مروری بر اخبار زنان در ماه مهر، از محدودیت‌ها تا دستاوردها

0
284
اخبار زنان در مهر

بیدارزنی: ماه اول پاییز برای زنان ایرانی مملؤ از رویدادها و اخبار خوب و بد در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی بود. با شنیدن برخی از آن‌ها لبخند بر لب‌هایمان نقش بست و برخی دیگر دل‌هایمان را آزرد.  در ادامه سعی داریم به اتفاق به مرور این وقایع بپردازیم و گزارش خود را با اخبار سیاسی زنان آغاز می‌کنیم.

narges-mohammadi

تأیید حکم ۱۶ سال زندان برای نرگس محمدی

دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم اخیر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر را تأیید کرد. این دادگاه به ریاست قاضی صلواتی، خانم محمدی را به جرم تأسیس و عضویت در جمعیت لگام (گروهی برای لغو مجازات اعدام) به ۱۰ سال حبس، و برای تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی، مجموعاً به شش سال دیگر حبس محکوم کرد.

این حکم ناعادلانه واکنش‌های بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی را به همراه داشته است.

شماری از نمایندگان مجلس ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار بررسی مجدد پرونده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر شدند که مجموعا به ۱۶ سال زندان محکوم شده است.

در این نامه از صادق آملی لاریجانی خواسته شده است که شخصاً به عنوان رئیس قوه قضاییه درباره این پرونده تصمیم بگیرد و «رأفت و عطوفت نظام» را به جهانیان نشان دهد. خواسته اصلی این نمایندگان نقض حکم دادگاه و رسیدگی دوباره به اتهام‌های خانم محمدی است.

همچنین جمعی از اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه‌ای تأیید حکم خانم محمدی را محکوم کردند. اخیراً محمد بهزادی وکیل‌مدافع نرگس محمدی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: «قطعاً نسبت به تأیید حکم ۱۶ سال حبس موکلم توسط دادگاه تجدیدنظر اعتراض می‌کنیم و امیدواریم حکم در دیوان عالی کشور نقض شود».

هما هودفر شهروند ایرانی-کانادایی از زندان آزاد شد

هما هودفر، شهروند ایرانی کانادایی که اواسط خردادماه در تهران بازداشت شده بود در تاریخ ۵ مهر از زندان آزاد شد. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد خانم هودفر «به دلایل انساندوستانه از جمله بیماری» آزاد شده است.

خانم هودفر، استاد بازنشسته دانشکده مردم‌شناسی دانشگاه« کونکوردیای »کانادا، اسفند ماه گذشته به ایران سفر کرده بود.

به گفته خانواده خانم هودفر او برای دیدار با خانواده و پژوهش درباره حضور زنان در دهمین انتخابات مجلس به ایران آمده بود.

سازمان ملل خواهان آزادی فوری« نازنین زاغری راتکلیف» شد

کمیته کاری بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل خواهان «آزادی فوری» نازنین زاغری راتکلیف و پرداخت غرامت به او شده است. همچنین روز پنجشنبه ۲۲ مهر «ریچارد راتکلیف» ، همسر خانم زاغری در کنفرانسی خبری به وضعیت او اعتراض کرد.کمیته بازداشت خودسرانه سازمان ملل که بنا به درخواست یک گروه حقوق بشری پرونده خانم زاغری را بررسی کرده گفته است که نازنین زاغری به طور خودسرانه زندانی شده و از حق محاکمه عادلانه محروم بوده است.

همچنین گفته شده که تابعیت دوگانه ایرانی-بریتانیایی خانم زاغری باعث اجحاف در حق او شده است.

خانم زاغری  فروردین سال جاری هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه کرمان در اطلاعیه‌ای او را به مشارکت در «براندازی نرم» و همکاری با «موسسات معاند» متهم کرد.

بنا به گزارش‌ها قاضی «صلواتی» خانم زاغری را به ۵ سال حبس محکوم کرده است.

آتنا دائمی به هفت سال حبس محکوم شد

آتنا دائمی، فعال حقوق کودک در صفحه توییتر خود خبر داد که حکم ۷ سال زندان او تأیید شده است.

