مروری بر مهم‌ترین اخبار زنان در دی ماه

0
306

بیدارزنی: اولین ماه زمستان نود و پنج نیز برای زنان ماهی پرخبر و پرحاشیه بود. در ادامه به بررسی خبرهای مرتبط با زنان در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم:

جلوگیری از حضور نوازنده زن در کنسرت بنیامین

به گزارش تابناک، کنسرت بنیامین بهادری (خواننده پاپ) روز یکشنبه ۵ دی‌ماه، در حالی اجرا شد که «ملانی آوانسیان» (نوازنده ویلن‌سل) اجازه ساز زدن را علی‌رغم طی شدن مراحل معمول اداری پیدا نکرد.

مسئله نوازندگی زن از جمله اموری است که همواره توسط فقها مورد مناقشه بوده است و در بسیاری موارد مشکلاتی را برای این هنرمندان ایجاد کرده است. زنان نوازنده باید از چهارچوب‌های سنت و قانون، خانواده و جامعه، بگذرند تا بتوانند استعدادهای خود را بروز دهند.

۶۵۰۰۵۷_۳۵۱

اسیدپاشی بر زن جوان به دلیل جواب رد به خواستگاری

خبرگزاری هرانا ـ بر اساس گزارش‌ها در ششم دی‌ماه، زن جوانی که به پیشنهاد ازدواج مردی میان‌سال جواب رد داده بود از سوی او دو بار مورد اسیدپاشی قرار گرفت.

پزشکی قانونی تهران: نزدیک به ده هزار همسر آزاری در شش ماه

مدیر سازمان پزشکی قانونی استان تهران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا  اظهار داشت:  در شش ماه اول ۱۳۹۵ بیش از ۱۵۴ هزار مورد مراجعه به پزشکی قانونی ثبت‌ شده که بیشترین آن‌ها مربوط به نزاع بوده است.آقای قادی پاشا اشاره کرده است که در این شش ماه بیش از ۴۵ هزار دعوا در پزشکی قانونی ثبت‌شده است و حدود ۹۵۰۰ مدعی همسرآزاری هم به پزشک قانونی مراجعه کرده‌اند.

طرح تاب‌آوری زنان و مصائب همراه با آن

به گزارش خبرنگار مهر، لیلا آژیر مدیرکل زنان استانداری کردستان، یکشنبه ۱۴ آذر در چهارمین جلسه کارگروه زنان و خانواده استان که در سالن شهدای دولت تشکیل شد، گفت: تاب‌آوری یکی از مفاهیم و سازه‌های بهنجار مورد توجه و مطالعه روانشناسی و مثبت نگر است. وی عنوان کرد: تاب‌آوری نه فقط افزایش قدرت تحمل و سازگاری فرد در برخورد با مشکلات بلکه مهم‌تر از آن حفظ سلامت روانی و ارتقای آن است. وی در ادامه اظهار داشت: از آنجا که زنان از جمله اقشار آسیب‌پذیر در جامعه ما هستند توانمندسازی آن‌ها از طریق مداخلات آموزشی و مشاوره‌ای می‌تواند راهکار مناسبی برای ارتقای تاب‌آوری در آن‌ها باشد.

بازداشت طاهره ریاحی و گلرخ ایرانی

طاهره ریاحی خبرنگار و دبیر اجتماعی خبرگزاری وزارت ورزش به جرم «تبلیغ علیه نظام» در هفتم دی، بازداشت شد. همچنین گل‌رخ ایرانی نیز به جرم توهین به مقدسات به ۶ سال حبس محکوم شد.

درگذشت دنیا فنی زاده

عروسک‌گردان کلاه قرمزی دنیافنی زاده هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان «کلاه قرمزی»، «خاله قورباغه» و برخی عروسک‌های «شهر موش‌ها» به علت بیماری سرطان در ۸ دی و پوران فرخزاد نویسنده و پژوهشگر ایرانی در ۹ دی درگذشتند.

۲۲۲۲۲۲

بیانیه مادران صلح ایران در اعتراض به نامه ایرانیان خارج از کشور برای تشدید تحریم‌ها به ترامپ

پس از نگارش نامه‌ای توسط برخی از ایرانیان مقیم آمریکا به دونالد ترامپ مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران، مادران صلح ایران در بیانیه‌ای به انتشار نامه مذکور اعتراض خود را ابراز داشتند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «مردم ایران در مقام دفاع از تمامیت ارضی و استقلال خود هشت سال جنگ خانمان‌سوز و بیش از سه دهه تحریم‌های سخت را تاب آورده‌اند و به‌رغم تحمل همه مشکلات و کاستی و کمبودها هیچ‌گاه طالب جنگ نبوده‌اند و همواره خواهان حل مشکلات و مسائل فی‌مابین ملت‌ها از طریق گفتگو و مذاکره بر اساس عدالت و رعایت احترام متقابل بین ملت‌ها بوده‌اند. مادران صلح ایران در کنار فرزندان وطن‌دوست و صلح‌جوی خویش از شما انتظار دارند، از رئیس‌جمهوری منتخب‌ آقای ترامپ و کابینه‌اش مصرانه بخواهید در جهت تشدید تحریم‌ها و رفتارهای جنگ‌طلبانه علیه مردم گام برنداشته و اقدام نکند».

