از انحلال خانه سینما تا کسب جایزه “گلدن گلوب” فیلم جدایی نادر از سیمین

0
268

تا قانون خانواده برابر: آسمان دنیای هنر در 4 ماه نخستین نیمه سرد سال نیز همانند بهار و تابستانش همچنان متلاطم و ناآرام بود. از خبر آزادی سینماگران زن گرفته تا صدور حکم انحلال خانه سینما که جامعه هنری را در بهت فرو برده است؛ انحلالی که واکنش بسیاری از سینماگران از جمله سینماگران زن را به همراه داشته است. فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی هم همچنان با جوایزی که یک به یک درو می کند، در صدر خبرهای سینمای ایران تکیه زده است.

در این گزارش مروری کوتاه داریم به اخبار هنری زنان در 4 ماهی که گذشت.

آزادی مرضیه وفامهر و کتایون شهابی، از زندان

  • مرضیه وفامهر بازیگر که از هشتم تیرماه به علت بازی در فیلم تهران من حراج گراناز موسوی بازداشت شده بود، سرانجام بعد از چهارماه بازداشت، در روز سوم آبان ماه از زندان آزاد شد. مرضیه وفامهر در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری و نود ضربه‌ی شلاق محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی او را نقض کرد و همین امر آزادی او را به همراه داشت. حکم قطعی صادر شده در این پرونده سه ماه و یک روز زندان و یک میلیون و دویست هزار تومان جریمه‌ی بدل از شلاق بود.
  • [کتایون شهابی->http://aftabnews.ir/vdcdfj0fkyt0sj6.2a2y.html]، مستندساز[2]: که در شهریورماه به همراه پنج مستندساز دیگر دستگیر شده بود با تودیع وثیقه 200 میلیون تومانی در 18 مهرماه آزاد شد.


انحلال خانه سینما و واکنش سینماگران به آن

 روز سیزدهم دی ماه دستور انحلال خانه سینما، طی[ نامه‌ای->http://isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1923877][3] از سوی دبیر هیات رسیدگی به امور مراكز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به محمد مهدی عسگرپور ـ مدیرعامل خانه سینما ـ اعلام شد. به گزارش ایسنا در متنی كه با عنوان «دستور انحلال» به تشكل صنفی خانه سینما ارسال شده، آمده است: «نظر به مجموع بررسی‌های معموله و مداقه در اسناد و مدارك مربوطه و امعان نظر در مراحل ایجاد تشكل موسوم به «خانه سینما» بدینوسیله اعلام می‌دارد با توجه به عدم طی تشریفات قانونی مربوط به تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و نیز اقدامات غیر قانونی بعدی، این تشكل و استمرار فعالیت‌های آن فاقد وجاهت قانونی است و مراتب جهت انحلالخانه سینما اعلام می‌گردد.

بدیهی است هر اقدامی خلاف مفاد این دستور و یا عدم توقف فعالیت ظرف 48 ساعت از تاریخ صدور، از مصادیق بارز ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحد‌های آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی كه بدون مجوز قانونی دائر شده و می‌شوند (مصوب 7 دی ماه 72 مجلس شورای اسلامی) بوده و موجب پیگرد قانونی است.

 

این انحلال واکنش منفی بسیاری از [سینماگران و صنوف مختلف سینمایی->http://www.mardomak.org/story/67903][4] را به دنبال داشت. رخشان بنی اعتماد، تهمینه میلانی و فرشته طائرپور از جمله سینماگران زنی هستند که تا به امروز، در یادداشت های جداگانه ای اعتراض خود را به صدور حکم انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد اعلام داشتند.

رخشان بنی اعتماد در بخشی از [یادداشت->http://www.cinemanegar.com/articleview.php?cat=41&id=3694&region=][5] خود در این باره نوشته است: این تشکل سینمایی، ملک اجاره‌ای نیست که صاحب ملک حکم تخلیه آن را بدهد.

بنی اعتماد، «خانه سینما» را ساخته ‌شده به دست تک‌تک اهالی خانواده سینما دانسته و گفته: این تشکل سینمایی در صورت بسته شدن، در اتحاد اهالی خانواده سینما پا برجاست.