براساس رأی دادگاه او به «اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس و به اتهام توهین به رهبری به ۲ سال زندان» محکوم شده است.

آتنا دائمی، در مهر ماه سال ۱۳۹۳ بازداشت شد. وی به مواردی از قبیل «توهین به رهبری»، «توهین به مقدسات»، «اجتماع و تبانی به قصد برهم‌ زدن امنیت کشور» و «مخفی کردن ادله جرم» متهم شده است.

مأموران امنیتی در هنگام بازداشت خانم دایمی گفتند «فعالیتش در شبکه‌های مجازی زیاد» بوده است.

خانم دائمی در دادگاه بدوی به ۱۴ سال زندان محکوم شده بود.

در ادامه به برخی موضوعات اجتماعی که در یک ماه گذشته پیرامون زنان وجود داشته و خبرساز شده نگاهی می‌اندازیم.

ایران در شکاف جنسیتی رکورد زد؛ حقوق مردان ۶ برابر حقوق زنان

به گزارش روزنامه شرق ، شاخص شکاف جنسیتی که به وسیله مجمع جهانی اقتصاد محاسبه می‌شود، عددی بین صفر و یک است که هرچه این رقم بالاتر باشد، دلالت بر شکاف جنسیتی کمتر و هرچه پایین‌تر باشد، دلالت بر شکاف جنسیتی بیشتر دارد. این شاخص از چهار زیربخش مشارکت و فرصت‌های اقتصادی (با مؤلفه‌هایی مانند مشارکت زنان و مردان در نیروی کار، میزان درآمدهای متوسط هر جنس، درصد هر جنس در مشاغل رده‌بالا و رده‌پایین)، دستاوردهای آموزشی (با مؤلفه‌هایی مانند نرخ سواد و موقعیت آموزشی زنان در سطوح اولیه، ثانویه و سطح دانشگاهی)، بهداشت و طول عمر و توانمندسازی سیاسی (تعداد زنان در پارلمان و کابینه و میزان واقعی حضور زنان در این پست‌ها) تشکیل شده است.

شکاف جنسیتی در ایران

مجمع جهانی اقتصاد در دهمین و جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: «ایران با شاخص شکاف جنسیتی ٠,۵٨٠ در رده‌بندی جهانی رتبه ١۴١ را در اختیار دارد که چهار پله نسبت به گزارش سال قبل (٢٠١۴) پایین‌تر است». در زیربخش بهداشت نسبت به سایر زیربخش‌ها وضعیت بهتری وجود دارد و ایران در مقام ٩٩ جهان قرار دارد. در زیربخش آموزش نیز جایگاه کشورمان با کسب رتبه ١٠۶ نسبت به فرصت‌های اقتصادی و سیاسی، بهتر است.
به‌طور‌کلی در یک دهه گذشته در همه زیربخش‌های این شاخص سیر نزولی مشاهده می‌شود اما افت زیربخش بهداشتی با ۴٧ پله بیش از سایر زیربخش‌ها است. زیربخش‌های اقتصادی و سیاسی هر کدام با ٢٨ و زیربخش آموزش با ٢۶ پله سقوط در دوره ٢٠٠۶-٢٠١۵ نشان از نابرابرترشدن این حوزه‌ها دارد.

نابرابری‌های اقتصادی و سیاسی

در بین ١۴٢ کشور جهان، ایران به‌لحاظ زیرشاخص فرصت‌های اقتصادی در رتبه ١۴١ جای گرفته است. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، نرخ مشارکت زنان در ایران ١٨ درصد است که نسبت به کشورهای هم‌گروه (درآمد متوسط رو به‌ بالا) بسیار پایین‌تر است. بر این اساس، زنان ایرانی به‌طور متوسط سالانه
۴ هزار و ٧٨٧‌ دلار درآمد دارند؛ در‌حالی‌که مردان ایرانی در همین دوره ٢٧‌هزارو ٧۴۴ دلار به دست می‌آورند (٧/۵ برابر).  ایران در زیرشاخص «توانمندسازی سیاسی» نیز جایگاه مناسبی ندارد، بر اساس شاخص «حضور زنان در پارلمان»، ایران رتبه ١٣٩ جهان را به خود اختصاص داده است. حضور زنان در کابینه به نسبت حضور در پارلمان بهتر است؛ اما جایگاهی بهتر از ١١۴ را برای ایران به ارمغان نیاورده است.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد و بانک جهانی، شکاف جنسیتی میان مردان و زنان در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها کمتر شده است؛ اما این وضعیت در ایران نه‌تنها بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است. این شکاف در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بیشتر و در حوزه‌های آموزشی و بهداشتی کمتر است. به نظر می‌رسد دولت‌های مختلف در عمل نتوانسته‌اند فرصت‌های برابری برای زنان به نسبت مردان ایجاد کنند و زنان اگرچه در بخش آموزش توانسته‌اند موفقیت‌های خوبی به دست بیاورند؛ اما این آموزش‌ها در بازار کار و در مشارکت سیاسی به مرحله عمل نرسیده است.

