مقامات ایران نگران موهایش هستند

0
2297

بیدارزنی: «نه موها نه گوش‎ها و نه گردن» این‎ها توضیحات یک روزنامه‎نگار ایرانی در مورد دست‎کاری پرتره ریاضیدان ایرانی مریم میرزاخانی در صفحه اول یکی از روزنامه‎هاست. این روزنامه ی ایرانی طبق موازین سانسور در جمهوری اسلامی، اقدام به دستکاری دیجیتالی و پوشاندن مو و پوست وی کرده است.

‫میرزاخانی اولین بانویی است که مفتخر به دریافت مدل فیلدز ریاضیات شده است؛ نشانی که در رشته ریاضی با جایزه نوبل برابری می‎کند. پس از دریافت این مدال و انتشار تصویر دستکاری شده وی در روزنامه اصلاح‎طلب شرق، خبرنگار این روزنامه پستی کنایه‎آمیز در این رابطه توئیت کرد.

1

‫موفقیت میرزاخانی تبدیل به چالشی برای روزنامه‎های ایرانی شد؛ چرا که آن‎ها همواره باید از قوانین نوشته و نانوشته‎ی سانسور در رابطه با تصاویر پوست و موی زنان تبعیت کنند.

در ایران، زنان ملزم به رعایت حجاب اسلامی و پوشاندن مو و بدن خود هستند، در نتیجه روزنامه‎ها و سایت‎های اینترنتی عموما عکس زنان را دستکاری کرده تا مورد رضایت قوانین سانسور و افراطیون واقع شود.

میشل اوباما، بانوی اول ایالات متحده و کاترین اشتون، سرپرست سیاست خارجه اتحادیه اروپا از جمله زنانی بوده‎اند که طی سال‎های اخیر تصاویرشان توسط رسانه‎های ایرانی دست‎کاری شده است.

مابقی تصاویر میرزا خانی؛ استاد دانشگاه استنفورد، نیز در همین راستا دست کاری شده‎اند.

در حالیکه برخی روزنامه‎ها از جمله روزنامه تندرو کیهان، موفقیت میرزاخانی را به طور کامل نادیده گرفتند، سایر روزنامه‎های هم جهت نیز تصویری قدیمی از وی را که حجاب داشت، منتشر کردند.

روزنامه دولتی ایران با استفاده از فتوشاپ شاپ شال میرزاخانی را از عکس قدیمی وی جدا و به عکس جدید بدون حجابش اضافه کرد. دلیل این کار معلوم نیست؛ اما پروژه تحت وبی که توسط شبکه خبری فرانس ۲۴ میزبانی می‎شود در این رابطه نوشت: «شاید می‎خواستند عکس با کیفیتی منتشر کنند ولی اجازه انتشار چنین عکسی را بدون اضافه کردن حجاب نداشته‎اند».

2

عکس میرزاخانی بعد از اضافه کردن حجاب

 

بنابر گزارش‎ها تصویر میرزاخانی که توسط روزنامه شرق منتشر شد، بارها دستخوش تغییرات شد تا مورد تایید سردبیر قرار گرفت.

فروتیش رضوانیه روزنامه‎نگار ایرانی، تصاویری را بر روی فیس بوک منتشر کرد که نشان دهنده تغییرات صورت گرفته بر روی تصویر میرزاخانی توسط حسین صافی (طراح) بود. اصل تصویر در کنار نسخه تغییر یافته توسط این طراح و نسخه نهایی منتشر شده در روزنامه شرق قرار گرفته است.

فروتیش نوشت: شرق از طراح خواسته بود تصویر اصلی را به نحوی تغییر دهد که موی میرزاخانی کمتر دیده شود. او می‎افزاید: با اینحال ویرایش نهایی بدون اطلاع طراح انجام شد. سبحان حسنوند با انتشار تصویر در توئیتر نوشت: «اوه! ما تصویرش را سانسور کردیم؟ نه! مجبور بودیم!»

در همین حال روزنامه هفت صبح تصویری برش خورده از میرزاخانی را در صفحه اول منتشر کرد که در آن تنها صورت وی بدون موهای کوتاهش دیده می‎شد.

3

عکس مریم میرزاخانی بدون مو!

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، با انتشار پیامی در وب سایت رسمی خود، کسب مدال فیلدز را به میرزاخانی تبریک گفت.

روحانی در پیام خود نوشت: «امروز ایرانیان می‌توانند به خود ببالند که اولین زن برنده جایزه فیلدز هموطن آنان است؛ آری باید که شایستگان بر صدر نشینند و قدر ببینند.»

حساب توییتر تایید نشده روحانی که گفته می‎شود توسط افراد نزدیک به وی اداره می‎شود، توییتی را به همراه دو عکس با حجاب و بدون حجاب میرزاخانی در کنار هم منتشر کرد.

4

این توییت با استقبال برخی از ایرانیان  مواجه شد. این افراد روحانی را برای انتشار عکسی بدون حجاب از میرزاخانی تحسین می‎کردند.

 

منبع: http://www.juancole.com/2014/08/iranian-genius-officials.html