تهمینه میلانی، کارگردان، نیز در [یادداشتی->http://www.cinemanegar.com/articleview.php?cat=70&id=3692&region=]، اظهار داشته است[6] که توضیحات مسئولان دولتی در مورد انحلال خانه سینما، او را قانع نکرده است. گفته است :کافی بود بیش از اعلام رسمی بسته شدن خانه سینما، همه صاحب نظران و متعهدین هنر سینما را با ارسال دعوت نامه‌ رسمی به یک جلسه عمومی فرامی‌خواندند و با طرح تخلفاتی که در خانه‌ سینما انجام پذیرفته، نظر آنها را هم جویا می‌شدند و بعد تصمیم می گرفتند».

این کارگردان همچنین نوشته است: «با کنار هم گذاشتن مجموعه‌ اطلاعات در مورد انحلال خانه سینما به این نتیجه ‌رسیده است که پشت این تصمیم، پیش از اینکه خرد حاکم باشد، خشم، نفرت، حسادت و احساسات عمل کرده است».

تهمینه میلانی با انتقاد از تنگ نظری در عرصه هنر نوشت: «با کنترل بیش از حد و اعمال سلیقه گروهی خاص و تسویه فیلمسازان که اندیشه‌ای متفاوت داشتند و گاه با زندانی کردن ایشان، کار به جایی رسیده که سینماهای داخلی، بی‌رونق و حضور فیلمسازان ما در نمایش‌های بین‌المللی به حداقل رسیده است».

او عاقلانه ترین راه را مقابله با «بی‌هنران تنگ نظر» دانست و نوشت: «خشونت فقط کتک زدن فیزیکی نیست و … تهدید به بسته شدن یا بستن خانه ۵۰۰۰ انسان، در واقع، نوعی ترور شخصیت جمعی است و راه را برای رسیدن به تعادل اجتماعی سخت تر می‌کند».

فرشته طائرپور در یادداشتی با عنوان با چند هزار شعبه «خانه سینما» كه در دل سینماگران است، چه می‌كنید؟ نسبت به دستور انحلال خانه سینما انتقادداشته و خطاب به وزیر ارشادی که به گفته او تا به امروز به چشم ندیده، نوشته است: ما كه تاكنون وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران را به چشم ندیده ایم، اما آنها كه دیده اند می گویند ایشان فردی متشرع، سلیم النفس و آرام هستند. یقینا مازاد بر این فضیلت ها، به خصوصیات دیگری چون اشراف بر قوانین، اطلاع كافی از انواع هنرها و تدبیر جهت تمشیت امور هنرمندان جامعه هم مزین بوده اند كه امر خطیر خدمت به نخبگان كشور به ایشان سپرده شده است.

لطفا از قول ما به ایشان بگویند كه: «ما را در جشن سی ام سینمای ایران سیه پوش از ویرانی خانه مان نخواهید كه جز نارفیقان روسیاه، كسی از این گونه حضور جامعه هنری كشورش در یك جشن ملی، شادمان نخواهد شد. بگویند كه افتخار ایشان به رنگارنگی میهمانان خارجی در جشنواره فجر نیست، بل كه به رویت رنگین كمان زیبای سینماگران ایرانی است؛ همان ها كه امروز از قهر شما، بیش از پیش ، به یكدیگر پناه برده اند. تا دیر نشده، با فروتنی از سینمای ایران دلجویی كنید و با هوشیاری، مشاوران تان را یك بار دیگر بسنجید».

 
اما دیگر خبرهای هنری حوزه زنان:

ســیـنـما و تـــئاتر:

جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی همچنان جایزه می گیرد[7]: فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی که در ماه های اخیر جوایز سینمایی متعددی دریافت کرده بود، موفق شد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان شصت و نهمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب را دریافت کنداصغر فرهادی در سخنرانی کوتاهی هنگام دریافت این جایزه در لس آنجلس گفت مردم ایران ملتی صلح دوست هستندوی که جایزه خود را از دست مدونا، خواننده معروف پاپ و کارگردان سینمایی، دریافت کرد گفت که «وقتی بر روی صحنه می‌آمدم داشتم فکر می کردم که چه باید بگویم؟ آیا باید چیزی از مادرم یا پدرم بگویم، از همسر مهربانم، فرزندانم، دوستان خوبم یا از گروه‌ فیلم‌برداری عالی و دوست داشتنی‌ام؟ اما حالا ترجیح می‌دهم از مردم‌ام بگویم. فکر می‌کنم آنها واقعا مردمی صلح دوست هستند…. بسیار متشکرم.» گفت و گو با جمشید اکرمی، منتقد سینما در آمریکا، درباره جایزه فرهادی و مراسم گلدن گلوب «جدایی نادر از سیمین» پیش از این موفق به دریافت جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره جهانی فیلم برلین شده بودبرخی از فیلم‌هایی که بر سر جایزه بهترین فیلم خارجی با «جدایی نادر از سیمین» به رقابت نشسته بودند، ساخته کارگردانان بزرگ و مطرح سینمای جهان بودندفیلم اصغر فرهادی برای دریافت جایزه گلدن گلوب با فیلم‌های «جلدی که در آن زندگی می‌کنم»‌ از پدرو آلمادووار اسپانیایی، «کودکی با دوچرخه» ساخته برادران داردن بلژیکی، «گل‌های جنگ» از ژانگ ییموی چینی و «در سرزمین خون و عسل» به کارگردانی آنجلینا جولی رقابت می‌کردجوایز گلدن گلوب هرسال در ایالات متحده آمریکا توسط اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی اهدا می شود و پس از اسکار مهمترین جایزه سینمایی در آمریکاست. اما مهمترین رخداد برای این فیلم و سینمای ایران می تواند کسب جایزه اسکار 2012 باشد. روزنامه نیویورک ‌تایمز در گزارشی از فیلم‌های حاضر در بخش غیرانگلیسی جوایز اسکار در این باره نوشته است : فیلم ایرانی «جدایی نادر از سیمین» جایزه اسکار ۲۰۱۲ را کسب خواهد کرد. 

 

[برگزاری ششمین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی->http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1925324&Lang=P][8]: جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی که شامگاه یکشنبه یازدهم دی‌ماه در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان آغاز به کار کرده بود،15 دیماه با معرفی برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد. در این مراسم از گلاب آدینه، مهدیه الهی قمشه‌ای تجلیل به عمل آمد.

محمدرضا اصلانی ـ رئیس هیأت داوران بخش ملی جشنواره فیلم پروین اعتصامی ـ در مراسم پایانی ضمن یادآوری اهمیت برگزاری این جشنواره بیان كرد: باید به جامعه ایرانی تبریك بگویم كه این جشنواره به دوره ششم خود رسید، چرا كه مشكلات به حدی زیاد بود كه احتمال می‌دادیم كه جشنواره در این دوره برگزار نشود.

وی ادامه داد: حضور بیش از 500 زن فیلم‌ساز در دوره ششم جشنواره فیلم پروین اعتصامی نكته مهمی از برگزاری این جشنواره است. نام بزرگ زن ایرانی یك افتخار ملی است كه پاسداشت آن بر عهده ماست.

در این مراسم در بخش ویژه تندیس پروین زرین به بهترین فیلم داستانی ‌فیلم پریسان به کارگردانی اعظم نجفیان تعلق گرفت.

در بخش بهترین نامگذاری فیلم هم “زنی زیر یخها آواز می خواند” انتخاب شد.

 

در قسمت نیلوفر زرین:

در بخش پویانمایی: “بالاتر از خاکستری” به کارگردانی ساره شفیعی پور انتخاب شد.

جایزه ویژه هیات داوران: به فیلم “زنی زیر یخها آواز می خواند” به کارگردانی مریم خلیل زاده تعلق گرفت و بهترین فیلم جشنواره، “شیر تلخ”، به کارگردانی ناصر ضمیری تعلق گرفت.

بهترین فیلم داستانی: “اویان” به کارگردانی اسماعیل منصف، بهترین فیلم مستند: “فرشته ای روی شانه راست” به کارگردانی آزاده بی زار گیتی، بهترین فیلم تجربی: “بیگانگی” به کارگردانی مریم فخیمی انتخاب شد.

