{{ندای سبز آزادی:}} رئیس پلیس راهور تهران در حالی که از تمهیدات و برنامه‌‌های این بخش برای تبلیغ فرهنگ دوچرخه سواری خبر می‌داد اعلام کرد که دوچرخه سواری برای زنان ممنوع است.
به نظر می‌رسد این تمهیدات و فرهنگ‌سازی‌ها تنها برای مردان صورت می‌گیرد و زنان سهمی از ورزش نخواهند داشت.

سردار حسین رحیمی گفت:” در سال جاری موضوع تردد دوچرخه سواران در سطح شهر را پیگیری می کنیم تا این امر فراگیر شده و به عنوان یک فرهنگ میان شهروندان جا بیفتد. موضوع دوچرخه سواری در سطح شهر در شورای ترافیک پایتخت نیز مطرح و پیشنهاداتی برای بسترسازی استفاده از این وسیله نقلیه ارائه شده است.”
رییس پلیس راهور تهران ادامه داد:” درحال حاضر ۶مسیر برای تردد دوچرخه سواران در سطح شهر وجود دارد تا هنگام استفاده از این وسیله نقلیه شهروندان دچار حادثه نشوند. به زودی نیز کارمسیریابی در این خصوص به پایان می رسد و مسیرهای جدید در اختیار دوچرخه سواران قرار می گیرد.”

همچنین وی از ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در سطح شهر خبرداد و افزود:” معتقدیم بانوان علاقه زیادی به دوچرخه سواری دارند و می توانند به عنوان فرهنگسازان در این عرصه پیشتاز باشند. این امر نیاز به بررسی بیشتر دارد و به زودی در این خصوص تصمیم گیری می شود.”

وی تاکید کرد: با توجه به لزوم رعایت نکات ایمنی برای تردد دوچرخه سواری در سطح شهر کار مسیریابی برای جلوگیری از ایجاد ترافیک آغاز شده است.

با شروع فصل گرما محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای خانم‌ها در سطح شهر رو به افزایش است. این موضوع تنها به دوچرخه سواری زنان محدود نمی‌شود.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به تازگی گفته است که با رویکرد آرام و آهسته و به اصطلاح کار فرهنگی نمی‌توان جلوی بدحجابی را گرفت و باید برای ریشه‌کن شدن این مسئله، خون ریخته شود.

وی هم‌چنین ادعا کرده که دولت برای جذب آرایی که در انتخابات ۸۸ به کاندیداهای دیگر رای دادند در مسئله حجاب روی به سیاست تساهل و تسامح آورده است.

با وجود محدودیت‌های بسیار زیادی که برا ی نوع پوشش زنان وجود دارد و هر روز نیز بیشتر می‌شود به اعتقاد احمد خاتمی مسأله حجاب در جامعه امروز یک مشکل و فاجعه فرهنگی است و در حوزه مسایل فرهنگی و علی‌الخصوص حجاب در کشور اصلن کاری در جامعه صورت نمی‌گیرد.

موضوع مخالفت با دوچرخه‌سواری زنان نیز هرچند چندان جدید نیست اما به نظر ‌می‌رسد نشان‌دهنده تلاش دولت برای برخورد تندتر با آنان است.

سال گذشته نیز بعد از ابرانز نگرانی برخی نشریات تندرو نسبت به دوچرخه‌سواری زنان در استان اصفهان، بلافاصله ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری از دادن دوچرخه به خانم‌ها خودداری کرده و”با نصب اطلاعیه‌ای در ایستگاه‌های دوچرخه سواری تاکید کردند: ” به منظور حفظ و رعایت شئونات اسلامی از تحویل دوچرخه به بانوان محترم معذوریم “.

چند روز پیش از آن نشریه عبرت‌های عاشورا در مطلبی با عنوان “بی توجهی به نظر علماء، چرا؟! ” نوشته بود:
“به تازگی افتتاح یک ایستگاه دوچرخه‌سواری توسط شهرداری در محوطه میدان امام (ره) باعث شده است که برخی از توریست‌های خارجی، مسافران داخلی، و حتی خانواده های حاضر در میدان، اقدام به دریافت دوچرخه از این ایستگاه و قرار دادن آن در اختیار زن و دختران همراه خود نموده و از این منظر، صحنه های بسیار نگران کننده و ناهنجاری را در این میدان مقدس به وجود آورده است. در این مسیر، متاسفانه تذکرات قبلی علما و دلسوزان به مسئولان ذیربط در مورد عدم جواز شرعی و قانونی دوچرخه سواری بانوان، نه تنها ثمری نداشته بلکه با افتتاح این ایستگاه در میدان امام ( ره ) زمینه ای جدی برای این عمل خلاف شرع و عرف، به وجود آمده است. اکنون مسئولان محترم شهرداری باید پاسخ دهند که در کنار افتتاح این ایستگاه ها، چه تمهیدی برای جلوگیری از سوء استفاده ها و استفاده زنان و دختران اندیشیده‌اند و چرا نسبت به مخالفت علماء و مردم متدین بی توجهند. به نظر می‌رسد، جمع آوری سریع این ایستگاه در میدان امام ( ره ) و عدم تکرار چنین مواردی، از اولویت های است که مسئولان شهرداری باید به آن توجه کنند.”

