گزارش مراسم روز جهانی زن در رشت

0
1006

۱

بیدارزنی: مراسم بزرگداشت روز جهانی زن در تاریخ ۱۸ اسفند برابر با هشت مارس در رشت برگزار شد. در ابتدای مراسم فیلمی کوتاه از تاریخچه روز جهانی زن در سطح جهانی و ایران پخش شد و پس از آن مجری با تبریک روز زن به حضار و خوشامدگویی مراسم را آغاز کرد.

در ادامه یکی از حضار تحقیقی با عنوان مشارکت سیاسی زنان را با تمرکز بر نُه دوره مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. وی در ابتدا مفاد لایحه حمایت از خانواده تصویب شده در سال ۵۳ را برشمرد و لغو این لایحه را نشانه افول جنبش زنان دانست. سپس با بیان قوانین تصویبی هر دوره مجلس و قوانین مطرح شده در حوزه زنان که به تصویب مجلس یا تایید شورای نگهبان نرسیده‌اند به عملکرد ضعیف مجالس در حوزه زنان انتقاد کرد. وی همچنین به نقش تعدادی از نمایندگان زن مجلس اشاره کرد و به بیان نقش آفرینی آن‌ها در مجلس پرداخت.

در انتها وی خاطرنشان کرد که مجالس طی این سال‌ها تنها توانسته‌اند اندکی از لایحه لغو شده سال ۵۷ را تعدیل کنند و هنوز موفق به بازگشت به نقطه اول نشده‌ایم.

سخنران دوم در حوزه زیبایی‌شناسی فمینیستی و هنرهای زنانه صحبت کرد. در ابتدا وی به معرفی آثار هنری پرداخت و با معرفی مجموعه بهانه‌های طیف سنت‌گرا برای ناتوان جلوه دادن زنان در عرصه هنر به بررسی راهکارهای کاربردی برای حذف زنان از این عرصه پرداخت. او صورت دیگر این حذف را «مفهومی» دانست که از طریق شکل دادن نگرش مردم به وسیله فلسفه و تئوری است. این سخنران با بررسی مفاهیمی چون خرد و الهام که خود مفهوم دیگری را از زن در این عرصه نشان می‌دهد ادعای فوق را اثبات کرد.

او در ادامه به بررسی آثار هنری و مشخصا صنایع‌دستی زنانه پرداخت که به آثار هنرمندانی چون «جین ری لوری» در غرب و تحول هنر زنانه در سال ۱۹۷۲ اشاره کرد. این سخنران سپس با بررسی صنایع‌دستی ایرانی چون گبه که بازتولید نگاه جامعه عشایری نبوده و نشانگر نگاه زنان عشایر به زن و طبیعت است به جایگاه هنر زنانه در ایران پرداخت. جوراب‌های بافته‌شده زنان تالش نیز یکی دیگر از صنایع‌دستی بررسی شده در این تحقیق بود.

در انتها وی درک موانع فرهنگی حضور زنان را در عرصه هنر و همچنین کشف ظرفیت‌های امیدبخش در راستای برقراری وضعیتی متفاوت از نخستین گام‌ها برای شرایط کنونی هنر زنانه دانست.

پس از ارائه مطالب تریبون آزاد با محوریت نقش مردان در جنبش برابری خواهانه زنان برگزار شد. در انتهای مراسم نیز گروه موسیقی زنان به اجرای برنامه پرداخت.

 

photo_2016-03-09_13-37-56