در بخش نیلوفر سیمین:

بهترین پژوهشگر زن: کاترین غلامی برای پژوهش فیلم ” عروسی خون، بهترین کارگردان زن هم مریم فتحی فر برای فیلم های “باهم” و “وندا” معرفی شد.

بهترین بازیگر زن: شیرین آقا رضا کاشی برای بازی در فیلم پشت بام، بهترین انیماتور زن: لیلا شعبانی نژاد برای فیلم ماسوله، بهترین فیلم نامه نویس زن: الیکا رضایی برای فیلمنامه نویسی “بار دیگر خاطراتی که دوست می داشتم” انتخاب شدند.

بهترین تصویربردار زن: نرجس ضیاءالملکی برای تصویربرداری وقتی رشته خیالاتم از دست برود” و بهترین تدوین گر زن:‌ فائزه عزیزخانی برای تدوین “پشت بام” شناخته شد.

همچنین بنابر نظرسنجی از 75 چهره فرهنگی، هنری، فیلم «مادر» اثر مرحوم علی حاتمی به عنوان فیلم برگزیده این دوره جشنواره‌ فیلم پروین اعتصامی انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، طی نظرسنجی از 75 چهره فرهنگی هنری، فیلم «مادر» علی حاتمی با کسب اکثریت آراء به عنوان بهترین نامگذاری فیلم تاریخ سینمای ایران با موضوع زن انتخاب شد که قرار است در مراسم اختتامیه جشنواره از این اثر به یادماندنی تقدیر به عمل آید و لیلا حاتمی جایزه پدرش را دریافت کند.

همچنین آثار رخشان بنی اعتماد “بانوی اردیبهشت”، “روسری آبی”، “نرگس” و “گیلانه” در رده های دوم و سوم این نظرسنجی قرار گرفتند.

 

[برگزاری اولین جشنواره فیلم های ایرانی در پراگ با محوریت زن در جامعه ایران->http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1925288&Lang=P][9]: از جمله فیلم‌های ایرانی كه در این فستیوال به نمایش درخواهد آمد عبارتند از: «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی است كه این روزها با درخشش در فصل جوایز سینمایی هالیوود، انتظارها برای موفقیت در جوایز اسكار ‌2012 را بالا برده است، نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز گلدن گلوب است.

برنده‌ جایزه‌ خرس طلا و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره‌ برلین در ماه گذشته برنده‌ چندین جایزه‌ی جهانی از جمله بهترین فیلم خارجی سال از نگاه انجمن ملی منتقدین آمریكا و انجمن منتقدین فیلم نیویورك و جوایز فیلم مستقل بریتانیا شده و ماه گذشته در جوایز سالانه‌ آسیا ـ پاسیفیك بهترین فیلم سال ‌2011 شناخته شد.

فیلم «به همین سادگی» ساخته «رضا میركریمی» نیز در این رویداد سینمایی نمایش خواهد داشت.

این فیلم كه در بیست‌وششمین جشنواره فجر موفق به كسب پنج جایزه شد و در جشنواره مسكو 2008 به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد، در جشنواره فیلم وارنا بلغارستان جایزه بهترین بازیگر زن را برای «هنگامه قاضیانی» به ارمغان آورد.

این فیلم داستان زنی به‌نام طاهره است. او یك زن خانه‌دار و دارای همسر و دو فرزند و ظاهرا از زندگی خوبی برخوردار است. اما طاهره از زندگی چیزهایی می‌خواهد كه شاید هیچ‌كس نتواند به او كمك كند.

فیلم «شیرین» ساخته عباس كیارستمی، «گیلانه» ساخته رخشان بنی‌اعتماد و «حیران» به كارگردانی شالیزه عارف‌پور دیگر فیلم‌های بلند حاضر در جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ هستند كه تا روز 15 ژانویه (25 دی) برپا خواهد بود.

[چیستا یثربی «چنگیزخان» را به جشنواره تئاتر فجر می‌برد:->http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1924760&Lang=P] [10] چیستا یثربی، نمایش «چنگیزخان» را برای شركت در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر، آماده اجرا می‌كند.

