته‌ی محمد مقیمی وکیل فرقدانی در صورت اعمال ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، این حکم به هفت سال و نیم حبس کاهش خواهد یافت.

اتهامات آتنا فرقدانی، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری، رئیس‌جمهور، توهین به نمایندگان مجلس و توهین به مأموران بند ۲- الف سپاه در حین بازجویی‌هایی» است.

آتنا فرقدانی، فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا، فعال حقوق مدنی و کودک برای نخستین بار در تاریخ دوم شهریورماه ۱۳۹۳ بازداشت و به بند دو–الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل و در ۱۱ آبان ماه همان سال با قرار وثیقه تا زمان حکم دادگاه آزاد شد.

او پس از ‌آزادی در تاریخ ۵ دی‌ماه گفت‌وگویی با سایت جرس درباره وضعیتش در دوران بازداشت و بازجویی‌هایش داشت. همچنین ویدئویی از خود منتشر کرد که در آن از رفتارهای نامناسب مأموران زن زندان اوین می‌گفت.

فرقدانی در تاریخ ۲۰ دی‌ماه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد و پس از بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

آتنا فرقدانی در بهمن‌ماه همان سال در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک زندانیان سیاسی از غیرسیاسی در آن زندان دست به اعتصاب غذا زد و پس‌ازآن در تاریخ ۷ اسفندماه به دلیل طولانی شدن اعتصاب در بیمارستان بستری شد. او در روز ۱۲ اسفندماه از بیمارستان به زندان اوین منتقل شد و تاکنون در آنجا به سر می‌برد.

 

آتنا دائمی

آتنا دائمی (چهارده سال زندان):

آتنا دائمی فعال حقوق کودک، در بیست و دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به چهارده سال زندان محکوم شد. بر اساس گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، اتهام‌های دائمی «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و مقدسات و اختفای ادله جرم» بوده است. بر اساس همین گزارش مستنداتی که برای اتهامات او ارائه‌شده شامل نوشته‌های فیس‌بوکی، محتوای موبایل شخصی، شرکت در تجمعات اعتراضی علیه حکم اعدام و تجمعات اعتراضی نسبت به وضعیت کودکان کوبانی بوده است.

آتنا دائمی، دارای مدرک دیپلم و شاغل در باشگاه ورزشی انقلاب، روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه او روز ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه طبق حکم این دادگاه به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

معصومه نعمتی مادر آتنا دائمی در مصاحبه با رسانه‌ها گفته که امیدوار است که حکم دخترش در دادگاه تجدیدنظر، بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی به ۷ سال تقلیل پیدا کند.

 

maryam-sadat-yahyavi

مریم السادات یحیوی (هفت سال و نیم زندان):

مریم السادات یحیوی فعال سیاسی و مدنی، در تیرماه سال جاری از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به هفت سال و نیم حبس محکوم شد. اتهام‌های یحیوی اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت ملی اعلام‌شده است. بنابراین حکم یحیوی همچنین برای مدت دو سال از عضویت در احزاب و حضور در اجتماعات و فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی منع شده است.

او پیش‌تر به اتهام تبلیغ علیه نظام نیز به یک سال و نیم حبس محکوم‌شده است.

 

نرگس محمدی

بازداشت نرگس محمدی:

نرگس محمدی نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و عضو کارزار لغو گام‌به‌گام اعدام و کانون شهروندی، ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از بار‌ها تهدید و احضار، با مراجعه نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و برای سپری کردن محکومیت شش‌ساله راهی زندان اوین شد.

نرگس محمدی، قرار است به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری دوباره محاکمه شود. دادگاه او قرار بود دوشنبه ۱۵ تیرماه برگزار شود که به دلایلی نامشخص تا به امروز به تعویق افتاده است.

به گفته خانواده نرگس محمدی، روز یکشنبه ۱۱ مردادماه ۱۳۹۴ پس از مراجعه به زندان اوین برای انجام ملاقات هفتگی، متوجه شدند که این فعال مدنی دو ساعت قبل از انجام این ملاقات، از بیمارستان به زندان آورده شده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی در ساعت‌های پایانی روز شنبه پس از آن‌که به مدت هشت ساعت دچار فلج عضلانی می‌شود به بیمارستان طالقانی تهران منتقل‌شده و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرد؛ اما پزشکان بیمارستان طالقانی پس از انجام معاینه‌های اولیه اعلام می‌کنند که خانم محمدی باید تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرد.

باوجوداین نظر، مقام‌های مسئول در قوه قضاییه، خانم محمدی را باوجود تأکیدهای پزشکان مبنی بر معاینه این مدافع حقوق بشر توسط پزشک متخصص، دو ساعت قبل از انجام ملاقات هفتگی به زندان اوین منتقل می‌کنند.

در روزهای اخیر نامه ای از نرگس محمدی برای دو فرزند هشت‌ساله‌اش که در غیاب مادر زندانی‌شان مجبور به ترک کشور شده‌اند، در رسانه‌ها منتشر شد که واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت.

 

زهرا رهنورد

زهرا رهنورد همچنان محصور در خانه

زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی از معترضین به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ به همراه همسرش توسط مأموران اطلاعاتی و امنیتی در حصر خانگی قرار گرفت و تا به امروز بدون برگزاری دادگاه در حصر به سر می‌برد.

زهرا رهنورد (زاده ۱۳۲۴ در بروجرد) دکترای علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسى مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران و کارشناسى ارشد پژوهش هنر از دانشگاه تهران دارد و چند سالی ریاست دانشگاه الزهرا را بر عهده داشته ‌است.

رهنورد، مهرماه ۱۳۹۳ در بیمارستان نور تحت عمل جراحی چشم قرار گرفت.

 

بر اساس آخرین لیست منتشرشده از زنان زندانی سیاسی- عقیدتی توسط هرانا در حال حاضر ۲۲ زن به دلیل جرائم سیاسی و عقیدتی در زندان اوین به سر می‌برند. بهاره هدایت (۹ سال و شش ماه)، نرگس محمدی (شش سال)، ندا مستقیمی (سه سال)، آتنا فرقدانی (دوازده سال و نه ماه)، آتنا دائمی (چهارده سال)، رؤیا صابری نژاد نوبخت (هفت سال)، فریده شاهگلی(سه سال)، مریم اکبری منفرد( پانزده سال)، صدیقه مرادی(ده سال)، ریحانه حاج ابراهیم دباغ(پانزده سال)، بهناز ذاکری(ده سال)، زهرا زهتاب چی(دوازده سال)، مهوش شهریاری(بیست سال)، الهام فراهانی(چهار سال)، فریبا کمال‌آبادی(بیست سال)، فارن حسامی( چهار سال)، مریم نقاش زرگران(چهار سال)،  الهام برمکی (پنج سال)  ازجمله زنان زندانی هستند. در روزهای اخیر مریم شفیع پور (دو سال)، ساجده عرب سرخی (یک سال) و حکیمه شکری (سه سال) با گذراندن دوران محکومیت خود از زندان آزادشده‌اند.