بخش چهارم: مروری بر ماهیت «سکسوآلیته»

1
867

بیدارزنی: متن حاضر، بخش چهارم از مجموعه “IT’S ALL ONE CARRICULUM” است که به‌صورت سلسله ترجمه‌هایی در قالب چند مقاله مجزا در دست انتشار است. در بخش اول که پیش‌ از این منتشر شد، مروری بر کلیات مجموعه، چرایی انتشار، مخاطبان و درنهایت ۷ ویژگی کلیدی آن انجام شد. در بخش دوم به رابطه حقوق بشر و حقوق جنسی و باروری پرداخته شد. در بخش سوم، مقوله «جنسیت» به‌عنوان یک برساخت اجتماعی بررسی شد. در این بخش ماهیت «سکسوآلیته» مرور می‌شود.

مرور

سکسوآلیته می‌تواند منبع لذت‌های عمیق و معنای زندگی باشد. فعالیت‌های جنسی[۱] یک جنبه از سکسوآلیته است. مردم سکسوآلیته را از طریق احساسات جسمی، افکار، هویت و روابط تجربه می‌کنند. هنجارهای فرهنگی، تجربه‌های شخصی و هورمون‌ها همگی بر اینکه ما چه درک و تجربه‌ای از سکسوآلیته داریم، موثر هستند. این فصل به جوانان کمک می‌کند تا تعریف سکسوآلیته و مولفه‌های موثر بر آن را بشناسند.

درباره سکسوآلیته

  1. سکسوآلیته یک بعد از زندگی است. سکسوآلیته توسط عقاید، احساسات و اعمال انسان‌ها تجربه می‌شود. سکسوآلیته می‌تواند توسط خود فرد یا در ارتباط با دیگران تعریف شود. سکسوآلیته شامل احساس تمایل و شور برای داشتن رابطه جنسی با دیگران (از جنس مخالف یا جنس موافق) است. انسان‌ها حیات جنسی طولانی را تجربه می‌کنند و تنها در مقاطع کوتاهی از زندگی، شور جنسی ندارند. ما در زمان‌های مختلف، می‌توانیم تجربیات احساسی متفاوتی مانند هیجان، شادی، گیجی، اضطراب، رنج و … درباره سکسوآلیته داشته باشیم.
  2. رشد سکسوآلیته، بخشی از فرآیند رشد در انسان است. رشد آن تحت تاثیر افراد، خانواده، مولفه‌های اجتماعی و تجربیات شخصی شکل می‌گیرد.
  3. سکسوآلیته (اگر به‌تنهایی یا در توافق دوجانبه احترام‌آمیز با شریک جنسی تعریف شود)، می‌تواند منبع لذت‌های عمیق و معنای زندگی باشد. سکسوآلیته می‌تواند شادی، سلامتی و کیفیت زندگی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند صمیمیت و اعتماد بین زوج را تقویت کند.

۳-۱

حقوق سکسوآلیته[۲]

  1. همه افراد باید بتوانند از سکسوآلیته خود لذت ببرند.
  2. بخش مهمی از یک تجربه جنسی این است که بر اساس شور دوسویه و توافق جنسی شکل گرفته باشد. توافق جنسی[۳] به معنای تصمیم‌گیری آزادانه برای داشتن رابطه جنسی با فرد دیگری است. از آنجا که افراد ممکن است احساسات متناقض و مبهمی درباره اینکه به رابطه جنسی تمایل دارند یا نه داشته باشند، یا می‌توانند به‌راحتی رابطه جنسی ناخواسته را رد کنند، تضمین توافق جنسی امری پیچیده است.
  3. برخی جنبه‌های سکسوآلیته از موضوعات حقوق بشری هستند. این جنبه‌ها معمولا حقوق جنسی نامیده می‌شوند. حقوق جنسی مبتنی بر توافقنامه‌ها و میثاق‌های بین‌المللی هستند. حقوق جنسی شامل موارد زیر است:
  • انتخاب شریک جنسی و شکل دادن رابطه بر اساس انتخاب و توافق
  • گفتن آزادانه «آری» یا «نه» به رابطه جنسی
  • بیان سکسوآلیته بر اساس جستجوی لذت در یک رابطه توافق آمیز
  • لذت بردن از خودمختاری بدنی بدون آزار و خشونت جنسی
  • دسترسی آزاد به اطلاعات دقیق و خدمات و آموزش مناسب
  • مراقبت از خود در برابر بارداری ناخواسته و عفونت‌هایی از جمله ایدز
  1. مردم در قبال سکسوآلیته خود مسئولیت‌هایی دارند. تضمین توافق در رابطه و مراقبت از سلامت خود و تبع آن شریک جنسی‌شان از جمله این مسئولیت‌هاست.