این كارگردان و نمایشنامه نویس به خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت:‌ این نمایش اثری دولایه‌ای است كه یك لایه آن مدرن است و در زمان امروز می‌گذرد. این لایه درباره زن نویسنده‌ای است كه می‌خواهد داستانی سفارشی درباره زندگی چنگیزخان مغول بنویسد.

وی درباره دیگر لایه نمایشنامه‌اش هم توضیح داد:‌ در بخش دیگر متن حوادث تاریخی 200سال اخیر ایران تا پیش از انقلاب روایت می‌شود و در این داستان شاهد حضور اسطوره‌های ملی و فرهنگی مانند امیركبیر ‌، عطار‌، سهروردی و … هستیم.

چیستا یثربی ادامه داد:‌ زن نویسنده هربار كه می‌خواهد درباره چنیگزخان بنویسد‌، مردی از تاریخ با شمشیر ظاهر می‌شود و او را به نوشتن قصه‌ای دیگر وادار می‌كند، در واقع این داستان جدال میان قلم و شمشیر است.

[ساخت مستندی درباره‌ی نیكی كریمی[11]:-> تصویربرداری این مستند به كارگردانی پیام ایرایی به پایان رسیده و هم اكنون مستانه مهاجر در حال تدوین آن است. مازیار فلاحی هم برایش موسیقی می‌سازد.

این مستند در قالب گفت‌وگو با این بازیگر و كارگردان سینما و همچنین تصاویر حضور جشنواره‌ای و فعالیتهای اجتماعی، نگاهی به كارنامه هنری نیكی كریمی دارد.

نیکی کریمی با سابقه بازی در بیش از سی فیلم سینمایی تاكنون کاندیدای بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های «عروس»،«سارا»،«پری» ،«روانی» ، «بوی پیراهن یوسف» ، «دوزن» ، «نیمه پنهان»،«واکنش پنجم » و «دیوانه از قفس پرید» بوده که برای دو فیلم آخر سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفته است.

وی همچنین جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره‌های سن سباستین، نانت، تائورمینا و قاهره را دریافت كرده است.

در طول این سال‌ها وی همچنین عضو هئیت داوران جشنواره‌های کن، برلین، لوکارنو، تسالونیکی، رن، بیروت، دمشق، دهلی، دوربان و …بوده است.

دو سال پیش نیز موزه هنرهای معاصر بوستون جایزه یک عمر فعالیت هنری را به نیکی کریمی اهدا کرده است.

[بهرام بیضایی: نقش کانونی زنان در فیلمنامه‌هایم سال‌های سال اجازه فیلمسازی را از من گرفت->http://www.ghanoononline.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=13086][12]: بهرام بیضایی در گفتگو با ماهنامه تجربه در خصوص نقش کانونی زنان در فیلم هایش گفته است: فارابی با ردِّ “اشغال” پا گرفت! می‌دانید؛ ردکردن آسان‌ترین کار جهان است؛ و “اشغال” رد شد. تنها به این دلیل که شخصیت محوری آن زن بود. پس از یک گفت‌وگوی چندساعته که چون دستورالعملی آسمانی به من گفتند حروفچین می‌خواهند نه نویسنده، و کفری شدند که چرا نمی‌فهمم گفت‌وگو در واقع یعنی فقط یک طرف گوینده و یک طرف شنونده. همه‌چیز مشروط شد به اینکه زن کانونی فیلم را که بازیگر و برآمده سال‌های کشف حجاب بود تبدیل کنم به مرد! یعنی با عوض‌کردن سال تولد و پس‌زمینه فرهنگی‌اش و خط‌زدن کشف حجاب از تاریخ معاصر، او دلواپس خانه بنشیند و مردی از خانواده را پیدا کند که جای او دنبال شوهر ربوده‌شده‌اش بگردد. من قبول نکردم و این افتخار برای همگی باقی ماند که نه “اشغال” ساخته شد و نه ده‌ها فیلمنامه بعدی من که شخصیت محوری آن‌ها زن بود.» بیضایی با بیان اینکه زنان چگونه در هر موقعیت ناخواسته، آرام‌آرام جهان دور و بر خود را در جهت عقلانیت و عواطف خود شکل می‌دهند و چگونه از هر فاجعه‌ای سر برمی‌آورند و از نو خود را بازمی‌سازند، گفت: «اگر جامعه‌ای بلد باشد زن‌ها را قربانی تحکم خود کند حتما بلد خواهد بود مردان و در نتیجه بچه‌ها را هم قربانی کند؛ و سوار تل قربانیان‌شدن نتیجه خودمحوری و تحجر بنیادی‌شده جهان مردانه است که بخش مهمی از زنان سنتی نیز، مادرزادی و عادتی، آن را نیرو می‌دهند از آنجا که نمونه‌ی دیگری نمی‌شناسند یا از هر شکل دیگری ترسانده شده‌اند.»


