مجوزی که در نطفه خفه شد

0
438

تا قانون خانواده برابر: نشست هشت مارس (روز جهانی زن) كه قرار بود عصر روز شنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی با عنوان «ضرورت تشکل یابی زنان، موانع و راهکارها» به صورت عمومی و از طرف فعالان زن مستقل برگزار شود، علیرغم دریافت مجوز قبلی به خاطر فشار نیروهای امنیتی لغو شد.

با این حال برخی از كسانی كه برای شركت در این مراسم در این مكان حضور پیدا كرده بودند، در تجمع خودجوشی که در پارک ورشو برگزار شد به بیان دیدگاه هایشان پرداختند. در این میان چند تن از فعالان با سابقه جنبش زنان نیز حضور داشتند.

یکی از فعالان حقوق زنان با تبریك فرارسیدن هشت مارس گفت: «برای اولین بار قرار بود كه برنامه هشت مارس در یك فضای عمومی سربسته برگزار شود ولی این اتفاق به خاطر فشارهای صورت گرفته رخ نداد و اكنون ما در این پارک كه یك فضای عمومی است حضور داریم و از آن برای تبریك این روز استفاده می‌كنیم». وی با تشكر از شركت‌كنندگان در این مراسم، گفت: «خیلی از کسانی که اینجا هستند می‌دانستند كه مراسم كنسل شده است با این حال حضور پیدا كردند. این حضور باعث دلگرمی است و امیدواریم به زودی شاهد برگزاری یک نشست یا تجمع در فضای عمومی باشیم».

در ادامه یكی دیگر از فعالان جنبش زنان با بیان اینكه امروز روز زنان است و باید به خواسته و مطالبات زنان توجه كرد، گفت: «روز 8 مارس یک روز جهانی و تاریخی است كه زنان در سراسر دنیا آن را گرامی می‌دارند و در تمام دنیا پذیرفته شده است. این روز جزو معدود فرصت‌هایی است كه ما می‌توانیم خواسته‌های خود را بگوییم، چرا كه هیچ‌گاه به طور معمول از خواسته‌های زنان صحبت و حمایتی نمی ‌شود».

یكی دیگر از فعالان حقوق زنان كه در این تریبون آزاد حضور داشت، گفت: «در راه كه می‌آمدم با خودم فكر كردم، مگر می شود مراسمی به مناسبت روز هشت مارس با مجوز قانونی برگزار شود، چرا كه عمدتا برگزاری این مراسم با مخالفت حاکمیت روبرو بوده و در طی سال‌های اخیر هیچ‌وقت یك فرصت قانونی به زنان برای برگزاری این مراسم داده نشده است و وقتی كه به اینجا رسیدم، متوجه شدم كه مراسم لغو شده است. از لغو مجوز ناراحت هستم ولی باز هم خوشحال هستم كه شما را در اینجا می‌بینم چراکه به یاد روزی افتادم كه قرار بود كمپین یك میلیون امضا در فرهنگسرا رعد اعلام موجودیت كند اما ساعاتی قبل از برگزاری مراسم، مجوز مراسم لغو شد و این مراسم در كوچه روبه‌رویی فرهنگسرای رعد برگزار شد و این كمپین اعلام موجودیت كرد».

در پایان این مراسم، یكی دیگر از فعالان حقوق زن، با تبریك فرا رسیدن هشت مارس، به قوانینی كه در سال‌های اخیر علیه زنان تصویب شده اشاره كرد و گفت: «در حال حاضر شاهد مطرح شدن طرح تعالی خانواده و جمعیت هستیم طرحی كه زنان را از حضور در حوزه های اشتغال و آموزش دور می‌كند. این طرح به زودی در مجلس مورد بررسی نهایی قرار می گیرد.» وی با اشاره به سهمیه بندی جنسیتی صورت گرفته در دانشگاه‌ها علیه دختران -طی سال های اخیر و صفر كردن سهمیه آنها در برخی از رشته‌های دانشگاهی گفت: ما نباید در برابر این قوانین تبعیض آمیز سكوت كنیم.

بعد از پایان این بخش از سخنان، جمعیت حاضر در پارک ورشو به آرامی این پارک را ترک کردند.

دراین مراسم قرار بود خانم ها دکتر الهه کولایی، دکتر عالیه شکر بیگی و ثریا عزیز پناه سخنرانی کنند.

* عکس لوگو از سایت رادیو زمانه