امکان نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری ایران

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در سال پیش رو، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که زنان مثل همه افراد جامعه می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شوند، اما تعریف رجل سیاسی هنوز به نتیجه نرسیده است. وی پیش‌تر گفته بود طبق سیاست‌های کلی انتخابات، برای تعیین معیارهای رجل سیاسی نیازی به مصوبه مجلس نیست.

پس از این اعلامیه، شایعاتی مبنی بر نامزدی وحید دستجردی برای انتخابات ریاست‌جمهوری طرح شد که موافقان و مخالفان خود را داشت، اما در نهایت این امر توسط وی تکذیب شد.

نقش سیمای مطلوب زن در کتب درسی

دفتر امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش در اطلاعیه‌ای خطاب به کارشناس مسئولان امور زنان استان‌ها خواستار «بررسی نقش و سیمای مطلوب زن در کتب درسی» شد. در این اطلاعیه آمده است که کارشناسان مسئول امور زنان استان‌ها می‌توانند با عنایت به نکات ذیل نسبت به بررسی «نقش و سیمای مطلوب زن در کتب درسی» اقدام و نتایج حاصل را حداکثر تا دوم بهمن‌ماه از طریق شماره نمابر (۸۸۸۹۴۰۸۹) به این دفتر ارسال کنند. این اطلاعیه می‌افزاید: پارامترهای بررسی کتاب: تصاویر، نقش و جایگاه (خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…) است. انجام فعالیت بر اساس لیست اسامی کارگروه و پایه تحصیلی تعیین شده، تصاویر و محتوای مناسب و یا غیرمنطقی بر اساس کلیشه‌های جنسیتی در کتاب‌های درسی مورد بررسی و با تعیین صفحه و موضوع ارائه شود. بررسی کتاب از طرح تا نوشته روی جلد تا پشت جلد باشد، ارائه پیشنهاد اسامی شخصیت‌های برجسته زن در عرصه‌های مختلف مذهبی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و… (شخصیت‌هایی که در هیچ‌یک از کتاب‌های دوره‌های مختلف تحصیلی به آن‌ها اشاره نشده است) با ذکر شاخص الگویی جهت لحاظ در کتاب درسی مورد بررسی باشد.

به‌کارگیری زنان محافظ در مأموریت‌های نیروی انتظامی

به گزارش رادیو زمانه، هدایت البرزی فرمانده یگان محافظت از شخصیت‌های ناجادر ۱۴ دی، اعلام کرده است که امکان جذب نیروی زن به‌عنوان محافظ فراهم‌شده و سازوکارهایی به وجود آمده تا از محافظان زن نیز در مأموریت‌های یگان حفاظت از شخصیت‌ها استفاده شود.

اعتراض امام جمعه گرگان از نحوه بررسی مسائل دینی درباره زنان

امام جمعه گرگان در ۱۸ دی، اعلام کرده است که تلویزیون ایران از کارشناسانی برای بیان مسائل دینی استفاده می‌کند که نگاهی جز محدود کردن زنان در جامعه ندارند.

ضرورت ازدواج تا تحصیلات برای زنان

به گزارش انتخاب، زهرا آیت‌اللهی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بلوغ‌های زودرس کودکان و نوجوانان ایرانی، گفت: بلوغ جنسی در این افراد دائماً در حال کاهش است، باید روی خویشتن‌داری تا سن ازدواج و آموزش جنسی قبل از ازدواج تأکید جدی شود. آیت‌اللهی با بیان اینکه نباید جلوی ازدواج افراد زیر ۱۸ سال را بگیریم، افزود: اکنون سن بلوغ جنسی در دختران و پسران در کشور دائماً رو به کاهش است و دختران و پسران ۱۰ و ۱۱ ساله در اجتماع باهم ارتباط برقرار می‌کنند، این واقعیت اجتماعی است و نشان‌دهنده نیاز دختر و پسر به جنس مخالف است. وی اضافه کرد: حال بااین‌همه باید نیاز به جنس مخالف بی‌پاسخ گذاشته شود یا نه؟ اگر پاسخی به آن داده نشود یعنی چشممان را روی واقعیت بسته‌ایم. وی در ادامه اشاره کرد این‌که دختران با خانواده همسرشان برخورد داشته باشند واجب‌تر است تا بخواهند انواع و اقسام فرمول‌های شیمی، فیزیک را یاد بگیرند.