[لیلا حاتمی و داوری جشنواره فرانسه->http://www.ayandenews.com/news/35331/][13]: لیلا حاتمی به عنوان یكی از اعضای هیئت داوران در بخش كشفِ استعدادهای تازه سی و هفتمین جشنواره فیلم‌های آمریكایی «دوویل» درفرانسه، به ارزیابی آثار نو و بدیع هنر هفتم خواهد پرداخت

به گزارش رسانه ها ریاست این بخش از جشنواره را كارگردان فرانسوی «ساموئل بن شِتری» به عهده دارد. دربخش اصلی این جشنواره، رئیس هیئت داوران كارگردان دیگر فرانسوی «اولیویه اسایاس» است و بازیگران مشهوری چون «ناتالی بای» و «كیارا ماسترویانی» از دیگر اعضای آن هستند

[پری صابری \”مرغ باران\” را به تالار وحدت رساند->http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1500986]: [14] پری صابری نمایش “مرغ باران” را برای اجرا در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال 91 برای اجرا در تالار وحدت به بنیاد فرهنگی هنری رودکی پیشنهاد داد.

صابری درباره تولید و اجرای نمایش “مرغ باران” به خبرنگار مهر گفت: پیش از این و در زمان آقای حسین پارسایی مدیرعامل سابق بنیاد فرهنگی هنری رودکی نمایش “مرغ باران” را برای اجرا پیشنهاد دادم که با مشکل مواجه نشد. اما در آن زمان فرصت کافی برای اجرا نمایش را نداشتم و از این رو نمایش “شمس پرنده” را به صحنه بردم.

وی ادامه داد: حال با تغییر مدیریت در بنیاد نمایشنامه “مرغ باران” را برای اجرا در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال 91 به آقای حسینی مدیرعامل جدید بنیاد ارائه داده‌ام و امیدوارم بتوانم این اثر را بهار سال آینده در تالار وحدت به صحنه ببرم.


کتاب و ادبــیــات:

[انتشار الکترونیکی کتاب عروسک ساز مریم صابری در خوابگرد->http://www.khabgard.com/?id=-651115426][15]: رضاشکراالهی در این خصوص در وبلاگ خودنوشته است: نخستین رمان از مجموعه‌ی نشر الکترونیک ملکوت، رمان عروسک‌ساز» مریم صابری» است. او نوشتن این رمان را در سال ۱۳۸۷ تمام می‌کند و به وزارت ارشاد می‌فرستد برای دریافت مجوز، اما بی هیچ توضیحی آن را پس می‌فرستند. نویسنده با نظرداشتِ سخت‌ترین سلیقه‌ی ممیزی (!) آن را بازنویسی می‌کند و دوباره با نامی دیگر می‌فرستد، ولی باز هم پس از مدتی دراز، بی هیچ توضیحی آن را رد می‌کنند. این رمان، نخستین داستان مریم صابریِ ۲۷‌‌ساله است و نمی‌دانم آیا نشر و بی آن خواهد توانست خستگی و رنجیدگی دو سال دوندگی برای مجوز آن را از جانش بیرون کند تا به نوشتن اثری دیگر بنشیند یا نه. فکر کنم راه بردنِ این بخش از ماجرای سامیزداتِ ایرانی به خوانندگان مربوط می‌شود! افزون بر این، حمایت شما برای خودِ من هم مایه‌ی دلگرمی خواهد بود در ایستادگی و پیمودن ادامه‌ی این راه.

