ادامه بازداشت غنچه قوامی غیرقانونی است

    0
    2020

    بیدار زنی: در پی اعلام اعتصاب غذای خشک غنچه قوامی، روز گذشته، شانزدهم آبان ماه، جمعی از فعالان حقوق زن به دیدار خانواده این زندانی دربند رفتند.

    در این دیدار، حاضران ضمن اظهار نگرانی از وضعیت سلامت غنچه قوامی و اعلام حمایت از خانواده ایشان، از مادر غنچه دلایل اعتصاب غذا و خواسته‌های وی را پرسیدند. سوسن مشتاقیان توضیح داد اعتصاب غذای فرزندش در اعتراض به دو مسئله‌ی ابلاغ نشدن حکم بر خلاف آیین دادرسی پس از گذشت چند هفته از تشکیل دادگاه و ادامه بازداشت با وجود گذشت ده روز از آخرین قرار موقتی است که برای وی صادر شده است.

    سوسن مشتاقیان افزود زمانی که به قاضی احمدزاده، رئیس شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب اسلامی مراجعه کرده، او گفته است به دلیل برگزاری دادگاه نیازی به تمدید قرار بازداشت نیست؛ با این وجود همان‌طور که پیش‌ازاین وکیل غنچه قوامی تاکید کرده بود بر اساس ماده ۳۵ آیین دادرسی کیفری بازداشت موقت نمی‌تواند بیش از حداقل مجازات جرم باشد و بر این اساس بازداشت چهارماهه غنچه قوامی غیرقانونی است؛اما هم‌اکنون با گذشت 10 روز از اتمام دوره قرار بازداشت، این شهروند ایرانی- بریتانیایی همچنان به‌صورت غیرقانونی دربند دو-الف اطلاعات سپاه نگه داشته می‌شود. از طرف دیگر، تابه‌حال هیچ حکمی به محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی، ابلاغ نشده است. طباطبایی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده بود قاضیِ دادگاه رسیدگی به اتهامات غنچه قوامی، باوجود صدور رأی، پرونده را بار دیگر به دادستانی ارسال کرده است.

    در حالی که در ده روزه گذشته خانواده غنچه نتوانسته‌اند با دختر خود به صورت حضوری یا تلفنی تماس بگیرند، موضوعی که باعث افزایش نگرانی ایشان شده اخباری است که از منابع مختلف اعتصاب غذای خشک وی را از شنبه گذشته تایید می‌کند. بنا به گفته هم‌بندی غنچه، وی از ده آبان در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد. همچنین به گفته‌ی مشتاقیان غنچه قوامی در آخرین ملاقات خود با خانواده‌اش عنوان کرده بود در صورت عدم رسیدگی به وضعیت بازداشت و امتناع از ابلاغ حکمش دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

    دیدار با مادر غنچه

    فعالان حاضر به سوسن مشتاقیان دلداری دادند و همراهی خود را با غنچه و خانواده وی عنوان کردند. فخری شادفر تاکید کرد پیگیری خانواده وی در اعتراض به وضعیت بازداشت غیرقانونی غنچه در روند پرونده تاثیر خواهد داشت و بالاخره مجبور به رعایت قانون خواهند شد. وی گفت در این زمینه فعالان مدنی وی را حمایت خواهند کرد. جعفر مرتضوی بر لزوم اطلاع رسانی گسترده و پیگیری از طریق مسئولان و نهادهای ذیربط برای جلوگیری از ادامه ی رفتارهای غیرقانونی تاکید کرد. کاوه مظفری مقاومت غنچه و خانواده وی را در روحیه آنها موثر دانست و عنوان کرد که اطلاع رسانی در این زمینه بهترین اقدامی بوده که خانواده غنچه قوامی تا کنون انجام داده اند. فخری محتشمی پور نیز ضمن دلداری به سوسن مشتاقیان، گفت تنها کاری که از دست خانواده برمی آید آگاهی رسانی درباره وضعیت پرونده غنچه و رساندن صدای وی به رسانه هاست. او ضمن نگرانی از اعتصاب خشک غذای غنچه که سلامت وی را تهدید می کند، تاکید کرد به رفتارهای غیرقانونی در پرونده باید اعتراض شود. جلوه جواهری ضمن ابراز همدردی با خانواده غنچه قوامی اظهار امیدواری کرد که اعتراض وی و خانواده اش به نتیجه برسد و غنچه هر چه زودتر آزاد شود.

    didare-madareghonche2

    قوامی پیش‌ازاین نیز در اعتراض به بلاتکلیفی پرونده و ادامه بازداشت موقت خود به مدت چهارده روز دست به اعتصاب غذا زده بود. او از 9 تیرماه سال جاری در بازداشت به سر می‌برد. جلسه دادگاه او 22 مهرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد. به گفته وکیلش اتهام این زندانی سیاسی «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام شده است.