سکسوآلیته و جامعه

  1. همه افراد می‌توانند طوری پرورش پیدا کنند که از زندگی جنسی‌شان که بر مبنای منزلت انسانی، برابری، مسئولیت و احترام دوسویه بنا شده است، لذت ببرند.
  2. توانایی یک فرد برای بنا کردن یک زندگی جنسی ایمن و رضایت‌بخش بر اساس خانواده، اجتماعات و جامعه‌ای که فرد در آن پرورش یافته است، شکل می‌گیرد.
  3. هنجارهای اجتماعی و قوانین مرتبط با سکسوآلیته می‌توانند احساس هرکس در مورد منزلت شخصی، سلامتی، ارزشمندی، تعلق و شادمانی را تقویت کنند یا تنزل دهند.
  4. مدارس می‌توانند بر تجربیات افراد از زندگی جنسی و سلامتشان موثر باشند. نوجوان باید به اطلاعات جنسی صحیح و شفاف دسترسی داشته باشند اما شمار کمی از مدارس تلاش می‌کنند آموزش معناداری در زمینه بهداشت جنسی برای نوجوانان فراهم کنند.
  5. رسانه‌ها از جمله کتاب، تلویزیون، فیلم و موزیک ویدئوها تصاویری ارائه می‌دهند که نگرش‌ها، احساسات و توقعات ما درباره سکسوآلیته را شکل می‌دهند. این تصاویر می‌توانند تصورات مثبت و شفاف نسبت به سکسوآلیته ارائه دهند با این حال معمولا تصاویر گمراه‌کننده و نادرستی را نشان می‌دهند.
  6. همه افراد باید بتوانند در زندگی اجتماعی، حرفه‌ای و مدنی مشارکت داشته باشند. هنجارهای جنسی نباید مانعی برای این مشارکت بتراشند. اما در دنیای واقعی برخی افراد به خاطر گرایش‌های جنسی یا ابتلا به اچ آی وی با تبعیض، تحقیر یا از دست دادن شغل خود مواجه می‌شوند.
  7. در سراسر دنیا افراد با قوانین و نگرش‌های متفاوتی درباره رابطه جنسی و ازدواج پرورش می‌یابند. برخی کشورها طبق قوانین خود ازدواج هم‌جنس‌گرایان را به رسمیت شناخته‌اند اما در برخی کشورها تجاوز زناشویی[۴] نیز هنوز جرم انگاری نشده است.
  8. مذهب و رهبران مذهبی نگرش‌های مختلفی نسبت به سکسوآلیته دارند و ممکن است تلاش کنند بر هنجارها و سیاست‌گذاری‌های مرتبط با سکسوآلیته و حقوق جنسی تاثیر گذار باشند. حوزه تاثیرگذاری مذهب می‌تواند آموزش جنسی[۵]، بکارت[۶] و پرهیز[۷]، پیشگیری از بارداری[۸] و سقط‌جنین، هم‌جنس‌گرایی، ازدواج، ناقص سازی عضو جنسی زنان و بسیاری موارد دیگر باشد.
  9. هنجارهای فرهنگی و قوانین محلی مربوط به سکسوآلیته ایستا نیستند. آنها در جوامع مختلف و در طول زمان متغیر هستند.
  10. افراد در تعامل با جامعه هستند به همین دلیل نگرش‌های مستقل خود نسبت به سکسوآلیته و حقوق مرتبط با آن را به درون جامعه می‌برند.

 

