10 واقعیت درباره «روز جهانی جمعیت»

0
96

تا قانون خانواده برابر:یازدهم جولای هر سال، «روز جهانی جمعیت» نامیده شده است. این تاریخ یادآور یازدهم جولای ۱۹۸۷ است که در آن جمعیت جهان از مرز ۵ میلیارد گذشت. در این جا به 10 نکته کوتاه درباره روز جهانی جمعیت و موضوع اصلی آن در سال 2013 اشاره می شود:

  1. این روز توسط سازمان ملل متحد از سال 1989 وارد تقویم جهان شد. ایده اصلی این روز برجسته کردن «مشکل ازدیاد جمعیت» بود اما در سال های گذشته مقولات وسیع تری را در بر گرفته است.

 
2- موضوع امسال در روز جهانی جمعیت، «بارداری نوجوانان» است. بارداری نوجوانان تنها مشکل کشورهای در حال توسعه نیست بلکه در کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده نیز وجود دارد.

3-سالانه در حدود 16 میلیون دختر زیر 18 سال زایمان می کنند.

4- سالانه 3.2 میلیون دختر زیر 18 در شرایط غیربهداشتی و غیر ایمن سقط جنین می کنند. دلیل بالا بودن این آمار، غیرقانونی بودن سقط جنین و عدم دسترسی به امکانات سالم و کافی در بسیاری از نقاط دنیاست. سالانه 47000 زن (در تمامی سنین) به دلیل آسیب های ناشی از سقط جنین می میرند. بارداری ناخواسته دلیل اصلی سقط جنین در بیشتر کشورها است که لزوم دسترسی به ابزار پیشگیری از بارداری را پررنگ می کند.

5-نیمی از زایمان نوجوانان تنها در 7 کشور جهان صورت می گیرد: بنگلادش، برزیل، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هند، نیجریه و ایالات متحده.

6- تقریبا 90 درصد نوجوانان باردار در کشورهای در حال توسعه ازدواج کرده اند. بارداری ناخواسته تنها یکی از آسیب های ازدواج های زودرس است. «انتخاب» در این بارداری ها نقشی ندارد و غالبا بارداری در جریان رابطه جنسی اجباری یا خشونت آمیز اتفاق می افتد.

7- گرچه نوجوانان بین 10 تا 19 سال، 11 درصد کل زایمان های سالانه دنیا را تشکیل می دهند اما 23 درصد از افراد درگیر با مشکلات و عوارض پس از زایمان را تشکیل می دهند.

8- بسیاری از مشکلات سلامتی به طور مشخص از پیامدهای منفی بارداری در نوجوانی است. این مشکلات عبارتند از: کم خونی، مالاریا، اچ آی وی و دیگر عفونت های مقاربتی، خونریزی پس از زایمان و اختلالات روانی مانند افسردگی.

9- تقریبا 65% زنانی که به فیستول زایمان[1] مبتلا می شوند، نوجوان هستند. این عارضه بسیار جدی است و عواقب وخیم روحی و جسمی در پی دارد. 

10- بارداری نوجوانان نه تنها برای مادر که برای نوزاد نیز خطرناک است. مرده زایی و مرگ در یک هفته اول پس از تولد، در میان فرزندان مادران زیر 20 سال، 50 درصد نسبت به فرزندان مادران 20 تا 29 ساله بیشتر است.



[1] فیستول رکتوواژینال بیماری است که در آن فیستول یا راه ارتباط غیر طبیعی بین راست روده و مهبل وجود داشته باشد. این عارضه به طور معمول نتیجه تروما در طی زایمان (سبب مشهور شدن آن به فیستول زایمانی)در شرایطی مانند زیستن در کشورهای در حال توسعه بوده که در آن مراقبت های بهداشتی نامناسب انجام می گیرد.