از افزایش اعتیاد تا موفقیت‌های ورزشی زنان

0
356
Iran's girls' football team pose for a group picture before the start of Turkey versus Iran girls' preliminary match of the Singapore 2010 Youth Olympic Games (YOG) played at the Jalan Besar Stadium in Singapore, Aug 12, 2010. Photo: SPH-SYOGOC/Seyu Tzyy Wei

بیدارزنی: وضعیت جامعه ایرانی خوب نیست. آسیب‌های اجتماعی به حدی رسیده است که امسال وزیر کشور از برگزاری سه جلسه سه ساعته با رهبری در مورد وضعیت کشور خبر داده است. در این گزارش تلاش می‌شود نگاهی به آسیب‌های اجتماعی و وضعیت زنان  در چهار ماه اول سال داشته باشیم. همچنین مروری مختصری بر وضعیت اشتغال زنان، ورزش و نحوه گذران اوقات فراغت زنان ایرانی خواهیم داشت.

آسیب‌های اجتماعی

افزایش اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی از معضلات جدی است که دامن‌گیر جامعه ایرانی شده است. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی چندی پیش عنوان کرد: در حال حاضر یکی از مسائل جدی جامعه «زنانه شدن اعتیاد» است، به طوری که خط شیوع اعتیاد در زنان از ۴ درصد در گذشته به ۱۰ درصد رسیده است.

ربیعی ادامه داد: ۱۱۴۲ مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که در این بین ۹۳ مرکز و تیم درمانی آن مخصوص زنان است که ۴۱ هزار و ۶۸۵ زن تحت پوشش این مراکز هستند.

از سویی دیگر، هادی‌زاده دبیرشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اصفهان  ا اشاره به افزایش نرخ ابتلای زنان استان اصفهان به مواد مخدر و پیشی گرفتن از مردان اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که هر مرد معتاد چهار تا شش نفر را می‌تواند مبتلا کند و این در حالی است که این آمار برای زنان بین هشت تا ۱۲ نفر است.

images (1)

او به افزایش نرخ ابتلای دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان دختر به مواد مخدر صنعتی  اشاره کرده و گفته است: در حال حاضر نرخ ابتلای دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی به اعتیاد ۲٫۵ برابر دانشجویان پسر است که دسترسی آسان به مواد شیمیایی را می‌توان دلیل اصلی این امر دانست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان هزینه روزانه مصرف مواد مخدر هر معتاد را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سالیانه هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان توسط معتادان برای خرید مواد هزینه می‌شود و به‌صورت میانگین روزانه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه مصرف مواد مخدر در کشور است.

خودکشی دانش آموزان دختر

این روزها اخباری از خودکشی دانش آموزان به گوش می‌رسد که در همه جای ایران در حال رخ دادن است. خودکشی دانش آموزان دلایل مختلفی دارد و جا دارد مسئولان آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها توجه بیشتری نسبت به نوجوانان داشته باشند.

براساس اخبار منتشر شده دختر دانش‌آموز سال سوم دبیرستان در آخرین روز امتحانات نهایی در سرویس بهداشتی مدرسه اقدام به حلق‌آویز کردن خود کرد و دست‌نوشته‌ای نیز از وی به جا مانده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، این دانش‌آموز در آخرین روز از امتحانات نهایی و پس از امتحان دادن و انداختن عکس یادگاری با معلم و همکلاسی‌هایش در سرویس بهداشتی مدرسه خود را حلق‌آویز کرد.

از این دانش‌آموز دست‌نوشته‌ای به جای مانده است که این دست‌نوشته در اختیار مقامات قضایی قرار گرفته است. او در یادداشت خود علت خودکشی را مسائل فلسفی و ناامیدی از زندگی اعلام کرده است.

همچنین ظهر ۲۷ اردیبهشت ماه باشگاه خبرنگاران جوان خبر سقوط مرگبار دختری ۱۲ ساله را منتشر کرد. این دختر با پرتاب خود از طبقه چهارم خودکشی کرده بود.

در بازرسی از جیب‌های دختر ۱۲ ساله، دست ‌نوشته‌ای پیدا شد با این مضمون: «وسایلم را بین دوستانم تقسیم کنید. پدر و مادر عزیزم من شما را دوست دارم، اگر خودم را می‌کشم به خاطر شما نیست، به خاطر خودم است.»

در ادامه تحقیقات، پدر دختر نوجوان به بازپرس جنایی گفته است: چند هفته پیش دخترم نمره پائین گرفت و مدرسه مرا خواست. زمانی که از ماجرا باخبر شدم، به‌شدت با دخترم برخورد کردم. امروز دخترم وسیله‌ای را که نباید به مدرسه ببرد، برده بود. مسئولان مدرسه از این موضوع باخبر می‌شوند و با من تماس گرفتند. به مدرسه رفتم و آن‌ها یک هفته دخترم را از مدرسه اخراج کردند.

او ادامه داد: دخترم در راه خانه، دست نوشته را می‌نویسد. او به خاطر ترس از من و اینکه مبادا دوباره تنبیهش کنم، دست به خودکشی زده است.

خشونت علیه زنان

امسال خبرهای خشونت علیه زنان در رسانه‌ها انعکاس بیشتری داشت یکی از بدترین این موارد مربوط به زنی مشهدی به نام اعظم است که ۲۱ روز متوالی خود و دو دخترش تحت شکنجه همسر معتادش بودند.

اعظم و شوهرش ۱۲ سال با هم زندگی کردند و در این مدت شوهرش انواع خشونت‌ها را نسبت به اعظم انجام داده تا حدی که پیش از این اتفاق، اعظم سه بار مدرک پزشکی قانونی گرفته و اقدام به شکایت کرده است، اما بعد از آن به علت ترس از تهدیدات شوهرش و بی‌پدر شدن بچه‌هایش، شکایت‌های خود را پس گرفته است.