«استانداردهای دوگانه[۹]» برای رفتار جنسی

  1. مردان معمولا مجاز یا حتی تحت‌فشار هستند که از لحاظ جنسی فعال باشند، البته تا زمانی که تمایل جنسی‌شان به سمت زنان باشد. برخی مردان تصمیم یا تمایل دارند که فعالیت جنسی خود را به تاخیر بیاندازند. این دسته فشار شدیدی برای «اثبات کردن مرد بودن[۱۰]» خود از طریق رابطه مداوم، سریع و حتی گاهی پرخاشگرانه با جنس مخالف دارند.
  2. زنان معمولا برای فعالیت جنسی ملامت می‌شوند یا حتی گاهی مورد تنبیه قرار می‌گیرند. آنها معمولا هدف پیام‌های متناقض درباره رابطه جنسی قرار می‌گیرند و از زنان انتظار می‌رود که قبل از ازدواج فعالیت جنسی نداشته باشند. از سوی دیگر آنها همواره باید جذابیت جنسی و توانایی باروری خود را نشان دهند. زنان معمولا در روند اجتماعی شدن می‌آموزند که نسبت به شریک جنسی، شوهران خود و در کل مردان فرودست باشند.
  3. در کنار انتظارات متفاوت، توقعات مشخصی از مردان و زنان نیز وجود دارد. کسانی که رفتار و ظاهرشان با توقعات اجتماعی همسو نیست، ممکن است مورد آزار یا تهدید قرار بگیرند. از سوی دیگر افراد همیشه تحت‌فشار هستند که ظاهر یا بدن خود را مطابق با ایده‌آل‌های فرهنگی موجود در مورد جذابیت جنسی نگه‌دارند. این فشار روی زنان بیشتر است.
  4. هنجارهای جنسی معمولا نگرش‌های کوته‌بینانه و گمراه‌کننده را نسبت به گروه‌های اقلیت تقویت می‌کنند.
  5. هرکدام از ما می‌توانیم دقیقا تصمیم بگیریم که تا چه اندازه با هنجارهای بومی[۱۱] مرتبط با سکسوآلیته موافق هستیم. اگر با این هنجارها مخالف هستیم، می‌توانیم برنامه شخصی و اجتماعی برای کمرنگ کردن و تغییر دادن آنها تدوین کنیم.

شور جنسی[۱۲]

  1. روش‌های متفاوتی برای تجربه شور جنسی (ایجاد جاذبه و احساس داشتن جذابیت جنسی) وجود دارد. هیچ راه به‌اصطلاح «طبیعی» برای تجربه شور جنسی وجود ندارد. میل جنسی افراد در تمام طول زندگی وجود دارد و گاهی تحت تاثیر سن کم‌وزیاد می‌شود. ترجیحات شخصی، تجربیات زندگی و هنجارهای فرهنگی بر شهوت جنسی افراد موثر است.
  2. مولفه‌های اجتماعی، احساسی و فیزیکی متنوعی شور جنسی افراد را شکل می‌دهد. این مولفه‌ها معمولا به هم مرتبط هستند.
  • برخی مولفه‌ها مانند سطح هورمون‌ها، الکل، مواد مخدر، خستگی یا بیماری به شرایط بدنی مربوط هستند.
  • برخی مولفه‌ها مانند درک شدن و مورداحترام واقع‌شدن در رابطه یا رنج کشیدن از تجربه سوءاستفاده جنسی به احساسات ربط دارند.
  • محیط اجتماعی نیز می‌تواند بر شور جنسی موثر باشد؛ مثلا کمبود فضای خصوصی یا عصبی بودن و خجالت کشیدن می‌تواند شرایط را برای بیان شور جنسی دشوار کند. هنجارهای اجتماعی تا جایی پیش می‌روند که برخی مردان حس می‌کنند حتی در صورت عدم شهوت، باید به رابطه جنسی رغبت نشان دهند. در مقابل، زنان، معلولان و هم‌جنس‌گرایان برای بیان میل جنسی، خود را در تنگنا حس می‌کنند.
  • مردم معمولا شهوت یا جذابیت جنسی را با تجربیات فیزیکی و عاطفی اشتباه می‌گیرند. شور جنسی مساوی با عشق نیست اما معمولا با عشق اشتباه می‌شود. افراد می‌توانند شور جنسی خود را با عشق یا بدون عشق تجربه کنند. برای مثال یک نفر می‌تواند نسبت به کسی که او را به‌سختی می‌شناسد، شور جنسی احساس کند. شور جنسی مساوی با تحریکات جسمی هم نیست. یک مرد می‌تواند بدون تحریک جسمی (نعوظ[۱۳]) احساس شهوت جنسی کند یا بالعکس. شور جنسی همچنین هم‌معنی فعالیت جنسی نیست. کسی که احساس شور جنسی دارد می‌تواند انتخاب کند که رابطه جنسی داشته باشد یا نه. فعالیت جنسی نیز همیشه ناشی از شور جنسی نیست. فعالیت جنسی می‌تواند موجب افزایش یا عدم افزایش شور جنسی شود.
  • برای بسیاری از افراد ساختن فانتزی[۱۴] می‌تواند موجب کاهش یا افزایش شور جنسی شود. فکر کردن درباره اعمال جنسی طبیعی است و شرم‌آور نیست. فانتزی سازی[۱۵] درباره یک عمل جنسی لزوما به معنای تمایل برای انجام دادن آن نیست.

