درباره حقوق زنان بیشتر بدانیم

0
2129

بیدار زنی: وقتی صحبت از ازدواج به میان می­آید، یک پیوند عاطفی محکم بین زن و مرد تصور می‌شود که شایسته است، ‌اما در کنار آن زنان و مردان باید از حقوق خود در خانواده نیز اطلاع کافی داشته باشند تا بتوانند در مقاطع مختلف زندگی راه‌حل مناسبی انتخاب کنند.

کتابچه‌ی حاضر، حاوی اطلاعات کلیدی و کاربردی در حوزه‌ی قوانین مربوط به زنان و خانواده ازجمله؛ حقوق مالی و غیرمالیِ مربوط به ازدواج و طلاق، خشونت خانوادگی و … است. در این متن، به زنان آموزش داده می‌شود که هنگام مواجهه با مشکلات، چگونه می‌توانند از راه‌های آسان‌تر به حقوق خود دست یابند. در همین راستا، انواع شروط ضمن عقد،‌ مزایا،‌ و نحوه‌ی ثبت آن شرح داده می‌شود. با در نظر گرفتن این شروط، زن و شوهر زندگی مشترک را با شرایط یکسان‌تری آغاز می‌کنند. به‌علاوه در شرایط نابرابر حقوقی که حق زن ضایع می‌شود، این شروط می‌تواند تا حدودی امنیت روانی زن را تأمین کند. امنیت روانی شوهر نیز تا حدودی تأمین می‌شود. چراکه بدون حقوق مساوی، بخش عمده‌ی مسئولیت زندگی و تصمیم‌گیری‌ها بر عهده‌ی مرد است. این حالت علاوه بر این‌که زن را به انفعال می‌کشاند، فشار بیش از اندازه‌ای به شوهر تحمیل می‌کند. همین امر ممکن است منشأ مشکلات زیادی نظیر بدخلقی شوهر و بی‌تفاوتی زن نسبت به زندگی مشترک شود. از همه مهم‌تر این شروط باعث می‌شود زن و شوهر بر اساس علاقه باهم زندگی ‌کنند، نه به‌اجبار قانون؛ بنابراین، خانواده‌ها بهتر است در ابتدای ازدواج  به‌جای چانه‌زنی بر سر حلقه‌ی ازدواج، مراسم عروسی مفصل و مهریه،به شروطی فکر کنند که می‌تواند زمینه‌ساز زندگی برابرتر و بهتری برای زوج جوان باشد.

نسخه پی دی اف کتابچه »درباره حقوق زنان بیشتر بدانیم« : زهرا مینویی وکیل پایه یک دادگستری

نسخه پی دی اف جلد کتابچه «درباره حقوق زنان بیشتر بدانیم»، طراح: مریم نوروزنیا

این کتابچه توسط «بیدار زنی (تا قانون خانواده برابر سابق)» و «خشونت بس» منتشر شده است. برای دریافت هر‌گونه اطلاعات بیشتر در رابطه با حقوق خانواده یا ارائه‌‌ی پیشنهاد، با ما در تماس باشید.

آدرس‌های تماس با «بیدارزنی (تا قانون خانواده برابر سابق)»:

www.bidarzani.com

[email protected]

آدرس‌های تماس با «خشونت بس»:

www.basast.org

[email protected]