ايلنا: ماده 22 همچنان مورد اعتراض و انتقاد بسياري از نمايندگان قرار گرفت كه در نتيجه تا به الان تكليف تصويب و يا عدم تصويب آن مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، در جلسه علني امروز در جريان بررسي لايحه حمايت از خانواده پيشنهاد حذف جزء ماده 22 كه از سوي ادياني‌راد مطرح شد تذكرات و اخطارات نمايندگان را به دنبال داشت.

علي‌اصغر يوسف‌نژاد نماينده ساري طي تذكري اظهار داشت: بايد ميان متن قانون و عنوان آن تناسب وجود داشته باشد اما قوانيني در ارتباط با انكار زوجيت و حمايت از خانواده كه مصوب سال 53 است از سوي اين قانون نقض مي‌شود.

به گفته وي اين در حالي است كه مواد 22، 23 و 25 خلاء ناشي از اين حذف را پر نكرده است. يوسف‌نژاد پيشنهاد ارجاع اين مواد به كميسيون را داد.

اقبال محمدي نماينده مريوان نيز طي اخطاري با استناد به اصل 12 قانون اساسي اظهار داشت: طبق اين اصل مذاهب ديگر به رسميت شناخته شده‌اند و مي‌توانند طبق مذهب خود عمل كنند.

وي ادامه داد: لازم است در ماده 22 اصل 12 رعايت شود.

رئيس مجلس در پاسخ به اين اخطار تاكيد كرد: بايد اين موضوع به ماده 22 افزوده شود كه مذاهب مختلف مطابق فقه خود عمل كنند.

محمد دهقان نماينده چناران و ترقبه نيز طي تذكري الزامي شدن ثبت ازدواج موقت را برخلاف قانون اساسي دانست و گفت: از آنجايي كه براي ازدواج موقت محدوديت ايجاد مي‌شود اين كار برخلاف شرع است.

لاريجاني در پاسخ به وي گفت: ثبت كردن ازدواج موقت محدوديتي ايجاد نمي‌كند.

غلارمضا مصباحي‌مقدم نماينده تهران نيز در اخطاري با استناد به اصل چهارم قانون اساسي ازدواج موقت را امر مشروعي دانست و گفت: در صورتي كه ما در قانون ثبت ازدواج موقت را الزامي كنيم چنانچه ازدواج موقت ثبت نشود برخلاف قانون عمل شده است.

به گفته وي در صورتي كه عدم ثبت ازدواج موقت برخلاف قانون باشد اين امر قابل تعقيب خواهد بود و عاقد نيز گرفتار مي‌شود.

در اين زمان علي لاريجاني خطاب به مصباحي‌مقدم گفت: در اين صورت مي‌توان اين موضوع را در مورد ازدواج دائم نيز استنباط كرد.

مصباحي‌مقدم پاسخ داد: ميان حكمت ازدواج موقت و دائم تفاوت است چراكه ازدواج دائم يك تعهد طولاني‌مدت است اما ازدواج موقت طبق فتواي فقها براي محرميت ممكن است اما با الزام به ثبت آن دو نفر كه قصد محرم شدن دارند بايد ازدواج خود را ثبت كنند در نتيجه محرم نمي‌شوند و به صورت غيرمشروع با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند.
اين نماينده مجلس معتقد است با تصويب چنين پيشنهادي روابط دختر و پسر كه مي‌توانست به صورت مشروع باشد با مانع مواجه شده است.

اين عضو جامعه روحانيت مبارز يادآور شد كه در حال حاضر تصويب چنين پيشنهادي مانع از ازدواج چندين ميليون پيردختر و مطلقه خواهد شد.

لاريجاني نيز در پاسخ به اين تذكر گفت: در ازدواج موقت موضوع بيش از يك محرميت است و من بعيد مي‌دانم دختران و پسران جامعه كه ازدواج نكرده‌اند از اين موضوع بخواهند استفاده كنند چراكه اين امور ديگري است.
مهدي كوچك‌زاده نماينده تهران خطاب به رئيس مجلس گفت: شما به عنوان رئيس مجلس كه آيت‌الله‌زاده هستيد بايد بدانيد كه اين قانون براي مردان و زنان با شرف و حيا و عفت است نه براي انسان‌هاي لاابالي.

وي با انتقاد از به كار برده شدن لفظ مردان شهوت‌ران گفت: اين لفظ ناشي از بي‌اطلاعي از موازين اسلامي است.
اين عضو فراكسيون انقلاب اسلامي با بيان اينكه اگر كسي شرم مي‌كند در بنياد اعتقاداتش به رساله بايد ترديد كرد گفت: در رساله امام و ميرزاجواد تبريزي آمده است گرچه صيغه براي لذت بردن هم نباشد جايز است.

وي خطاب به لاريجاني گفت: شما كه منطق و فلسفه خوانده‌ايد چه برداشتي مي‌كنيد به نظر من اين به اين معنا است كه صيغه به معناي لذت بردن است و هركس خجالت مي‌كشد من خجالت نمي‌كشم.

اين نماينده مجلس با اشاره به پيشنهاد ادياني‌راد براي حذف جزء گفت: ثبت براي ازدواج دائم است كه طبق احكام شرعي زن و مرد به يكديگر تعهد دارند اما ازدواج موقت صرفا محدود به قراردادي است كه ميان آنها منعقد شده است.
كوچك‌زاده يادآور شد: عده‌اي مي‌گويند اگر در ازدواج موقت نطفه‌اي منعقد شد و مرد فرار يا انكار كرد چه بايد كرد اما آيا شما اين نطفه را به نطفه‌اي كه حرام بسته شود ترجيح مي‌دهيد؟

لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت: از آنجايي كه گفتيد من آيت‌الله‌زاده هستم تذكر شما را وارد نمي‌دانم.

سليمان جعفرزاده نماينده ماكو و چالدران با استناد به اصل 10 قانون اساسي اظهار داشت: دولت بهتر بود اسم اين لايحه را لايحه حمايت از خانواده نمي‌گذاشت چراكه در آن تنها موارد قضايي ديده مي‌شود و هيچ‌كجاي اين لايحه مسائل اجتماعي و آسيب‌ها نيامده است.

به گفته وي مواد 22 و 23 بنيان خانواده را از بين مي‌برد و آسيب‌هاي اجتماعي را افزايش خواهد داد.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس معتقد است كودكان بي‌سرپرست و خياباني و همچنين زنان خياباني نتيجه سست بودن بنيان خانواده است و اجازه دهيد كه اين دو ماده در كميسيون مورد بحث قرار گيرد كه در غير اين صورت بنيان خانواده متزلزل خواهد شد.

  • فلسفه اخلاق فمینیستی  

    آنچه که اخلاق مراقبت نامیده می شود تاکید بر روابط بین افراد_ به جای حقوق فردی یا ترجیحات ف…
  • خشونت خانگی در هند و جنبش زنان

    تصویب قانون حمایت از زنان در برابر خشونت خانگی نقطه عطفی در جنبش زنان هند در برابر بی‌عدال…
  • خانم آبیار ما احمق نیستیم!

    خانم آبیار کاملاً فراموش می‌کند بگوید چه بر سر مردمان بلوچ آمد در تاریخ طولانی‌شان! که به …
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در تیترخوان زنان