۳-۲

 

گوناگونی جنسی[۱۶]

  1. مقدم بر همه‌چیز، ما همه انسان هستیم و تفاوت‌ها و تشابه‌هایی با هم در زمینه خانواده، مدرسه، محل کار و اجتماعات داریم. برای مثال تنوع گسترده‌ای از نظر طرز فکر و نگرش ما درباره سکسوآلیته وجود دارد. تنوع تجربیات و نگرش‌های افراد در همه‌جا وجود دارد.
  2. اختلاف در شهوت، رفتار و هویت جنسی افراد، گوناگونی جنسی نام دارد.
  3. احساسات افراد در هر جامعه‌ای نسبت به گوناگونی جنسی تفاوت دارد. تعداد کمی از مردم گوناگونی جنسی را درک می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند. بیشتر افراد جامعه با ترس و حتی تنفر با قضایای همچون هم‌جنس‌گرایی برخورد می‌کنند. این رفتار «هوموفوبیا[۱۷]» نام دارد. با این حال تغییرات زیادی در زمینه پذیرش گوناگونی جنسی در تمام دنیا در جریان است.
  4. اعمال تبعیض علیه یک فرد بر اساس هویت و تمایل جنسی و رفتار توافق آمیز مصداق نقض حقوق بشر است.

کالبدشناسی[۱۸] و لذت جنسی[۱۹]

  1. مغز با جواب دادن به ورودی هورمون‌ها و پردازش احساسات، به‌شدت در فرآیند تجربیات جنسی و لذت درگیر می‌شود. برخی بر این باورند که مغز مهم‌ترین اندام جنسی انسان است.
  2. هر قسمتی از بدن می‌تواند به تحریکات جنسی پاسخ دهد. افراد ممکن است با تحریک شدن از طریق صورت، شکم، نوک پستان، گوش، پا یا هر اندام دیگری لذت جنسی کسب کنند. هر فردی به این لذت‌ها واکنش متفاوت و متناسب با موقعیت دارد.
  3. بخش‌های مشخصی از بدن که به لذت جنسی کمک می‌کنند در زنان و مردان متفاوت هستند. برای مثال:
  • در پسران و مردان آلت تناسلی[۲۰]، بیضه‌ها[۲۱]، پوست بیضه[۲۲] و پروستات[۲۳] اندام‌های تحریک‌پذیر هستند.
  • در دختران و زنان کلیتوریس[۲۴]، واژن[۲۵]، بخش بیرونی آلت تناسلی[۲۶] (فرج) و پستان‌ها نقاط تحریک‌پذیر محسوب می‌شوند. کلیتوریس (که با واژن تفاوت دارد)، بخشی از بدن زنان است که بیشترین پاسخ را به تحریکات جنسی می‌دهد. زنان با تحریک کلیتوریس بیشتر به ارگاسم[۲۷] (اوج لذت جنسی[۲۸]) می‌رسند تا با دخول[۲۹]. متاسفانه بسیاری افراد این واقعیت ساده را متوجه نمی‌شوند.
  1. روش‌های پاسخگویی بدن به تحریکات جنسی در گرو طی کردن فرآیندهای جسمی مختلفی است. برای مثال: ضربان قلب افزایش می‌یابد. فشارخون به اندام‌های جنسی سرازیر می‌شود و در مردان ممکن است موجب نعوظ شود. بدن شروع به ترشح موادی می‌کند که در زنان موجب خیس شدن واژن و در مردان موجب آزاد شدن چند قطره (پیشاب[۳۰]) می‌شود که با مایع ترشح‌شده پس از ارضا شدن متفاوت است.

لذت جنسی[۳۱]