شعبه جدید کلینیک حقوقی زنان و خانواده افتتاح شد

مسئول کلینیک‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، در مراسم افتتاحیه شعبه جوادیه «کلینیک حقوقی زنان و خانواده» با اشاره به خدمات این مجموعه عنوان کرد: «کلینیک حقوقی خانواده به همت مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی از سال ۱۳۸۵ با هدف تحکیم بنیان خانواده از طریق مشاوره صحیح حقوقی و تحقق عدالت اجتماعی در برخورداری و دسترسی به مشاوران حقوقی مشغول به فعالیت شد».

وی افزود: «این کلینیک به پاسخگویی نیازهای حقوقی گروه‌های مختلف جامعه به خصوص  اقشار آسیب‌پذیر در حوزه خانواده می‌پردازد که علاوه بر ارائه مشاوره‌های غیرحضوری رایگان، اعم از تلفنی یا از طریق سایت کلینیک، پاسخگوی مراجعین حضوری نیز هست».

سرنوشت دادگاه‌های خانواده در هاله‌ای از ابهام

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال ۹۲ قانونی تحت عنوان قانون «حمایت از خانواده»  به تصویب رسید که طی آن قانون‌گذار به پیش‌بینی ایجاد دادگاه خانواده با حضور رئیس یا دادرس علی‌البدل و قاضی مشاور زن اشاره کرده است. با این حال اکنون پس از گذشت سه سال و به پایان رسیدن فرصت قوه قضائیه برای اجرای کامل قانون حمایت از خانواده، هنوز وعده تشکیل این دادگاه ها به نتیجه نرسیده و در بسیاری از شهرستان‌ها هیچ شعبه تخصصی برای این امر درنظر گرفته نشده است. یکی از زمینه‌های اجرای قانون حمایت از خانواده، تأمین نیروی انسانی ویژه این قانون است. در ماده دو قانون مذکور بر انتخاب قضات و مشاورهای زن در این دادگاه‌ها تاکید شده است که هنوز تأمین کامل این میزان نیروی انسانی لازم برای محاکم قضایی محقق نشده است.

حجت‌الاسلام علیرضا امینی، معاون منابع انسانی قوه قضائیه  نیز در خصوص زمینه‌های به کارگیری زنان در پست قضاوت و مشاور در دادگاه‌ها گفت: «طبق قانون حمایت از حقوق خانواده قوه قضائیه موظف است شعب ویژه خانواده ایجاد کند و در جایی که شعبه ویژه تشکیل می‌شود قاضی مشاور زن نیز باید انتخاب شود».

وی با اشاره به تبصره‌های این قانون، اظهار داشت: اگر دادگاه‌ها در  جایی نتوانستند نیروی انسانی مربوط به قضات زن را تأمین کنند، می‌توانند از قاضی مرد استفاده کنند.

با این حال جذب قضات و مشاور زن برای قانون در اولویت است و امید است در مهلت جدیدی که قرار است به طور رسمی برای فراهم کردن زمینه های اجرای قانون حمایت از خانواده به قوه قضائیه تعلق گیرد، مقدورات اجرای قانون به طور کامل فراهم شود.

وعده ارائه لایحه تأمین امنیت زنان به دولت

معاون رئیس ‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تدوین لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت که در دولت قبل متوقف شده بود مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی به دولت ارائه می‌شود.