[انتقاد فرحنده حاجی زاده نویسنده و ناشر از شیوه «قرون وسطایی» سانسور کتاب->http://www.mardomak.org/story/67618][16]: فرحنده حاجی‌زاده، شاعر و نویسنده می‌گوید که روند رو به رشد ممیزی‌های کتاب به جایی رسیده که دیگر تعریف «ممیزی» برایش صدق نمی‌کند.


این شاعر و نویسنده، اعمال چنین رویکردهایی در اداره‌ی کتاب را در زمانه‌ای که همه در خانه‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند و چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد، «حکم بازگشتن به قرون وسطا» دانسته است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با انتقاد از سیاست‌های سختگیرانه وزارت ارشاد در زمینه ممیزی تاکید کرد: تنها پیامی که اداره‌ کتاب این وقت‌ها به ناشر می‌دهد؛ غیرقابل چاپ بودن کتاب است. یعنی ممیزان این اداره هرگز و در هیچ دوره‌ای به خود این زحمت را نداده و نمی‌دهند که دلیل صدور رای‌ منفی خود را به ناشر و مولف توضیح بدهند.

اخیراً یک مجموعه شعر و یک مجموعه داستان دوزبانه به قلم خانم حاجی‌زاده از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد غیرقابل انتشار اعلام شدند.

فرخنده حاجی‌زاده، مدیر نشر ویستار با تاکید بر این‌که این وضعیت «پایدار» نمی‌ماند، حاصل این برخوردها را موجب انفعال نویسنده ارزیابی کرد.

[ترجمه داستان های رویا پیرزاد به زبان روسی->http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1501317][17]: داستان‌های کوتاه «لیوان دسته‌دار» و «قصه خرگوش و گوجه فرنگی» از مجموعه «مثل همه عصرها» به زبان روسی ترجمه و در مجله الکترونیکی «کاروان» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر در مسکو، به اهتمام رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، برای اولین بار علاقه‌مندان ادبیات با آثاری از زویا پیرزاد نویسنده مسیحی کشورمان آشنا خواهند شد.

داستان‌های کوتاه «لیوان دسته دار» و «قصه خرگوش و گوجه فرنگی» از مجموعه «مثل همه عصرها»، توسط خانم ویکتوریا آراکلووا استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی ایروان به روسی ترجمه و در ششمین شماره مجله الکترونیکی «کاروان» که توسط رایزنی فرهنگی ایران در روسیه منشر می‌شود، به خوانندگان و علاقه‌مندان ادبیات عرضه شد.

[انتشار رمان «چهل سالگی» ناهید طباطبایی در ایتالیا->http://www.wafa.ir/farhangi/book/12460.html][18]:رمان «چهل سالگی» نوشته ناهید طباطبایی از سوی انتشارات ایتالیایی «پونته 33» چاپ و در این کشور توزیع شد.

 کتاب مذکور را کاملیا رفعت‌نژاد به ایتالیایی برگردانده و اخیراً از سوی انتشارات پونته 33 که در فلورانس مستقر است، چاپ و در سراسر ایتالیا توزیع شده است.

داستان «چهل سالگی» درباره زنی است به نام آلاله که در آستانه چهل سالگی است و با برگشتن عشق دوران جوانی‌اش هرمز شایان، دچار یک سری حالات و احساسات خاص می‌شود و

این کتاب را سال 1379 نشر چشمه منتشر کرده و تاکنون حدود 10 بار دیگر هم چاپ شده است. مصطفی رستگارپور بر اساس این کتاب یک فیلمنامه نوشت و علیرضا رئیسیان هم آن را تبدیل به فیلم کرد.

 

عـکـــاسی

[معرفی داوران سومین جشنواره عکس زنان و زندگی شهری ->http://aksonline.ir/fa/13901013/12095.html/] [19] داوری آثار ارسالی به سومین جشنواره سراسری عکس زنان و زندگی شهری تا پایان دی‌ ماه با حضور پنج ‌داور مطرح این جشنواره برگزار می‌شود.


به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره سراسری عکس زنان و زندگی شهری، در این دوره از جشنواره خانم‌ها رخشان بنی‌اعتماد، رعنا جوادی و فتانه دادخواه و آقایان سیف‌الله صمدیان و محسن راستانی داوری آثار ارسالی را بر عهده دارند.

