جنگ‌ستیزی یا جنگ علیه تبعیض

0
8

بیدارزنی: وولف عمدتاً با اتاقی از آن خود و داستان‌هایش شناخته می‌شود، اتاقی از آن خود و سه گینی ازجمله مقاله‌های بلند سیاسی اجتماعی و نقد فمینیستی وولف هستند. سه گینی با ترجمه‌ای روان از منیژه نجم عراقی منتشر شده است.

سه گینی مقاله‌ای بلند و ضد جنگ و در جواب به دو پرسش اساسی است که چگونگی جلوگیری از جنگ و چرایی آن را مورد پرسش قرار می‌دهد. وولف با نوشتن این کتاب با انتقادات زیادی روبرو شد به همین دلیل هم متن کتاب و هم خود او نزدیک به دو دهه نادیده گرفته شدند.

در انگلستان آن زمان «گینی نشان نوع طبقه‌ی اجتماعی بود که ارج و قرب بیشتری نسبت به پوند داشت. برای خریدهای سطح بالا مثلا تابلوهای نقاشی گینی به کار برده می‌شد.»

وولف با ارائه‌ی تصویری از موقعیت خود و زنان آن روزهای بریتانیا در پاسخ به پرسش کننده نکات اساسی و پایه‌ای را در تفاوت تربیت دختران و پسران برمی‌شمارد. از اینکه پسران از کودکی در وضعیت تحصیلی، ورزشی و هنری بهتری به نسبت به دختران قرار دارند و در بزرگسالی نیز دسترسی به شغل و منابع مالی برایشان امکان‌پذیرتر است. وولف این سوال را مطرح می‌کند که زنانی که دسترسی به امکانات آموزشی، اقتصادی و اجتماعی در سالیان متمادی نداشته‌اند چگونه می‌توانند در جلوگیری از جنگ مؤثر باشند؟ آیا اصلاً صدای آنها در این خصوص شنیده می‌شود؟

مردان تحصیل‌کرده دارای شغل و درآمد هستند اما زنان حتی در صورت تحصیلات، شغل مادری و همسری را بدون هیچ درآمدی یدک می‌کشند و در صورتی که شغلی هم داشته باشند نیمی از درآمد آنها به مردان تعلق می‌گیرد. از دیگر سو در این کتاب می‌خوانیم که راهیابی به همه‌ی کالج‌ها و مراکز آموزشی برای زنان مقدور نیست.

وولف می‌گوید از زنانی با چنین موقعیتی چگونه توقع دارید شما را در جلوگیری از جنگ یاری کنند ابتدا باید جایگاه زنان را تغییر داد و منتظر تغییرات بزرگ شد.

سه گینی، ویرجینیا وولف، ترجمه منیژه نجم عراقی نشر چشمه