  1. لذت جسمی و عاطفی بخش‌های مهمی از رضایت جنسی را تشکیل می‌دهند.
  2. برای افراد مختلف، عوامل مختلفی ایجاد لذت می‌کنند. منابع ایجاد لذت جنسی می‌تواند لمس کردن، در آغوش گرفتن، استفاده از واژگان، تماس در منطقه تناسلی یا حتی خواندن متن یا تماشا کردن فیلم باشد.
  3. لمس کردن و دست مالیدن به ناحیه تناسلی توسط خود شخص به‌منظور کسب لذت جنسی، خودارضایی[۳۲] نام دارد. خودارضایی راه مهمی برای این است که افراد درباره بدن و سکسوآلیته خود بهتر بدانند. اکثر مردم در طول زندگی خود برای کسب لذت جنسی از روش خودارضایی استفاده می‌کنند حتی زمانی که دارای شریک جنسی هستند یا ازدواج ‌کرده‌اند. خودارضایی یک رفتار جنسی ایمن است و آسیب جسمی و روحی در پی ندارد.
  4. انگیزش جنسی[۳۳] ممکن است به یک نقطه اوج برسد که «ارگاسم» نام دارد. احساس خلسه همراه با آزاد شدن بی‌اختیار عضلات و آزاد شدن مایع (خروج اسپرم در مردان و خیس شدن واژن در زنان) از نشانه‌های ارگاسم است. نکات مهمی درباره ارگاسم وجود دارد:
  • بسیاری از زنان فقط با تحریک کلیتوریس ارگاسم می‌شوند. هر دختری باید فرصت این را داشته باشد که با شناخت پیدا کردن از بدن خود، عملکرد کلیتوریس را بداند.
  • بخشی از لذت ارگاسم به دلیل افزایش سطح «اندورفین[۳۴]» در خون است. این ماده یکی از موادی که به‌منظور کاهش درد و ایجاد حس خوشایند توسط مغز ترشح می‌شود.
  • افراد ممکن است ارگاسم‌های بدون دخول و دخول‌های بدون ارگاسم داشته باشند.
  • اصرار برای رسیدن به ارگاسم ممکن است روی دادن آن را به تاخیر بیاندازد یا غیرممکن کند.
  1. تا زمانی که فعالیت جنسی با توافق دوسویه و معنادار صورت بگیرد و آسیا نباشد، هیچ راه درست یا بهتری برای لذت بردن وجود ندارد. ب‌ز
  2. در شرایط ایده‌آل هر دو طرف رابطه جنسی، تمایل به لذت بردن طرف مقابل دارند اما به‌صورت سنتی مردان حق بیشتری برای لذت بردن از رابطه جنسی دارند. بدون داشتن اطلاعات مناسب از بدن خود و شریک جنسی، نمی‌توان به لذت دست یافت. عدم داشتن اطلاعات، داشتن اطلاعات غلط یا شرم از کسب اطلاعات می‌تواند لذت جنسی را پدیده‌ای دور از دسترس کند.

۳-۳

رفتار جنسی[۳۵]

  1. مردم (فارغ از هویت جنسی، جنسیت و توانایی جسمی) می‌توانند سکسوآلیته را از راه‌های متنوعی تجربه کنند. تا زمانی که شرکای جنسی به هم احترام می‌گذارند، در توافق دوسویه به سر می‌برند و کسی آسیب نمی‌بیند، یک عمل جنسی نسبت به عمل جنسی دیگر بهتر یا بدتر نیست.
  2. کودکان نسبت به بدن و باروری کنجکاو هستند. بسیاری از بچه‌ها محدوده تناسلی خود را لمس می‌کنند چون احساس خوبی دارند. این کار خودارضایی است گرچه کودکان با نیت جنسی دست به این کار نمی‌زنند. گرچه خودارضایی فرآیندی ایمن است اما در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع پسندیده نیست. به همین دلیل والدین نمی‌دانند نسبت به مواجه‌شدن با خودارضایی فرزندان خود باید چه عکس‌العملی نشان دهند. زمانی که کودکان از بدن خودآگاهی پیدا می‌کنند، ممکن است همراه با دوستان هم‌جنس خود به کشف سکسوآلیته خود دست بزنند.
  3. رفتار جنسی طیف متنوعی دارد. این موارد مثال‌هایی از رفتارهای جنسی رایج است:
  • خودارضایی
  • در آغوش گرفتن، بوسیدن، به اشتراک گذاشتن فانتزی‌های شهوت‌آمیز، تحریک نواحی تناسلی با دست و عدم دخول
  • سکس دهانی که به تماس دهان با آلت جنسی اطلاق می‌شود.
  • دخول شامل ورود آلت تناسلی مردانه با آلت تناسلی زنانه است. این دخول می‌تواند با دست یا جسم هم صورت گیرد.

