بزرگداشت هشت مارس روز جهانی زن در ایران ۱۴۰۰

0
164
تجمعات هشت مارس ۱۴۰۰

بیدارزنی: طی روزهای گذشته در برخی از شهرهای ایران فعالان حقوق زنان به مناسبت ۸ مارس در فضای عمومی جمع شدند و این روز را گرامی داشتند.

سنندج (ژیوانو)، ۱۷ اسفند

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۸ مارس ۲۰۲۲ (روز جهانی زن)، زنان ژیوانو با توزیع برچسب‌هایی در سطح شهر سنندج حاوی شعارهای روز زن از جمله: «جهانی عاری از تبعیض و خشونت برای زنان»، «زن، زندگی، آزادی»، «زنان، مقاومت، آزادی»، «زنان، کار، آزادی»، «دولت‌ها مسئول محافظت از زنان در برابر تمامی اشکال خشونت هستند»، «نه به زن‌کشی»، «نه به خشونت سیستماتیک علیه زنان»، «من خودم صاحب تن خودم هستم نه هیچکس دیگر»، «همه با هم علیه خشونت»، و «سکوت‌ها را بشکنیم» با هدف ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به دغدغه‌های زنان و آگاه‌سازی جامعه فعالیت کردند.

ژیوانو جهت معرفی هرچه بیشتر خود در لایوی اینستاگرامی بر فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته مروری داشته و طی آن به سوالات مخاطبین پاسخ داده شد.

همچنین بیانیه ژیوانو برای ۸ مارس به دو زبان کوردی و فارسی منتشر شد که در این بیانیه ضمن تشریح وضعیت کنونی و مسائل پیش روی زنان بر عزم جزم آنها برای پافشاری و مبارزه به منظور دستیابی به حقوق انسانی و فرصت های برابر در جامعه تاکید گردید.

به همین مناسبت راهپیمایی نمادین اعضای ژیوانو از «بان شڵانه» به سمت«گوێزە کوێر» آبیدر با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارها و مطالبات زنان صورت پذیرفت.

بیانیه ژیوانو برای ۸ مارس ۲۰۲۲

هشت مارس پیروز باد

این روز روز مقاومت و مبارزه زنان بر علیە تمامی محدودیت ها، تبعیض ها، مصائب و خشونت های سیستماتیکی است که در طول تاریخ توسط ابزارهای انحصاری کردن قدرت در سیستم های مردسالار و سرمایه دار در جنگ های عریان و نهان برای انسان زدایی از وجود زنان، هبوط آنها از جایگاه سوژه گی و تبدیل آنها به جنس دوم و تابع، نیروی کار ذخیره و درحاشیه، ایفا کننده های نقش های سنتی، محدود و دیکته شده اجتماعی اعمال شدە است.

امروز زنان سراسر جهان با صدای بلند علیه بی عدالتی تاریخی که موجب تکرار دور باطلی در زمینه رشد و تعالی فردی و اجتماعی آنها برای دستیابی به فرصت ها و امکانات برابر شده است، اعتراض کرده و اراده پولادین خود را برای ادامه مبارزه و دستیابی به حقوق انسانی شان فریاد می زنند.

ژیوانو معتقد است که توسعه تمام و کمال یک کشور، رفاه جهانی و برقراری صلح مستلزم شرکت یکپارچه زنان در تمام زمینه ها در بستری عاری از مرزبندی ها، نرم ها و کلیشه های جنسیتی بوده و در این راستا تغییر در نقش سنتی مردان و زنان در خانواده و جامعه برای دستیابی به مساوات کامل میان زنان و مردان ضروریست.

ما قائل شدن به هرگونه تمایز، استثناء یا محدودیت بر مبنای جنسیت در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و یا هر زمینه دیگر را مصداق کامل بی عدالتی دانسته و تمامی قوانین تبعیض آمیزی که زنان را در جامعه عقب نگاه می دارد، محکوم می نماییم.

۸ مارس روزی برای همسو کردن و کانالیزه کردن تمامی پتانسیل های جمعی و اجتماعی در جهت تحقق ارزش های انسانی و اخلاقی؛ همچون به رسمیت شناختن آزادی، حقوق و فرصت های برابر برای زنان و سایر اقلیت های جنسی و جنسیتی در سراسر جهان و مبارزه با تمامی نظام های سلطه و قائل به سلسله مراتب اجتماعیِ بازتولید کننده بی عدالتی و خشونت است و تا تحقق آنها از پای نخواهیم نشست.