آزادی ریحانه طباطبایی

ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار با پایان دوران محرومیت خود در ۱۶ دی آزاد شد. ریحانه طباطبایی سابقه کار در مجلات چلچراغ و ایران فردا، شبکه خبری سینا و روزنامه‌هایی چون فرهیختگان، کلمه سبز، بهار و شرق را دارد.

دفاع یک استقلالی از حضور زنان در تمرینات تیم استقلال

به گزارش ایسنا، علیرضا منصوریان اعلام کرده است که تا زمانی که زنان می‌توانستند در تمرینات تیم استقلال حاضر شوند حتی یک‌ بار هم حرف زشت از سوی تماشاگران شنیده نشد. وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: پیش از آغاز فصل تمرینات ما و پرسپولیس تقریبا سه روز برای بانوان هم باز بود و برخی از خانم‌ها به همراه خانواده‌هایشان در تمرین حاضر می‌شدند. در آن چند روز یک‌بار حرف زشت از سوی تماشاگران شنیده نشد، ولی بعد از این که آن‌ها نتوانستند به تمرین بیایند، ادبیات زشت بار دیگر نمایان شد.

حذف ۱۰ فیلم با موضوعات نامناسب فمینیستی

تهمینه میلانی اعلام کرد هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر فیلمش را به دلیل طرح موضوع خشونت خانگی رد کرده است.

کیانوش عیاری نیز در پی پذیرفته نشدن فیلم کاناپه در جشنواره فجر سی و پنجم اعلام کرد: دیگر فیلمی نمی‌سازم که خانم‌ها در خلوت یا مقابل محارم روسری داشته باشند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده وزیر ارشاد در ملاقات با آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرده است که ۱۰ فیلم با موضوعات فمینیستی و نامناسب از جشنواره فجر حذف شده است.

پنج ماه حبس برای مادری که دختر خردسالش را به قتل رساند

خبرگزاری هرانا ـ مادری که متهم است دختر چهارساله خود را به خاطر این‌که خواستگارهایش را از دست ندهد به‌وسیله خوراندن قرص به قتل رسانده بود با رضایت پدر کودک با احتساب ایام بازداشت تنها به ۵ ماه زندان محکوم شد، بر این اساس وی به‌زودی آزاد خواهد شد.

موتورسواری زنان ممنوع

به گزارش ایرنا، فرمانده انتظامی دزفول چندی پیش اعلام کرد که دو دختر که در اقدامی زشت و بسیار هنجارشکنانه اقدام به موتورسواری کردند طی عملیات گسترده با کمک بسیج دستگیر شدند. این درحالی است که براساس قانون هیچ منعی برای موتورسازی زنان وجود ندارد.

درگذشت هاشمی رفسنجانی و حواشی آن در خصوص آزار جنسی زنان در مراسم خاک‌سپاری وی

انتشار گزارش‌های متعدد آزار و اذیت جنسی در روز مراسم تشییع‌جنازه آیت‌الله، برای عده‌ای این شبهه را به وجود آوردکه این آزارهای جنسی سازمان‌یافته بوده‌ است.

زنان مدیر، بیش ازآنچه فکر می‌کردیم؟

به گزارش مهر شهین‌دخت مولاوردی اعلام کرده است که ۴٠ درصد از مدیران مسئول زن هستند. معاون رئیس‌جمهوری در نخستین جشنواره «زن، خانواده و رسانه»، گفت: زنان و خانواده در معرض پیام‌های رسانه‌ها به‌طور روزمره قرار دارند و باید با تشخیص اولویت‌ها و طراحی اثربخشی متقابل زنان و رسانه‌ها این ارتباط را ترویج کرد.

دختران تهرانی پاتوق‌دار می‌شوند

به گزارش ایسنا مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفته است: قرار است دو شهردخت در منطقه ۱ و ۳ در نزدیکی دانشگاه‌های الزهرا (س) و شهید بهشتی در شش‌ماهه اول سال ۹۶ راه‌اندازی شود. این مکان‌ها می‌تواند به‌عنوان یک پاتوق سالم برای دختران مورداستفاده قرار گیرد.

فاجعه پلاسکو

در روز پنجشنبه ۳۰ دی، تهران فاجعه‌ای را به خود دید که تا سال‌ها آن را فراموش نخواهد کرد. یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های تجاری تهران در این روز در آتش سوخت و در پی آن بسیاری از مردم و آتش‌نشان‌ها جان خود را از دست دادند و یا دچار جراحت شدند. در این میان زنان امدادگر نیز نقش فعالی در کمک به آتش‌نشان‌ها ایفا کردند.