بزرگداشت هشتم مارس در ترکیه: دستت را از بدنم بکش!

0
55
بزرگداشت هشتم مارس ۲۰۲۱ در ترکیه

بیدارزنی: بزرگداشت هشتم مارس امسال در ترکیه در حالی انجام شد که بحث‌های بسیاری درباره دستگیری یا آزادی فعالان حقوق زنان در حوزه عمومی ترکیه وجود داشت.

زنان امسال از هر سال دیگر خشمگین‌تر بودند. دقیقا در هفته‌ای که روز هشتم مارس در آن قرار  داشت به فاصله چند روز از روز جهانی زن تعداد زیادی از زنان در ترکیه به شکلی فجیع کتک خوردند یا به قتل رسیدند.

مادر گلستان دوکو

مادر گلستان دوکو با گرفتن تصویر دخترش در دست اعلام کرد که ۴۳۲ روز از ناپدید شدن دخترش می‌گذرد و همچنان هیچ نهادی پاسخگو نیست. بر اساس گزارش سایت  جنایت بر علیه زنان را متوقف می‌کنیم تنها در سالی که گذشت، ۳۰۰ زن به شکلی فجیع در ترکیه کشته شدند. همچنین ۱۷۱ مرگ مشکوک در بین زنان رخ داده است. این‌ها تنها شمار قتل‌هایی است که رسانه‌ای شده‌اند. یعنی تعداد اصلی جنایت‌ها چند برابر این آمار است.

بزرگداشت هشتم مارس ۲۰۲۱ در ترکیه

نهادهای قانونی هیچ برخورد جدی‌ای با این ماجرا ندارند. پلیس مداخله‌ای در دعوا و کتک‌کاری زوج‌ها در اماکن عمومی و خصوصی نمی‌کند. کسانی که برای حمایت از زنان در حال کتک خوردن درگیر ماجرا می‌شوند، و در حین دفاع از زنان به طور غیرعمد مرتکب قتل یا آسیب به مرد خشونت‌طلب می‌شوند، به هیچ عنوان مورد حمایت قانونی قرار نمی‌گیرند.

موضوع دیگری که شعارهای امسال مراسم هشت مارس را تخت تاثیر قرار داد، دخالت حکومت در حوزه خصوصی، نظر دادن درباره لزوم ازدواج، قدسی کردن نهاد خانواده، پیشنهاد فرزندآوری بیشتر، خشونت جنسی کلامی و بازرسی بدنی برهنه بازداشت شدگان در اعتراضات و حوادث سیاسی اخیر، و خشونت لفظی و توهین به دگرباشان در عرصه سیاسی ترکیه بود.

حوادث اخیر دانشگاه بوغازیچی، مخالفت جدی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف را با دخالت مستقیم نهاد حکومت در مدیریت دانشگاه‌ها که بر طبق قانون باید مستقل باشند، نشان داد.

همچنین بخوانید: بزرگداشت روز جهانی زن در ایران در سایه سرکوب حکومت و مقاومت زنان

شعارهای مراسم هشتم مارس ترکیه

شعارهای اصلی گردهمایی‌ها در مراسم امسال هشت مارس در ترکیه را می‌توان به این صورت برشمرد:

شعارها در مخالفت با دخالت حکومت و در راس آن حزب عدالت و توسعه در حوزه شخصی:

  • آ.ک.پ دستت را از روی بدن من بکش!
  • نه به استثمار جنسی و طبقاتی و نژادی
  • اگر دلم بخواهد بجه می‌زایم، اگر نخواهد اجاقشان را کور می‌کنم.

شعارهایی که نشان‌دهنده سیستماتیک و سیاسی بودن قتل‌های زنان در ترکیه هستند:

  • جنایت بر علیه زنان یک امر سیستماتیک است.
  • جنایت بر علیه زنان یک امر سیاسی است.
  • توافقنامه استانبول باید اجرایی شود.
  • توافقنامه استانبول مال من است!

شعارهایی که بر علیه عرف‌ها و قوانین خشونت‌طلبانه هستند:

  • بابا بیاید، شوهر بیاید، برادر بیاید، به لج تو هم که شده، به لج شما عصیان می‌کنم!
  • کارهای خانه را مردهای مریخی انجام بدهند.

شعار در حمایت از LGBTI: حقوق ترنس‌ها حقوق انسان است

در هشتم مارس امسال زنان زیادی از طبقه‌ها و سنین مختلف در این گردهمایی شرکت کردند. تعداد زنان سالخورده در بین جمعیت در همه شهرها بسیار چشم گیر بود.

زنان کرد با همراهی زنان دیگر شعار همیشگی ژین، ژیان آزادی؛ قادین، یاشام، اوزگورلوک یعنی زن، زندگی، آزادی را در همه شهر ها سر دادند. و مثل همیشه زنان نشان دادند که هر جا فرودستی و دیگری شدگی‌ای وجود دارد، فرقی ندارد که این دیگری زن، کرد، عرب، همجنس‌گرا، یا خارجی باشد، همه در کنار او هستند و از حقوق او حمایت می‌کنند.

 تصاویر مراسم هشتم مارس ۲۰۲۱ در ترکیه