زنان از هر حزب، گروه و عقیده را به مشارکت می‌طلبم

0
340

تا قانون خانواده برابر: عصر روز یکشنبه -22 مهرماه – با حضور بخشی از فعالان جنبش زنان از طیف ها و اندیشه های مختلف، وکلا، هنرمندان، برخی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از خبرنگاران پرسابقه حوزه زنان ،مراسم معارفه شهیندخت مولاوری به عنوان معاون جدید رییس جمهور در امور زنان در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزارشد.

در این مراسم که «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس جمهور، «حسین فریدون» دستیار ویژه رییس جمهور نیز حضور داشتند حکم رییس جمهور برای مولاوردی به عنوان معاون زنان و خانواده رییس جمهور از سوی نهاوندیان به وی اعطا و از مریم مجتهدزاده نیز تقدیر شد.

در ابتدای این مراسم پروین داداندیش مسوول رئیس کمیته زنان و خانواده ستاد انتخاباتی حسن روحانی با تبریک به شهیندخت مولاوردی بر اهمیت استفاده از پتانسیل گروه های مختلف زنان در پیشبرد فعالیت های معاونت رییس جمهور در امور زنان تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر فضای امیدی در بین زنان برای بهبود امور ایجاد شده و آنها برای برداشتن قدم های موثر در این راستا آماده هستند . 

انتشار تلاش های 4 ساله گذشته در 18 مجلد

 در ادامه مراسم، معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مراسم تودیع خود به تلاش‌های صورت گرفته در مرکز امور زنان و خانواده در دولت دهم از جمله تدوین اسناد راهبردی اشاره کرد. مریم مجتهدزاده افزود: حفظ شأن زنان ایرانی در منشور سند چشم انداز برنامه پنجم توسعه به خوبی ترسیم شده و نقطه ارتقاء کمی و کیفی زنان در این سند مشخص شده است. معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: حرکت در جهت ترویج نظریه‌های اسلامی و رویکرد انتقادی به نظریه‌های غربی در حوز‌ه‌ زنان یکی از اصول حرکتی مرکز امور زنان ریاست جمهوری بود و در این راستا تاکید ویژه بر تدوین اسناد راهبردی و برنامه‌های اجرایی کرده‌ایم و تلاش کرده ایم تا برنامه محور، چشم‌انداز محور و مساله محور عمل کنیم. وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز حوزه زنان تدوین شده است، یادآور شد: صیانت از شأن و کرامت زن،‌ کمک به حضور فعال و موثر آنان در همه عرصه‌ها، استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان و غیره از جمله اهداف برنامه‌ریزان بوده است و تمام این تلاش‌ها در 18 جلد انتشار یافته است که امیدواریم بتوانیم با همکاری و همیاری همه نهادها چهره زن مسلمان را به خوبی ترسیم کنیم.

قضاوت های کلیشه ای به ما و دیگران لطمه می زند

 در ادامه این مراسم رییس دفتر رییس‌جمهور طی سخنانی تاکید کرد که در امور زنان باید از افراط و تفریط اجتناب کرد. محمد نهاوندیان با تشکر از زحمات مجتهدزاده و آرزوی موفقیت برای مولاوردی گفت: قرار بود یا در حقیقت شایسته بود که خود دکتر روحانی در اینجا حضور پیدا می‌کردند؛ البته ایشان نیز بسیار مشتاق بودند که خود در این مراسم حضور پیدا کنند اما شما می‌دانید که این روزها فشار بر ایشان از نظر زمانی زیاد است و به بنده ماموریت داده شد که سلام و احترام ایشان را به جامعه بانوان کشور ابلاغ کنم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که دولت تدبیر و امید بتواند خدمات شایسته‌ای به بانوان ارایه دهد، گفت: برنامه دولت در راستای خدمت به بانوان محدود به این معاونت نیست. کل دولت خود را موظف به خدمت به مردم به ویژه بانوان می‌داند و تلاش دارد که خدمات بیشتری به بانوان ارائه دهد تا برخی از کاستی‌های گذشته جبران شود رییس دفتر رییس جمهور در ادامه به جایگاه معاونت رییس جمهور در امور زنان و توقعاتی که از این معاونت وجود دارد اشاره کرد و گفت: باید نهضت و حرکتی فراگیر در امور زنان و خانواده با حضور خود زنان ایجاد شود و اینطور نیست که با نگاه بخشی و گروهی بتوانیم این مهم را در تحول اجتماعی سازماندهی کنیم. نهاوندیان تاکید کرد: باید معاونت وظیفه خود را برنامه‌ریزی، ساماندهی و هماهنگی در این راستا قرار دهد. رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اهمیت بحث عدالت در ارتباط با مسائل زنان تصریح کرد: باید از افراط در این ارتباط خودداری کرد. وی گفت: در دنیا و همچنین ایران در امور زنان دیدگاه‌های افراطی وجود دارد و ما باید مرزبندی مان را با دیدگاه‌های افراطی مشخص کنیم البته برخی دیدگاه‌های تفریطی نیز در جامعه و جود دارد که این دیدگاه‌های تفریطی نیز آسیب وارد کرده‌اند. وی همچنین به اهمیت رعایت اعتدال در تعامل با دیگران در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: معاونت زنان مسئولیت بزرگی بر دوش دارد و باید با همه گروه‌ها، آراء، نظرات و سلیقه‌هایی که در حوزه زنان وجود دارد یک رابطه تعاملی‌ سازنده شکل دهد.

