پانزده نشانه احتمال ابتلا به سرطان در زنان که نباید نادیده گرفته شوند/ برگردان:‌بنفشه جمالی

0
16

بیدارزنی: بدن زنان مدام در حال تغییر است. بعضی از این تغییرات عادی هستند و برخی می‌توانند نشانه‌ی ابتلا به سرطان باشند. توجه و آگاهی به وضعیت بدن خود موجب می‌شود از تغییرات آن مطلع شویم. علائم جدید در بدن نشانگر آن است که چیزی در بدن تغییر کرده است. تغییری که شما باید دلیل آن را بدانید.

اما به کدام تغییرات باید توجه بیشتری نشان داد؟

تغییرات در پستان:

اغلب توده‌های پستان سرطانی نیستند اما مهم است که آن‌ها را به‌طور مرتب با پزشکتان چک کنید. تغییراتی نظیر:

  • تغییر رنگ یا چروکیده شدن پوست
  • فرورفتگی نوک پستان
  • ترشح از نوک پستان
  • قرمز شدن یا پوسته پوسته شدن نوک پستان یا خود پستان

برای بررسی علائم ذکر شده، پزشک معاینات فیزیکی انجام خواهد داد و سابقه پزشکی‌تان را جویا خواهد شد. ماموگرافی و نمونه‌برداری از بافت پستان نیز از دیگر آزمایش‌هایی است که احتمالا توسط پزشک برای تشخیص بیماری  ممکن است انجام می گیرد.

نفخ کردن:

زنان به‌طور طبیعی زیاد نفخ می‌کنند. «مارلین می یرز» متخصص سرطان‌شناسی می‌گوید:‌ چنانچه دچار نفخ غیرمعمول شده‌اید یک تا دو هفته صبر کنید. اگر با گذشت زمان بهتر نشد و چنانچه با علائمی چون کاهش وزن و خونریزی همراه بود حتماً به پزشک مراجعه کنید. نفخ دائمی می‌تواند نشانه‌ی سرطان پستان، روده بزرگ، دستگاه گوارش، تخمدان، پانکراس یا رحم باشد.

بسته به علائم دیگر، پزشک ممکن است تست‌های دیگری شامل معاینات لگنی، آزمایش خون، ماموگرافی، کلونسکوپی، سی‌تی‌اسکن و اولتراسوند را برای پیدا کردن مشکل را تجویز کند.

خونریزی بین دو دوره قاعدگی:

خونریزی خارج از سیکل ماهانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مواقع پزشک تست‌های مرتبط با سرطان رحم را انجام خواهد داد.

خونریزی در دوران یائسگی غیرعادی است و حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

تغییرات پوستی:

تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال یا لکه‌هایی که روی پوست هستند، ایجاد خال و لکه‌های جدید و گسترش آن‌ها از جمله نشانه‌های متداول سرطان پوست هستند. با دیدن این علائم حتماً جهت نمونه‌برداری به پزشک مراجعه کنید.

خون در ادرار یا مدفوع:

در صورتی که با خونریزی غیرمعمول در هر عضو بدنتان مواجه شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. خون در مدفوع در اغلب موارد نشانه هموروئید است اما می‌تواند نشانه‌ای بر سرطان روده بزرگ هم باشد. خون در ادرار نیز معمولاً نشانه سرطان مثانه یا کلیه است.

تغییر در غدد لنفاوی:

اغلب تغییرات در غدد لنفاوی، عفونت‌های معمولی هستند. اما برخی سرطان‌ها نظیر لوسمی و لنفوم منجر به تغییراتی در غدد لنفاوی می‌شوند. در صورت تغییرات غدد لنفاوی به خصوص اگر بیش از یک ماه ادامه داشته باشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

مشکل در بلع:

چنانچه سوزش معده مستمر دارید، می‌تواند نشانه‌ای بر سرطان معده، نای یا تخمدان باشد. سوزش مستمر معده همچین به دلیل بازگشت مداوم اسید معده می‌تواند منجر به آسیب رساندن به بافت مری شود که در طولانی مدت منتج به بیماری «مری بارت» شود که احتمال ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

کاهش وزن بدون دلیل:

چنانچه بدون تغییر رژیم غذایی یا انجام تمرینات ورزشی بیش از پنج کیلوگرم کاهش وزن داشتید این کاهش وزن می‌تواند علامت هشداردهنده‌ای باشد. اغلب کاهش وزن‌های ناخواسته نشانه‌ای بر وجود سرطان نیستند. در بسیاری از موارد عواملی چون استرس و یا تغییرات تیروئیدی این کاهش وزن را رقم می‌زنند اما  کاهش وزن می‌تواند نشانه‌ای بر سرطان پانکراس هم  باشد. سایر سرطان‌ها نظیر سرطان روده، معده و ریه نیز می‌توانند به کاهش وزن زیاد منجر شوند.

پزشک به طور معمول برای پیدا کردن دلیل کاهش وزن از آزمایش‌های مختلفی نظیر آزمایش خون و سی‌تی‌اسکن را تجویز می کند. ممکن است استفاده می کند.

تپش قلب:

خوردن غذای زیاد، نوشیدن الکل یا استرس زیاد می‌توانند موجب تپش قلب شوند. برای یک یا دو هفته رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید. در صورت عدم‌ تغییر حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات دهانی:

علامت اصلی سرطان دهان که همواره باید مراقب آن باشید لکه‌های قرمز، سفیدرنگ و یا زخم‌هایی در دهان هستند که برای مدتی  با گذشت بیش از سه هفته مداوا نمی‌شوند. علائم دیگر سرطان دهان عبارت‌اند ازوجود توده‌های غیرمعمول در هر بخشی از سر یا گردن از دیگر علائم سرطان دهان هستند . برای تست و نمونه‌برداری حتماً به پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه کنید.

تب:

تب مستمر و بدون دلیل می‌تواند نشانه لوسمی یا سایر سرطان های خون باشد. پزشکتان با پرسیدن سوابق بیماری‌ شما و با دادن آزمایش‌های فیزیکی دلیل آن را چک می‌کند.

خستگی مفرط:

بسیاری از زنان خسته‌اند، چون زندگی‌های پرمشغله و پرمسئولیتی دارند. اما خستگی مداوم عادی نیست و چنانچه دارای علائم دیگری مانند خون در مدفوع هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سرفه:

اغلب سرفه‌ها در مدت سه تا چهار هفته التیام می‌یابند. به هیچ عنوان سرفه‌های طولانی را نادیده نگیرید به‌خصوص چنانچه سیگار می‌کشید و یا نفس‌هایتان بریده بریده هستند. اگر سرفه‌هایتان خونی است حتماً به پزشک مراجعه کنید. سرفه‌های طولانی مدت اغلب نشانه سرطان ریه هستند.

درد:

سرطان دلیل بسیاری از دردها نیست. اما دردهای بی‌وقفه می‌تواند نشانه‌ای بر از سرطان استخوان، مغز و یا سایر سرطان‌ها باشد به‌خصوص سرطان‌هایی که در سطح بدن گسترش می‌یابند. با پزشکتان در خصوص دردهای بی‌دلیل خود در یک ماه گذشته صحبت کنید.

دردهای شکمی و افسردگی:

اگرچه بسیار نادر است اما دردهای شکمی به همراه احساس افسردگی می‌تواند دلیلی بر سرطان پانکراس باشد. پزشک با پرسیدن تاریخچه بیماری‌های خانوادگی و گرفتن تست‌های مربوطه می‌تواند این سرطان را تشخیص دهد.  

 

 

منبع: https://www.webmd.com/cancer/features/15-cancer-symptoms-women-ignore#2