جز حق چه گفتم به سخن؟

1
911
simin behbahani

بیدارزنی: سیمین بهبهانی، غزل‌سرای معاصر، عضو کانون نویسندگان و همراه همیشگی جنبش زنان ایران، بامداد سه شنبه 28 مرداد در سن 87 سالگی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

بخش زیادی از شهرت سیمین بهبهانی، به ویژه در سال‌های گذشته، به سبب مقاومت کم‌نظیرش در برابر فشارها و همراهی او با جنبش‌های مدنی، به ویژه جنبش زنان ایران بود.دفاع سرسختانه ایشان از آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان در ایران موجب شد که جایزه‌های بین‌المللی مهمی چون مدال «کارل فون اوسی‌یتسکی» سازمان جهانی حقوق‌بشر، جایزه «لیلیان هیلمن/داشیل هامت» سازمان دیده‌بان حقوق بشر ونیز جایزه «یانوش پانونیوش» مجارستان را دریافت کند.

سیمین بهبهانی همواره همراه فعالان جنبش زنان در ایران بود و در اغلب تجمعات و جمع‌های جنبش زنان حضور داشت. در سال 2008، برای دریافت جایزه «سیمون دوبووار» به نمایندگی از کمپین یک میلیون امضا راهی پاریس شد.

سیمین بهبهانی از چهارشنبه (۱۵ مرداد) در بخش مراقبت‌‌های ویژه بیمارستان بستری بود. در تاریخ ۱۶ مرداد٬ علیرضا رئیس‌دانا٬ عضو کانون نویسندگان ایران و مدیر نشر نگاه که در سال‌های اخیر وظیفه انتشار آثار سیمین بهبهانی را به‌ عهده داشته است، در مصاحبه با خبرگزاری‌ها اعلام کرد که خانم بهبهانی به کما رفته است و حال عمومی او مطلوب نیست. وی در بامداد  روز 28 مرداد از دنیا رفت.

گروه بیدارزنی این فقدان عظیم را به جنبش زنان ایران، جامعه مدنی و تمام دوستداران ایشان تسلیت می‌گوید. یادش گرامی و نام نیکش همواره نامی باد.