نهاوندیان با انتقاد از برخوردها و قضاوت‌های کلیشه‌ای که بعضا در جامعه صورت می‌گیرد،گفت: ما وقتی مردم را بر اساس برچسب‌ها مورد قضاوت قرار دهیم این موضوع هم به خود ما و هم به دیگران ضربه می‌زند. نهاوندیان با تاکید بر این‌که کشور در یک شرایط ویژه از نظر اقتصادی قرار دارد، به تحقق حماسه سیاسی در کشور اشاره کرد و گفت: زنان می‌توانند در تحقق حماسه اقتصادی نقش آفرین باشند و در حوزه زنان در این ارتباط با این موضوع می توان کارهای زیادی کرد. رییس دفتر رییس جمهور با پیشنهاد به معاونت رییس جمهور در امور زنان مبنی بر این‌که به حوزه‌های اقتصادی بانوان اولویت داده شود گفت: این پیچی که ما در آن هستیم با یک همت، مشارکت، صبر و بردباری قابل گذر خواهد بود و در این ارتباط خانم‌ها می‌توانند نقش بسیار زیادی داشته باشند.

نهاوندیان در پایان سخنان خود با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از لحظه اعلام انتصاب از شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان خطاب به وی گفت: امیدوارم با این حمایت‌ها شاهد موفقیت هرچه بیشتر شما در این عرصه باشیم.

چالش جدی زنان ایرانی دست نیافتن به فرصت‌های برابر در عرصه اقتصاد و سیاست

در ادامه این مراسم معاون جدید رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر این که لازم است زاویه دید به نهادهای مدنی و فعالان آن تغییر کند تصریح کرد: باید به نهادهای مدنی به عنوان رفیق نگریسته شود و نه رقیب. شهیندخت مولاوردی در مراسم معارفه خود افزود: با توجه به امکانات و ظرفیت‌ها با وقوع انقلاب اسلامی در حوزه زنان شاهد تحولاتی بوده‌ایم؛ پس از انقلاب اسلامی و با توجه به توصیه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبری در حوزه آموزش بسیاری از موانع حضور زنان به مرور برطرف شد به طوری که در حال حاضر حدود 70 درصد از دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند. در حوزه بهداشت نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته‌ایم و زنان در دو حوزه بهداشتی و آموزشی از زنان منطقه و برخی از کشورهای جهان وضعیت بهتری دارند اما آنان در سایر حوزه‌ها به چنین موفقیتی دست نیافته‌اند در واقع چالش جدی زنان ایرانی دست نیافتن به فرصت‌های برابر در عرصه اقتصاد و سیاست است. وی افزود: در انتخابات اخیر گفتمان عدالت با شعار تدبیر و امید مورد اقبال زنان و دختران جوان قرار گرفت و فصل جدیدی از زندگی زنان را شاهد هستیم. وی با اشاره به اهمیت نهادهای مدنی تاکید کرد: لازم است زاویه دید به نهادهای مدنی و فعالان آن تغییر کند و به نهادهای مدنی به عنوان رفیق نگریسته شود و نه رقیب. علاوه بر آن باید نگاه آنان به دولت بازنگری شود تا زمانی که نهادهای مدنی و دولت نسبت به هم سوء ظن داشته باشند نباید منتظر تحول باشند.