روز دوم فروردین سال جاری، شوهر اعظم پس از سفر پدر خود به قوچان که با آن‌ها زندگی می‌کرده است زن و بچه‌های خود را به طبقه پایین خانه برده، پرده‌ها را کشیده و شروع به تهدید، آزار و اذیت آن‌ها می‌کند، او زنش را به میله گازی در اتاق پشتی می‌بندد و دست و دهانش را نیز با دستمال می‌بندد تا صدایی از او به گوش همسایه‌ها نرسد.

download

در مدت ۲۱ روزی که اعظم و دخترانش در خانه محبوس بودند، هیچ غذایی نبوده که حتی دختران از آن بخورند، پدر بچه‌ها هم وقتی از خانه بیرون می‌رفته است، در را قفل می‌کرده تا کسی نتواند به خانه وارد یا از آن خارج شود.

به گفته خود اعظم شکنجه‌ها و آزارهایی که توسط شوهرش دیده است بسیار وحشتناک بوده و اصلا کار یک انسان با روان سالم نبوده است، شوهرش او را داخل صندوق فلزی می‌انداخته و درش را قفل می‌کرده تا از نبود اکسیژن خفه شود.

گاهی اوقات نیز زیر صندوق، اجاق گازی را روشن می‌کرده و پاهایش را می‌سوزانده، یکی دیگر از شکنجه‌هایش این بوده که پارچه‌ای را آتش می‌زده و بر روی بدن برهنه همسرش می‌انداخته است؛ با چاقو تمام بدن اعظم را برش می‌زده و بعد او را بر روی سیمان پشت‌بام خانه می‌کشیده تا حدی که لباسش پاره می‌شده و جراحت‌های بدی برمی‌داشته است.

در مجموع، این ۲۱ روز می‌گذرد و یک شب شوهرش مردی غریبه را به خانه می‌آورد، او که توهم خیانت داشته است به مرد غریبه می‌گوید که تو همسرم را می‌شناسی و با هم رابطه داشته‌اید، مرد که اوضاع زن و بچه‌ها را می‌بیند به بیرون رفته و به پلیس زنگ می‌زند؛ به هر حال بعد از پنهان شدن و فرار کردن شوهر اعظم، پلیس او را دستگیر و به بازداشتگاه می‌برد، اعظم و دو دختر نیز توسط اورژانس اجتماعی به بهزیستی واگذار می‌شوند.

قتل به دلیل سوظن

همچنین این روزها خبر قتل دختری به دست پدرش به دلیل سوظن داشتن به او توجه بسیاری را در رسانه‌ها برانگیخت.

ظهر ۲۹ خرداد اهالی بلوار ولیعصر در شهرستان خوی با مرد میانسالی که اسلحه‌ای به دست داشت روبه‌رو شدند. مرد خشمگین بعد از اینکه به مقابل دانشکده پرستاری رسید با شلیک دختر جوانی را هدف دو گلوله قرار داد.

به گزارش آفتاب، مردم که از دیدن این صحنه شوکه شده بودند قصد داشتند تا به کمک دختر جوان بروند اما مرد خشمگین ادعا کرد که پدر دختر جوان است و کسی حق نزدیک شدن به آن‌ها را ندارد.

در ادامه با اعلام موضوع به پلیس، ماموران در صحنه حاضر و مرد میان‌سال را بازداشت کردند. همچنین عوامل اورژانس پس از حضور در صحنه مرگ دختر جوان را تائید کردند.

با انتقال مرد میان‌سال به اداره پلیس او در بازجویی‌های اولیه با اعتراف به قتل دخترش با اسلحه شکاری مدعی شد: چند روزی بود که به رفتارهای دخترم سوءظن داشتم. فکر می‌کردم او با پسر غریبه‌ای ارتباط دارد، برای اینکه آبروی خانواده‌ام را حفظ کنم امروز دخترم را تعقیب کردم و او را با شلیک دو گلوله به قتل رساندم. با اعترافات پدر دختر کش او برای انجام تحقیقات بیشتر بازداشت شد.

قتل به دلیل جواب منفی

ایران نوشت: جوانی که به یک دختر دانشجو در همسایگی‌شان دل‌بسته بود، وقتی فهمید پسری به خواستگاری‌اش آمده و آن دو به‌هم دل‌بسته‌اند، تصمیم به قتل دختر گرفت.

او دختر را به بهانه‌ای به پارکینگ ساختمان محل سکونت‌شان کشاند و با ضربات چاقو به قتل رساند. پس از پیدا شدن جسد دختر دانشجو -نسیم- در گوشه پارکینگ محل سکونت‌شان در منطقه تهرانسر، مأموران کلانتری ۱۵۰ به جست‌وجوی عامل این جنایت پرداختند. اما ساعتی بعد قاتل با پای خود روانه کلانتری شد و به قتل اعتراف کرد.

او در بازجویی گفت: حدود چهار سال قبل با دختر همسایه‌مان «نسیم» آشنا شدم و به او علاقه پیدا کردم ولی این دختر به من توجهی نداشت و به ابراز علاقه‌ام پاسخ نمی‌داد تا اینکه چند روز قبل فهمیدم پسری از نسیم خواستگاری کرده و با هم در ارتباط هستند. به همین خاطر نفرت شدیدی نسبت به او پیدا کردم و به فکر انتقام افتادم. بنابراین از آشپزخانه چاقویی برداشتم و به این بهانه که برایش کادویی خریده‌ام از او خواستم برای دیدنم به پارکینگ ساختمان بیاید. نسیم وقتی به پارکینگ آمد با چاقو ضرباتی به پهلو و سینه و گردنش زدم وقتی زمین افتاد از آنجا فرار کردم اما ساعتی بعد تصمیم گرفتم خودم را به کلانتری معرفی کنم.