شهیندخت مولاوردی در دیدار با بانوان فعال خراسان ‌رضوی، اظهار کرد: «انگیزه لازم در اواخر دولت قبل برای پیگیری این لایحه وجود نداشت و در این دولت دوباره موضوع را پیگیری کردیم و تلاش بر آن است لایحه‌ای جامع با کمترین حاشیه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم».

مولاوردی تصریح کرد: «به زودی کار این لایحه به انجام رسیده و به دولت می‌رود و بعد از آن امید است با همراهی مجلس شورای اسلامی هرچه سریع‌تر مصوب و اجرایی شود و شاهد کاهش خشونت علیه زنان و کودکان باشیم».

مرگ دختر جوان در ایستگاه مترو شادمان

مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو روز یکشنبه ۱۱ مهرماه از سانحه برخورد زنی با قطار خبر داد. او  با بیان اینکه این زن جوان حریم خط زرد مترو را رعایت نکرده و علی‌رغم تمام تذکرات مأموران ایستگاه در لبه ایستگاه ایستاده بود گفت: «متاسفانه با ورود قطار به ایستگاه، سر این زن با قطار برخورد کرده و دچار سانحه می‌شود».

در نهایت تلاش نیروهای اورژانس برای مداوای زن جوان بی‌ثمر ماند و دختر جوان بر اثر سهل‌انگاری جان خود را از دست داد.

 

فرهنگ و هنر عرصه دیگری است که در ماه مهر زنان در آن خبرساز بوده‌اند؛ در ادامه به مرور مهم‌ترین‌های این حوزه خواهیم پرداخت.

«ناهید» برنده جایزه گوزن طلایی «نارا» شد

nahid

فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی «آیدا پناهنده »در پنجمین دوره فستیوال «نارا» ژاپن موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره و تندیس شیکای (گوزن) طلایی شد.

فستیوال بین‌المللی فیلم «نارا» هر دو سال یک بار  در شهر «نارا» پایتخت باستانی ژاپن قدیم برگزار می‌شود. دبیر این فستیوال «نوامی کاواسه» فیلمساز زن ژاپنی است که جایزه بزرگ فستیوال فیلم کن ۲۰۰۸ را در کارنامه خود دارد.

فیلم «ناهید» در این فستیوال در دو سانس به نمایش درآمد و در مراسم اختتامیه، هیأت داوران جشنواره، بالاترین جایزه این جشنواره موسوم به شیکای (گوزن) طلایی را به آیدا پناهنده کارگردان فیلم اهدا کردند. جایزه نقدی این جشنواره، کمک مالی به فیلم بعدی فیلمساز است.

همچنین در چهارمین فستیوال بین‌المللی فیلم «دهوک »که در اقلیم کردستان عراق برگزار شد تندیس برگ موی زرین بهترین فیلم اول جشنواره به فیلم سینمایی «ناهید» اهدا شد.

فیلم جدید پوران درخشنده کلید خورد

فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پوران درخشنده روز شنبه ۱۰ مهر ماه با بازی مریلا زارعی، با مدیریت فیلمبرداری مسعود سلامی در مکانی واقع در منطقه الهیه تهران کلید خورد. این فیلم به موضوع طلاق عاطفی میان زوج‌ها می‌پردازد

در پروژه سینمایی «زیر سقف دودی» مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، نیکی کریمی و … به ایفای نقش می‌پردارند.

سطح هوشیاری توران میرهادی بالاتر رفته است

توران میرهادی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودک و نوجوان، ۲۸ شهریور به علت سکته مغزی راهی بیمارستان شد و همچنان در بخش آی‌سی‌یو بستری است. پیش‌تر وضعیت عمومی او تا یک هفته در  وضعیت بحران قلمداد شده بود. پس از آن شهرام اقبالزاده، مترجم، منتقد و از اعضای شورای کتاب کودک، درباره آخرین وضعیت سلامت توران میرهادی گفت: «خوشبختانه ایشان، دچار فلج نشده و طبق گفته پزشک معالج با فیزیوتراپی و البته در بلندمدت، بسیاری از حرکات برمی‌گردد».

