نگاهی بر مهم‌ترین رویدادهای زنان در ماه آبان

0
208

بیدارزنی: این ماه نیز مانند ماه‌های گذشته تلاش کردیم مهم‌ترین اخبار داخلی و خارجی در حوزه زنان را گردآوری کنیم و به اطلاع مخاطبان برسانیم. مهم‌ترین اخبار آبان ماه در عرصه داخلی حضور معاون امور زنان ریاست جمهوری در نمایشگاه مطبوعات و ضرورت بازتعریف رجل سیاسی و آزار یک زن دست‌فروش توسط مأمورین شهرداری است. همچنین در عرصه بین‌الملل منازعات انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ جنجال زیادی بر پا کرد. در کنار آن زنان ورزشکار ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی مدال‌هایی را از آن خود کردند و درنهایت ماه آبان غروب زندگی توران میرهادی را در خود دید.

۳

ضرورت بازتعریف رجل سیاسی

شهین‌دخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری در ۱۹ آبان ماه ضمن حضور در نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد:«در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری یکی از مواردی که از سوی سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد ضرورت بازتعریف مفهوم رجل سیاسی بود. این مورد با استقبال حوزه زنان و خانواده مواجه شده است و قطعاً فرصت مناسبی است که به آن پرداخته شود. البته در مشروح مذاکرات قانون اساسی به این موضوع اشاره ‌شده که رجل سیاسی به شخصیت سیاسی اطلاق می‌شود نه به جنسیت خاصی اما ما شاهد هستیم که زنان در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می‌شوند اما هیچ‌گاه به‌عنوان کاندیداهای نهایی مطرح نشده‌اند.»

افزایش دختران مجرد

به گزارش لس‌آنجلس تایمز که بر اساس مصاحبه با زنان تهیه‌ شده است علت عدم ازدواج دختران ایرانی عدم‌کفایت مردان ایرانی به ‌اندازه کافی است. طبق این گزارش، بیش از سه میلیون نفر از زنان تحصیل‌کرده بالای ٣٠ سال در ایران مجرد هستند و تعداد آن‌ها هم رو به افزایش است. در حالی‌ که در سال‌های گذشته آمار تجرد دختران بیش از پسران بود اکنون آمارها نشان می‌دهند شمار پسران ایرانی مجرد در سن ازدواج هم رو به افزایش است.

خشونت علیه زنان

یکی از اساتید دانشگاهی به نام در مشهد که خود را با عنوان یک تبعه روس معرفی کرده بود و به اغفال دختران جوان می‌پرداخت دستگیر شد. این مرد که سعی بر دوستی با دختران جوان داشته و با دست‌کاری عکس‌های آنان با فتوشاپ به تهدید و آزار آنان می‌پرداخته، با شکایت یکی از این دختران شناسایی و در دام پلیس افتاد. هنگام اخذ گوشی موبایل این فرد ۵۰۰ عکس از دختران جوان در آن یافت شد.

از دیگر وقایعی که در این ماه به وقوع پیوست و سرو صدای زیادی در فضای مجازی برپا کرد سیلی زدن یک مامور شهرداری به صورت دست فروش زن بود.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده یک مأمور شهرداری به صورت زن دست‌فروشی که در فومن اصرار داشت تا مأمورین شهرداری بساطش را جمع نکنند، سیلی زد. انتشار فیلم این اتفاق در فضای مجازی موجب اعتراض کاربران به نحوه برخورد با دست‌فروشان شده است. در واکنش به این فیلم و برخورد ماموران  شهرداری با زن دست‌فروش، شهرداری فومن اعلام کرد که فرد خاطی تا روشن شدن ماجرا تعلیق خواهد شد و از زن دست‌فروش نیز دلجویی صورت خواهد گرفت. وی همچنین سد معبر دست‌فروشان را مخل آسایش مغازه‌داران و کسبه دانست.