در خبری دیگر، خبرآنلاین ۱۹ خرداد گزارش داد مرد جوانی که در جنایتی هولناک زن مورد علاقه‌اش را به قتل رسانده و جسدش را به آتش کشیده بود در آخرین جلسه محاکمه گفت: پشیمانم و هیچ حرفی ندارم.

بنا به گفته مرد او وقتی متوجه شد، زن جوان به او علاقه ندارد، قربانی را در خانه‌اش با ضربه‌های مرگبار گوشت‌کوب از پا درآورد و متواری شد.

از دیگر سو به گزارش خبر آنلاین مردی شامگاه ۱۰ خرداد در جنایتی هولناک در یکی از محله‌های شرق تهران، خواهرش را با ضربه‌های کارد از پا درآورده و مادرش را نیز بشدت مجروح کرده است در جلسه بازجویی مدعی شد مبتلا به بیماری روحی و روانی است و گفت روز حادثه به خاطر نخوردن قرص‌هایم و عصبانیت، کنترلم را از دست داده و با چاقویی که قصد داشتم با آن خودکشی کنم، خواهر و مادرم را زدم.

همچنین روزنامه خراسان گزارشی از گروگان‌گیری، منتشر کرد. به گزارش این روزنامه حدود ساعت هشت شب مردی هراسان با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و به ماموران انتظامی گفته است: دامادم پس از مصرف شیشه، دختر باردار و نوه‌ام را گروگان گرفته است و قصد دارد آن‌ها را با چاقو به قتل برساند.

مرد شیشه‌ای با دیدن ماموران نیروی انتظامی نیش چاقو را به پهلوی همسرش فرو کرد. نصیحت‌ها و راهنمایی‌های نیروهای انتظامی هیچ تاثیری در رفتار توهم‌زای مرد شیشه‌ای نداشت. ۳ ساعت پس از ماجرای گروگان‌گیری ماموران با شلیک به سمت فرد گروگان گیر و شکستن در منزل توانستند زن و کودک خردسالش را نجات دهند.

تجاوز به زنی در جنوب تهران

همچنین در روزهای گذشته خبری مبنی بر تجاوز به زنی در جنوب تهران نیز منتشر شد. به گزارش خبرآنلاین اواخر خرداد ماه زنی به کلانتری ۱۷۱ در جنوب تهران رفت و گفت: «ساعت چهار بعدازظهر از پاسگاه نعمت‌آباد به مقصد باقرشهر، سوار یک دستگاه خودروی پرشیای سفید رنگ شدم که راننده آن مردی میان‌سال بود که لباس فرم رانندگان فرودگاه را بر تن داشت. اما بین راه ناگهان در‌های خودرو را -همانند خفاش شب- قفل کرد و از مسیر اصلی خارج شد. راننده بی‌توجه به التماس‌هایم، به بیابان‌های اطراف رفت و بعد هم با تهدید مرا به طور وحشیانه مورد آزار و اذیت قرار داد. دقایقی بعد هم دربیابان رهایم کرد و متواری شد.»

با اعلام این شکایت، پرونده به دستور قاضی شعبه پنجم دادگاه کیفری یک تهران، برای رسیدگی در اختیار پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

در ادامه تحقیقات کارآگاهان با توجه به اینکه زن جوان توانسته بود چند رقم از شماره پلاک خودروی پرشیا را به خاطر بسپارد، مأموران با استفاده از همین سرنخ، مالک خودرو- حمیدرضا ۴۰ ساله- را با ردیابی‌های ویژه پلیسی شناسایی کردند. بررسی سوابق نشان داد وی از مجرمین سابقه‌دار است که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز دو بار توسط کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر و روانه زندان شده است.

خودسوزی یک زن در بروجرد

معاون عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بروجرد خبر از خودسوزی زنی در بروجرد را داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، او افزود: این زن اقدام به خودسوزی کرده بود که در اثر این اقدام گیاهان خشک پارک جنگلی نیز دچار آتش‌سوزی شده بودند.

موسیوند گفت: فرد مصدوم پس از تماس با اورژانس به بیمارستان منتقل شد ولی متاسفانه در اثر شدت سوختگی در بیمارستان فوت کرد. علت خودسوزی این زن توسط نیروی انتظامی در دست بررسی است.

ضرب و شتم یک زن دانشجوی پزشکی

ضرب و شتم دانشجوی پزشکی در پی مرگ بیمار از دیگر اخبار خشونت باری بود که در چهار ماه اول سال ۹۵ رخ داده است. به گزارش ایران رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ماجرای ضرب و شتم دکتر نگین بابادی دانشجوی مقطع دستیاری رشته بیهوشی بخش ارتوپدی بیمارستان رازی را تشریح کرد. دکتر اسماعیل ایدنی گفت: مرد ۷۰ ساله به علت شکستگی لگن با سابقه دیابت و فشارخون از ۱۱ روز پیش در بخش ارتوپدی بیمارستان رازی بستری شده بود و با‌وجود تلاش کادر درمانی به علت آمبولی ریه فوت کرد. پس از این حادثه دو نفر از بستگان وی با حمله به یکی از دانشجویان دختر دستیار بیهوشی که بر بالین بیمار حضور داشت، وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بلافاصله پس از این اقدام با دخالت کادر حراست و پلیس بیمارستان، ضاربان دستگیر و بازداشت شدند.