اقبالزاده همچنین بیان کرد: «خطر برطرف شده، میزان هوشیاری توران میرهادی بالا رفته و آگاهانه به صداها پاسخ می‌دهد و  اگر میزان هوشیاری قدری بالاتر رود، پزشکان طی چند روز آینده اتصالات درمانی را باز می‌کنند».

توران میرهادی، از سوی موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به‌عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است.

دنیا فنی‌زاده از بیماری خود گفت

«دنیا فنی‌زاده »عروسک‌گردان کلاه قرمزی از بیماری سرطان خود سخن گفت. او در این ارتباط عنوان کرد: «من اکنون ۱۰ سال است که درگیر این بیماری هستم و حدود ۲ تا ۳ سال است که وضعیتم سخت‌تر و دست راستم لمس شده و درگیر شیمی درمانی هستم». عروسک‌گردان کلاه قرمزی گفت: «سال گذشته توانستم با دست چپم عروسک‌گردانی کنم چون تا جایی که بتوانم عروسکم را به کسی نمی‌دهم».

فنی زاده همچنین درباره عروسک‌گردانی کلاه قرمزی و علاقه‌اش به این عروسک یادآور شد: «کلاه قرمزی پسر بزرگ من است و فرزندان من از او کوچک تر هستند. فکر می‌کنم عروسک‌‌گردان‌هایی که مثل من عروسکشان را دوست داشته باشند وجود دارند اما دوری از کلاه قرمزی واقعاً مرا ناراحت می‌کند».

اخبار ورزشی زنان بخش آخر این گزارش است که در ادامه اهم آن‌ها را خواهید خواند

احضار دو زن بدن‌ساز ایرانی به دادسرا

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، از احضار دو ورزشکار زن و چهار مربی در رشته پرورش اندام به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران خبر داد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، این افراد در ارتباط با انتشار «تصاویر نیمه‌عریان» در شبکه‌های اجتماعی احضار شده‌اند. پس از انتشار این خبر «ناصر پورعلی فرد»، رئیس فدراسیون بدنسازی ایران گفت: «فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام هیچ فعالیتی در بخش بانوان ندارد و اعتقاد داریم این ورزش مناسب بانوان نیست».

جامعه ایرانی رشته بدنسازی را برای زنان نمی‌پسندد.  با این حال تعدادی از زنان ایرانی سال‌هاست که روی پرورش اندام خود کار می‌کنند. به دنبال انتشار اخباری از دستگیری و برخورد با زنان بدنساز و مربیان آنها، روزنامه شهروند با چند نفر از زنان فعال در این رشته مصاحبه کرده است.

بر اساس این گزارش، «سمیرا» ٣٨ساله که ١٨سال است در رشته بدنسازی فعالیت می‌کند و مربی یکی از باشگاه‌های بدنسازی در مرکز شهر است، پنج‌سال پیش در تلاش برای شرکت در یکی از این مسابقه‌های جهانی فیتنس زنان، به دردسر افتاده است: «۵‌سال پیش بدن خیلی آماده‌ای داشتم و در رژیم غذایی سختی بودم. آن موقع پنج زن بدنساز بودیم که از طریق یک گروهی، برای شرکت در یکی از مسابقات فیتنس که در دوبی برگزار می‌شد، اقدام کردیم اما پلیس در جریان قرار گرفت، پاسپورت‌های ما را گرفتند و عده‌ای را هم جریمه مالی کردند، آن موقع ما نمی‌دانستیم که سیستمی که از طریق آن برای شرکت در مسابقه اقدام کرده بودیم به داخل کشور مربوط می‌شود؛ از همان موقع دیگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردم».

به گفته این مربی بدنسازی، زنانی که پیش از این در این مسابقه‌ها شرکت کرده‌انددیگر نتوانسته‌اند به کشور بازگردند: «زنانی که در این مسابقه‌ها شرکت می‌کنند، معمولاً پس از خروج از کشور دیگر برنمی‌گردند؛ دلیل آن هم شرایط پوششی است که برای شرکت در این مسابقه‌ها وجود دارد. رشته بدنسازی یا فیتنس با بدن سروکار دارد. برای شرکت در این برنامه‌ها هم باید بدن به نمایش گذاشته شود. قبلاً از طرف ایران چند زن در این مسابقه‌ها شرکت کرده‌اند اما دیگر برنگشته‌اند.» او معتقد است با توجه به علاقه گروهی از زنان به پرورش اندام و عضله سازی، فدراسیون پرورش اندام یا هیأت آمادگی جسمانی می‌تواند مسابقه‌های داخلی برگزار کنند، مسابقه‌های منطقه‌ای یا استانی تا ورزشکاران برای ادامه این رشته، تشویق شوند.