بەیاننامەی ژیڤانۆ بۆ هەشتی مارسی ٢٠٢٢

«هەشت»ی مارس پیرۆز بێت

ئەم ڕۆژە ڕۆژی بەرەنگاری و خەباتی ژنان لە دژی تەواوی ئەو سنوور، هەڵاواردن، سەخڵەتی و توندوتیژیە سیستماتیکانەیه کە بە درێژایی مێژوو، لە لایه‌نی کەرەستەکانی تاپۆکردنی دەسەڵات لە سیستمی نێرسالار و سەرمایەدار، لە تێکهەڵچوونە شاراوە و ئاشکراکاندا بە ئامانجی لەمرۆڤایەتی‌خستنەوەی ناخی ژنان، داشکاندنیان لە پێگەی ڕاستەقینەی خۆیان و داکوتانیان وەکوو ڕەگەزی دووهەم و ملكه‌چ، هێزی کاری خەمڵاوی پەراوێزخراو، بەڕێوەبردنی ڕۆڵە کۆن و سنووردار و سەپێندراوە کۆمەڵایەتیەکان به‌ كار هێنراوه.

ئەمڕۆ ژنان لە ئاستی جیهاندا بۆ مسۆگه‌رکردنی دەرفەت و هەلی هاوسان، بە دەنگی بەرز به‌رنگاری ئه‌و نایەکسانییه‌ مێژووییه‌ بوونه‌ته‌وه‌ کە بووەتە هۆی دووپات‌بوونەوەی گەردوونەیەکی بەتاڵ، لە بواری گەشە و پێگەیشتنی تاکی و کۆمەڵایەتی‌‌دا و ورەی پۆڵایینی خۆیان بۆ درێژەدان بە خەبات و دەست‌پێڕاگەیشتنی مافی مرۆڤایەتی‌یان جاڕ دەدەن.

ژیڤانۆ لەم باوەڕەدایە پەرەسەندنی هەمەلایانەی وڵاتێک، ئاسوودەیی گشت‌گیر، بەدیهێنانی ئاشتەوایی پێویستی بە بەشداریی یەکگرتووی ژنانە لە هەموو بوارێکدا لە بەستێنێکی بە دوور لە سنووردانان، ئاکار و کلێشە ڕەگەزییەکان؛ لەم پێوەندیەدا گۆڕانکاری دەوری نەریتیی ژنان و پیاوان لە خێزاندا، پێویستە.

ئێمە قبوول‌کردنی هەرچەشنە جیاکاری، ئاوارتە و سنوورێک کە لە سەر بنەمای ڕەگەز لە بوارەکانی ڕامیاری، ئابووری، کۆمەڵایەتی و فەرهەنگی و هتد بە نایەکسانی لە قەڵەم دەدەین و هەموو یاسا هەڵئاوێرەکان کە ژنانی کۆمەڵگا پاش دەخات، سەرکۆنە دەکەین.

هەشت‌”ی مارس یادێکە بۆ یەکڕێزکردن و پۆلێن‌کردنی تەواوی هێزە کۆمەڵایەتیەکان بە ئاکامی بەدیهاتنی بەها مرۆڤایەتی و کرداریەکان؛ وەک بەفەرمی ناسینی ئازادی، ماف و هەلی وەک‌یەک بۆ ژنان، کەمایەتیە ڕەگەزییەکانی دیکەی سەرانسەری جیهان، و شۆڕش لە دژی تەواوی دەسەڵاتە داپڵۆسێنەرەکانه کە بەرهەم‌هێنەرەوەی نایەکسانی و توندوتیژیین، ئێمه‌یش تا بەدیهاتنی ئەم ئامانجانە، چۆک داناندەین.