شبکه‌های مجازی حربه‌ای جدید برای خشونت مردان علیه زنان

به گزارش مهر ماموران کلانتری ۱۳۰ نازی‌آباد در جریان یک فقره درگیری خونین در منزلی واقع در خیابان مدائن قرار گرفتند و با حضور در محل مطلع شدند زنی ۴۷ ساله در اثر ضربه چاقو به حالت کما رفته است که با انتقال سریع جسد به بیمارستان هفت‌تیر مشخص شد زن میان‌سال جان خود را از دست داده است.

تحقیقات کارآگاهان اداره دهم پلیس در حالی ادامه داشت که مردی با مراجعه به کلانتری ۱۳۰ نازی‌آباد اعتراف کرد قاتل هستم و دقایقی قبل همسرم را به قتل رسانده‌ام. او گفت: همسرم در گروه‌های تلگرامی زیادی عضو بود. من خیلی از کارهای مخفیانه او عصبانی بودم و به او می‌گفتم دست از مخفی‌کاری‌هایش بردارد. اما او نمی‌پذیرفت و می‌گفت که از من به‌زودی طلاق خواهد گرفت. عصبانی شده بودم. پس از ثبت دادخواست طلاقش به او التماس کردم این کار را نکند. نپذیرفت.

همچنین به گزارش خبرآنلاین مردی با هک کردن گوشی همسرش پیام‌های تهدیدآمیز برای او می‌فرستاد.

این زن که مدتی بود پیام‌های عجیب‌وغریب و تهدیدآمیز دریافت می‌کرد راهی پلیس فتای مشهد شد و از مأموران برای شناسایی هکر گوشی‌اش کمک خواست.

با شکایت این زن تحقیقات پلیس آغاز شد و آن‌ها در بررسی‌های تخصصی توانستند هکر گوشی زن جوان را شناسایی کنند. او کسی نبود جز شوهر این زن که با نصب مخفیانه تلگرام همسر خود بر روی لپ‌تاپ خود، از این طریق چت‌های تلگرامی همسرش را کنترل می کرد.

او به پلیس گفت: تصمیم گرفتم برای اینکه از کارهای همسرم سردرآورم، تلگرامش را هک و یک نسخه از آن را روی لپ‌تاپم نصب کنم. مخفیانه این کار را انجام دادم و او را زیر نظر گرفتم و متوجه شدم که در گروه‌هایی که دوستان و همکارانش عضو هستند فعالیت دارد. پس از آن برای اینکه بیشتر به من توجه کند، گاهی برایش پیام‌های تهدیدآمیز می‌فرستادم تا بی‌خیال تلگرام شود و به من توجه کند اما او شکایت کرد و رازم فاش شد.

هم‌چنین کنترل‌گری مردی بر حساب تلگرامی همسرش نیز به اعاده دادخواست طلاق مرد از زن انجامید. روزنامه ایران، گزارش جلسه دادگاه خانواده را که در آن مردی به دلیل عضویت همسرش در تلگرام درخواست طلاق داده است را منتشر کرد.

مرد به قاضی گفت: هزار بار گفته بودم در این برنامه‌های اینترنتی عضو نشو و عکست را برای تماشای دیگران در این شبکه‌ها قرار نده

زن در دفاع از خود گفت همسرم بد‌دل است. آقای قاضی من هیچ کار خطایی نکرده‌ام اگر می‌خواستم کار خلافی انجام دهم خیلی راه‌ها بود که می‌توانستم ولی من هیچ گناهی ندارم. همه دوستانم عکس‌های خود و خانواده‌شان را در پروفایلشان می‌گذارند و هیچ‌کس هم کاری به آن‌ها ندارد ولی مسعود دائم با من بحث می‌کند و دعوا راه می‌اندازد.

همچنین به گزارش ایران: مردی که به خاطر نپرداختن مهریه همسرش زندانی شده بود در اقدامی انتقام‌جویانه عکس‌های همسرش را در فضای مجازی منتشر کرد.

مرد ۳۵ ساله چند روز قبل به پلیس فتا در خراسان جنوبی رفت و اظهار داشت: به دلیل اینکه با همسرم اختلاف داشتم او مهریه‌اش را به اجرا گذاشت و من برای مدتی به زندان افتادم اما متوجه شدم که همسرم در حالی که هنوز حکم طلاقی برایش صادر نشده عکس‌های خصوصی و نامتعارف خود را در اینستاگرام به نمایش گذاشته و خودش را فردی مجرد معرفی کرده است.

پس از این شکایت کارشناسان اداره مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس فتا بررسی و تحقیقات سایبری را آغاز کردند. اما هنگام جمع‌آوری مستندات دریافتند صفحه ایجاد شده در اینستاگرام از سوی خود شاکی راه‌اندازی شده و او اقدام به بارگذاری عکس‌های خصوصی همسرش کرده است.

بدین ترتیب متهم دستگیر شد و در بازجویی‌ها انگیزه‌اش را انتقام‌جویی عنوان کرد. وی گفت: چون همسرم به خاطر مهریه‌اش از من شکایت کرد و مرا به زندان انداخت کینه او را به دل گرفتم. بنابراین با گرفتن مرخصی از زندان بیرون آمدم و این کار را انجام دادم.

خشونت علیه زنان فعال مدنی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که در ایران زندانی است در اعتراض به اینکه امکان تماس تلفنی با فرزندانش را ندارد از دوشنبه ۷ تیرماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

تقی رحمانی، همسر خانم محمدی، با تأیید این خبر به بی‌بی‌سی فارسی گفت: نرگس ۱۵ نوع دارو برای کنترل بیماری‌اش مصرف می‌کند و اعتصاب غذا به هیچ عنوان برای او خوب نیست. نرگس تنها برای امکان ارتباط تلفنی با فرزندانش دست به اعتصاب غذا زده است.