دیدبان حقوق بشر: تا وقتی ایران زنان را به ورزشگاه راه نمی‌دهد، حق میزبانی به آن ندهید

women-entering-stadiumsسازمان دیدبان حقوق بشر از فدراسیون جهانی والیبال خواسته است تا وقتی ایران حضور آزادانه زنان برای تماشای مسابقه‌‌های والیبال را تضمین نکرده است، نگذارد حق میزبانی این مسابقه‌‌ها به ایران برسد.

این سازمان حقوق بشری در نامه‌‌‏ای به« اری گارسیا»، رئیس فدراسیون، گفته است در مسابقه‌‌های ژوئیه ۲۰۱۶، برگزارکنندگان لیگ جهانی والیبال در تهران هم‌‌چنان از خرید آزادانه بلیط ‏توسط بانوان جلوگیری کردند.

در نامه سرگشاده دیدبان حقوق بشر آمده است که این رفتار، نقض آشکار «اصل اساسی عدم تبعیض» است که فدراسیون بین‌‌المللی والیبال بر آن تاکید می‌‌کند.

ایران برای میزبانی لیگ جهانی فدراسیون والیبال که مهم‌‌ترین تورنمنت بین‌‌المللی والیبال به شمار می‌‌رود و هم‌چنین برای میزبانی تورنمنت والیبال ساحلی در سال آینده میلادی داوطلب شده است.

قرار است فدراسیون بین‌‌المللی والیبال در چند هفته آینده میزبانان سال ۲۰۱۷ را اعلام کند.

«آنقدر به استادیوم می‌روم تا قانونی شود»

«هانیه شکیبا» دختری است که در سال اخیر دو بار مخفیانه برای تماشای فوتبال به ورزرشگاه آزادی رفته و انتشار عکس‌هایش در اینستاگرام، جنجالی شده است. هانیه در گفت وگویی با پایگاه خبری قانون می‌گوید اولین بار برای بازی پرسپولیس و راه آهن به ورزشگاه رفته است. بار دوم با دوستش در  ورزشگاه بوده و به جز آن‌ها سه خانم دیگر هم آمده بودند. او معتقد است دفعه بعد هم اگر ۵ نفر دیگر بیایند به مرور این موضوع حل می شود. هانیه ادامه می دهد : «من این موضوع را در فضای مجازی اعلام نکردم ولی در دقیقه ۹۴ که پرسپولیس گل زد و آفساید اعلام شد، بلند شدم و جیغ زدم که مشخص شد دختر هستم. یک موج عجیبی از نگاه‌ها به سمت من روانه شد. ماموران آمدند و من و دوستم را بردند. گفتند دلیل کارتان چیست؟ مگر نمی‌دانید که حضورتان جرم محسوب می‌شود؟ من هم گفتم که جرم محسوب نمی‌شود. بلکه ناهنجاری است. دلایلش را پرسیدند و فیلمبرداری کردند. بعد هم به دادسرا رفتیم و تعهد دادیم».

هانیه شکیبا در پاسخ به این سؤال که آیا زمینه حضور زنان برای ورود به استادیوم آماده است یا خیر ؟ می‌گوید: « به نظرم باید آماده‌سازی صورت بگیرد. این‌که بگویم چون من رفته‌ام پس آماده است حرف اشتباهی است. باید فرهنگ‌سازی شود. وقتی من رفتم خیلی فحاشی می‌کردند. سری اول که رفتم و چند نفر متوجه شدند که دختر هستم، نه تنها خودشان فحش نمی‌دادند بلکه به اطرافیان هم می‌گفتند فحش ندهید. بعد به من اشاره می‌کردند و می‌گفتند خانم است. من نمی‌دانم چرا می‌‌گویند خانم‌ها نیایند، به نظر من حضورشان باعث افزایش فرهنگ هم می‌شود». او معتقد است کارش نه غیرقانونی و نه جرم است و هیچ مجازاتی هم در پی ندارد. بلکه فقط ممکن است در عرف پذیرفته شده نباشد و این موضوع هم باعث نمی‌شود که او از تصمیمش برای رفتن به ورزشگاه منصرف شود. هانیه می‌گوید آنقدر به ورزشگاه خواهد رفت تا بالاخره این کار قانونی شود.