انگیزه‌های داشتن یا نداشتن رابطه جنسی

  1. مانند هر فعالیت دیگری، مردم به دلایل مختلفی رابطه جنسی برقرار می‌کنند.
  • دلیل تحریک شدن به داشتن (نداشتن) رابطه جنسی، معمولا تحت تاثیر سن، جنس، موقعیت اقتصادی، شرایط رابطه و شرایط دیگر است.
  • مردم معمولا احساسات متناقضی نسبت به رابطه جنسی دارند. آنها ممکن است در آن واحد نسبت به رابطه جنسی متمایل باشند یا نباشند.
  1. افراد ممکن است برای پاسخگویی به شهوت واقعی جنسی به رابطه جنسی تمایل نشان دهند. گاهی افراد مقدم بر تمایل شخصی خود، هدف دیگری از برقراری رابطه جنسی دارند؛ مثلا:
  • به دست آوردن یا نگه داشتن عشق یک نفر
  • جلوگیری از کشمکش یا خشونت بالقوه
  • رسیدن به موقعیت اجتماعی بهتر
  • اثبات زنانگی یا مردانگی
  • تجربه کردن یا پاسخ دادن به کنجکاوی
  • به چالش کشیدن اقتدار بزرگترها
  • قدرت‌نمایی در مقابل شخص دیگر
  • برای منافع مادی (هدیه یا پول) و یا غذا و نیازهای اولیه برای زنده ماندن
  • پاسخگویی به توقعات زناشویی
  • فرزندآوری
  1. افراد می‌توانند دلایل رایج و قابل‌پذیرشی برای عدم برقراری رابطه جنسی داشته باشند؛ مثلا:
  • عدم تمایل به داشتن رابطه جنسی بدون هیچ دلیلی مشخصی
  • کم سن بودن برای داشتن رابطه جنسی
  • احساس اینکه رابطه هنوز در مرحله‌ای نیست که نیاز به برقراری رابطه جنسی باشد. ممکن است افراد فکر کنند که شریک جنسی‌شان به‌اندازه کافی متعهد نیست یا افراد ممکن است عاشق نباشند یا قصد ازدواج نداشته باشند.
  • عدم احساس راحتی یا نزدیکی کافی برای برقراری رابطه جنسی
  • عدم احساس راحتی در مورد شرایط
  • پسران به‌شدت نگران عملکرد جنسی[۳۶] خود درباره حفظ نعوظ و زودارضایی هستند.
  • نگرانی درباره باردارشدن
  • نگرانی درباره ابتلا به عفونت‌های جنسی و اچ آی وی
  • گرانی برای موقعیت اجتماعی
  • داشتن رابطه جنسی در یک شرایط خاص با ارزش‌های اخلاقی یا باورهای افراد مطابقت ندارد.
  • مذهب یا خانواده به افراد فشار می‌آورد که برای رابطه جنسی باید تا زمان ازدواج صبر کنند.
  • رابطه جنسی می‌تواند تکراری شود و دیگر لذت اولیه را نداشته باشد.
  • افراد احساس ناخوشی، خستگی، نگرانی، ناراحتی یا خشم می‌کنند.
  • گاهی افراد برخلاف تمایل خود وادار به تن دادن به رابطه جنسی می‌شوند. به چنین وضعیتی تجاوز[۳۷]، خشونت جنسی[۳۸]، اجبار جنسی یا تهاجم جنسی[۳۹] اطلاق می‌شود. این وضعیت نقض آشکار حقوق بشر است که در هر شرایطی نادرست است و قربانی این وضعیت هرگز مقصر نیست. زنان و کودکان بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.
  • مرز بین رابطه جنسی انتخابی و اجباری، همیشه واضح نیست و بیشتر به‌صورت یک طیف است.
  • زمانی که تمایل به پاسخگویی به نیاز شریک جنسی یک وظیفه یا تعهد می‌شود.
  • گاهی افراد نمی‌دانند چگونه تمایل خود را اعلام کنند یا بلد نیستند نه بگویند.
  • گاهی افراد هراس دارند که نه گفتن به رابطه جنسی به پیامدهای جدی مانند تجاوز، از دست دادن رابطه یا شغل منجر شود.
  • گاهی رابطه جنسی داوطلبانه است اما بر اساس تمایل نیست.