طرح جامع «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» در انتظار تصویب

مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ۲۱ آبان ماه اعلام کرد: طرح جامع «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» را به کارگروه توانمندسازی زنان شورای اجتماعی کشور ارائه داده‌ایم. وی ادامه داد: نتایج اجرای آزمایشی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرستان ری جمع‌بندی شد و در کمتر از یک ماه گذشته آن را به شورای اجتماعی کشور ارائه داده‌ایم. با توجه به اجرای آزمایشی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آن این طرح قابلیت اجرا در سطح ملی را دارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر به تصویب کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شورای اجتماعی کشور برسد.

تأخیر ۱۱ ماهه در پرداخت کارانه پرستاری

دبیر شورای عالی سازمان نظام پرستاری از تأخیر ۱۱ ماهه در پرداخت کارانه پرستاران خبر داد. حمید چراغی، با تأکید بر اینکه جامعه پرستاری از نظر درآمدی جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند، اظهار کرد: پرستاران روی بحث کارانه‌ها حساب ویژه‌ای باز کردند. متأسفانه به خاطر تاخیر در این موضوع برای بسیاری از آن‌ها اخطارهای بانکی فرستاده می‌شود.

۲

به مخالفت با تجمیع بیمه‌ها ادامه می‌دهیم

سهیلا جلودارزاده با شرکت در اعتراضات کارگران اعلام کرد که ادغام صندوق تأمین اجتماعی منابع درمان کارگران را صرف افزایش درآمد پزشکان می‌کند و نیاز است تا همه در صحنه اعتراض به اقدامات ضد کارگری حضور پیدا کنند. تجمع جامعه کارگری به دعوت خانه کارگر، ۲۹ آبان ماه در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم که حدود سه هزار نفر در آن حضور داشتند؛ بر ضرورت مخالفت جامعه کارگری با لایحه ضد کارگری و معیوب اصلاح قانون کار و ادغام صندوق درمان تأمین اجتماعی در طرح تحول سلامت تأکید شد.

مخالفت نهادهای امنیتی با اکران مستند مراسم «خانه‌های امن» در دانشگاه

برنامه انجمن اسلامی دانشجویان زنجان که حول محور نمایش مستند درباره خانه‌های امن بود با مخالفت نهادهای امنیتی روبه‌رو و کنسل شد. این انجمن در این راستا بیانه‌ای را در اعتراض به وضعیت دانشگاه تنظیم کرده است. در بخشی از بیانیه آمده است:

«نهاد امنیتی که برای دانشگاهیان تعیین تکلیف می‌کند با تحمیل تنگ‌نظری و نگرش دگم خود به هیئت نظارت، امکان مجوز دادن به برنامه فوق را کنسل کرد. علاوه بر لغو هماهنگی‌ها با میهمان برنامه، زحمت دانشجویانی که به مناسبت موضوع این برنامه به خلق آثار هنری پرداخته بودند هم از بین رفت. گویی نهادهای امنیتی که از برکت چرخ شکسته قانون و عدالت در این کشور بر دانشگاه تسلط نامشروع پیداکرده‌اند، تنگ‌نظری را به اوج رسانده و اساساً با هرگونه فعالیتی در موضوع منع خشونت علیه زنان مخالف است. علیرغم آن‌که قانون می‌گوید هیئت نظارت دانشگاه مکلف است در صورت مخالفت با برنامه‌ای پاسخ را کتبی و مستدل ارائه دهد، در نامه هیئت نظارت دلیل مخالفت، استعلام‌های انجام‌شده عنوان‌شده است. هیئت نظارت دانشگاه زنجان موظف است صراحتاً وابستگی خود به نهاد امنیتی و مخالفت و تنگ‌نظری آنان را با فعالیت حول موضوع منع خشونت علیه زنان اعلام کند نه آن‌که با جوابی مبهم و غیراستاندارد آیین‌نامه قانونی را زیر پا گذاشته و از حقیقت ماجرا بگریزد.»

