هفت محدودیت مضحک بر سر راه حقوق زنان در سراسر جهان

0
289

 تا قانون خانواده برابر: بر اساس گزارشی که اخیرا اعلام گردید، در زمینه حقوق زنان بسیاری از کشورهای رتبه پایین تری نسبت به عربستان سعودی دارند.. مرکز اقتصاد جهانی (WEF)که رتبه های کشورهای جهان را در زمینه شکاف جنسیتی منتشر می کند، در گزارش 2013 عربستان را جزوه ده کشور آخر اعلام کرد. کشورهای مالی، موراکو، ایران، ساحل عاج، موریتانی، سوریه، چاد، پاکستان و یمن به ترتیب بعد از عربستان قرار گرفتند. رعایت نکردن حقوق زنان همیشه محدود به شمال آفریقا، غرب آفریقا و خاور میانه نبوده است؛ هرچند این مسئله در آنجا بیش از سایر نقاط جهان به گوش می رسد. روتانا بگوم محققی که در گروه داوطلبان دیدبان حقوق بشر وضعیت حقوق زنان را در خاورمیانه و شمال آفریقا دنبال می کند، می گوید: اکثر این مهملات غیر قابل قبول که در زمینه حقوق زنان وجود دارد یا قانونی است یا از یک نظام قیمومیت نشات می گیرد. در عین حال او اضافه می کند که در عربستان اوضاع در حال تغییر است و همه چیز در حال مدرنیزه شدن است.

در زیر به محدودیت های دیگری که بر سر راه حقوق زنان از آسیا تا آمریکای لاتین وجود دارد، اشاره می شود: .

1- هندوستان(برخی مناطق هند): مقررات راهنمایی و رانندگی و ایمنی جاده ها در مورد زنان اعمال نمی شود. در برخی از ایالت های هند زنان از مقررات ایمنی که برای موتورسواران در مورد استفاده از کلاه ایمنی وضع شده، مستثنی هستند. این معافیت سالانه باعث کشته و زخمی شدن هزاران زن می شود. مدافعان حقوق زنان معتقداند که این معافیت از فرهنگی نشات گرفته که در آن جان زنان ارزش کمتری نسبت به جان مردان دارد. مدافعان قانون قدغن کردن کلاه ایمنی برای زنان معتقد اند که این کار از آشفته شدن موهای آرایش شده و ریختن آرایش صورت زنان جلوگیری می کند، که قاعدتا یک دلیل فمنیستی نیست.

2- یمن: یک زن نصف یک شاهد محسوب می شود. این یک خط مشی کلی در قانون شهادت است. بر اساس گزارش خانه آزادی سال 2005 زنان در برابر دادگاه یک فرد کامل به حساب نمی آیند. به طور کلی شهادت زن مجرد یا تنها جدی شمرده نمی شود مگر اینکه به همراه شهادت یک مرد باشد یا شهادت در موقعیت%:8-.9!باشد که هرگز امکان حضور مردی در آنجا نباشد. زنان در هیچیک از موارد زنای محصنه، تهمت، سرقت و لواط حق شهادت دادن ندارند.

3- عربستان سعودی و واتیکان: زنان هنوز حق رای ندارند. نکته جالب توجه در عربستان سعودی این است که علی رغم حکم سلطنتی در سال 2011 برای دادن حق رای به زنان، زنان در سال 2015 اجازه رای دادن خواهند داشت. واتیکان دیگر کشوری است که تنها به مردان اجازه رای دادن می دهد.

4- اکوادور: سقط جنین غیر قانونی است مگر اینکه شما یک سفیه باشید. بیگام می گوید این یک سیاست در اکوادور است. سقط جنین برای مدتهای طولانی ممنوع بوده به جز سفیه ها و مجانین. سیاست مداران این قانون را با الفاظ لطیف تری نظیر بیمار روانی وضع کرده اند. اما این نمی تواند وضعیت غیر قانونی بودن سقط جنین را تغییر دهد. در واقع این قانون حتی از سقط جنین غیر عمدی نیز جرم زادیی نمی کند.

5- عربستان سعودی و مراکش: قربانیان تجاوز مجرم تلقی می شوند. بسیاری از کشورها در حمایت از قربانیان تجاوز عاجزند اما برخی از این هم فراتر رفته و زنانی که قربانی تجاوز شده اند را به جرم خروج از منزل بدون همراهی با یک مرد یا بودن با مردی غریبه و حتی بارداری بعد از تجاوز تنبیه می کنند. که می توان به قطیف در عربستان و این اواخر خودکشی دختری در مراکش که در صدر اخبار بود اشاره کرد. دختر 16 ساله ای به نام امینه پس از اینکه حکم شد که با فرد متجاوز خود ازدواج کند خودکشی کرد. در مواردی که زن با فرد تجاوز کننده ازدواج کند مجازات او ملغی خواهد شد.

6- یمن: در یمن زنان بدون اجازه همسرانشان حق خارج شدن از منزل را ندارند. در یمن این قانون بسیار جدی است اما استثناهایی هم برای مواقع ضروری در نظر گرفته شده است. به طور مثال زمانی که ضرورت ایجاب کند و زن برای کمک به والدین خود از منزل خارج شود.

7- عربستان سعودی: زنان حق رانندگی ندارند.

اما خبر خوش اینکه طبق گزارش شکاف جنسیتی تهیه شده توسط مرکز اقتصاد جهانی، جنبش های برابری خواهانه در خاورمیانه در حال قوت گرفتن است. بگام از دیدبان حقوق بشر می گوید تحرکاتی برای ایجاد تغییرات بیشتر در راه است.

اغلب زنان در عربستان سعودی تحصیل کرده اند و دارای قابلیت های بالایی هستند. آنها دیگر بیش از این در تاریکی نخواهند ماند.

منبع: [http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2013/10/27/7-ridiculous-restrictions-on-womens-rights-around-the-world/->http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2013/10/27/7-ridiculous-restrictions-on-womens-rights-around-the-world/]