این در حالی است که نرگس محمدی مشغول گذراندن حکم شش سال زندان خود بود که دوباره بر اساس حکم دادگاه ۱۰ سال دیگر به دوران محکومیت او اضافه شد.

images

یک طلاق از هر چهار ازدواج

آمار طلاق در ایران در حال رشد است بر بنا بر گفته سید محمدهادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد: «اعداد و ارقام نشان‌دهنده این است که متاسفانه به‌صورت میانگین از هر ۴ ازدواج صورت گرفته در کشور یک مورد به طلاق منجر می‌شود.»

او گفت: در نمونه‌های سنجش شده افرادی که قبل از ازدواج مشاوره داشته‌اند نسبت متارکه در آن‌ها کمتر از افراد دیگر است به همین دلیل در جلسات ستاد آسیب‌ها و شورای عالی کشور این موضوع مورد تاکید قرار گرفت تا سازوکاری برای مشاوره قبل ازدواج زوجین جوان فراهم شود.

اشتغال زنان

اشتغال زنان یکی از عوامل توسعه پایدار است که در ایران مورد غفلت سیاستمداران قرار گرفته است. در حال حاضر حدود ۷۸ درصد زنان ایرانی، هیچ فعالیت اقتصادی ندارند. یعنی بخش بزرگی از جامعه مولد ایرانی، هیچ سهمی در تولید ناخالص ملی ندارد. علاوه بر این حدود ۷۰ درصد از زنان تحصیل‌کرده نیز بیکار هستند.

وضعیت ایران به‌گونه‌ای است که مشارکت اقتصادى زنان در جامعه کنونی به‌عنوان یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در میان کشورهاى اسلامى و غیر اسلامى شناخته می‌شود.

از ۲۷ میلیون زن ایرانی در سن کار،‌ فقط ۳ میلیون نفر کار می کنند. با این حال تمامی زنان جامعه چه آن‌هایی که موفق شده‌اند در بازار کار شغلى داشته باشند، چه آن‌هایی که موفق نشده‌اند، چه افرادی که خانه‌نشین شده و یا به شاغلان غیررسمی پیوسته‌اند و چه زنانی که به دلایل مختلف، کار در خانه را به‌عنوان یک شغل در پیش گرفته‌اند، با مشکلاتى روبرو هستند که باعث می‌شود نرخ مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادى کشور ما تا این اندازه کاهش داشته باشد.

براساس یک مطالعه انجام شده پیش‌بینی می‌شود که در پنج سال آینده سالانه بالغ بر ٣۵۵ هزار نفر بر جمعیت فعال زنان (کل عرضه نیروى کار زنان) افزوده خواهد شد که حدود ۵۷ درصد آن‌ها داراى تحصیلات عالى خواهند بود. با توجه به وضعیت بیکارى زنان و ساختار بازار کار کشور، حتى در صورت تحقق رشد اقتصادى ۸ درصدى در برنامه ششم توسعه، به‌طور متوسط سالانه خالص ایجاد اشتغال براى زنان حدود ٣١١ هزار نفر خواهد بود و سهم اشتغال زنان به ۱۸٫۱ درصد و نرخ بیکارى به ۲۰٫۲ درصد خواهد رسید.

بر اساس آخرین رقم اعلام شده توسط وزیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعى از کل جمعیت شاغل کشور (٢٢ میلیون نفر) ۱۵ میلیون نفر داراى دفترچه بیمه هستند یعنی تحت حمایت‌های قانونى و اجتماعى قرار گرفته‌اند. بدین ترتیب ۷ میلیون کارگر در بازار کار غیررسمى فعالیت می‌کنند که تحت پوشش حمایت‌های قانونى نیستند.

از این گروه ۷ میلیونى بر اساس برآوردهاى صورت گرفته ۲۵ درصد (حدود ۱٫۵ میلیون نفر) را زنان تشکیل می‌دهند. در میان کل زنان شاغل این سهم به معناى اشتغال ۵۰ درصد از زنان شاغل کنونى در بخش غیررسمى است که فاقد هرگونه حمایت اجتماعى و قانونى هستند.

از دیگر سو براساس بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با ضرورت مطالعه پیرامون زنان شاغل و یا در جستجوی کار با هدف سیاست‌گذاری به‌منظور ارتقا و بهبود وضعیت مشارکت زنان در بازار کار و حل برخی از مشکلات آن‌ها، برآورد می‌شود که زنان کارگر حدود ۱۹ درصد از کل کارگران و ۶ درصد از کل کارگران ساده کشور را تشکیل می‌دهند. با توجه به توزیع زنان کارگر در بخش‌های کشاورزی، صنعت (کارگاه‌های کوچک کمتر از ۵ نفر نیروی کار)، خدمات و کم‌شماری‌ها می‌توان استنباط کرد که سهم واقعی بیش از این ارقام است. به دلیل معافیت‌های اعطا شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کارگاه‌های کوچک (۱۰ نفر نیرو و کمتر) بر اساس ماده ۷ قانون کار، زنانی که در این کارگاه‌ها اشتغال دارند به کارهایی که به اصطلاح «شکننده» گفته می‌شود، می‌پردازند. کارفرمایان این گروه از زنان کارگر برای کاهش هزینه‌ها غالباً نسبت به عقد قراردادهای کوتاه‌مدت ۳ یا ۶ ماهه اقدام می‌کنند (در صورتی که قراردادی منعقد شود) و با برخورداری از معافیت‌ها، آن‌ها را بیمه نمی‌کنند. در نتیجه از مزایای قانونی که به زنان شاغل در کارگاه‌های بزرگ تعلق می‌گیرد، محروم می‌شوند. همچنین براساس نتایج طرح آمار گیری نیروی کار در سال ۱۳۹۴ بیش از ۵۳ درصد از فعالان بخش خدمات را زنان تشکیل می‌دهند. اتفاقی که نشان می‌دهد زنان فعالیت کمتری در بخش صنعت و سایر بخش‌های اقتصادی دارند.

