خط مقدم فراموش‌شده

0
388

بیدارزنی: در موقعیت‌های جنگی، زنان و کودکان از برخی نابرابری‌های شدید اجتماعی و بهداشتی رنج می‌برند. تأثیرات جنگ از خود مبارزه فراتر می‌رود. آن‌ها قربانیان نقض حقوق بشر، شکنجه و اعمال مرگ‌آفرین هستند. در پایان، زنان و کودکان باید عواقب جنگ را متحمل شوند.

گزارش‌های سازمان ملل نشان داده‌اند با وجود گذشت سه ماه از شروع جنگ در یمن، خشونت همچنان در سراسر کشور تشدید شده است و به علت تصمیم‌های نیروهای مسلح، بمب‌گذاری‌ها و حملات هوایی بیش از ۲۸۰۰ نفر کشته و بیش از یک‌میلیون نفر تبعید شده‌اند.

A woman holds the national flag during a parade at a celebration by anti-government protesters commemorating the anniversary of Yemen's reunification, in Sanaa May 22, 2011. Yemen's President Ali Abdullah Saleh was due to sign a pact on Sunday to become the third Arab leader ousted this year by protests, under stronger diplomatic pressure this time after twice backing out at the last minute. REUTERS/Ammar Awad (YEMEN - Tags: POLITICS CIVIL UNREST ANNIVERSARY IMAGES OF THE DAY) - RTR2MQN6

زنان بی‌جهت تحت تأثیر جنگ قرارگرفته‌اند. دسترسی آن‌ها به خدمات ضروری، نیازهای معیشتی و حفاظتی محدود شده است و به علت تشدید نابرابری‌های جنسیتی در وضعیت بغرنجی قرارگرفته‌اند.

بنا بر گزارش عفو بین‌الملل حداقل ۶ کودک زیر ۱۰ سال در حملات هوایی صنعا در ۲۶ مارس کشته‌ شده‌اند. در کشورهای ثروتمند موارد مرگ این‌چنینی نادر است و اگر اتفاق بیفتد، خبرساز می‌شود. این گزارش یکی از موارد بی‌شماری است که نشان می‌دهد زنان و کودکان معصوم یمنی هزینه سنگین حملات هوایی موردحمایت غرب و درگیری‌های داخلی کشور را پرداخت کرده‌اند. زنان یمنی سرنوشت غم‌انگیزی به علت تاثیرهای اجتماعی و اقتصادی جنگ بر زندگی‌شان پیدا کرده‌اند؛ برخی از آن‌ها مجبور به ازدواج شده‌اند و تعدادی دیگر نیز قربانی حوادث دنباله‌دار خشونت‌آمیز شده‌اند و مجبورند این شرایط را بپذیرند چراکه چاره دیگری ندارند.

خشونت همواره مسئله‌ای مهم پیش روی زنان یمنی بوده است. در پیمایش جمعیت شناختی و سلامت این کشور که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، ۹۲% از زنان ادعا کرده‌اند که خشونت خانوادگی را تجربه کرده‌اند.

_۸۲۸۹۱۰۷۷_۰۲۷۱۳۳۵۷۵-۱

جنگ داخلی کنونی یمن موجب بروز موقعیتی بحرانی‌تر برای زنان یمنی شده است. بسیاری از زنان یمنی که شوهرانشان به جنگ رفته‌اند درگیر حمایت و تأمین مالی خانواده‌هایشان هستند. عده‌ای تبعید شده‌اند و به خدمات بهداشتی، آموزشی، فرصت‌های شغلی دسترسی ندارند یا دسترسی اندکی دارند.

نقش زنان عموماً در درگیری‌های جنگی به علت حضور آن‌ها در گفت‌وگوی صلح‌ و بازسازی پس از جنگ پررنگ‌تر است، در مورد جنگ یمن اما زنان حتی از مذاکره‌های صلح‌آمیز رسمی خاورمیانه و بخصوص یمن غایب هستند. فضای اندکی برای زنان جهت گسترش تظاهرات مسالمت‌آمیز وجود دارد و این امر به دلیل نبود عزم کافی زنان جهت مبارزه برای صلح نیست بلکه ناشی از ذهنیت مرد کنترل‌کننده در سلفی گری عربی است که زنان را از مشارکت در بنا کردن جامعه صلح‌آمیز یمن جدا ساخته است. از سوی دیگر زنان فعال صلح یمنی خارج کشور برای پایان‌دهی به جنگ و انسداد برطرف کردن نیازهای ضروری که موجب شکل‌گیری بحران بی‌امان بشردوستانه شده است درخواست کمک کرده‌اند.

_۸۲۸۹۰۸۵۷_۰۲۷۱۳۴۰۶۲-۱

تأثیرات جنگ تا سال‌ها پس از پایان درگیری‌ها باقی خواهد ماند. زنان بیوه می‌شوند و کودکان یتیم. زنان برای برطرف کردن نیازهای معیشتی خانواده‌هایشان باید مبارزه کنند. ازآنجاکه نمی‌توان نقش اساسی زنان در توسعه، صلح و امنیت و حقوق بشر را انکار کرد؛ باید نقش موثر زنان در محدود کردن تأثیرات خشونت مورد توجه قرار گیرد. زنان باید به‌طور فعال در فرآیند گفت‌وگوهای صلح‌آمیز در سطوح منطقه‌ای، ملی و محلی حضور داشته باشند. تا زمانی که زنان در اقلیت هستند، همه رنج خواهند برد.

منبع:

Afouaiz, Sana (2015, July 4). The Forgotten Frontline: Women at War Zone: Yemen’s case. https://sanaafouaizblog.wordpress.com