گزارش سایت بیدارزنی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر/ به همراه لیست اسامی جان‌باختگان

0
23

بیدارزنی: هفتم دیماه بود که خبر شروع اعتراضاتی در مشهد با شعار «نه به گرانی» به گوش رسید. اعتراضات اولیه‌ای که تعدادی آن را سازماندهی شده توسط گروهی علیه دولت می‌دانستند اما این اعتراضات همچون جرقه‌ای بود بر انبار باروت خشم مردمی که از فقر، بی‌کاری و فساد اقتصادی و سیاسی به تنگ آمده بودند. آتش اعتراضات به سرعت در شهرهای دور و نزدیک شعله ور شد و به شهرهایی همچون اصفهان، ایلام، البرز، اردبیل، تهران، خوزستان، کردستان، لرستان، فارس، قم، قزوین، کرمان، گیلان، مازندران، مرکزی، سیستان و بلوچستان، سمنان، هرمزگان و همدان رسید.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۳۷۰۰ نفر در اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند. بسیاری از بازداشت‌شدگان در شهرهای مختلف افراد گمنامی هستند که اطلاع دقیقی از وضعیت آن‌ها در دسترس نیست. در میان بازداشت‌شدگان دانش آموزان و دانشجویان بسیاری وجود دارند و به گفته محمد کاظمی نماینده مجلس متوسط سن بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در ایران زیر ۲۳ سال بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده بیش از ۲۰ نفر در اعتراضات اخیر در خیابان‌هاکشته شده‌اند. روزنامه ایران به نقل از توییتی از وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد دو نفر از قربانیان اعتراضات اخیر دانش‌آموز بوده‌اند آرمین و شایان دو دانش آموز ۱۱ و ۱۳ ساکن استان اصفهان که به ضرب گلوله کشته شده‌اند. هنوز اطلاعات دقیقی از تعداد و مشخصات دقیق قربانیانی که در تظاهرات کشته شدند وجود ندارد. اسامی برخی از آن‌ها بدین شرح است:

آرمین صادقی ۱۵ ساله خمینی شهر/ مسعود کیانی قلعه سردی ایذه/محسن عادلی دزفول/ آرش خدری مسجد سلیمان/امین رمضانی مسجد سلیمان/محمد ابراهیمی قهدریجان/احمد حیدری ۱۳ ساله قهدریجان/حسین شهاب قهدریجان/ حسین شفیع‌زاده قهدریجان/ نعمت الله شفیعی ۴۰ ساله قهدریجان/ حمزه لشنی رود دورود/ حسین رشنو دورود/ مهدی کهزادی دورود/ امیرحسین پاپی دورود/ محسن ویرایشی دورود/ محمد جوباک دورود/ احسان خیری دورود/ بهزاد شهسواری کرمانشاه/ علی رضا گمار تویسرکان/ شهاب امان الهی جوی آباد اصفهان/ اصغر هارون رشیدی جوی آباد اصفهان/ نعمت الله صالحی خمینی شهر اصفهان/ سینا قنبری تهران / آریا روزبهی اهواز/ محمد نصیری زنجان/ سارو قهرمانی سنندج/ علی پولادی چالوس/ وحید حیدری اراک

تعداد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر با توجه به اخبار نگران‌کننده‌ای که از زندان‌ها منتشر شده است رو به افزایش است. در هجدهم دیماه خبری مبنی بر فوت سینا قنبری که در جریان اعتراضات توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بود در زندان اوین منتشر شد. به گفته مقامات امنیتی سینا قنبری جوان ۲۳ ساله در زندان اوین خودکشی کرده است. ادعایی که با واکنش‌های منفی بسیاری رو به رو شد و این سوال مطرح شد که به فرض پذیرش موضوع خودکشی سینا، او چگونه توانسته در دستشویی زندان خود را حلق آویز کند.

در سه‌شنبه ۱۹ دی، دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی، مرگ دومین بازداشتی اعتراضات را تأیید و اعلام کرد وحید حیدری جوان ۲۳ اهل اراک نیز خودکشی کرده است. کمپین حقوق بشر در ایران به نقل از نزدیکان وحید حیدری گزارش داده است که در زمان رویت جنازه، روی سر او آثار ضرب و شتم و کبودی دیده شده است. پسرعموی وحید حیدری در گفت‌وگوی کوتاهی با رادیو فردا می‌گوید آقای حیدری، «۲۳ ساله و دستفروش» بوده است. مقامات اراک در ادعاهایی او را مواد فروش معرفی و اعلام کرده بودند که دستگیری او ربطی به اعتراضات نداشته است موضوعی که با واکنش جدی خانواده و آشنایان او مواجهه شد و آنها این ادعاها را در گفت وگو با رسانه ها تکذیب کردند.

سارو قهرمانی دیگر کشته شده اعتراضات اخیر در زندان است. جوان ۲۴ ساله اهل سنندج که در تاریخ ۱۲ دیماه دستگیر شده و بعد از ۱۱ روز در ۲۳ دیماه جنازه او تحویل خانواده‌اش داده شد. به گفته مادر سارو قهرمانی بر جنازه او آثار ضرب و جرح شدیدی وجود داشته است.

علی پولادی ۲۶ ساله اهل روستای «گویتر» از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس از دیگر بازداشت‌شدگانی است که در زندان جان باخته است. علی پولادی در ۲۲ دیماه توسط نیروی انتظامی بازداشت و به اداره آگاهی نیروی انتظامی شهرستان چالوس منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا یک روز بعد از بازداشت و در ۲۳ دیماه به خانواده پولادی که در تلاش برای کسب خبر از سرنوشت فرزند خود بودند اطلاع داده شد این جوان بیست و شش ساله در محل بازداشتگاه فوت کرده است و لازم است خانواده برای تحویل گرفتن پیکر اقدام کنند.

همچنین نسرین ستوده در مصاحبه ای که هفته گذشته با با رادیوفردا داشت، اعلام کرد: علاوه بر کشته شدگانی که اسامی آن ها منتشر شده است، دو نفر دیگر نیز در قرنطینه زندان اوین جان خود را از دست داده اند.

روز یکشنبه ۲۴ دیماه محمود صادقی با اشاره به درخواست نمایندگان برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علت فوت شدن بازداشتی‌های نا آرامی‌های اخیر، در گفتگو با خبرنگار اعتمادآنلاین اعلام کرد با درخواست فراکسیون امید برای بازدید از زندان اوین موافقت نشده و این درخواست رد شده است.