جنجال تحریم مسابقات جهانی شطرنج زنان در ایران

در روزهای گذشته، میزبانی ایران برای مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان که قرار است بهمن ماه در تهران برگزار شود، جنجال آفرین شده است.

بعضی از ستارگان شطرنج جهان مانند «نازی پایکیدزه» به دلیل حجاب اجباری در ایران خواستار تحریم این مسابقات شده‌اند. خانم پایکیدزه، شطرنج‌باز آمریکایی و استاد بین‌المللی شطرنج به روزنامه «تلگراف »گفت: «این به هیچ وجه قابل قبول نیست که یکی از بزرگترین مسابقات زنان در جایی برگزار شود که امروزه زنان باید در آن به اجبار حجاب داشته باشند».

گروهی دیگر مانند «سوزان پولگار » رئیس کمیسیون شطرنج زنان فدراسیون جهانی معتقد است باید به «تفاوت‌های فرهنگی» کشور میزبان احترام گذاشت.

«میترا حجازی‌پور » استاد بزرگ شطرنج ایران و قهرمان مسابقات قاره آسیا در سال ۲۰۱۵ به شدت مخالف تحریم مسابقات است و آن را به ضرر وضعیت زنان در این کشور می داند.

او در گفتگویی با روزنامه گاردین گفته تحریم احتمالی این مسابقات باعث آسیب زدن به وضعیت رو به رشد ورزش زنان در ایران می‌شود.

او معتقد است :«این مسابقات بزرگترین رویداد ورزشی زنان در تاریخ ایران است. ما هیچ وقت نتوانستیم میزبانی مسابقات قهرمانی جهان در دیگر رشته های ورزش زنان را در ایران داشته باشیم و این فرصتی برای پیشرفت ورزش زنان در ایران است».

خبرنگاران خانم وارد نشوید، «روس‌ها» بی‌حجابند!

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتسال بانوان ایران در حالی طی روزهای اخیر میزبان نایب قهرمان جهان بود که فدراسیون فوتبال در اتفاقی تکراری و البته عجیب، ورود خبرنگاران و عکاسان خانم ورزشی به این رقابت دوستانه را ممنوع کرده بود.

ظاهراً دلیل این ممنوعیت، بازیکنان فوتسال روسیه بوده‌اند که بدون پوشش اسلامی در داخل ایران بازی کرده‌اند. این در حالی است که عکس‌های این بازی در رسانه‌های روسی منتشر شده و حتماً این مهم دلیل درستی برای عدم حضور خبرنگاران خانم ایرانی در این بازی نبوده است. البته دختران فوتسالیست ایرانی با پوشش کامل اسلامی مقابل روس‌ها بازی کرده‌اند.

سال گذشته دختران فوتسالیست ایرانی با قهرمانی در رقابت های قهرمانی آسیا بر بام قاره کهن قرار گرفتند و افتخار بزرگی را نصیب ورزش کشورمان کردند.

مدال طلای آسیا به «شهلا بهروزی راد» رسید

روز چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ مسابقات «پاراکانو» قهرمانی آسیا به میزبانی ازبکستان و در شهر سمرقند برگزار شد. در این مسابقات سه نماینده کشورمان در کلاس های خود به مصاف حریفان‌شان رفتند و شهلا بهروزی راد موفق شد صاحب مدال طلای این سری از مسابقات شود.

موفقیت زن ایرانی در بزرگترین مسابقات سه گانه جهان

خبر بعد مربوط به «شیرین گرامی » اولین زن ایرانی است که در مسابقات سه‌گانه هاوایی در امریکا شرکت کرد و موفق شد از خط پایان مسابقه به نام «آیرون من» بگذرد. مسابقه سه‌گانه (تری‌‌اتلون) هاوایی، سخت‌ترین مسابقه سه‌گانه جهان و ترکیبی از سه ورزش شنا، دو و دوچرخه سواری است.

