بهداشت، داروخانه و زنان

0
378

بیدارزنی: در کودکی به ما یاد داده بودند پریود برای زن امری خجالت‌آور است. از خودم و بدنم برای این اتفاق ناگوار بدم می‌آمد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دوران پریود، علاوه بر پنهان کردن آن از پدر و برادر و هر مرد دیگری درخواست برای نوار بهداشتی در داروخانه بود. شرم توأم با نفرت. این مشغولیت باعث شد همراه با سؤال‌های ذهنی دیگر به سراغ یکی از تکنسین‌های مرد داروخانه بروم و از او به‌عنوان یک مرد و یک شخص بیرونی مصاحبه کنم.

می‌توانید درباره مدت فعالیت خودتان در داروخانه توضیح دهید:

من پس از گذراندن دوران مقدماتی و پیشرفته تکنیسین داروخانه، برای انجام کارهای عملی وارد داروخانه شدم و حدود ۶ سالی است که مشغول به کار هستم.

تعداد پرسنل زن و مرد در داروخانه چقدر است؟

در داروخانه سه مرد مشغول به کارند و یک خانم مسن که دکتر داروساز و مؤسس داروخانه است. این افراد ثابت هستند و همیشه در داروخانه حضور دارند. البته بین ساعت ۱۲ تا ۲ خانم دکتر برای استراحت به منزل می‌روند.

می‌توانید به ما بگویید در طول ۱۰ سال سابقه کاری آیا تفاوتی در میزان خرید لوازم آرایشی در میان زنان وجود داشته است؟

بله. خیلی بیش‌تر شده. توجه به زیبایی ظاهری و اندام در زنان خیلی زیاد شده است. فروش داروهای لاغری و ساپلیمنت در داروخانه در ۳ سال اخیر خیلی بیش‌تر شده است. ساپلیمنت مکمل‌های داروهایی هستند که مربوط به پوست و ناخن‌اند و فروش زیادی دارند. قرص‌های لاغری و قرص‌های گیاهی هم داروهایی هستند که اخیراً به آن‌ها توجه زیادی شده است. به نظر می‌رسد که خانم‌ها به داروهای گیاهی بیش‌تر روی آورده‌اند و به ارگانیک بودن محصولات توجه زیادی نشان می‌دهند.

زنان هنگام خرید نوار بهداشتی معمولاً به چه کسی مراجعه می‌کنند؟

ما برای راحتی خانم‌ها نوار بهداشتی را به‌صورت اپن شلف (open shelf) گذاشته‌ایم تا خودشان بردارند و ناراحت نباشند. این ایده خود شرکت‌هایی است که توزیع‌کننده نوار بهداشتی هستند. آن‌ها با توجه به بازخوردی که از مشتریان داشته‌اند این تصمیم را گرفته‌اند و ما هم اجرا کردیم.

معمولاً خانم‌ها برای خرید نوار بهداشتی به کارمند خانم مراجعه می‌کنند در صورتی که ایشان نباشند سراغ ما می‌آیند. البته بسته به برخورد ما هم دارد. ما مردان جوانی هستیم و گاهی نگرانی در خانم‌ها پدید می‌آید. خانم‌هایی بوده‌اند که از برخورد بد کارمندان جوان داروخانه‌های دیگر در خرید این موارد شکایت کرده‌اند. خانم‌ها معمولاً وقتی رجوع می‌کنند می‌گویند نوارها یا پدهای شما کجا هستند. یا گاهی اوقات از اسم برند برای راحتی خود استفاده می‌کنند برای مثال می‌گویند آلویز دارید؟ ۹۰ درصد خانم‌ها هنگام خرید نوار بهداشتی از ما کیسه‌های سیاه یا رنگی می‌خواهند تا دیگران متوجه خرید آن‌ها نشوند. معمولاً خانم‌های مسن در خرید نواز بهداشتی بیش‌تر معذب هستند اما من متوجه شدم که خانم‌های جوان راحت‌تر برخورد می‌کنند.

البته با اوپن شلف شدن کار خانم‌ها راحت‌تر شده است. آن‌ها تنها یک کیسه سیاه از ما می‌گیرند و محصول خود را از طبقات برمی‌دارند. فروش نوار بهداشتی ایرانی و یا نوارهای ارزان خیلی بیش‌تر است.