جشنواره سراسری عکس زنان و زندگی شهری در بخش‌های زنان و شهرنشینی، زنان، دین و اخلاق، زنان و زندگی اجتماعی، زنان و خانواده، زنان، فرهنگ و تعلیم و تربیت و زنان و توانمندی‌های فرهنگی ـ اجتماعی و همچنین بخش ویژه زن، کودک و زندگی شهری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت تا ۲۲ دی‌ماه برای ارسال آثار فرصت دارند.

لازم به ذکر است که عکس‌های برگزیده در حوزه زندگی شهری زنان از ۱۴ تا ۲۰ بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران به قاب تصویر کشیده خواهند شد.

بین الملل:

[جشنواره برلین از مریل استریپ تقدیر می‌کند->http://www.cinemanegar.com/articleview.php?cat=42&id=3628][1]: فستیوال فیلم برلین امسال و در شصت و دومین دوره برگزاری، از “مریل استریپ” تجلیل و قدردانی می کند و خرس طلایی افتخاری این جشنواره را به پاس زحماتش به وی اهدا خواهد کرد.

دیتر کاسلیک”، رئیس این جشنواره گفت: “ما بسیار مفتخریم که می توانیم به چنین بازیگر فوق العاده ایی و ستاره سینمای جهان، خرس طلایی جشنواره را اهدا کنیم. مریل استریپ فوق العاده با استعداد است و به راحتی نقشهای دراماتیک و کمدی را ایفا می کند“.

این فستیوال قرار است در چهاردهم فوریه جایزه یک عمر دستاورد را به استریپ” اهدا کند و آخرین فیلم او را که «بانوی آهنی» می باشد در این جشنواره به نمایش درآورد.

مریل استریپ” در بیش از 40 فیلم بازی کرده است و در این بین نامزد دریافت جوایز بیشماری بوده است. از جمله آنها 16 نامزدی دریافت اسکار(که رکوردی در این میان است) و همچنین 19 بار نامزدی دریافت جایزه گلدن گلوب است. “استریپ” تاکنون دو بار موفق به دریافت جایزه اسکار شده و هشت بار نیز جایزه گلدن گلوب را به خانه برده است  که آخرین بار مربوط به مراسم گولدن گلاب 2012 است که وی برای فیلم “بانوی آهنین” موفق به دریافت جایزه بهترین هنرپیشه زن شد.

به گزارش سینمانگار، موفقیت های بین المللی “استریپ” در دهه هفتاد با بازی در سریال تلویزیونی «هولوکاست» آغا شد و همچنین بعد از آن با درخشش در فیلم “مایکل چیمینو” با نام «شکارچی گوزن» موفقیت هایش ادامه پیدا کرد.

او اولین بار در سال 1980 اسکار را برای فیلم «کرامرعلیه کرامر» به کارگردانی “رابرت بنتن” دریافت کرد و دومین اسکارش در سال 1983 برای فیلم «انتخاب سوفی» به کارگردانی “آلن جی. پاکولا” بود، که هر دو فیلم در فستیوال برلیناله به نمایش در خواهد آمد.

از دیگر فیلمهای مشهور “مریل استریپ” می توان به فیلم “سیدنی پولاک” با نام «از آفریقا»، «پل‌های مدیسن کانتی» به کارگردانی “کلینت ایستوود” و فیلم “رابرت آلتمن” با نام «همراهان خانه ای در علفزار» را اشاره کرد که در سال 2006 در برلین به نمایش درآمده است.

در سال 1999 “استریپ” جایزه دوربین برلیناله را دریافت کرد و در سال 2003 توانست جایزه خرس نقره ایی را مشترکا با “جولیانا مور” و “نیکول کیدمنبرای فیلم «ساعت ها» دریافت کند. این بازیگر بازی فوق العاده ایی را در فیلم «شیطان پرادا می پوشد» در کنار “امیلی بلانت” و “آنا هاتاوی” ایفا کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

شصت و دومین فستیوال فیلم برلیناله از 9 تا 19 فوریه (20 تا 30 بهمن) در برلین آلمان برگزار می شود