آزار و اذیت مجازی: جنگی تازه علیه زنان

0
224

تا قانون خانواده برابر: امروزه اغلب ما زندگی آن لاین و آف لاین را در کنار هم تجربه می کنیم. در اینترنت و دنیای «مجازی» غالبا از دنیای «حقیقی» سخن می گوییم. دنیای مجازی این روزها تبدیل به فضای عمومی جدیدی شده است؛ فضایی عمومی با تمامی تبعیض های جنسیتی، نژادی، هم جنس گرا ستیزی و گاهی بدتر از آنچه هر روزه در خیابان ها و دنیای حقیقی با آن مواجه هستیم.

زنان هدف بسیاری از بی اخلاقی ها در دنیای مجازی

همانگونه که در دنیای حقیقی معتقد به از بین بردن یا به حداقل رساندن آزار و اذیت های جنسی در خیابان ها و محیط های عمومی هستیم، باید به از بین بردن و خاتمه دادن «آزار و اذیت جنسی در دنیای مجازی» نیز به عنوان یک مقوله جدی نگاه کنیم.

تجربه آزار و اذیت جنسی من در دنیای مجازی مربوط می شود به زمانی که از «سقط جنین» و حق دسترسی زنان به سقط جنین ایمن دفاع کردم و به همین جهت با عکس العمل گروهی از مردان که خود را مدافعین حقوق مردان می نامیدند، مواجه شدم که شروع به جمع آوری اطلاعات شخصی من و باز نشر آن ها در وبلاگ ها و صفحات شخصی خود نمودند.

این تنها یکی از انواع آزار و اذیت های جنسی است که زنان در دنیای مجازی هنگام «ابراز عقاید خود» با آن مواجه هستند. نیرویی که می خواهد از به اشتراک گذاشتن نظرات و عقاید زنان در حوزه های مختلف جلوگیری کند.

آزار و اذیت های جنسی هدف دار

بسیاری از آزار و اذیت های جنسی زنان در محیط های مجازی به قصد ایجاد ناامنی و وادار به سکوت کردن زنان در این محیط ها انجام می گیرد که متاسفانه در بسیاری از موارد نیز این واکنش ها نتیجه داده و منجر به خودداری زنان از ابراز عقیده در محیط های مجازی شده است.

جنجال پیرامون دور نگه داشتن نوجوانان بخصوص دختران نوجوان از خطرات دنیای مجازی با سیاست منع آنها از ورود به اینترنت و این محیط ها، سیاستی ناکارآمد است زیرا عملا امروزه شاهد حضور دختران نوجوان در محیط های مجازی هستیم. واقعیت این است که مشکل از «اینترنت و دنیای مجازی» نیست، مشکل «نگاه و تبعیض جنسیتی» است که بر دنیای آن لاین سایه انداخته است.

آزار و اذیت جنسی ای که زنان و دختران در محیط های مجازی با آن روبرو هستند در حقیقت، ادامه همان آزار و اذیت های جنسی است که در خیابان، محیط کار و دیگر محیط های عمومی هر روزه با آن مواجه هستند.

تهدید و خشونت های جنسی علیه زنان در دنیای مجازی، موضوعی جدی است که نباید از کنار آن به راحتی گذشت؛ زیرا این روزها دنیای مجازی تبدیل به یک فضای عمومی اثرگذار شده است. نباید این گونه تصور کنیم که تهدید کنندگان و آزار دهندگان جنسی ما نمی توانند از آن سوی صفحه نمایش بیرون بیایند و ما را مورد آزار و اذیت قرار دهند، باید بدانیم که این آزار و اذیت می تواند در خارج از دنیای مجازی و در خیابان ها و محیط های عمومی به اشکال مختلف خود را به عرصه نمایش بگذارد.