«بررسی کودک‌آزاری با رویکرد بر آزارهای جنسی»

انجمن علمی دانشجویی حقوق دانشگاه شهید بهشتی در سوم آبان ۱۳۹۵ بررسی کودک‌آزاری را با رویکرد معطوف بر آزارهای جنسی برگزار کرد. در این جلسه دکتر آسیه جعفری با اشاره بر فعالیت‌های انجمن حمایت از حقوق کودکان و صدای یارا که پیگیر موارد کودک‌آزاری و یاری‌دهنده کودکان آسیب‌دیده است، متذکر شد: «آزار کودک در کشور ما جرم محسوب می‌شود و سازمان پزشکی قانونی ارگانی است که باید آسیب وارده به کودک را پس از انجام معاینه و آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های مشخص و تائید کند. نکته قابل‌توجه در مورد چنین آزمایش‌هایی این است که برای مراجعه به پزشکی قانونی نباید بیش از ۶ ساعت از زمان آسیب گذشته باشد و در صورت تأخیر در مراجعه، پزشکی قانونی فقط آثار آسیب از قبیل کبودی و یا شکستگی را گزارش می­کند و برای اثبات مسائل دیگر، باید شاهدی برای اثبات جرم وجود داشته باشد و در مورد تجاوز به کودکان هم باید نمونه‌گیری انجام شود که آزمایشی بسیار پرهزینه است و فقط تا ۷۲ ساعت پس از وقوع جرم امکان انجام آن وجود دارد؛ پس بسیار مهم است که این فرصت و زمان طلایی برای اثبات جرم از دست نرود و طی این مدت بدن کودک و یا لباس‌هایش که احتمالاً آثاری از جرم بر روی آن‌ها باقی‌مانده نیز نباید شسته شود. توجه به این نکته هم ضروری است که قبل از مراجعه به پزشکی قانونی می‌باید از طریق مراجعه به مراجع قضایی و طرح شکایت، دستور لازم جهت انجام معاینات و آزمایش‌ها در پزشکی قانونی گرفته شود.»

۱

پیوستن به پروتکل منع مداخله کودکان در منازعات مسلحانه به صلاح نیست

رئیس شورای فرهنگی زنان و خانواده کبری خزعلی ضمن مخالفت با پیوستن ایران به پروتکل منع مداخله کودکان در منازعات مسلحانه اعلام کرده است که با پیوستن به این کنوانسیون امکان پرورش افرادی چون حسین فهمیده از بین می‌رود.

۶

موفقیت‌های ورزشی زنان ایران

مبینا نژاد تکواندوکار وزن ۴۲ کیلوگرم ایران با ۵ پیروزی متوالی و بدون از دست دادن یک امتیاز در مسابقات تکواندوی قهرمانی نوجوانان جهان در کانادا به مدال طلا دست یافت.

کیمیا علیزاده دارنده مدال برنز تکواندو المپیک ریو ۲۰۱۶ در دیدار رییس‌جمهوری با علما و نخبگان علمی و ورزشی استان البرز خطاب به رئیس‌جمهورگفت: «از حضور مقتدرانه بانوان ورزشکار ایرانی در میادین بین‌المللی حمایت نمایید».

همچنین

برای نخستین بار تیم بسکتبال بانوان ایران با حجاب اسلامی در یک رقابت‌ بین‌المللی شرکت کرد و ششم شد. این تیم با هزینه شخصی راهی این  مسابقات شد.

از دیگر سو شیوا یاری داور ایرانی در مسابقات شرق آسیا، داور وسط بازی بین تیم‌های کره جنوبی و گوام اولین زن ایرانی است که یک مسابقه فوتبال را داوری می‌کند.

علاوه بر این در مسابقات جام جهانی تالو در چین، زهرا کیانی، تالوکار ایرانی مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کرد.