در تابستان سال 86 نیز با وجودی که خبر برگزاری مسابقه دوچرخه سواری بانوان (در روز ۶ تير به مناسبت تولد حضرت علی و روز پدر) در برخی رسانه ها از قول شورا ياران منطقه ۶ منتشر شده بود و زنان دوچرخه سوار اميدوار بودند که اين بار بتوانند در خيابان ها بدون مانعی به رکاب زدن بپردازند. اما روابط عمومی تربيت بدنی شهرداری تهران اين مسابقه را به دليل مغايرت با سياست‌های ورزشی شهرداری لغو کرد.

دوچرخه سواری زنان هرچند از سال 1374 و در پارک چیتگر باب شد اما هنوز آمادگی برای پذیرش آن وجود ندارد و به صورت موضوعی برای نگرانی باقی مانده است.

بعد از آن در سال ۱۳۸۰ تربيت بدنی بانوان تهران در اقدامی نو دست به تشکيل کميته دوچرخه سواری زد که با استقبال زيادی از سوی زنان تهرانی مواجه شد. پس از اين استقبال چشمگير بود که انجمن ورزش های همگانی زنان ايران با تشکيل کميته ای اين رشته ورزشی را تحت پوشش خود قرار داد.

در سال۱۳۸۵ فدراسيون دوچرخه سواری تصميم گرفت اولين دوره مسابقات قهرمانى دوچرخه سواری را در کشور برگزار کند.

عليرغم مشکلات فراوان و کمبودهای بسيار اين مسابقات در تيرماه بر گزار شد و زنان دوستدار ورزش دوچرخه سواری را اميدوار کرد که شايد اين بار بتوانند جدی تر به اين ورزش بپردازند.

پس از برگزاری اين مسابقات اصغر خالقی، دبير فدراسيون دوچرخه سواری، در مورد دوچرخه سواری زنان با پوشش اسلامی که بعد از ۱۰ سال فراز ونشيب توانسته به جايگاه کنونى اش برسد در گفتگوبا خبرگزاری مهر گفته بود: “سطح کيفی مسابقات به نسبت دوره پيش بسيار خوب بود. اگر چنين برنامه هايی تداوم داشته باشد، می توان به کسب سکو در آسيا اميدوار بود. هر چند برخی از مسئولين استان ها نسبت به فعاليت دوچرخه سواری بانوان در شهرهايشان مقابله کردند و هنوز هم به طور کامل نسبت به اين مسئله موضع گيری می کنند. با اين حال ما تلاش کرديم تا اين موانع برطرف شود و اکثر استان ها به اين مسابقات بيايند و بتوانند ضمن کسب تجربه زمينه های لازم را برای برگزاری مسابقات و دوره های آموزشی فراهم کنند.”

بعد از آن واکنش‌ها و حساسیت‌ها نسبت به دوچرخه سواری زنان آنچنان زیاد شد که حتی برخی علما نیز در این مورد اظهار نظر کردند. به عنوان مثال امام جمعه مشهد در نماز جمعه این شهر گفت:” کدام مرجع تقلید دوچرخه‌سواری زن و دختر را مجاز دانسته است؟ این کار یک امر خلاف شرع و حرام است.”

سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، با بیان این مطلب ادامه داد:” این‌که قهرمان دوچرخه‌سوار دختر ۱۴ ساله باشد، آیا او بچه است؟ اینکه در گوشه‌ای یکی این کار را بکند و بگویند این عمل سهوی بوده است، درست نیست بلکه او فهمیده این کار را کرده است.”

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که “عناصر مرموز ممکن است در نظام نفوذ کرده باشند که تابلو شدن نظام ما را به عنوان جامعه مهدویت از بین ببرند” با انتقاد شدید از برگزاری این مسابقه ادامه داد:” وقتی در تلویزیون آن هم در روز پس از نیمه شعبان که کوران شور و هیجان امام زمان خواهی مردم است، این کار صورت گیرد، آن وقت شما می‌خواهید جامعه مهدوی را به دنیا نشان دهید؟ این وارونه نشان دادن تابلو برای جامعه مهدویت است.”

اما به گفته معصومه ابتکار این مخالفت‌ها در حالی‌ست که به طور گسترده در تهران زنان در كنار همسرانشان و يا خانواده خود در ترك دوم موتور،سوار مي‌شوند، آيا مي‌شود با آنها هم برخورد كرد؟
وی معتقد است که شئونات اسلامي بايد توسط مردان هم رعايت شود اما متاسفانه حساسيت‌ها فقط نسبت به زنان است.

وی پس از ابراز مخالفت‌ها با مسابقات دوچرخه سواری زنان در سطح شهر در سال 85 گفت:” با اعلام اينكه دوچرخه‌سواري در تهران وسيله‌اي نيست كه بتوان آن را براي مردان و زنان جدا كرد تصريح كرد: حتي نمي‌توان اعلام كرد كه زنان در مكان‌هاي محدودي سوار دوچرخه شوند چرا كه حتي اماكن محدود دوچرخه‌سواري براي زنان وجود ندارد.”

به گفته ابتكار اينكه منشاء اصلي مشكلات را به زنان نسبت دهيم، به يكسري پيش‌زمينه‌هاي فكري و اجتماعي برمي‌گردد اما اين كه گاهي برخي از زنان و دختران نيز در جامعه ديده مي‌شوند كه شئونات را رعايت نمي‌كنند نيز جاي انتقاد دارد چرا كه داشتن رفتارهاي معقول و منطقي براي احترام به عقايد جامعه در جامعه‌اي مذهبي كه حساسيت‌ها نيز در آن بالا بوده الزامي است.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در تیترخوان زنان