هر سیاست جمعیتی، مستلزم رعایت برابری جنسیتی است

1
1701
سیاست افزایش جمعیت

بیدارزنی: در چند سال اخیر کاهش سرعت رشد جمعیت، نگرانی بسیاری از سیاست‌گذاران را برانگیخته و این نگرانی موجب شده تا به بهانه‌ی پیر شدن جمعیت، سیاست جدیدی را برای افزایش نرخ باروری در پیش گیرند.

این سیاست جدید جمعیتی که در قالب طرح‌هایی در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، افزایش جمعیت را از طریق محروم کردن زنان از دسترسی به اطلاعات و امکانات رایگان پیشگیری از بارداری و حتی برخی اقدامات تنبیهی و مجازات دنبال می‌کند بدون آنکه توجهی به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای افزایش جمعیت در ایران داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند قبل از اجرای هرگونه سیاست افزایش جمعیت ابتدا باید ظرفیت و زیرساخت‌های لازم فراهم شود. هم‌اکنون با وجود بحران آب و سایر منابع طبیعی، محدودیت دسترسی رایگان و سراسری به آموزش و تحصیل که خود را در سیاست‌های خصوصی‌سازی مدارس و فروش مدارس دولتی نشان می‌دهد و میزان بسیار بالای بیکاری به‌خصوص برای زنان، اتخاذ چنین سیاست‌هایی تنها به فلاکت بیشتر مردم و از بین بردن محیط‌زیست کمک خواهد کرد.

ما معتقدیم این سیاست‌ها برای سلامت مردم به‌ویژه زنان پیامدهای ناگواری را در پی خواهد داشت. می‌توان پیش‌بینی کرد که با ایجاد محدودیت در دسترسی به خدمات پیشگیری از بارداری، جامعه با افزایش بی‌رویه بارداری‌های ناخواسته و عوارض ناشی از آن به‌خصوص سقط‌جنین‌های غیرقانونی و غیربهداشتی مواجه خواهد شد. به باور ما بدیهی است که زنان طبقات محروم، زنان روستایی و حاشیه‌ی شهرها بیش از همه از این سیاست‌ها آسیب خواهند دید. از سوی دیگر این سیاست‌ها می‌تواند به شیوع بیش‌ازپیش بیماری‌های خطرناکی همچون هپاتیت و اچ.آی.وی./ ایدز منجر شود.

همچنین بخوانید: مخاطرات احتمالی سیاست های جدید جمعیتی بر ایرانیان به روایت آمار

علاوه بر این ما باور داریم سیاست‌های مبتنی بر زور و اجبار و تنبیه برای فرزندآوری بیشتر با حقوق اساسی مردم به‌ویژه زنان که نه تنها در قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی تصریح شده است، بلکه مورد تأیید قانون اساسی نیز هست، مغایرت دارد.

و بر همین اساس:

  • ما با تأکید بر حق زنان از برخورداری از یک بارداری سرشار از رضایت خاطر و شادمانی، با هر سیاستی که با محدودسازی دسترسی زنان و مردان به خدمات پیشگیری از بارداری قصد دارد تا با زور و اجبار و تحمیل به هدف افزایش جمعیت نایل شود، مخالفیم و علاوه بر این‌که خواهان متوقف شدن این سیاست‌ها هستیم، خواستار دسترسی رایگان و فراگیر به خدمات جلوگیری از بارداری هستیم.
  • ما امضاکنندگان این بیانیه از مسئولان و سیاست‌گذاران می‌خواهیم تا پیش از نگرانی از کاهش احتمالی جمعیت در چاره‌اندیشی برای شرایط فعلی زندگی زنان و مردان این جامعه باشند که شأن انسانی‌شان با فقر و بیکاری و فقدان امکانات لازم برای یک زندگی شایسته، مورد تهدید قرار گرفته است.
  • ما امضاکنندگان این بیانیه خواستار ایجاد و عمومی‌سازی خدمات اجتماعی همچون بیمه‌ی بیکاری فراگیر و نامحدود برای همه‌ی زنان و مردان بالای ۱۸ سال هستیم تا افراد بتوانند آینده مطمئن‌تری برای خود و فرزندان خود تصور کنند.
  • ما همچنین معتقدیم پرورش کودکان نباید تنها بر دوش خانواده/ زنان باشد و نهادهای عمومی باید با تأسیس مهدکودک‌های رایگان و برخوردار از استانداردهای لازم کمی و کیفی در تمام محلات، شهرها و روستاها و محیط‌های کار سهم خود را از وظیفه پرورش و تربیت کودکان ادا کنند.
  • ما ضمن اعتراض به حذف دروس مربوط به بهداشت جنسی و باروری در مقطع آموزش عالی، معتقدیم حفظ و ارتقای سلامت زنان و مردان جامعه به گسترش آموزش عمومی در این حوزه‌ها وابسته است و از این رو خواهان اضافه کردن این دروس نه تنها به مقطع آموزش عالی بلکه به مقطع متوسطه نیز هستیم.