بهناز جعفری از ام‌اس می‌گوید

بهناز جعفری متولد سال ۱۳۵۳ در تهران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است که چندی پیش خبری مبنی بر مبتلا شدن وی به بیماری ام‌اس منتشر شد. او معتقد است اطلاع‌رسانی و مطالعه در مورد این بیماری می‌تواند راهکارهای مفیدی برای زندگی مسالمت‌آمیز با این بیماری را به همراه داشته باشد. وی می‌گوید: «وقتی درمان و تزریق کورتون را شروع کردم، فهمیدم که درباره این بیماری بی‌اطلاع و کم‌دانش هستم. به نظرم کلمه ام‌اس کمی مهیب‌تر از خود بیماری است و معمولاً با شنیدن اسم این بیماری ترس ایجاد می‌شود. در طول اولین روزهای درمانم، دیدم که پرستاران چقدر راحت از ام‌اس حرف می‌زنند و آن را یک بیماری هولناک غیرقابل درمان نمی‌دانند. همه بگو وبخند می‌کردند و  روند درمان را توضیح می‌دادند. هیچ‌کس از یک موضوع هیولایی صحبت نمی‌کرد و حتی یکی از پرستاران برایم تعریف کرد که خودش هم از سال‌ها پیش به ام‌اس مبتلاست و دو بار هم زایمان کرده است. دیدم زندگی با ام‌اس هم جریان دارد و فقط باید روی بعضی مسائل مثل استرس کنترل داشته باشم.»

پوری سلطانی در گذشت

شیفته سلطانی برادرزاده پوری سلطانی (از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران) اظهار کرد: خانم پوری سلطانی صبح (۱۶ آبان‌ماه) به علت نارسایی ریه در بیمارستان ایرانمهر درگذشتند.

پوری سلطانی از سوم آبان به علت نارسایی قلبی و ریه و همچنین انسداد روده در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان‌ بستری بود.

به گزارش ایسنا، پوری سلطانی متولد سال ۱۳۱۰ و از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران بود. او جایزه ترویج علم ایران را از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران دریافت کرده بود. سلطانی که پایه‌گذار مرکز ملی کتابداری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران بود، عضو هیات علمی گروه کتابداری کتابخانه ملی ایران نیز بود.

پوری سلطانی همسر مرتضی کیوان از دوستان کشته‌شده احمد شاملو بود که شاملو در شعرش علاوه بر یادکردن از کیوان، از او هم نام برده است؛ سال اشک پوری، سال خون مرتضی.

درگذشت توران میرهادی

توران میرهادی استاد ادبیات کودکان، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش بعد از یک دوره بیماری طولانی، ۱۸ آبان ماه درگذشت.  میرهادی بیش از شصت سال در گستره‌ی آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان کوشید و در این راه یکی از چهره‌های تأثیرگذار سده‌ی کنونی ایران است. او به همراه همسرش محسن خمارلو به مدت ۲۵ سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را از از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ اداره کرد. این مجتمع یکی از آموزشگاه‌های تجربی و الگوواره‌ی ایران بود که هدف‌ها و کارکردهای آموزش و پرورش مدرن در آن تجربه و ارزیابی می‌شد. توران میرهادی از سال ۱۳۵۸ به همراه لیلی ایمن آهی (همچنین یکی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک است) سرپرستی تدوین و تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را نیز برعهده داشته است.

درگذشت مرضیه دباغ

مرضیه دباغ از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران نیز در ۲۷ آبان درگذشت

۵

انتخابات آمریکا از هیلاری تا ملانی

از جمله مهم‌ترین رویدادهای ماه آبان شاید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برگزیده شدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا باشد. رقیب او اما هیلاری کلینتون از حزب دموکرات بود که با وجود شعارهای برابری‌طلبانه نتوانست پیروز انتخاب باشد. در این میان مقایسه ملانی ترامپ همسر دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون و میشل اوباما در میان منتقدان انتخابات و افرادی که اخبار انتخابات را دنبال می‌کردند خبرساز بود.