۳-۴

رضایت و اجبار جنسی

  1. دادن رضایت جنسی به معنای موافقت با انجام شدن رابطه جنسی است. همه افراد حق دارند رضایت جنسی داشته باشند و یا آن را پس بگیرند و باید این حق متقابل را برای شریک جنسی خود نیز قائل باشند.
  2. اجبار جنسی زمانی پدید می‌آید که کسی دیگری را علیرغم میل شخصی او، وادار به برقراری رابطه جنسی می‌کند. در یک شرایط اجبارآمیز فرد شاید به‌طور جسمانی وادار به برقراری رابطه جنسی شود یا ممکن است از هراس عواقب اجتماعی و جسمی رد کردن رابطه جنسی ناخواسته، به این کار تن دهد.
  3. فارغ از شرایطی که اجبار جنسی در آن رخ می‌دهد، این موضوع عواقب جدی و شدیدی دارد.
  4. همه افراد معمولا نسبت به مسئله اجبار جنسی گیج می‌شوند. آنها همواره می‌خواهند بدانند که برای تضمین توافق جنسی، چه‌کاری مناسب یا نامناسب است:
  • در هر مقطعی از زمان می‌توان نظر خود را درباره رابطه جنسی تغییر داد و به‌صراحت اعلام کرد. شما می‌توانید بعد از شروع رابطه جنسی به آن «نه» بگویید.
  • موافقت با یک تجربه یا عمل بدان معنا نیست که شما با دیگر تجربیات و اعمال هم موافق هستید. کسی که با عملی در زمان حال موافق است می‌تواند همان عمل را در آینده رد کند.
  • چون اطاعت از بزرگ‌ترها مرسوم است، نوجوانان معمولا فکر می‌کنند که اگر بزرگ‌تری از آنها رابطه جنسی بخواهد باید تن دهند. زنان بنا بر آموزه‌های مرسوم گمان می‌کنند تحت هر شرایطی باید همیشه به مردان بله بگویند.
  • گاهی علنی کردن اینکه مورد لمس ناخواسته واقع شده‌ایم دشوار است. در این مواقع باید با یک بزرگ‌تر مورد اعتماد صحبت کرد.
  1. مولفه‌های زیادی می‌تواند بر قدرت واقعی و معنادار موافقت افراد با رابطه جنسی موثر باشد. بلوغ شخصی، آگاهی از حقوق فردی و داشتن کنترل بر وجوه پایه‌ای زندگی هرکسی از جمله موارد مهم هستند. امکان صحبت کردن صریح درباره ریسک ابتلا به بیماری‌ها و بارداری ناخواسته نیز بخشی از یک توافق معنادار است.
  2. فروش رابطه جنسی[۴۰] (تن‌فروشی) می‌تواند بر اساس توافق باشد یا نباشد:
  • برخی افراد می‌توانند بر اساس انتخاب شخصی وارد این وادی شوند. افراد دیگر به دلیل عدم توانایی در تامین معیشت شخصی، دست به تن‌فروشی می‌زنند. این افراد ممکن است بر اساس ارعاب یا فشارهای دیگر نیز وادار به برقراری رابطه جنسی شوند.
  • برخی افراد از تن‌فروشی به شرطی که براساس توافق دوجانبه طرفین باشد حمایت می‌کنند و اصرار دارند از این مقوله داغ زدایی شود.
  • مخالفت با تن‌فروشی تنها با مجرم دانستن تن‌فروشان و محکوم کردن آنها امکان‌پذیر نیست بلکه خشونت‌آمیز است. مبارزه با تن‌فروشی باید شامل جریمه کردن مشتری خدمات جنسی هم باشد.

ساختن رابطه جنسی دوسویه و احترام‌آمیز

  1. مولفه‌های متعددی بر داشتن تجربه جنسی رضایت‌بخش و ایمن برای طرفین موثر است. این مولفه‌ها شامل موارد زیر است:
  • بدانیم که ما و شریک جنسی‌مان هردو حقوق مشابهی داریم و احترام، توافق و مسئولیت‌پذیری باید دوجانبه باشد.
  • باید با هم به‌عنوان اشخاص حقیقی رفتاری برابر داشته باشیم. ما صرفا یک «بدن» نیستیم.
  • ارتباط باید طوری باشد که هر یک از طرفین رابطه جنسی برای بیان تمایلات خود، احساس راحتی کنند.
  • باید به عقیده کسی که نمی‌خواهد تن به رابطه غیرایمن و ناراحت بدهد، احترام گذاشت.
  • باید احساس صداقت، صمیمیت و محبت در رابطه وجود داشته باشد.
  • استفاده از روش‌های ایمن برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های جنسی، اچ آی وی و بارداری ناخواسته.
  • تلاش برای محافظت کردن از خود و شریک جنسی در برابر آسیب عاطفی
  • آگاه بودن از میزان شور و راحتی خود و طرف مقابل
  1. همه افراد می‌توانند روش‌های ارتقای مسئولیت‌پذیری، رضایت و احترام در رابطه دوسویه را بیاموزند.

