تقدير گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی از بنفشه حجازي

0
459

تا قانون خانواده برابر: روز دوشنبه مورخ هجدهم اسفند، از طرف گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ايران برنامه‌ای به مناسبت هشت مارس (روز جهانی زن) درسالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم در ابتدا دکترامیلیا نرسيسیانس یکی از اعضای انجمن جامعه‌شناسی ايران به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجمن و اهداف آن پرداخت. سپس فتانه عبدالحسینی و مریم میرزانژاد دو عضو گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی به چگونگی حضور خود در این گروه و تجربیات و خاطراتشان از حضور در گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی اشاره كردند .

سپس با حضور شهلا اعزازی رییس گروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه تهران از بنفشه حجازی یکی از پژوهشگران برجسته تاریخ زنان که تاکنون کتاب‌های زیادی در اين حوزه منتشر کرده تقدیر و تجليل شد.

در این مراسم شهلا اعزازی با اشاره به تلاش‌های بنفشه حجازی در ارتباط با تاریخ زنان و پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام داده، با طرح این پرسش که ما زنان خود به چه میزان زنان پژوهشگر را می‌شناسیم، ادامه داد: خانم حجازی تاکنون 21 اثر منتشر کرده که 12 اثر آن پژوهشی بویژه در مورد وضعیت و تاریخ زنان بوده است.

 

در ادامه این مراسم بنفشه حجازی با ارائه گزارشی از بیوگرافی خود دربخشی از سخنان خود گفت: فکر نمی‌کنم اهمیت یک زن صرفا در مادر بودن و یا همسر بودن او و ایفای این نقش‌ها باشد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های من این است که فرد ریسک‌پذیری هستم، گفت: بخشی از مشکلات جامعه زنان ما به خاطر ترس است و آنها نمی‌خواهند جایگاهی که دارند را از دست بدهند به همین بابت برای حضور در موقعیت‌های جدید ریسک نمی‌کنند ولی من فردی ریسک‌پذیرهستم، گرچه به خاطر این موضوع هزینه‌هایی نیز پرداخت کرده‌ام.

این نویسنده با اشاره به بخشی از مشکلاتی که در نگارش آثار خود داشته، گفت: در 32 سالگی با حمایت های خواهرم و پیگیری‌هایی که انجام داد اولین کتابم را منتشر کردم.

اين نويسنده همچنین به برخی از فعالیت‌های خود در زمینه عکاسی نیز اشاره کرد.

 

 گفتني است بنفشه حجازي تاكنون 21 كتاب در حوزه ي شعر ، رمان و تاريخ زنان منتشر كرده است .