در این مسابقات ورزشکاران سه کیلومتر و ۸۰۰ متر شنا می‌کنند، ۴۲ کیلومتر یعنی یک ماراتن کامل می‌دوند و ۱۸۰ کیلومتر و ۲۰۰ متر رکاب می‌زنند.

شیرین گرامی در لندن، پایتخت بریتانیا زندگی می‌کند اما برای آن‌که بتواند در مسابقات به نام ایران شرکت کنند، مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله داشتن حجاب هنگام مسابقه را پذیرفته است.

مقام هفتم«الهه احمدی» در فینال فینالیست‌های جام‌های جهانی

در پایان مرحله مقدماتی رشته تفنگ ۱۰ متر بانوان رقابت‌های فینال فینالیست‌های جام جهانی الهه احمدی، تیرانداز کشورمان درمبارزه با ۱۲ تیرانداز برتر جهان در جایگاه هفتم ایستاد.

در این رشته نمایندگان صربستان، چین و ایالات متحده آمریکا به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم ایستادند.

«اکرم محمدی» اولین مدال تاریخ زنان ایران در بیلیارد را کسب کرد

اکرم محمدی امینی، نماینده ایران در رشته « ناین بال » بیلیارد موفق شد در مسابقات قهرمانی آسیا مدال برنز این مسابقات را کسب کند.

محمدی در مرحله نیمه نهایی در مقابل «چن سیمینگ» از کشور چین ۹ بر ۲ مغلوب شد و به مدال برنز این رقابت ها بسنده کرد.

او در مسابقات «اسنوکر شش توپ» هم حضور داشت ولی در نهایت نتوانست از گروه صعود کند.

اکرم محمدی امینی که در مسابقات داخلی اسنوکر ایران دو مدال طلای زنان را کسب کرده در گفتگویی با سایت روزنامه جام جم درباره نگاه مردم به این ورزش گفته است: «مردم نسبت به گذشته، آگاهی بیشتری از این رشته دارند و دیدگاه شان با گذشته بسیار متفاوت است. به نظرم بیلیارد جایگاه خود را بین جوانان پیدا کرده است. ما در هر اردوی بین المللی چند ملی پوش زن داریم که نشان دهنده تغییر وتحول و پیشرفت زنان در رشته اسنوکر است».

تیم فوتبال دختران زیر ۱۹ سال نایب قهرمان تورنمنت «ازبکستان» شد

به گزارش وبسایت ورزش بانوان، تیم ملی فوتبال دختران زیر ۱۹ سال ایران در فینال تورنمنت ازبکستان به دیدار میزبان مسابقات رفت که با نتیجه ۳ بر صفر شکست خورد و مقام نایب قهرمانی را از آن خود کرد.

تورنمنت دختران زیر ۱۹ سال (جام کافا) به میزبانی ازبکستان و با حضور تیم‌های ایران، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان در ورزشگاه «جار» شهر تاشکند برگزار شد. تیم‌های افغانستان و ترکمنستان در این تورنمنت حاضر نشدند.

«مهری بخردی »مسابقات جهانی کبدی را قضاوت می‌کند

مهری بخردی داور بین‌المللی کبدی کشور با حضوردر کشور هندوستان، مسابقات کبدی قهرمانی جهان را به صورت کوپل دو نفره قضاوت خواهد کرد.

خردی سابقه طولانی در ورزش هندبال و آمادگی جسمانی  دارد و توانسته  با اخذ مدارک معتبر داوری بین‌المللی کبدی حضور پررنگی در این رشته ورزشی داشته باشد.

دختران فوتبالیست ایرانی بازی مقابل سوئد را واگذار کردند

به گزارش ورزش ۲۴، تیم ملی فوتبال بانوان ایران در یک بازی تدارکاتی در ورزشگاه گوتنبرگ سوئد به مصاف تیم میزبان رفت.

این دیدار که برای کسب تجربه دختران فوتبالیست ایرانی بود با نتیجه ۷ بر صفر به نفع به پایان رسید.