۳-۵

نگرانی‌ها در زمینه عملکرد جنسی

  1. بسیاری از افراد در مقاطعی نگران این می‌شوند که آیا پاسخ‌های جنسی آنها کارایی لازم را دارد یا نه؟! بیشتر این نگرانی‌ها درباره اعضای بدن، جذابیت داشتن و عملکرد جنسی است. گاهی به دلیل عوامل بیرونی مانند بیماری، درمان، الکل و مخدر ممکن است در عملکرد جنسی اختلال ایجاد شود.
  2. نگرانی‌ها و مشکلات جنسی مشخصی در میان پسران و مردان وجود دارد؛ مثلا:
  • حفظ نعوظ کامل در زمان رابطه جنسی، نگرانی است که هر مردی آن را در زندگی خود تجربه می‌کند.
  • زودارضایی و ارضا شدن بدون داشتن کنترل بر آن
  • عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم یا ارگاسم دیررس
  • عدم توانایی در همکاری با شریک جنسی برای رساندن او به ارگاسم
  1. نگرانی‌ها و مشکلات جنسی مشخصی در میان دختران و مردان وجود دارد؛ مثلا:
  • عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم یا ارگاسم دیررس
  • عدم پاسخ دادن به تحریکات جنسی
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی که ممکن است به دلیل عفونت پیش بیاید.
  1. بسیاری افراد (فارغ از هویت جنسی و جنسیتی) دوره‌هایی را تجربه می‌کنند که به رابطه جنسی متمایل نیستند. این مسئله زمانی موجب نگرانی می‌شود که دو طرف رابطه در یک سطح مشابه از تمایل جنسی قرار نداشته باشند.
  2. ارتباط صادقانه و صمیمانه می‌تواند نگرانی‌های افراد را کاهش دهد. اگر نگرانی ادامه یابد یا روی لذت جنسی افراد تاثیر بگذارد، باید از یک مشاور مجرب کمک گرفت.

واژه‌نامه

  • دوجنس‌گرایی[۴۱]: داشتن تمایل جنسی به هم‌جنس و جنس مخالف
  • دگرجنس‌گرایی[۴۲]: داشتن تمایل جنسی به جنس مخالف
  • هم‌جنس‌گرایی: داشتن تمایل جنسی به هم‌جنس. تمایلات جنسی مختلف به افراد، گرایش جنسی آنها محسوب می‌شود. در این متن از هویت جنسی و گوناگونی جنسی برای اشاره به این مفهوم استفاده شده است.
  • دخول: عموما به ورود آلت تناسلی مردانه به واژن زنان اطلاق می‌شود. سکس دهانی به تماس دهان با آلت جنسی و سکس مقعدی به ورود آلت تناسلی مردانه به مقعد اشاره می‌کند. حقوق جنسی و باروری: حقوق بشری که در زمینه زندگی و بهداشت جنسی و باروری افراد وجود دارد. برای مثال داشتن یا نداشتن رابطه جنسی، شرایط آن، انتخاب باروری و حفاظت شخصی از رابطه خشونت‌آمیز و اجباری از جمله مصادیق حقوق جنسی و باروری است.
  • شور جنسی: احساس تمایل و کشش برای داشتن رابطه جنسی
  • گوناگونی جنسی: تنوع تمایلات، هویت‌ها و رفتارهای جنسی افراد
  • عملکرد جنسی: پاسخ‌های جسمانی که بخشی از سکسوآلیته افراد است.
  • هویت جنسی: تعریفی که افراد از خود در زمینه‌های مختلف سکسوآلیته دارند که شامل ترجیحات و جذابیت‌های جنسی افراد است. همچنین به روابطی که افراد مایلند داشته باشند اشاره می‌کند. هویت جنسی افراد لزوما مساوی رفتار یا شور جنسی آنها نیست.
  • هنجارهای جنسی: استانداردهای اجتماعی که درک، نگرش و تجربیات ما از سکسوآلیته را شکل می‌دهد.
  • سکسوآلیته: نحوه درک و تجربه افراد به‌عنوان یک موجود جنسی. عواملی مانند جنس، جنسیت، رفتارها، روابط، احساسات، شور، هویت و نگرش‌های جنسی، تجربیات شخصی، قوانین مرتبط، توقعات، هنجارها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی از مولفه‌های سکسوآلیته هستند که در طول زندگی با هم رابطه متقابل دارند.

 

[۱] Sexual activities

[۲] Sexuality rights

[۳] Sexual consent

[۴] Martial rape

[۵] Sex education

[۶] Virginity

[۷] abstinence

[۸] contraception

[۹] Double standards

[۱۰] To prove their manhood

[۱۱] Local norms

[۱۲] desire

[۱۳] erection

[۱۴] fantasy

[۱۵] fantasizing

[۱۶] Sexual diversity

[۱۷] homophobia

[۱۸] anatomy

[۱۹] Sexual pleasure

[۲۰] penis

[۲۱] testes

[۲۲] scrotum

[۲۳] prostate

[۲۴] clitoris

[۲۵] vagina

[۲۶] vulva

[۲۷] orgasm

[۲۸] Sexual climax

[۲۹] Penile penetration

[۳۰] Pre-ejaculate

[۳۱] enjoyment

[۳۲] masturbation

[۳۳] Sexual arousal

[۳۴] endorphine

[۳۵] Sexual behavior

[۳۶] Sexual function

[۳۷] rape

[۳۸] Sexual violence

[۳۹] Sexual assault

[۴۰] Selling sex

[۴۱] bisexuality

[۴۲] heterosexuality