گزارش دوازدهمین مراسم تندیس صدیقه دولت آبادی

0
782

بیدارزنی: دوازدهمین مراسم تندیس صدیقه دولت آبادی ۱۹ اسفند ماه برگزار شد.

در ابتدای مراسم شیوا دولت آبادی در مورد فعالیت‌های «شهلا لاهیجی» مدیر انتشارات مطالعات زنان و روشنگران و نقشی که در ترجمه متون فمینیستی و تنویر افکار عمومی در حوزه حقوق زنان داشته است، صحبت کرد و در ادامه از او برای سخنرانی در مراسم دعوت شد.

شهلا لاهیجی
شهلا لاهیجی

لاهیجی که با وجود کسالت در مراسم حاضر شده بود، در مورد وضعیت نشر و به‌ویژه کتاب‌های زنان صحبت کرد و گفت: از ۵۰ کتاب نشر مطالعات زنان که ارشاد مجوز چاپ به آن نمی‌دهد، ده مورد در حوزه زنان است. او گفت من امروز با مدیران ارشاد جلسه داشتم و به آن‌ها گفتم چرا از ما می‌ترسید؟ چرا فکر می‌کنید نیمی از جامعه علیه نیم دیگر آن خواهد شورید؟

در ادامه او به وضعیت کتابخانه صدیقه دولت آبادی اشاره کرد و گفت همان موقع که کتابخانه را پلمپ کردند، من با دو نفر از روسای ترویج کتاب‌خوانی و کتابخانه‌های کشور صحبت کردم و آن‌ها گفتند اصل بستن کتابخانه غیرقانونی است و کسانی که کتابخانه را بسته‌اند حتی حق ورود به آن را نداشتند چرا که کتابخانه صدیقه دولت آبادی کتابخانه‌ای تخصصی و خصوصی بود.

photo_2016-03-10_10-16-23
شهلا طهماسبی

لاهیجی در مورد ادامه پلمپ کتابخانه گفت خطاب من به مسئولان این است که به همین قانون بدی که موجود است، حداقل تمکین کنید و کتابخانه صدیقه دولت آبادی را رفع پلمپ کنید. او ادامه داد ما زنان قهرمانیم و هم اکنون زنان در مشاغلی حضور دارند که پیش‌ترها اجازه حضور نداشتند راه ما با صبر و استمرار باز خواهد شد.

سپس شیوا دولت آبادی لوح یادبودی را به پاس یک عمر تلاش برای روشنگری‌های تاثیرگذار در حوزه زنان به شهلا لاهیجی اهدا کرد.

سارا لقمانی
سارا لقمانی

در ادامه مراسم زهره ارزنی سه کتاب «روایت دختران از زندگی دانشگاهی» به قلم سمیه فریدونی، «زنان در شرایط بحرانی» به قلم سارا لقمانی و «معیار یگانه» با ترجمه شهلا طهماسبی را معرفی کرد و در ادامه مراسم این سه زن در مورد کتاب‌های تالیفی و ترجمه خود توضیحاتی برای جمع ارائه دادند.

سمیه فریدونی
سمیه فریدونی

فریدونی در این مراسم به نقش آموزش در توانمندسازی زنان و تغییر نگرش مردان نسبت به آنان اشاره کرد. لقمانی بخش‌های مختلف کتاب خود و اهمیت وجود مددکار و امدادگر زن در بحران‌های طبیعی را متذکر شد و تجربه‌های خود را از زلزله بم، آذربایجان و سیل بوشهر که سبب نوشتن کتاب شده است را با حاضران در میان گذاشت. طهماسبی نیز به معرفی کتاب معیار یگانه پرداخت و بخش‌هایی از آن را برای حاضران خواند.

 

در ادامه مراسم شهلا اعزازی از تاسیس موسسه عالمتاج و انگیزه‌ای که سبب ثبت این موسسه شده است گفت. او افزود هدف از ثبت این موسسه انجام کارهای پژوهشی ، برگزاری کلاس‌های نقد کتاب و دوره‌های آموزشی است.

شهلا اعزازی
شهلا اعزازی

نرگس طیبات نیز مانند همیشه گزارش هیات داوران تندیس صدیقه دولت آبادی را قرائت کرد و گفت امسال ۳۶ کتاب روی میز داوری ماند و اوضاع به نسبت سال‌های قبل بهتر و از کتاب سازی‌های گذشته خبری نبود. او ادامه داد علاوه بر معیار اصلی تندیس که داشتن رویکرد جنسیتی در کتاب‌هاست. متاسفانه کتاب‌های تالیفی خیلی خواننده دوست نیستند. نادیده گرفتن خواننده توسط نویسنده و ناشر ملموس است وجود غلط‌های املایی و صحافی بد نشان از مهم نبودن مخاطب است. او همچنین به نبود پخش کتاب زنان اشاره کرد و گفت جا دارد که علاوه بر ناشران زن پخشی‌های کتاب‌های زنان نیز داشته باشیم چرا که برای دسترسی به کتاب‌های زنان هرساله با مشکلاتی روبرو هستیم.

نرگس طیبات
نرگس طیبات

امسال نیز مانند سال‌های گذشته به هیچ کتابی تندیس صدیقه دولت آبادی تعلق نگرفت.

آخرین سخنران مراسم نیز زیبا جلالی مدیر نشر شیرازه بود که از پلمپ شدن انبار این انتشارات به دلیل زن‌ستیزی ساختاری خبر داد و گفت هفت ماه است که انبار ما توسط شرکای قبلی که سال‌ها از آن‌ها جداشده ام به دلایل واهی پلمپ شده است. او خاطرنشان کرد این جدایی سبب شد من رشد کنم و به نشر کتاب‌های حوزه زنان توسط نشر شیرازه منتهی شد که اولین کتابی که من چاپ کردم از جنبش تا نظریه تاریخ دو قرن فمینیسم خانم دکتر مشیرزاده در سال اول تندیس صدیقه دولت آبادی را گرفت. او گفت شرکای سابق من می‌گویند قصدشان از پلمپ کردن انبار انتشارات شیرازه این است که یک زن از این حوزه خارج شود. جلالی در انتها خاطرنشان کرد وقتی موانع در راه زنان ایجاد می‌شود یعنی که ما درست گام برمی‌داریم.