صداهایی که بیگانه نیست: بازتاب فرهنگ تجاوز

گاهی تصور می شود آزار و اذیت های جنسی که زنان در محیط مجازی با آن مواجه هستند در حقیقت بهایی است که باید به ازای داشتن یک صفحه و پروفایل شخصی و یا ابراز عقیده بپردازند. لوری پنی[2] روزنامه نگار و فعال حقوق زنان در این خصوص می گوید: ابراز عقیده زنان در محیط مجازی مانند «پوشیدن دامن کوتاه در خیابان» است که گروهی آن را به معنای مجوزی برای تجاوز و آزار و اذیت جنسی زنان تلقی می کنند.

ابراز عقیده در محیط مجازی نباید به منزله فرستادن دعوتنامه ای برای آزار و اذیت جنسی علیه زنان تلقی شود، زیرا این گونه نیست و ما زنان نیز نباید تصور کنیم این آزار و اذیت ها،بهایی است که ناچاریم برای ابراز عقایدمان در این محیط ها بپردازیم.

آزادانه حرف بزنیم

هنگامی که ما فمینسیت ها و زنان فعال در محیط مجازی شروع به ابراز عقیده خود می کنیم و نظرات و نوشته های خود را منتشر می نماییم، مورد حمله و آماج آزار و اذیت های جنسی از سوی گروهی از مردان قرار می گیریم. در بسیاری از موارد این نوشته ها و عقاید ما نیستند که مورد نقد قرار می گیرند بلکه بدن و جنسیت ماست که مورد آماج این حملات قرار می گیرد. کاملاً روشن است که قصد این گروه داشتن یک مباحثه سالم و منطقی نیست بلکه می خواهند با ایجاد احساس نا امنی و خشونت، زنان را وادار به کناره گیری و سکوت در دنیای مجازی نمایند.

ایجاد محیط امن مجازی: دغدغه ای فمینسیتی

تغییر فرهنگ فضای آن لاین موضوع مهمی است که فمینیست ها باید به آن بپردازند. تغییری که با ایجاد احساس امنیت می تواند منجر به برابری جنسیتی در این محیط گردد. تمامی انواع خشونت های جنسی که در محیط مجازی دیده می شوند، می توانند در دنیای واقعی نیز وجود داشته باشند.

علیرغم وجود سازمان ها و ارگان های حقوقی برای مقابله با جرایم مجازی، واقعیت این است که قوانین ما هنوز بسیاری از جرایم اینترنتی را تحت پوشش قرار نمی دهد.

راه های زیادی برای ایمن نمودن دنیای مجازی وجود دارد. در زیر به نمونه هایی از آن اشاره می شود:

– چنانچه شاهد آزار و اذیت جنسی فردی هستید به او بگویید که چه قدر از این اتفاق متاسف بوده و به او یادآور شوید که هیچ کس شایسته آزار و اذیت نیست.

– در رابطه با آزار و اذیت های جنسی و تقبیح آن بخصوص چنانچه شاهد آن درمحیط مجازی هستید، صحبت و بحث کنید و این موضوع را به چالش کشانید.

– کامنت و نظرات دلجویانه و دلگرم کننده بگذارید.

– گزارش دهید. چنانچه شاهد آزار و اذیت جنسی در محیط مجازی هستید آن را به گردانندگان آن محیط مجازی گزارش دهید.

 

و هرگونه ایده و راه کاری که برای مقابله و پایان دادن به آزار و اذیت های جنسی در محیط مجازی به ذهنتان می رسد را فردی یا گروهی انجام دهید، تا در آینده شاهد دنیای مجازی ایمن و عاری از هرگونه تبعیض و خشونت باشیم.

 

منبع: [http://everydayfeminism.com/2013/11/war-on-women-online-harassment/->http://everydayfeminism.com/2013/11/war-on-women-online-harassment/]


[1] [Sara Alcid->http://everydayfeminism.com/author/saraa/] [http://everydayfeminism.com/author/saraa/->http://everydayfeminism.com/author/saraa/]

[2] Laurie Penny