بر اساس بررسی ها در خصوص نرخ مشارکت اقتصادی ۳۸ درصد جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند و بخش خدمات با ۴۹ درصد در میان مردان و زنان بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲ درصد و کشاورزی ۱۸ درصد بوده است. در این میان سهم زنان در دو بخش کشاورزی و خدمات بیش از مردان است و اما سهم مردان در بخش صنعت بیش از زنان است.

زنانه شدن فعالیت اقتصادی خدمات پیش از این نیز از سوی برخی کارشناسان هشدار داده شده بود. گرچه بخش خدمات طیف بالایی از فعالیت‌های شغلی را شامل می‌شود که برخی از آنان نیز دارای منزلت اجتماعی مناسبی است اما عدم تناسب میان سهم زنان در بخش خدمات و بخش صنعت امیدوارکننده نیست.

زنان و حمل و نقل شهری

در حال حاضر از ۲۰ میلیون سفر شهری روزانه در تهران، ۱۲ میلیون سفر از طریق حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود که سهم زنان تهرانی بیش از ۳ میلیون سفر شهری در روز است.

محمدرضا رضایی منش، مشاور فرهنگی و اجتماعی و مدیر روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی پایتخت روزانه چهار و نیم میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند که یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر یعنی بیش از ۲۷ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جابه‌جایی در تهران از طریق ناوگان اتوبوسرانی انجام شد که ۳۰ درصد از آن یعنی ۳۹۰ میلیون جابه‌جایی به زنان اختصاص داشت.

این درحالی است که سهم زنان از اتوبوس های بی ارتی بسیار اندک است و از ۳۶ صندلی تنها ۵ صندلی در برخی از خطوط به زنان اختصاص داده شده است.

حسن اشتری معاون فرهنگی و آموزشی سازمان تاکسیرانی تهران نیز با اشاره به اینکه بیش از ۲۷ درصد مسافران تاکسی را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: در حال حاضر، در ناوگان تاکسیرانی پایتخت نزدیک به ۲۰۰۰ تاکسیران خانم در قالب تاکسی زنان مشغول به کار هستند که از این تعداد، ۷۰ درصد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که از طریق رانندگی تاکسی، مخارج خانواده‌های خود را تأمین می‌کنند.

سرطان قاتل زنان

وضعیت سلامت زنان در ایران مناسب نیست. افزایش بیماری های مقاربتی و انواع سرطان سلامت زنان را نشانه رفته است به گفته  رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت فارس دکتر لنکرانی اردیبهشت ماه سال جاری گفت: سرطان در زنان محور اصلی این گردهمایی است و بیش از درمان سعی داریم به پیشگیری، غربالگری و تشخیص به موقع سرطان بپردازیم.

او افزود: سالانه ۱۲۰ هزار زن در کشور می‌میرند که ۱۵ هزار مورد از این مرگ‌ها در اثر سرطان است و طبق بررسی‌ها ۳۰ درصد آن‌ها قابل‌پیشگیری است.

دکتر لنکرانی یادآور شد: شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان سرطان‌های دستگاه گوارش است و سالانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ زن در کشور بر اثر سرطان مری، ۲ هزار زن به دلیل ابتلا به سرطان معده و یک هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌میرند.

او گفت: سالانه یک هزار و ۲۰۰ زن در کشور بر اثر سرطان ریه می‌میرند که عامل اصلی آن مصرف دخانیات توسط اطرافیان است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت فارس گفت: ۶۰ درصد زنان میان‌سال کشور چاق‌اند و یا اضافه وزن دارند و ریشه چاقی در زنان به عادات نادرست غذایی و عدم تحرک برمی‌گردد و با وجود هشدارها بسیاری از زنان از ورزش کردن غفلت می‌کنند و در این همایش راهکارهایی از این وضعیت نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر لنکرانی افزود: با اعتبارات موجود عمرانی شاید اضافه کردن ورزشگاه ویژه زنان امکان‌پذیر نباشد اما با مدیریت مطلوب‌تر و ایجاد انگیزه می‌توان زنان شاغل را به سمت ورزش کردن سوق داد، زنان شاغل در بخش‌های درمانی نیز کمتر مجالی برای ورزش پیدا می‌کنند.

او گفت: مصرف دخانیات در زنان کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی که ۵۰ درصد است بسیار کمتر و ۵ درصد و بیشتر شامل مصرف قلیان است.

لنکرانی افزود: متاسفانه افزایش مصرف قلیان در بین بانوان مشاهده می‌شود و طی تحقیقات مصرف سیگار در بین بانوان زیر ۵ درصد است اما مصرف قلیان رو به افزایش است که در این خصوص در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شویم و این مسئله در افزایش سرطان ریه در بین زنان هم تاثیر دارد.

جراحی رایگان قربانیان اسیدپاشی

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشور از جراحی داوطلبانه و رایگان قربانیان اسیدپاشی توسط جامعه پزشکان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی خبر داد.

سیدابوالحسن امامی در نشست خبری کنگره سالیانه جراحان کشور در خصوص این اقدام داوطلبانه جمعی از پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: این پزشکان کسانی را که دچار اسیدپاشی می‌شوند در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی بدون دریافت حق‌العمل به‌صورت داوطلبانه جراحی می‌کنند، چراکه آنان در مقابل یک عارضه وخیم قرار دارند و از طرفی هم بیشتر حادثه دیدگان دختران جوان هستند.

