عالیه مطلب زاده: هنوز تفهیم اتهام نشده‌ام!

    0
    337

    بیدارزنی: خبر کوتاه بود: عالیه مطلب زاده فعال حقوق زنان روز شنبه ششم آذر نود و پنج در پی احضار به وزارت اطلاعات بازداشت شد. امیرسالار داودی، وکیل مدافع عالیه مُطلب‌زاده، در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن تأیید خبر بازداشت موکلش گفت: «مأموران امنیتی روز شنبه با خانم مطلب‌زاده تماس گرفته و در رابطه با لوازم توقیف‌شده‌اش او را به وزارت اطلاعات احضار کرده‌اند. به گفته آقای داودی، مأموران امنیتی حدود یک ماه پیش خانم مطلب‌زاده را مورد بازجویی قرار داده و برخی از لوازم شخصی‌ او را نیز توقیف کرده بودند.»

    عالیه مطلب زاده عکاس و فعال حقوق زنان پس از بازگشت از یک سفر آموزشی در ارتباط با توانمندسازی زنان مورد بازجویی‌های مکرر قرار گرفته و منزلش توسط مأمورین وزارت اطلاعات تفتیش و تعدادی از وسایلش توقیف می‌شود و هنگامی‌که برای باز پس گرفتن وسایلش به دفتر وزارت اطلاعات در تهران مراجعه می‌کند بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال داده می‌شود. این فعال حقوق زنان در دومین تماسی که با خانواده‌اش داشته است از ادامه بازداشتش در بند ۲۰۹ خبر داده و گفته است که هنوز از اتهام‌هایش بی‌خبر است. به گفته صدرا عبدالهی همسر این فعال حقوق زنان؛ عالیه مطلب‌زاده قبل از بازداشت نامه‌ای برای وزیر اطلاعات نوشته تا به ورود غیر‌قانونی ماموران این وزارتخانه به خانه‌اش و وسایل غیر مرتبط ضبط شده رسیدگی کند که این نامه به‌جای قانونی کردن روال ماجرا، باعث تهدید بیش‌تر شده است. صدرا عبدالهی در گفتگوی کوتاهی که با پیک ایران داشته است در این باره گفته: «این نامه توسط ریاست جمهوری به دست وزیر رسیده بود و ایشان هم به سازمان بازرسی وزارت اطلاعات دستور رسیدگی داده بود که تحویل بخشی از این وسایل بعد از این دستور اتفاق افتاد. دوستان وزارت از نوشتن این نامه ناراحت بودند و به‌صورت تهدیدآمیز گفته بودند حالا که این‌طور شده، روال را به سمت قانونی شدن می‌بریم و جلسه آخر با بی‌اخلاقی عالیه را دستگیر کردند. هرچند بحث‌شان هیچ‌وقت اخلاق نبوده اما با خدعه این که بیا وسایلت را ببر، عالیه را بازداشت کرده بودند، در حالی که می‌توانستند بگویند حکم بازداشتت آمده و باید بیایی، قطعا عالیه می‌رفت و قرار نبود فرار کند اما آن‌ها با خدعه و نیرنگ او را بازداشت کردند. »

    از سوی دیگر امیر‌سالار داودی، وکیل دادگستری، در روزهای گذشته در نامه‌ای دیگر به وزیر اطلاعات که متن کامل آن در وب سایت رادیوزمانه منتشر شده است؛ با شرح آن‌چه بر موکلش، عالیه مطلب‌زاده گذشته، خواستار رسیدگی به موضوع شده است. داودی با ابراز تاسف و ناخشنودی از بازداشت او به فاصله یک روز از روز جهانی منع خشونت علیه زنان، از محمود علوی خواسته است تا دستور دهد مقامات تحت فرمانش، «حقوق شهروندی و دفاعی» عالیه مطلب‌زاده را تمام و کمال مراعات کنند. امیر سالار داوودی در نامه مذکور در ارتباط با عدم تفهیم اتهام موکل خود نوشته است: «این بی‌اطلاعی در حالی است که ضابطین قضایی و مقامات قضایی می‌بایست در اسرع زمان ممکن پس از بازداشت فرد، او را تفهیم اتهام نمایند که متاسفانه در خصوص موکله اینجانب چنین استاندارد قضایی‌ای تا‌کنون معمول نگردیده است و یا اگر هم معمول گردیده است، اینجانب بی‌اطلاع هستم و این بی‌اطلاعی البته به‌واسطه عدم امکان موکله‌ام در برقراری تماس است».

    یک هفته از بازداشت عالیه مطلب زاده فعال حقوق زنان می‌گذرد و باوجود گذشت یک هفته هنوز دلیل دستگیری این فعال حقوق زنان علیرغم پیگیری‌های خانواده، دوستان وکیل او در پرده‌ای از ابهام باقی مانده است.