آیا در توزیع قرص‌های ضدبارداری و کاندوم طی سال‌های کاری شما تفاوتی ایجادشده است؟ در فروش آن چطور؟ معمولاً چه کسانی آن‌ها را خریداری می‌کنند؟

اکنون فروش قرص‌های ضدبارداری در برابر کاندوم نسبت به دو سال پیش خیلی بیش‌تر شده است. کاندوم ممکن است کاملاً در جلوگیری از بارداری تأثیرگذار نباشد به همین دلیل فروش قرص‌ها بیش‌تر است. الآن شرکت‌های دارویی بزرگ نمی‌دانم به چه دلیلی -توزیع داروهای ضدبارداری خیلی خوب را- به‌صورت سهمیه‌بندی انجام می‌دهند و این محصولات برای ارائه به مشتری کم‌تر هستند. به همین دلیل باید معادل ایرانی استفاده شود که خیلی از مشتری‌ها از آن ناراضی هستند چون حالت تهوع و یا نامنظمی در پریود ایجاد می‌کند. در مورد کاندوم نیز، الآن برندهای خوب به علت تحریم‌ها خیلی کم شده‌اند. محصولات شرکت‌های چینی و ایرانی موجود هستند اما برای مردم خیلی قابل اطمینان نیستند. ما فروش داریم اما من احساس می‌کنم فروشمان در ماه کاهش پیدا کرده است. ما استند (stand) کاندوم هم داریم اما برندهای مطمئن‌تر که در داروخانه‌های دیگر کم‌تر یافت می‌شوند و کیفیت بالاتری دارند فروش بیش‌تری دارند. الان با برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌های بیش‌تری برای ارائه کاندوم به ما مراجعه می‌کنند. در گذشته (در دوران تحریم) پیدا کردنش دشوارتر بود. ما در منطقه مرفه‌نشینی فروشگاه داریم و به همین دلیل در میزان فروش تغییر خاصی ایجاد نشده است و افراد برای جلوگیری همچنان اقدام می‌کنند.

کاندوم اغلب توسط آقایان خریداری می‌شود و به ندرت خانم‌ها آن را خریداری می‌کنند که همگی متأهل هستند. معمولاً دختران جوان سراغ آن نمی‌آیند اما قرص‌ها اکثر مواقع توسط خانم‌ها خریداری می‌شود.

گاهی شده زن و شوهر با هم مراجعه کرده‌اند و مرد گفته است خانم من یک‌ماهه باردار است شما کسی را برای سقط می‌شناسید یا دکتر زنانی را می‌توانید معرفی کنید؟ همین‌طور آمپول‌ها و شیاف‌های واژینالی هستند که برای سقط جنین منظور استفاده می‌شوند و افرادی به سراغ آن‌ها می‌آیند اما ما کار غیرقانونی انجام نمی‌دهیم. این کار باید توسط دکتر زنان نسخه داده شود. این داروها سهمیه داروخانه‌های خاصی هستند و به هر داروخانه‌ای داده نمی‌شوند.

در خصوص قرص‌های ضدافسردگی یا مربوط به اختلالات روانی چطور؟ آیا میزان فروش این داروها در طی زمان تغییری داشته است؟ معمولاً چه کسانی آن‌ها را خریداری می‌کنند؟

در طی ۲ یا ۳ سال گذشته فروش قرص‌های ضدافسردگی به‌صورت نجومی افزایش پیدا کرده است. می‌توان گفت از هر ۵ نفر که به ما مراجعه می‌کنند ۳ نفرشان خواهان داروهای ضدافسردگی هستند. البته مسلماً فروش داروها به میزان زیادی به پزشکان طرف قرارداد داروخانه و اطراف داروخانه هم‌بستگی دارد اما در اطراف داروخانه همه نوع پزشک هست و واقعاً فروش این داروها به‌صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. افرادی نیز هستند که بدون نسخه برای دریافت داروهای گیاهی ضدافسردگی مراجعه می‌کنند. قرص‌هایی مثل فلوکستین و اِفکسور فروش خیلی زیادی دارند. فروش این داروها بین زنان و مردان برابر است. آرامبخش ها هم بسیار پرطرفدار هستند.

در خاتمه باید این نکته را یادآوری کنم که اخیرا در برخی مکان‌های عمومی در ایران دستگاه‌های اتوماتیک برای دریافت نوار بهداشتی نصب شده است که خانم‌ها امکان استفاده از آن را دارند. همچنین دستگاه‌هایی برای دریافت کاندوم وجود دارند؛ اما برای مثال امکان نصب این دستگاه‌ها در داروخانه برای ما میسر نبود؛ چراکه فضای کافی برای آن نداشتیم.

سپاس از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.