تفاوت زنان و مردان ایرانی در گذران وقت

براساس مطالعه‌ای که صورت گرفته است زنان و مردان ایرانی اوقات فراغت خود را به اشکال مختلفی می‌گذراند که در جدول زیر این تفاوت‌ها ذکر شده است.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-04-06 07:46:49Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

بورس‌های بنیاد مادر!

رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز از راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی «مادر» خبر داد و گفت: بر اساس امضای تفاهم‌نامه میان بنیاد و دانشگاه شیراز از طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مرتبط تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال حمایت خواهد شد.

دکتر جعفر مهراد، رئیس هیات مدیره بنیاد مادر اظهار کرد: این تفاهم‌نامه حاوی همکاری‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های منزلت مادران،‌ نقش مهم و سازنده مادران در جامعه، شناسایی آسیب‌ها در ابعاد گوناگون در این حوزه و تلاش برای مطالعه در حوزه نقش جامعه در قبال مادران از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و حقوقی است.

به گفته او بر اساس این تفاهم‌نامه دانشگاه شیراز متعهد شد تا نسبت به اجرای طرح‌های تحقیقاتی، برگزاری سمینارهای ملی و بین‌المللی، برگزاری نشست‌هایی با حضور متخصصان و صاحب‌نظران، واگذاری پایان‌نامه به دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و پذیرش دانشجویان بورسیه شده از سوی این بنیاد اقدام کند.

مهراد خاطرنشان کرد: بنیاد مادر نیز در این تفاهم‌نامه متعهد شده است تا از طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد حمایت کند.

او از حمایت این بنیاد برای ادامه تحصیل مادران واجد شرایط خبر داد و اظهار کرد: این بنیاد همچنین از اعطای بورس تحصیلی به مادران واجد شرایط در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری برابر با آیین‌نامه‌ها و مقررات دانشگاه شیراز حمایت خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره بنیاد مادر خاطرنشان کرد: بر این اساس از پایان‌نامه‌های دوره دکتری هر کدام به ارزش ۷۰ میلیون ریال و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد ۴۰ میلیون ریال حمایت خواهد شد.

او یادآور شد: سقف حمایت از هر طرح تحقیقاتی نیز ۳۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

مهراد اضافه کرد: هزینه بورس تحصیلی برابر آیین‌نامه‌های دانشگاه شیراز، از سوی بنیاد و طی عقد قرارداد جداگانه‌ای پرداخت خواهد شد.

نگاهی کوتاه به موفقیت‌های زنان ورزشکار

زنان ورزشکار در سال ۹۵  نیز مانند سالهای گذشته سعی دارند توانمندی های ورزشی خود را به جامعه نشان دهند، هرچند که امسال نیز آنان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتبال دختران زیر ۱۹ سال از عصر ۸ هشتم تیرماه در کمپ تیم‌های ملی آغاز می‌شود.

به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، شاگردان امیرشقاقی از بعدازظهر امروز ۸ تیر ماه در کمپ تیم‌های ملی گرد هم آمده تا تمرینات آماده‌سازی خود را جهت حضور در مرحله مقدماتی رقابت‌های قهرمانی آسیا شروع کنند. ملی پوشان تا ۱۵ تیرماه در کمپ تیم‌های ملی حضور داشته و به انجام تمرینات خود می‌پردازند. تیم ملی جوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا با تیم‌های ویتنام، فیلیپین و هند هم‌گروه است.

همچنین دختران فوتبالیست ایران در رتبه‌بندی جدید فیفا دو پله صعود داشتند. به گزارش ایسنا، رتبه‌بندی جدید فیفا در ماه ژوئن اعلام شد و دختران فوتبالیست ایران با مجموع ۱۴۱۸ امتیاز دو پله صعود داشتند و در رتبه ۵۵، بالاتر از اسرائیل، هند و ترکیه قرار گرفتند.

تیم‌های آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، استرالیا، سوئد، ژاپن، برزیل، کره شمالی و کانادا ده کشور برتر در رتبه‌بندی اعلام شده هستند.

دختر فوتبالیست ایران بهترین بازیکن فستیوال آسیا شد. به گزارش ایسنا، رقیه جلال نسب ملی‌پوش تیم ملی فوتبال دختران در فستیوال آسیا به‌عنوان بهترین بازیکن این دوره از رقابت‌ها انتخاب شد.

جلال نسب در این رقابت‌ها موفق به زدن ۹ گل شد. تیم ملی ایران با سرمربی‌گری معصومه جهان‌چی در این رقابت‌ها به‌عنوان سومی رسید.

به گزارش ایسنا با اعلام رتبه‌بندی کاراته وان در سال ۲۰۱۶ عباسعلی در جایگاه دوم رده‌بندی قرار گرفت. همچنین در رتبه‌بندی مجموع کاراته‌کارهای حال حاضر دنیا عباسعلی با امتیاز ۲۱۷۸٫۵ در جایگاه یازدهم قرار دارد و پورشیب با ۲۳۹۱ امتیاز در رتبه ششم جدول قرار گرفته است.

همچنین به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایسنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آتنا رئوفی، قایقران کانو کانادایی تیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملی ایران که در کمپ تمرینی فرانسه حضور دارد در ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بت‌های کاپ جهانی این رشته شرکت کرد.

او در بخش کانوی چهار نفره با تیم منتخب خود در جایگاه سوم قرار گرفت و به مدال برنز رسید.

در این ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بت‌ها ۳۱ قایقران جوان و ۴۴ قایقران بزرگ‌سال حضور دارند. ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بت‌های کاپ جهانی کانو کانادایی در ماده‌های ۲۰۰ متر، ۵۰۰ متر و دو هزار متر برگزار شد.

