سیاست‌های جدید جمعیتی نتیجه‌ای جز سیه‌روزی بیشتر برای زنان نخواهد داشت

1
576

بیدارزنی: روز جمعه هشتم اسفندماه  به مناسبت  روز جهانی زن˓ مراسمی توسط فعالان حقوق زنان رشت با حضور تعدادی از زنان و مردان این استان  برگزار شد.

برنامه ساعت ده و نیم صبح با معرفی افراد حاضر آغاز شد. پس از خواندن تاریخچه هشت مارس˓  فیلمی کوتاه نمایش داده شد که نشان‌دهنده  میزان آگاهی مردم رشت  از هشتم مارس بود.

پس از موسیقی که توسط چند نفر از افراد حاضر اجرا شد، کارگاهی با موضوع سیاست‌های جدید جمعیتی برگزار شد. این کارگاه شامل سه بخش بود. در بخش اول در ارتباط با ماهیت طرح صحبت شد و افراد درباره آگاهی خود از طرح مذکور صحبت کردند. در بخش دوم کارگاه در ارتباط با تاثیرات و عوارض سیاست‌های جدید جمعیتی بر جامعه بحث شد. حاضرین فشارهای مضاعف بر زنان˓ زیر پا گذاشتن حق انتخاب زن برای داشتن فرزند˓ افزایش تعداد فرزندان ناخواسته˓ افزایش چندهمسری˓ افزایش بیماری­های مقاربتی و سقط‌جنین˓ افزایش فقر زنان، فقر در جامعه و کاهش سطح زندگی و عوارض اجتماعی دیگر را از تبعات سیاست‌های جدید جمعیتی برشمردند.

در بخش سوم کارگاه به جایگزین‌هایی برای طرح فوق پرداخته شد. حاضرین اظهار داشتند به دلیل عدم امکانات کافی در جامعه اساسا نیازی به طرحی مبنی بر افزایش جمعیت نیست؛ و اگر در شرایط مطلوب طرحی در یک جامعه بخواهد برای افزایش جمعیت تصویب شود نباید دربرگیرنده سیاست‌های تنبیهی باشد و سیاست‌های تشویقی آن  نیز نباید منجر به تبعیض شود.

برنامه در عصر همان روز با موسیقی و پخش فیلم دختران گل آلود که توسط فعالان زنان رشت تهیه‌شده بود ادامه یافت. این فیلم مجموعه مصاحبه‌هایی با زنان روستایی گیلان و زنانی از اقشار محروم شهری بود که به  میزان تمایل این زنان  به فرزندآوری می­پرداخت.

پس از پخش فیلم یکی از زنان درباره تجربه خود از زندگی مشترک و طلاق صحبت کرد و داستانی به زبان گیلکی با موضوع زنان توسط نویسنده در جمع خوانده شد.

یک نظر

  1. درود بر رشتی های عزیزمن فکرمیکنم توجه ویژه زنان و مردان گیلانی به حقوق زن به این دلیل است که در این سرزمین از دیربازبه دلیل ویژگیهای آب وهوایی زنان در کنار مردان در کشاورزی وامور اقتصادی حضور فعال داشته اندوزنان انسان بودند نه عورت یا ماشین تولیدمثل.واقعا تفکرات یک روستایی فقیر گیلانی را که میبینیددرحقوق بشرودموکراسی از برخی شهرنشینهای ثروتمندکلانشهرهاواقعا جلوتر است