مولاوردی افزود: همگرایی گروه‌های زنان و درس گرفتن از اشتباهات و رفع نقاط ضعف باید مورد توجه قرار گیرد تا زنان گرفتار مصیبت نبود همبستگی میان خود نشوند. چرا که ما به شدت به این همگرایی نیاز داریم، و من زنان از هر حزب، گروه و عقیده را به مشارکت می‌طلبم و دست نیاز خود را به سوی همه آن‌ها دراز می‌کنم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: تلاش می کنیم منویات امام خمینی (ره) و رهبری به کار ببریم و اسناد بالا دستی مانند قانون اساسی، سیاست‌های برنامه چهارم که در برنامه پنجم به آن اشاره شده و بخش‌های ماده 230 برنامه پنجم را به کار ببندیم..

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: مدت‌های مدیدی است که هدف اصلی نظریه پردازان علوم انسانی از مفاهیمی مانند مشارکت، دموکراسی و غیره تلاش برای تحقق این مفاهیم است و یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر توجهات را جلب کرده نقش زنان در تحقق این آرمان‌ها است، زنان با برخورداری از نقش‌های چندگانه در توسعه دموکراسی، فرهنگ، هنر و … پیشگام بودند و تنها دغدغه پرداختن به مسائل حوزه زنان را نداشته اند . وی با تاکید بر ضرورت مشارکت زنان اظهار کرد: بدون مشارکت آنان نمی‌توان هیچ راه حل پایداری برای مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و غیره پیدا کرد.

 مولاوردی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه انسانی میزان حضور زنان در اجتماع است ادامه داد: به رغم پیشرفت‌های زیاد جوامع جهانی هنوز کارهای زیادی در این حوزه روی زمین مانده است و همواره اولویت ثانویه به مسائل زنان داده می‌شود که این کار موجب به حاشیه رانده شدن زنان می‌شود. وی افزود: زنان و مردان در جهانی که نابرابری ناپذیرفتنی در آن حاکم است زندگی می‌کنند و در شرایطی که عدالت به حاشیه رانده شده ظلم و تبعیض، فرصت خودنمایی توانایی‌ها به زنان را نمی‌دهد. بنابراین لازم است برای ریشه کن کردن ظلم و تبعیض تلاش شود.

مولاوردی افزود: جریان بین‌المللی برای دفاع از حقوق زنان با پشتوانه عمومی در دنیا شکل گرفته و زنان جهان اسلام نیز از وضعیت زنان در سایر جوامع مستثنی نیستند. قوانین ناعادلانه، نامتوازن و تبعیض آمیز یکی از جدی‌ترین موضوعات در جوامع اسلامی است .وی افزود: مطالعات انجام شده در حوزه زنان در جوامع اسلامی در ۱۵۰ سال اخیر نشان می دهد که زن و اسلام از دغدغه‌های مهم روشنفکری دینی است و بازخوانی متون مقدس و شریعت و دریافت دیدگاه‌های فقها روزنه‌ای برای اصلاح قوانین ناعادلانه‌ای منتسب به دین است. وی در ادامه گفت: در چارچوب گفتمان حاکم بر برخی کشورها، شبح جهان شمول مردسالاری با رنگ و لعاب دین و مذهب بسیاری از قوانین جامعه اسلامی را تحت سیطره خود درآورده است و جامعه را در تحقق توسعه همه جانبه که نیازمند مشارکت زنان و مردان در همه عرصه‌ها است باز داشته است. مولاوردی تاکید کرد: هرگونه ناکارآمدی در زمینه بهر‌ه‌برداری از سرمایه‌های انسانی زنان در عرصه‌های عمومی با تجویزهای مذهبی توجیه می‌شود. وی تاکید کرد: ظرفیت اسلام در پاسخگویی به سوالات روز و نیازهای زنان نشان دهنده آن است که پویایی و پایداری دین در گرو توجه به تحولات عصر حاضر است و نو اندیشیدن هم ممکن و هم ضروری است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خاتمه از زهرا شجاعی، شیرین سلطان خواه، شهلا حبیبی، زهره طبیب‌زاده، مریم مجتهدزاده، معاونان سابق این سمت تشکر و قدردانی کرد و همچنین یاد و خاطره مریم بهروزی و فریده ماشینی را گرامی داشت.

همچنین صحبت های مولاوردی در این مراسم بارها مورد استقبال و تشویق مهمانان حاضر در این برنامه قرار گرفت .