تهران، ۱۷ اسفند

روز ۱۶ اسفند جمعی از فعالان حقوق زنان به مناسبت هشت مارس در پارک دانشجو تهران جمع شدند تا باد قربانیان زن کشی را گرامی دارند. یکی از تجمع کنندگان می‌گوید:

«امروز به مناسبت هشتم مارس، تصمیم گرفتیم روبروی تئاتر شهر، به یاد قربانیان زن‌کشی دور هم جمع شویم و به قوانین ضد زن اعتراض کنیم. آنچه داشتیم روسری‌هایی بود که نشانه‌ای بود از سرکوب چندین ساله و شمع‌هایی که به یاد کشته‌شدگان روشن کردیم. این تجمع با خشونت پلیس و تهدیدهای لباس شخصی‌ها به هم خورد. شمع‌ها و گلها نیز توسط نیروهای انتظامی جمع شد. زنانی که در تجمع بودند هریک تا جایی که توانستند مقاومت کردند و سعی داشتیم بتوانیم مدت زمان بیشتری کنار هم و در خیابان بمانیم، ولی با هجوم وحشیانه پلیس، ماموران لباس شخصی و اطلاعات، این تجمع نیز همچون تجمع‌های پیشین زنان برخورد شد.»

در جریان حمله‌ی ماموران، امیرعباس آذرم‌وند همراه با ضرب و شتم بازداشت شد.

رشت، ۱۶ اسفند

جمعی از فعالین زنان در رشت روز ۱۶ اسفند در آستانه هشت مارس روز جهانی زن در میدان شهرداری این شهر گردهم آمدند و با روشن کردن شمع و گذاشتن عکس‌های مونا حیدری و رومینا اشرفی دو تن از قربانیان زن‌کشی در ایران این روز را گرامی داشتند.

میدان شهرداری رشت ۸ مارس ۱۴۰۰ زن کشی

آنها در کنار عکس قربانیان زن‌کشی، شعارنوشته‌هایی در اعتراض به قوانین زن‌ستیز و حامیان قتل‌ها قرار دادند.

مردم زیادی به این زنان پیوستند و با آنها به گفتگو پرداختند. فعالین زنان با مردم درباره این قتل‌ها و نبود قوانین حمایتی از زنان صحبت کردند.
پس از حدود نیم ساعت، زنان محل را ترک کردند اما شمع‌ها و گل‌ها و همچنین پلاکاردهای اعتراضی خود را در میدان اصلی شهر به جا گذاشتند.

مریوان، ۱۶ اسفند

روز دوشنبه ۱۶ اسفند،‌جمعی از فعالان زنان در یکی از پارک‌های مریوان گرد هم آمدند و با در دست داشتن پلاکاردهایی شعار سردادند.

روز جهانی زن، مریوان ۱۴۰۰

سنندج، ۱۵ اسفند

روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه، جمعی از زنان و مردان آزادیخواه و برابری‌ طلب شهر سنندج طی مراسمی با شكوه و نمادین ۸ مارس روز جهانی زن را گرامی داشتند.

مراسم با یک دقیقه سکوت به‌یاد تمامی جان‌باختگان راه آزادی و برابری آغاز، و با یک قطعه شعر انقلابی در وصف مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی زنان ادامه یافت. سپس قطعنامه‌‌ی روز جهانی زن توسط یکی از حاضرین قرائت گردیده و بر بند بند آن تاُکید شد.

سپس بخشی از مطالبات برحق جنبش زنان در قالب شعارهایی کوبنده سر داده شد و فریاد رهایی از قید مناسبات ظالمانه و زن‌ستیز را طنین‌انداز نمودند.

در ادامه با تجلیل از مبارزات کنش‌گران و مبارزان راه رهایی از وضعیت موجود و همدلی و حمایت از جنبش زنان در کنار دیگر جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی ایران و جهان، شرکت‌کنندگان به رقص و پایکوبی پرداخته و با پخش شیرینی به استقبال روز هشت مارس رفتند.

 

تهران، ‌۱۵ اسفند

تهران،  ۱۵ اسفند، به مناسبت هشت مارس، روز جهانی زن در سال ۱۴۰۰ جمعی از فعالان زنان با در دست داشتن پلاکاردهایی در تهران و در فضای عمومی جمع شدند.

همچنین بخوانید: بزرگداشت روز جهانی زن در ایران در سایه سرکوب حکومت و مقاومت زنان

این گزارش تصویری ادامه دارد..