آتنا رئوفی در بخش بزرگ‌سالان و پریسا محمدزاده در بخش جوانان نمایندگان ایران بودند که با هدایت سیما عروجی در این کمپ شرکت کردند. در این مسابقات پریسا محمدزاده در کانوی تک‌نفره ۵۰۰ متر در رده دوم قرار گرفت.

تیم ایران با پنج نماینده در رقابت‌های کمپ آموزشی المپیک در کشور فرانسه شرکت کرد که نجمه خدمتی در مسابقه‌های تفنگ سه وضعیت به‌عنوان قهرمانی دست یافت.

به گزارش ایسنا، در ادامه رقابت‌های فرانسه که با عنوان کمپ آموزشی المپیک در حال برگزاری است، مسابقه‌های سه وضعیت زنان پیگیری شد که دو نماینده ایران راهی فینال شدند. در این بخش پس از برگزاری مرحله فینال نجمه خدمتی با ۴۵۹٫۱ امتیاز به‌عنوان قهرمانی رسید. همچنین مه‌لقا جام بزرگ در جایگاه هفتم قرار گرفت.

در بخش مقدماتی این ماده مه‌لقا جام بزرگ به‌عنوان نفر دوم و نجمه خدمتی به‌عنوان نفر چهارم راهی فینال شدند و الهه احمدی دیگر تیرانداز المپیکی ایران در جایگاه هفدهم ایستاد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت رسمی فدراسیون، شیرین نصیری- مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتسال بانوان گفت: پس از برگزاری نشست‌های مختلف با مسئولین کمیته بانوان و سازمان لیگ فوتسال به این نتیجه رسیدیم که ۴ تیم اول تا چهارم لیگ دسته اول به رقابت‌های لیگ برتر بانوان صعود کنند. بر همین اساس در فصل ۹۵-۹۶ رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان با حضور ۱۴ تیم برگزار می‌شود.

او گفت: ابتدا تیم‌های شهرداری دزفول و شهرداری رشت از لیگ دسته اول به رقابت‌های لیگ برتر صعود کردند و پس از تصمیم‌گیری سازمان لیگ و کمیته بانوان تیم‌های هلال‌احمر یزد و شقایق سرخ مبارکه اصفهان نیز دو تیم سوم و چهارم در لیگ دسته اول بودند که جواز حضور در رقابت‌های لیگ برتر را به دست آوردند.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتسال بانوان در پایان از برگزاری مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر در روز ۲۰ تیر ماه خبر داد.

از دیگر سو به گزارش ایسنا ساره جوانمردی در رقابت‌های انفرادی تپانچه خفیف ۵۰ متر معلولان در آلمان با ثبت رکورد ۱۸۵ به نشان طلای مسابقات دست یافت و قهرمان شد.

ملی پوشان کشورمان در تورنمنت چهارجانبه روسیه با پیروزی برابر لهستان، عنوان سوم را کسب کردند.

همچنین به گزارش ایسنا، دیدار رده‌بندی تورنمنت چهارجانبه فوتسال بانوان که از ۱۷ اردیبهشت ماه در شهر مسکو با حضور تیم‌های اسپانیا، لهستان، ایران و روسیه آغاز شد، عصر امروز بین دو تیم ایران و لهستان برگزار شد که در نهایت بازیکنان ایران با دو گل لهستان را شکست داده و عنوان سوم این دوره از بازی‌ها را کسب کردند.

حضور زنان در ورزشگاه؟

فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) حضور تعدادی از زنان در بازی ایران و صربستان را اولین قدم مهم برای برداشتن ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ایران دانست.

به‌ گزارش ‌ایسنا و به نقل از سایت  Inside the games، سخنگوی FIVB اعلام کرد: «حضور زنان در مسابقه افتتاحیه لیگ جهانی در تهران اولین قدم برای حضور دوباره زنان در مسابقات والیبال در ایران است. FIVB صد در صد به این هدف خود متعهد است. ما تلاش می‌کنیم که با کمک ورزش این امکان را ایجاد کنیم نه با محرومیت و انزوا.»

البته Inside the games نوشت: این در حالی است که تماشاگران زن ایران همچنان توانایی خرید بلیت به‌صورت آنلاین را ندارند و این مساله اعتراض‌هایی را در برداشته است. درخواست‌هایی از FIVB شده تا از فدراسیون ایران خواسته شود به‌صورت رسمی نحوه خرید  بلیت اینترنتی برای خانم‌ها را اعلام کنند.

گفته می‌شود زنان حاضر در ورزشگاه  از خانواده‌های بازیکنان و کارمندان وزارت ورزش و جوانان بوده‌اند و به آن‌ها تاکید شده که «به‌صورت متعارف و در چارچوب»، بازیکنان را تشویق کنند. تعداد آن‌ها هم بسیار کمتر از تعداد اعلام شده و حدود ۲۰۰ نفر بوده است.

این نکته بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به موضع‌گیری واداشته است. برخی نوشته‌اند که زنان حاضر در ورزشگاه دست‌چین شده بودند و شاید از نهادهایی مانند بسیج به مسابقه آورده شده‌ بودند.

کاربران توییتر این زنان را تماشاچیان «فرمایشی» و «خودی» نامیده‌اند که برای جلوگیری از محرومیت ایران از میزبانی مسابقات از سوی فدراسیون جهانی والیبال، به ورزشگاه فرستاده شده‌اند.

ممنوعیت حضور زنان در مسابقات تیم ملی والیبال به سه سال قبل و دو بازی‌ ایران در برابر ژاپن برای تعیین نماینده‌ آسیا در لیگ جهانی والیبال برمی‌گردد.